Öljynvaihtoväli ja mitä öljyä ? Viri TDI
Valvoja: ffp jäsenet
Öljynvaihtoväli ja mitä öljyä ? Viri TDI
Minkälaisia öljynvaihtovälejä muilla on ja mitä öljyä käytätte ? Tuon oman kotteroni kohdalla ajattelin maks. 10tkm ja öljyinä tällä hetkellä Gulf Racing 5W-50. Ja sitä viriä on hieman enemmän kuin evry tai pelkkä lastu, tosin liian vähän silti :D
Jos on erillinen öljynpaine mittari niin siitä näkee hyvin miten alkaa öljyt menemään huonoksi.
Esim yhdillä öljyillä kuumalla koneella alko tippua paineet turhankin alas kun oli ajettu 8tkm, mutta taas toisilla öljyillä kesti ajaa oman 10tkm vaihtovälin ilman että alkoi muuttumaan viskositeetti.
Kummissakin öljyissä oli samat hyväksynnät ja muut arvot mitä purkin kyljistä vaan löyty, oli vaan eri merkkistä kamaa =)
Esim yhdillä öljyillä kuumalla koneella alko tippua paineet turhankin alas kun oli ajettu 8tkm, mutta taas toisilla öljyillä kesti ajaa oman 10tkm vaihtovälin ilman että alkoi muuttumaan viskositeetti.
Kummissakin öljyissä oli samat hyväksynnät ja muut arvot mitä purkin kyljistä vaan löyty, oli vaan eri merkkistä kamaa =)
Itse käytän diamond dieseliä , tuntuis olevan aika hyvät "pesuominaisuudet" tuossa kun koneen avaa niin ei ole semmoista pinttynyttä karstaa kuin muutamalla muulla halppismerkkillä ajettaessa.
Vaihtoväliä olen pitänyt n. 8500-10000 km kohdilla..
Aika mustaksi menee öljyt jo tuossa 5tkm kohdalla joten vois ehkä hieman tiputtaa tuota vaihtoväliä = /
Vaihtoväliä olen pitänyt n. 8500-10000 km kohdilla..
Aika mustaksi menee öljyt jo tuossa 5tkm kohdalla joten vois ehkä hieman tiputtaa tuota vaihtoväliä = /
Mulla on kanssa teboilin Diamond dieseliä, väri on Aki-76 kuvailemaa tummaa noilla samoilla kilometreillä ja itse tiputin juuri sen takia tuohon 7500km.
Eihän se värin muutos nyt niin vakavaa ole, vaan juurikin se että millon alkaa ominaisuudet muuttua, kyseessä on kuitenkin suhteellisen halpaa toimintaa koneen hyvinvoinnin vuoksi niin mikseipä niitä voisi sitten vaihdella.
Eihän se värin muutos nyt niin vakavaa ole, vaan juurikin se että millon alkaa ominaisuudet muuttua, kyseessä on kuitenkin suhteellisen halpaa toimintaa koneen hyvinvoinnin vuoksi niin mikseipä niitä voisi sitten vaihdella.
No niin, alkoihan niitä kunnon vastauksiakin satelemaan kuhan vähän potki :D Olen nyt ajanut noilla Gulfeilla 5tkm, hieman ne ovat jo mustat mutta autokin saanut sitten kyllä kenkää :P Hyvin tuntuisi silti voitelevan, lähti meinaan mittatikusta öljyä karkuun kun tarkastin sen määrän =) Seuraavaksi on tarkoituksena laittaa koneeseen RVS:ät 500km ennen öljynvaihtoa ja sitten toinen satsi uusien öljyjen kanssa, saas si nähdä et onko mitään vaikutusta. Onkos teillä muilla mitään kokemuksia ko. aineesta ? Ajattelin laittaa tuon korkeapainepumppu sekä vaihteisto aineen myös :)
Mistäs nuo öljyjen hyväksynnät näkee? Motonetissä meinasi jo mennä hermot, kun yritin oman auton ohjekirjasta löytyvää hyväksyntää etsiä purkeista, mutta eipä niin vaan löytynyt...-03 toledo PD150-koneella, muistaakseni hyväksyntä oli joku 505.01 tms.
Eli tahtoisin saada selville että onko tullut joku uudempi joka on syrjäyttänyt tuon?
Eli tahtoisin saada selville että onko tullut joku uudempi joka on syrjäyttänyt tuon?
jos en nyt ihan väärin muista niin juuri tuo diamond on tuota 505.01 hyväksynnällä olevaa ölppää..Itse selailin kans kataloogeja jonkin aikaa ett löytyi mielestäni hyvä öljy hinta/laatu suhteelta,eli päädyin tuohon diamondiin
Paikallinen tarjoustalo myy sitä 10l pöntöissä alle 70e joten ei ainenkaan voi hintaa syyttää jos hieman lyhentää vaihtoväliä
Ainiin,jossain mielessä on hyvä ett öljy muuttuu mustaksi,sillä jos näin ei kävis niin se musta olisi sitten siellä koneen sisällä,karstana.
Paikallinen tarjoustalo myy sitä 10l pöntöissä alle 70e joten ei ainenkaan voi hintaa syyttää jos hieman lyhentää vaihtoväliä
Ainiin,jossain mielessä on hyvä ett öljy muuttuu mustaksi,sillä jos näin ei kävis niin se musta olisi sitten siellä koneen sisällä,karstana.
Minä olen käyttänyt Castroilin Magnateciä ja hyvin on toiminut mutta kovassa ajossa jos on kokoajan niin vaatii vaihdettavaksi 7500 välein. alkaa paineet tippumaan kuumana. Ja käytetyn öljyn pitääkin olla mustaa koska öljy pesee moottoria sisältä ja sitoo epäpuhtaudet. Enemmän olisin huolissani jos öljy olisi kirkasta.
Forten motor flushin jälkeen ainakin pysyy suht kirkkaana monta sataa kilometriä.
ainakin viikon parin jälkeen oli suht puhdasta vielä.
Meinaatte, että kun öljyn väri muuttuu diisselikoneessa mustaksi, niin on aika vaihtaa? Ei taida köyhällä perse kestää...
10tkm välein tullu vaihdettua, sen aikaa mitä tuo kippo on itselläni ollut. Ja Teboilin diamond dieselillä mennään.
Joo,ei sitä ole tarkoitus silloin vaihtaa kun mustaksi menee..Toi vois kans olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu,meinaan laittaa pesuaine vaikka 100km ennen öljynvaihtoa joukkoon ja sitten vaihtaa normaalisti öljyt..ei luulis jäävän karstoja koneeseen..
PItää tutkia kun alkaa tuo vaihtoväli lähenemään = )
PItää tutkia kun alkaa tuo vaihtoväli lähenemään = )
Lyhyet on vaihtovälit teillä ;)
Itse olen vaihdattanut 507.00 LL-öljyt 20-22tkm välein (tosin voimaahan tuosta passatista ei ole juurikaan otettu). Öljyinä Castrol Edge ja Mobil 1 ESP. Castrolia tarvitsi lisätä 13tkm jälkeen 0.5l. Mobilit on olleet koneessa vasta 5tkm joten öljynkulutuksesta ei ole vielä hajuakaan. Jos olisi mahdollisuus itse vaihtaa öljyt niin käyttäisin myös diamond dieseliä. Kun ei ole tallia niin mielummin maksan muutaman euron enemmän vaihtotyöstä kuin lähden TI-halliin.
Eikös pd-seateissa öljyvaatimus ole 505.01 vain siksi että repsol ei tee LL-öljyjä? Eli jos ei nyt satu 505.01 öljyä niin LL-luokiteltua 506.00 tai 507.00 koneeseen vaan.
Itse olen vaihdattanut 507.00 LL-öljyt 20-22tkm välein (tosin voimaahan tuosta passatista ei ole juurikaan otettu). Öljyinä Castrol Edge ja Mobil 1 ESP. Castrolia tarvitsi lisätä 13tkm jälkeen 0.5l. Mobilit on olleet koneessa vasta 5tkm joten öljynkulutuksesta ei ole vielä hajuakaan. Jos olisi mahdollisuus itse vaihtaa öljyt niin käyttäisin myös diamond dieseliä. Kun ei ole tallia niin mielummin maksan muutaman euron enemmän vaihtotyöstä kuin lähden TI-halliin.
Eikös pd-seateissa öljyvaatimus ole 505.01 vain siksi että repsol ei tee LL-öljyjä? Eli jos ei nyt satu 505.01 öljyä niin LL-luokiteltua 506.00 tai 507.00 koneeseen vaan.
Pumppari kone tarvii tuon edellä mainitun eri öljyn, josta täytyy löytyä pykälää kovempi iskun kesto.
Tuo vaatimun on sitä varten mukamas että menee muuten nokka-akselista pumpparisuutinta painavan nokan kaula äkkiä särki, kun perus öljystä loppuu iskunkestokyky ja voiteleva öljykalvo menee puhki, josta taas syntyy törkeen kallista lystiä.
Tuo vaatimun on sitä varten mukamas että menee muuten nokka-akselista pumpparisuutinta painavan nokan kaula äkkiä särki, kun perus öljystä loppuu iskunkestokyky ja voiteleva öljykalvo menee puhki, josta taas syntyy törkeen kallista lystiä.
Pumppari kone tarvii tuon edellä mainitun eri öljyn, josta täytyy löytyä pykälää kovempi iskun kesto.
Tuskin se vaatimus ihan tuulesta temmattu on. Vilaskaapa vaikka Tekniikan Maailmasta Skoda Roomsterin kestotestiä mitä moottorista löytyi ihan oikeillakin öljyillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”