Corrado Digitaali mittaristo
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado Digitaali mittaristo
Nopeusmittari ei toimi 90% ajasta. Mittari nousee kovemmilla nopeuksilla yli 100km/h noin 40 km/h.
Välillä kun oikein kikkailee näyttää pakkia ja sammuttaa välillä ym. mittari toimii täysin moitteettomasti. Niin ja mittari valot eivät toimi myös.
Voisiko vika olla anturissa, maadoituksessa vai onko mittaristo vaan rikki?
Välillä kun oikein kikkailee näyttää pakkia ja sammuttaa välillä ym. mittari toimii täysin moitteettomasti. Niin ja mittari valot eivät toimi myös.
Voisiko vika olla anturissa, maadoituksessa vai onko mittaristo vaan rikki?
Viimeksi muokannut Junnu VR6, 17.10.2005 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nostetaan pintaan vanhaa topicia.
Jos corrado olisi laiva se olisi uponnut jo ajat sitten. A-palkin kulmasta lorisi vettä taas sisälle prkl. Just sain korjattua konepellin vajerin viennin tulipellistä.
Ajattelin korjata tossa samalla mittarin kun sain puoli koelautaa purettua.
Purin mittarin osiksi ja katos liittimessä oli kaksi palanutta nastaa. Paljastuivat mittailujen jälkeen maanastoiksi. Eikä siinä viellä kaikki johtoa oli sulanut abaut 20 cm toiseen johtoon kiinni. On ilmeisesti menny virtaa aika reippaasti läpi mutta mistä? Mittari oli kuitenki säästynyt sisällä ei ollu kun tinat lähteny parista nastasta. Mitähän ihmettä on oikeen voinu sattua sulaketta en löytänyt sulakerasiasta? Mistähän tollanen virta on oikein voinut karata maihin? Plussa puolelta ei ollut mitään merkkiä oikosulusta.
Mistähän saisin speksit tosta mittarin liittimeltä?
Jos corrado olisi laiva se olisi uponnut jo ajat sitten. A-palkin kulmasta lorisi vettä taas sisälle prkl. Just sain korjattua konepellin vajerin viennin tulipellistä.
Ajattelin korjata tossa samalla mittarin kun sain puoli koelautaa purettua.
Purin mittarin osiksi ja katos liittimessä oli kaksi palanutta nastaa. Paljastuivat mittailujen jälkeen maanastoiksi. Eikä siinä viellä kaikki johtoa oli sulanut abaut 20 cm toiseen johtoon kiinni. On ilmeisesti menny virtaa aika reippaasti läpi mutta mistä? Mittari oli kuitenki säästynyt sisällä ei ollu kun tinat lähteny parista nastasta. Mitähän ihmettä on oikeen voinu sattua sulaketta en löytänyt sulakerasiasta? Mistähän tollanen virta on oikein voinut karata maihin? Plussa puolelta ei ollut mitään merkkiä oikosulusta.
Mistähän saisin speksit tosta mittarin liittimeltä?
Ongelma alkaa käydä läpi pääsemättömäksi..
Vaihdoin tossa uuden johdon mittaristolle Passatista jossa oli muuten yksi johto väriltään musta eri paikassa. Ongelma ei positunut mutta kosmeettinen vaiva hävisi. Eli kerrataan viellä ongelma:
Mittariston valot eivätkä tätä kautta myös koelaudan valot toimi jotka on ilmeisesti johdettu mittariston kautta?
Nopeusmittari nousee kovemmilla nopeuksilla 40-50 km/h tienoille.
Ongelmaa on paikallistettu:
Mittariston johdoista ruske ja valko/ruskea johto olivat sulaneet muihin johtoihin kiinni suojamuovi oli mittarin puolella sulanut noin 20 cm matkalta kiinni mutta johdot eivät olleet enää varsinaisesti oikkarissa.
Mittariston sisällä kyseisistä nastoista oli tina lähtenyt pois.
Kävin selaamassa käyttöautolla ns perhealbumia. Corradoon ei löytynyt omaansa joten selailin Passatin albumia mutta en löytänyt oikeen vastaavaa johdotus kaaviota. Oli muuten aika harvinaisen monimutkainen lukea maallikolle. Mistähän löytyisi se nopeusanturi tiedän että varmaan vaihdelaatikon kyljestä mutta mistä sieltä?
Auttaakaa joku tosi osaaja!!
Noi mittariston valot eivät ole ongelma koska aina voi varastaa jostain muualta niille jännitteen mutta toi mittari onkin ongelmallisempi. Muuten mittailtiin, että valokytkimeltä tuli max 1 v jännitettä.
Niin joo tuleeko joku virta releen kautta tonne mittaristolle. Se rele-kaavio olis kans ihan kiva saada kokonaisuutena olen nähnyt vaan osan kaaviosta.
Nyt tuli luetua oikeestaan kaikki mittaristo aiheiset topicit ja muutamassa oli vähän saman tapaisia ongelmia ja vain niistä yhdessä oli jotain asiaa korjaavaa ehdotettu:
1. Katso nopeusanturin kontakti (kun vaan löytäis) vastaus ota silmä käteen
2. Nopeusmittarin joku diodi pitäisi tarkistaa on aika vaikee jos se on tossa piirilevyn päällä olevassa siis niiden välissä olevassa levyssä
Vaihdoin tossa uuden johdon mittaristolle Passatista jossa oli muuten yksi johto väriltään musta eri paikassa. Ongelma ei positunut mutta kosmeettinen vaiva hävisi. Eli kerrataan viellä ongelma:
Mittariston valot eivätkä tätä kautta myös koelaudan valot toimi jotka on ilmeisesti johdettu mittariston kautta?
Nopeusmittari nousee kovemmilla nopeuksilla 40-50 km/h tienoille.
Ongelmaa on paikallistettu:
Mittariston johdoista ruske ja valko/ruskea johto olivat sulaneet muihin johtoihin kiinni suojamuovi oli mittarin puolella sulanut noin 20 cm matkalta kiinni mutta johdot eivät olleet enää varsinaisesti oikkarissa.
Mittariston sisällä kyseisistä nastoista oli tina lähtenyt pois.
Kävin selaamassa käyttöautolla ns perhealbumia. Corradoon ei löytynyt omaansa joten selailin Passatin albumia mutta en löytänyt oikeen vastaavaa johdotus kaaviota. Oli muuten aika harvinaisen monimutkainen lukea maallikolle. Mistähän löytyisi se nopeusanturi tiedän että varmaan vaihdelaatikon kyljestä mutta mistä sieltä?
Auttaakaa joku tosi osaaja!!
Noi mittariston valot eivät ole ongelma koska aina voi varastaa jostain muualta niille jännitteen mutta toi mittari onkin ongelmallisempi. Muuten mittailtiin, että valokytkimeltä tuli max 1 v jännitettä.
Niin joo tuleeko joku virta releen kautta tonne mittaristolle. Se rele-kaavio olis kans ihan kiva saada kokonaisuutena olen nähnyt vaan osan kaaviosta.
Nyt tuli luetua oikeestaan kaikki mittaristo aiheiset topicit ja muutamassa oli vähän saman tapaisia ongelmia ja vain niistä yhdessä oli jotain asiaa korjaavaa ehdotettu:
1. Katso nopeusanturin kontakti (kun vaan löytäis) vastaus ota silmä käteen
2. Nopeusmittarin joku diodi pitäisi tarkistaa on aika vaikee jos se on tossa piirilevyn päällä olevassa siis niiden välissä olevassa levyssä
Ruskea johdin on varmuudella maadoitus. Ruskea-valkoinen muistaakseni kojelaudan valaistuksen virransyöttö.
Valoihin tulee virta valokatkaisijan himmentimeltä. Niin mittaristoon, kuin muihinkin kohteisiin.
Nopeusanturi on perämurikan päällä, 3-napainen liitin, musta. Osittain vaihdekepin toisen vaijerin alla piilossa.
Valoihin tulee virta valokatkaisijan himmentimeltä. Niin mittaristoon, kuin muihinkin kohteisiin.
Nopeusanturi on perämurikan päällä, 3-napainen liitin, musta. Osittain vaihdekepin toisen vaijerin alla piilossa.
Nopeusanturi on perämurikan päällä, 3-napainen liitin, musta. Osittain vaihdekepin toisen vaijerin alla piilossa
Onko toi perämurikka kapiinin vai konehuoneen puolella?
Hmmm pitää tutkiskella huomenna auringon nousun jälkeen.
Vois tuolla Tampereellakin käydä kun ei Seinäjoelta ole pitkä matka. Mitenkähän ne katsastuksessa suhtautuu tohon mittarin toimimattomuuteen? Onko lailla säädetty, että joka autosta pitää löytyä toimiva nopeusmittari?
^ Poikkeuksellisesti voi onnistua puhumaan itsensä pois, jos osaa sanoa kierrokset ja nopeudet eri vaihteilla tai vastaavaa. Laissa on kyllä pykälä jo renkaiden vaikutuksesta nopeuteen, ja jo sitä vastaan voi vedota mittariheiton ylittyvän, eli löytynee myös määräys mittarin toimivuudestakin.
edit: Perämurikka on vaihdelaatikossa se osa, josta lähtevät vetoakselit.
edit: Perämurikka on vaihdelaatikossa se osa, josta lähtevät vetoakselit.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Digiä, digiä!
Osaiskos joku sanoo mistä sais kirjallisuutta kakkoskopan digitaalimittaristosta??
Nyt alkoi mun digimittari Corrossa puuhata omiaan. Nopeusmittarin ja kiekkamittarin neulat huitoo vähän miten sattuu? Näyttää oikein ja sitten yhtäkkiä pomppaavat johonkin järjettömään lukemaan? Yleensä hyppäävät ylöspäin asteikolla.
Mistähän tämä mahtas johtua ja miksi se vaikuttaa molempiin? Muuten toimii normaalin oloisesti ajotietokonetta myöten. En tosin kattonut nillä lisänäytöillä onko niiden näyttämät samanlaiset kuin viisareiden.
Pari päivää sitten puhdistin vesikourusta lehtiä pois vesiletkulla. Onkohan hörässyt jostain vettä? Onko siellä jotain aukkoja kuskin puolella mistä pääsee vedet mittariin? Ei kai?
Mistähän tämä mahtas johtua ja miksi se vaikuttaa molempiin? Muuten toimii normaalin oloisesti ajotietokonetta myöten. En tosin kattonut nillä lisänäytöillä onko niiden näyttämät samanlaiset kuin viisareiden.
Pari päivää sitten puhdistin vesikourusta lehtiä pois vesiletkulla. Onkohan hörässyt jostain vettä? Onko siellä jotain aukkoja kuskin puolella mistä pääsee vedet mittariin? Ei kai?
Ajotietokoneesta kun laittoi ne lisätoiminnot päälle eli ahtopaineet yms. näkyy, niin sieltä löytyy myös se digitaalinen kierrosluku. Se toimii ihan täysin, ei hypi tai käy välillä nollilla. Osaako joku kertoa mikä noita viisareita ohjaa noissa mittareissa? Ne pomppivat suht samaa tahtiakin jos se häiriö ilmenee. Kylmässä ne toimii selkeästi paremmin, mitä kuumempi hytti sen hullummiksi ne menee.
Kertokaas ny joku miten toi mittari irtoaa? Kuin monta liitintä tossa digitaalisessa on takana? Kerran yritin sen ottaa irti, mutta en saanut takaata kaikkia liitäntöjä auki. Itse mittari kyllä oli jo kiinnityksistään irti ja liikkui.
Kyse siis tällaisesta mittaristosta:

Kertokaas ny joku miten toi mittari irtoaa? Kuin monta liitintä tossa digitaalisessa on takana? Kerran yritin sen ottaa irti, mutta en saanut takaata kaikkia liitäntöjä auki. Itse mittari kyllä oli jo kiinnityksistään irti ja liikkui.
Kyse siis tällaisesta mittaristosta:

En ole nyt pariin vuoteen tuota mittaria yrittänyt ottaa pois, mutta viimeksi se homma jäi siihen, että takaata en muistaakseni saanut liitintä auki. Taisi se mittaristo kuitenkin olla täysin irti ja sain lisättyä noihin ledeihin suuremman vastuksen. Oli saksanpoijjan viritelmä liian kirkas öiseen ajeluun.
Täytyy huomenna, jos kerkiän, yrittää se purkaa.
Olis vaan hauska tietää että missä se vika siinä mahtaa olla. Mikä komponentti esim. temppuilee jos kierrossignaali tulee mfa:lle ok, mutta viisari pomppii. Myös matkamittarille tuleva metrilaskuri toimi loogisesti mfa:ssa, mutta nopeusmittarin viisari pomppii.
Täytyy huomenna, jos kerkiän, yrittää se purkaa.
Olis vaan hauska tietää että missä se vika siinä mahtaa olla. Mikä komponentti esim. temppuilee jos kierrossignaali tulee mfa:lle ok, mutta viisari pomppii. Myös matkamittarille tuleva metrilaskuri toimi loogisesti mfa:ssa, mutta nopeusmittarin viisari pomppii.
Tuppas olemaan ASIC-piiri tai vastaava juuri tuota varten tehty IC, joka ohjailee noita viisareita, kun itse joskus tutkin asiaa (ei ollut VDO:n mittari vaan se toinen). Se käsittääkseni muuttaa tuon taajuuden virraksi noille viisareille, jotka sit sitä mukaa liikkuvat. Muistaakseni viisareiden kelat olivat vielä differentiaalisia(?), jos nyt terminkään enää oikein muistan. Pomppiminen voisi liittyä siihin, että olis huono liitos jossain siinä viisarin kelojen ja logiikan välissä. Tosin, voi se liittyä niin moneen muuhunkin asiaan, mutta digitaalisignaali tullee oikein sulla jos matkamittari ja kiekat diagnoositilassa näkyy oikein.
Enpä tullut hullua hurskaammaksi kun purin tuon mittarin. Ei mitään näkyviä vikoja, ei mustia kohtia tai pullistuneita konkkia. Hieman tuoksuu "räjähtäneelle konkalle", mutta mitään vikaa ei näy päällisin puolin.
Erikoista on se, että kun laitan virrat päälle, niin mittari inisee. Etenkin kun nyt mittari on täysin auki. Ääni loppuu heti kun molemmat (kierros&nopeus) mittarit irroittaa mittaritaulusta. Ihan sama kumman laittaa kiinni, niin heti alkaa vinkuna. Vinkuuko muilla mittarit?
Hirveä määrä tuolla on pieniä komponettejä ja IC-piirejä. Yhtä levyä tosin ei voi tarkastaa päällisin puolinkaan, koska se tinattu vasten päälevyä...
Argh!
EDIT: Lähdenkin tästä juuri Bebekkiin. Löysin kuitenkin viallisen konkan! Nenä oli oikeassa, toivottavasti vika korjaantuu nyt.
Erikoista on se, että kun laitan virrat päälle, niin mittari inisee. Etenkin kun nyt mittari on täysin auki. Ääni loppuu heti kun molemmat (kierros&nopeus) mittarit irroittaa mittaritaulusta. Ihan sama kumman laittaa kiinni, niin heti alkaa vinkuna. Vinkuuko muilla mittarit?
Hirveä määrä tuolla on pieniä komponettejä ja IC-piirejä. Yhtä levyä tosin ei voi tarkastaa päällisin puolinkaan, koska se tinattu vasten päälevyä...
Argh!
EDIT: Lähdenkin tästä juuri Bebekkiin. Löysin kuitenkin viallisen konkan! Nenä oli oikeassa, toivottavasti vika korjaantuu nyt.
Jes! Se toimii taas. SIellä tosiaan oli kaksi kondensaattoria hieman rapeammassa kunnossa. Vaihdoin molemmmat ja loppui mittarista vinkuna/suhina. Suht aikaa vievä näpertely homma, mutta melko helppo kokonaisuudessaan.
Tuo mittari on pitänyt pientä sihinää siitä asti kun auton sain eli n. neljä vuotta ja pari kertaa on kiekkamittari tänä aikana jäänyt hetkeksi näyttämään nollaa (autoa käynnistäessä). Jos muilla samaa vikaa, voi olla aika vaihtaa ne konkat, ehkä.
Kaksi 220 mikroF konkkia, ovat vierekkäin. Nyt tuli tilalle suuremmalla jännitteen kestolla olevat. Muita ei ollut tarjolla...
Itse mittaristoa purkaessa oli mielenkiintoista havaita, että jokainen mittari oli vain painamalla taulussa kiinni. Sen keksimisessä meni tovi aikaa ennen kuin uskalsin ottaa taulusta kiinni ja nostaa yksitellen ne irti!
Osaako joku kertoa mikä se pistoke siinä vasemmassa alanurkassa mittaria on?
Tuo mittari on pitänyt pientä sihinää siitä asti kun auton sain eli n. neljä vuotta ja pari kertaa on kiekkamittari tänä aikana jäänyt hetkeksi näyttämään nollaa (autoa käynnistäessä). Jos muilla samaa vikaa, voi olla aika vaihtaa ne konkat, ehkä.
Kaksi 220 mikroF konkkia, ovat vierekkäin. Nyt tuli tilalle suuremmalla jännitteen kestolla olevat. Muita ei ollut tarjolla...
Itse mittaristoa purkaessa oli mielenkiintoista havaita, että jokainen mittari oli vain painamalla taulussa kiinni. Sen keksimisessä meni tovi aikaa ennen kuin uskalsin ottaa taulusta kiinni ja nostaa yksitellen ne irti!
Osaako joku kertoa mikä se pistoke siinä vasemmassa alanurkassa mittaria on?
Kappas vaan topicci on noussut pintaan. Multa löytyy yks purettu mittaristo josta otin sen pienemmän piirilevynki irti mielenkiinosta oli muuten todella kovassa sen irroitus. Kokoaminen ei kyllä enää tule onnistumaan johtuen maanapojen läpivienneistä piirilevyllä.
Löysin luultavimmin vian siitä pienemmästä piirilevyn välistä löytyneestä kondensaattorista. Luultavasti kyseinen kondensaattori toimi "ylös vetona" nopeusmittarille johtuen vian ominaisuudesta. Kyseisestä kondensaattorista oli poksahtanut pala irti. Voin laittaa kuvia puretusta mittarista nettiin jos joku on kiinnostunut?
Niin joo jos joku on kiinnostunut asiasta niin sain viimme vuonna katsastettua auton ilman mittaria mutta laitoin Gps paikantimen kiinni katsastuksen ajaksi.
Löysin luultavimmin vian siitä pienemmästä piirilevyn välistä löytyneestä kondensaattorista. Luultavasti kyseinen kondensaattori toimi "ylös vetona" nopeusmittarille johtuen vian ominaisuudesta. Kyseisestä kondensaattorista oli poksahtanut pala irti. Voin laittaa kuvia puretusta mittarista nettiin jos joku on kiinnostunut?
Niin joo jos joku on kiinnostunut asiasta niin sain viimme vuonna katsastettua auton ilman mittaria mutta laitoin Gps paikantimen kiinni katsastuksen ajaksi.
Itsekkin painin mittariston kanssa... Vikana on, että kiekkamittari ei toimi. Mittaristo oli osina ja vaihdatin piirilevyyn yhden kärynneen elektrolyytin (näyttöjän välissä yksi 16V ja 47 mikrofaradia). Ei ollut siitä korjauksesta apua. Muuten levy oli ehjä omasta sekä pienelektroniikkakorjaajan mielestä.
Mittaristolle tuleva johtonippukin on ihan ehjä, eli pitää ruveta metsästämään vikaa konehuoneen puolelta. Mittaristo saa ilmeisesti tiedon kierrosluvusta boxilta? Ja mistä boxi sen sitten ottaa ja mikä/mitkä piuhat ja liittimet boxilla on tekemisissä kierrosluvun mittaamisen kanssa?
Mittaristolle tuleva johtonippukin on ihan ehjä, eli pitää ruveta metsästämään vikaa konehuoneen puolelta. Mittaristo saa ilmeisesti tiedon kierrosluvusta boxilta? Ja mistä boxi sen sitten ottaa ja mikä/mitkä piuhat ja liittimet boxilla on tekemisissä kierrosluvun mittaamisen kanssa?
Mullakin oli toisessa Corradossa tuo kiekkamittari ongelma. Se jumitti ja näytti mitä sattui. Korjaantui noilla konkan vaihdoilla lcd-näyttöjen välistä.
Olis vaan kiva saada tästä työnallla olevasta Corrosta tuo bensamittari toimimaan.
Voisko tankin anturi olla sökö? Mikä noista neljästä johdosta tankilla on anturin? Eli jos lyö yhden vaikka hetkeksi maihin vai pitääkö jotkut kaksi yhdistäää?
Olis vaan kiva saada tästä työnallla olevasta Corrosta tuo bensamittari toimimaan.
Voisko tankin anturi olla sökö? Mikä noista neljästä johdosta tankilla on anturin? Eli jos lyö yhden vaikka hetkeksi maihin vai pitääkö jotkut kaksi yhdistäää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa