Moottori swap
Valvoja: ffp jäsenet
Moottori swap
Tarvis vaihtaa mk1 caddyn alkuperäsen 1.6l turbottoman koneen tilalle tölkki mallin (t-3) transporterin 1.6l turbollinen kone niin nyt tarttis vastauksia ja neuvoja pariin asiaan.
Elikkäs ensimmäisenä tulee semmonen mieleen että onko kummanki koneen lohkoissa samanlaiset kiinnitys pisteet, että käy transun koneseen cädin koneen moottorituet suoraan??
Toisena mieleen tulee sähköt. Eli onko turbo koneessa jotain erillaista sähköosaa. ja käykö vm.87 cädin johdot suoraan vm.89 transun vehkeisiin. eihän tommosessa turbokoneessa oo jotain ohjailaitetta mitä cädissä ei ole?
Sitten tulee mieleen pakosarja ja pakoputki. Tietenkin turbo koneessa on erillainen pakosarja kuin vaparissa niin mahtuuko turbo sun muut hilppeet cädiin kiinni ja tarviiko paljonki tehä ite pakoputkea. Et ei oo mitään mahtumis ongelmia tulipellin puolella turbon kanssa?
Entäs sitten voinko laittaa cädin ilmanputsarin tohon turbo koneeseen kiinni?
Ja sitten pitää vissiin tosta transun koneesta ottaa öljypohja ja öljypumppu pois ja laittaa cädin vastaavat tilalle. ei oo varmaan siinä mitään ihmeellistä juttua??
Ja entäs sit semmonen ku transun koneessa menee öljyntäyttöputki suoraan öljypohjaan nii toimiiko silleen että laitan cädin venttiilinkopan transun koneeseen niin saan siten öljyt koneeseen??
Ja sit cädin vauhtipyörä ja muut kytkin kamat varmaan kiinni siihen transun koneeseen ja cädin vaiheloota tietty??
Tuleeko teillä jotain muuta mieleen mitä mulla ei olis tullut? Ois kiva tietää etukäteen kaikki nää jutut enneku rupee purkaa ku pitäis cädi saada vielä kuntoon ennen bugrunia. 3vk aikaa siis.
Elikkäs ensimmäisenä tulee semmonen mieleen että onko kummanki koneen lohkoissa samanlaiset kiinnitys pisteet, että käy transun koneseen cädin koneen moottorituet suoraan??
Toisena mieleen tulee sähköt. Eli onko turbo koneessa jotain erillaista sähköosaa. ja käykö vm.87 cädin johdot suoraan vm.89 transun vehkeisiin. eihän tommosessa turbokoneessa oo jotain ohjailaitetta mitä cädissä ei ole?
Sitten tulee mieleen pakosarja ja pakoputki. Tietenkin turbo koneessa on erillainen pakosarja kuin vaparissa niin mahtuuko turbo sun muut hilppeet cädiin kiinni ja tarviiko paljonki tehä ite pakoputkea. Et ei oo mitään mahtumis ongelmia tulipellin puolella turbon kanssa?
Entäs sitten voinko laittaa cädin ilmanputsarin tohon turbo koneeseen kiinni?
Ja sitten pitää vissiin tosta transun koneesta ottaa öljypohja ja öljypumppu pois ja laittaa cädin vastaavat tilalle. ei oo varmaan siinä mitään ihmeellistä juttua??
Ja entäs sit semmonen ku transun koneessa menee öljyntäyttöputki suoraan öljypohjaan nii toimiiko silleen että laitan cädin venttiilinkopan transun koneeseen niin saan siten öljyt koneeseen??
Ja sit cädin vauhtipyörä ja muut kytkin kamat varmaan kiinni siihen transun koneeseen ja cädin vaiheloota tietty??
Tuleeko teillä jotain muuta mieleen mitä mulla ei olis tullut? Ois kiva tietää etukäteen kaikki nää jutut enneku rupee purkaa ku pitäis cädi saada vielä kuntoon ennen bugrunia. 3vk aikaa siis.
Viimeksi muokannut vildur, 27.5.2008 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Caddyyn moottori tulee siitä oikeanpuolen iskaritolpan kohdalta, kiinnike tulee moottorin päätyyn ja sen asentaminen taitaa vaatia jakohihnan poisottamisen, kiinnike tulee syöttöpumpun hihnapyäränkin alle asti, edestä moottori tulee kumityynyllä etupalkkiin siitä stratin kohdalta kiinni.
Koneen saa periaateessa toimimaan liittämällä startin, hehkun ja sammutussolenoidin johdot, joitain johtoja voi joutua jatkamaan, sekä caddystä ei välttämättä löydy johtoa öljynpaineanturille, joka on siinä ö-suodattimen päällä. Ei ole ohjainlaitteita.
Pakoputki sopii, sitä täytyy hieman vääntää, että sen saa oikeaan kulmaan turbon kanssa. C:n malliset kiinnitysklipsut ovat aika kinnkiset laittaa siellä ahtaassa välissä. Ei siellä tulipellin ja turbon välissä kyllä liiemmin tilaa ole, mutta kyllä se turbo sinne mahtuu.
Caddyn ilmansuodatin sopii kyllä td:n putsarikoteloon.
Transussa moottori on vinossa, joten cäddyn pumppu ja öljypohja pitää vaihtaa, ihan pulttaa irti ja takaisin toinen tilalle periaatteella pitäisi mennä.
Eiköhän se ole ihan ok, että vaihdat vain sen venttiilikopan kannen?
Kannattaa katsoa kytkimen kunto ettei tarvi kuukauden päästä olla vaihtamassa vaihtaa laatikon öljyt samalla sen ollessa irti.
Koneen saa periaateessa toimimaan liittämällä startin, hehkun ja sammutussolenoidin johdot, joitain johtoja voi joutua jatkamaan, sekä caddystä ei välttämättä löydy johtoa öljynpaineanturille, joka on siinä ö-suodattimen päällä. Ei ole ohjainlaitteita.
Pakoputki sopii, sitä täytyy hieman vääntää, että sen saa oikeaan kulmaan turbon kanssa. C:n malliset kiinnitysklipsut ovat aika kinnkiset laittaa siellä ahtaassa välissä. Ei siellä tulipellin ja turbon välissä kyllä liiemmin tilaa ole, mutta kyllä se turbo sinne mahtuu.
Caddyn ilmansuodatin sopii kyllä td:n putsarikoteloon.
Transussa moottori on vinossa, joten cäddyn pumppu ja öljypohja pitää vaihtaa, ihan pulttaa irti ja takaisin toinen tilalle periaatteella pitäisi mennä.
Eiköhän se ole ihan ok, että vaihdat vain sen venttiilikopan kannen?
Kannattaa katsoa kytkimen kunto ettei tarvi kuukauden päästä olla vaihtamassa vaihtaa laatikon öljyt samalla sen ollessa irti.
Paitsi että tölkin turbopakosarja ei sovi caddyyn, tölkissä tulee turbo pakosarjan alle ja caddyssä sen päälle. Imusarjakaan ei passaa suoraan, vaatii pientä säätöä kun ahtoputken paikka potää siirtää sarjan kyljestä päälle että turbo sopii. Luonnollisesti myös öljylinjat menee uusiksi + muut systemoinnit. On siinä värkkäämistä, mutta loppupeleissä ei paha homma. Kunhan vaan on oikeat osat niin päivässä tekee.
onko kukaan foorumilaisista tehnyt tätä kyseistä swappia tai tietääkö jotkin sivut missä olisi kuvia tai jotain. olis kiva saada vähän lisää informaatiota.
onks muuten se öljyletku mikä menee transussa öljypojaan joku öljynpaluu että voin hitsata caddyn öljypohjaan vaan kierteen sitä letkua varten eika siellä öljypohjan sisällä oo mitään ihmeelista tms.
onks muuten se öljyletku mikä menee transussa öljypojaan joku öljynpaluu että voin hitsata caddyn öljypohjaan vaan kierteen sitä letkua varten eika siellä öljypohjan sisällä oo mitään ihmeelista tms.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64 ... ight=caddy
Yksistään tältä foorumilta löytyy "caddy" haulla yhdeksi illaksi lukemista, ja lisäksi kuvia!
Yksistään tältä foorumilta löytyy "caddy" haulla yhdeksi illaksi lukemista, ja lisäksi kuvia!
mitä ny pikaseen kattelin noit haun löytämiä topicceja nii ei sattunu silmään yhtään juttua transporterin koneen sovittamisesta caddyyn.
Mut tänään sain ton transporterin koneen irti ja siinä pikaseen mitattuna pitäis mahtua se turbo vallan mainiosti sinne pakosarjan alapuolelle mut ainut on vaan se, et turbolta kun lähtee pakoputki sinne vaihelootaan päin niin joutuu putken pujottaa sieltä jostaan yhden vaihdevivun alta jännästi tiukalla mutkalla.
Mut nyt sit niitä kysymyksiä mitä on tullu päähän ja teiltä olis kiva saada vastauksia tai vinkkejä.
Eli kun tos turbo koneessa tulee jäähdytysvesi siihen öljynsuodattimen jalkaan (ilmeisesti joku öljynjäähdytys?) ja siinä on sit kans letkussa vähän matkan päässä joku pumppu ja ongelmana on nyt se kun caddyssä ei tämmöistä ole ja nuo transportterin jäähyletkut ei sovi caddyyn niin pitäis ilmeisesti jollain t-haaralla haaroittaa caddyn vakio letkuja ja lisätä niihin toi öljynjäähdytys ja muut sit. Mut mistä ja miten??
Ja onko mitään järkeä tehä ilmanputsari ongelma helpoimman kautta ja laittaa joku perus vaapavirtaussuodatin vaan kiinni?kun ei sovi kummankaan auton putsari ilman muutoksia.
Nyt sit ku tarkemmin vertaili koneita toisiinsa niin huomasin että venttiilikopat on erillaisia ja caddyn koppa ei sovi helpolla tohon trasportterin koneeseen niin toimiiko silleen että hitsaan transportterin koppaa caddyn kopan öljyntäyttö aukon. niin saan sitten siitä öljyt koneen sisälle??
Ja edelleen jos joku osaava löytää jonkun topicin tai jonkin jostaan missä olis tämmösestä swapista inffoa niin kiitos laita linkki tänne.
Mut tänään sain ton transporterin koneen irti ja siinä pikaseen mitattuna pitäis mahtua se turbo vallan mainiosti sinne pakosarjan alapuolelle mut ainut on vaan se, et turbolta kun lähtee pakoputki sinne vaihelootaan päin niin joutuu putken pujottaa sieltä jostaan yhden vaihdevivun alta jännästi tiukalla mutkalla.
Mut nyt sit niitä kysymyksiä mitä on tullu päähän ja teiltä olis kiva saada vastauksia tai vinkkejä.
Eli kun tos turbo koneessa tulee jäähdytysvesi siihen öljynsuodattimen jalkaan (ilmeisesti joku öljynjäähdytys?) ja siinä on sit kans letkussa vähän matkan päässä joku pumppu ja ongelmana on nyt se kun caddyssä ei tämmöistä ole ja nuo transportterin jäähyletkut ei sovi caddyyn niin pitäis ilmeisesti jollain t-haaralla haaroittaa caddyn vakio letkuja ja lisätä niihin toi öljynjäähdytys ja muut sit. Mut mistä ja miten??
Ja onko mitään järkeä tehä ilmanputsari ongelma helpoimman kautta ja laittaa joku perus vaapavirtaussuodatin vaan kiinni?kun ei sovi kummankaan auton putsari ilman muutoksia.
Nyt sit ku tarkemmin vertaili koneita toisiinsa niin huomasin että venttiilikopat on erillaisia ja caddyn koppa ei sovi helpolla tohon trasportterin koneeseen niin toimiiko silleen että hitsaan transportterin koppaa caddyn kopan öljyntäyttö aukon. niin saan sitten siitä öljyt koneen sisälle??
Ja edelleen jos joku osaava löytää jonkun topicin tai jonkin jostaan missä olis tämmösestä swapista inffoa niin kiitos laita linkki tänne.
mie tekisin sen turbohilujen vaihon siihen caddy koneeseen.. voin ottaa ens viikonloppuna muutaman kuvat että mitä esim vähän väärässä asennossa oleva ahdin mahtuu olemaan koneen ja tulipellin välissä.. allekirjoittanu joutuu irroittaan turbon ja pakosarjan ja muuttamaan pakosarjaa. jos ei nyt hirveä kiire ole niin löytyis muutaman viikon sisällä orggispakosarja joka on muutettu t03 garrettiin sopivaksi
en rupee laittaa cädin koneeseen turbo hiluja kun cädin kone on hajalla ja transun kone toimii ja on nyt mitattu moneen otteeseen että ei ole mahtumis ongelmia sen pienen föönin kanssa. ja muutenki vähemmän vaivaa vaihtaa kone ku saada cädin kone toimimaan. Ja eiks turbottomalle koneelle pidä tehä öljyruutat männille jos turbottaa?
Nyt on enään kaks ongelmaa.
Eka on se että nyt kun sain caddyn laatikon tohon transun koneeseen kiinni niin huomasin sellasen asian mitä en ollu ottanu huomioon. Eli nyt ottaa vaihevipu turboon kiinni. tässä näkyy ongelma
Haluisin siis tietää miten ratkaisen tämän ongelman. Pitääkö jotain vääntää tai kääntää tai lyhentää tai muuta sellaista? vai jonku toisen mallin osaa tilalle?
Nyt kun tämä ongelma tuli eteen niin alko kiinnostaa miten vakio td golffis tms. on turbo sijoitettu? onko se samassa paikassa kuin tuossa transun koneessa vai jossain eri paikassa?? oisko jollain kuvaa selventämään.
Ja toinen ongelma on noi jäähdytys letkut. Transun koneessa kun on toi jäähdytys öljynsuodattimen jalassa ja siihen vähän matkan päähän on laitettu joku sähköpumppu pumppaamaan nestettä. Eli miten saan sopimaan caddyyn ton lisäjäähdytyksen? vedänkö vaan jotkut t-kappaleet ylä- ja alavesiletkuun ja siitä tolle suodattimenjalalle ja pumpulle? tai tarviinko ylipäätänsä tota sähköpumppua? toimiiko toi pumppu sit kun termarilta lähtee joku tietty signaali vai pumppaako se kokoajan vai millon se rupee pumppaa?
tällai transussa
Ja nopeasti kiitos vastuksia sillä tän koneen avustamana pitäis viikon päästä lähteä bug runiin.
Eka on se että nyt kun sain caddyn laatikon tohon transun koneeseen kiinni niin huomasin sellasen asian mitä en ollu ottanu huomioon. Eli nyt ottaa vaihevipu turboon kiinni. tässä näkyy ongelma
Haluisin siis tietää miten ratkaisen tämän ongelman. Pitääkö jotain vääntää tai kääntää tai lyhentää tai muuta sellaista? vai jonku toisen mallin osaa tilalle?
Nyt kun tämä ongelma tuli eteen niin alko kiinnostaa miten vakio td golffis tms. on turbo sijoitettu? onko se samassa paikassa kuin tuossa transun koneessa vai jossain eri paikassa?? oisko jollain kuvaa selventämään.
Ja toinen ongelma on noi jäähdytys letkut. Transun koneessa kun on toi jäähdytys öljynsuodattimen jalassa ja siihen vähän matkan päähän on laitettu joku sähköpumppu pumppaamaan nestettä. Eli miten saan sopimaan caddyyn ton lisäjäähdytyksen? vedänkö vaan jotkut t-kappaleet ylä- ja alavesiletkuun ja siitä tolle suodattimenjalalle ja pumpulle? tai tarviinko ylipäätänsä tota sähköpumppua? toimiiko toi pumppu sit kun termarilta lähtee joku tietty signaali vai pumppaako se kokoajan vai millon se rupee pumppaa?
tällai transussa
Ja nopeasti kiitos vastuksia sillä tän koneen avustamana pitäis viikon päästä lähteä bug runiin.
jep eli nyt oli vähän tuurinpoikasta mukana ja muistin että tuli ostettua tohon pihalle muinoin 5 kaverin voimin mk1 golf projekti minkä mukana tuli mm. 3 gti konetta ja muistin että mukana tuli myös jotain turbo hiluja niin ei muutaku pihalle tonkimaan ja löytyhän sieltä golffin imu- ja pakosarja ja myös joku garretin turbo. no eiku sovittamaan ja heti sai huomata ettei ainakaan transun turboa tarvii laittaa. Nyt vaan pitää sormet ristissä toivoa että tuo garretin turbo (mallia en tiiä, varmaan joku golffin mukana tullut koska sopi pakosarjaan ja imusarjaan) toimii vaikka on seissy melkeen vuoden ulkosalla kylläkin sateelta suojassa. eikä muutenkaan oo mitään toimivuus takuuta edelliseltä omistajalta. Eiköhän noi oo semmosii suoraan ajosta osia.
Nyt vaan ongelmana se että ei oo öljyletkuja/putkia tolle turbolle niin joutuu varmaan teettämään öljytputket?? vai oisko jotain vinkkejä teillä? vois mennä huomenna kaivelee lisää noita osasia jos sattuis löytyy öljyputkia. :P
Edelleen tarvis jotain vinkkejä tohon jäähdytys juttuun.
Nyt vaan ongelmana se että ei oo öljyletkuja/putkia tolle turbolle niin joutuu varmaan teettämään öljytputket?? vai oisko jotain vinkkejä teillä? vois mennä huomenna kaivelee lisää noita osasia jos sattuis löytyy öljyputkia. :P
Edelleen tarvis jotain vinkkejä tohon jäähdytys juttuun.
en alkais itse laittaan ainaskaan mitään erityisjäähdytyksiä jos ei hae kunnolla tehoja. eli dieselin normaalit jäähdytysjärjestelmä kyl pitäis riittää ainut ongelma saattaa tulla syylärin kans. ellet ole laittanu jos isompaa. olisin kotipaikkakunnalla niin voisin muutaman kuvan ottaa miten mulla on öljynpaluu järjestetty garrettilaiselle
siis ei mulla mitään erikois jäähdytys juttui oo tulossa vaan sitä tässä mietin että miten saan ton cädin ylä- ja alavesiletkut haaroitettua silleen että ylävesiletkusta menee siihen transportterin koneessa olevaan öljynsuodattimen jalkaan vesi ja toinen letku siitä jalalta sen transportterin sähköpumpun (minkä toimimis periaatteen haluisin tietää, eli millon se alkaa pumppaa? heti koneen pyöriessä vai jossain tietyssä lämpötilassa? koska cädissä tota ei oo ollu eli sille ei sähköjä ole niin ne pitäis tehä jotenkin?) kautta alavesiletkulle. vai meneekö se neste toisin päin, enivei. tähän juttuun nyt tarvis jotain selvennystä. Ku yks tuttu sano et se jäähdytys on hyvä olla siinä öljynsuodattimen jalassa niin ei voi niitä reikiä tukkia/vaihtaa cädin jalkaa.
osaako kukaan sanoa nyt että tarviinko tota sähköpumppua mikä ilmeisesti pumppaa jäähynestettä tohon öljynsuodattimen jalkaan? vai olisko se sen takia transportterissa kun siinä syylari on auton etuosassa ja se neste ei kulje kunnolla auton takaosaan eli moottorille siitä paksusta jäähyletkusta haaran kautta piempään letkuun. Eli tarviinko sitä tossa caddyssä missä on niin lyhyt matka syylarilta koneseen. Ku pitäis tänään saada jäähyletkut tehtyä valmiiks et pääse kokeilee käyntiin.
no jäähy letkut on nyt laitettu ja kone muutenkin autossa kiinni.
Nyt vaan kasatessa tuli pari mutkaa lisää matkaan. Onneks bugruniin ei oo ku 6 päivää.
Eli naftasuodatin ei mahu olemaan siinä missä se nyt on. Sen tietty pystyy helposti siirtämään mutta mites saan letkut pidemmäksi että ne ylttää suodattimelle ja pumpun paluu letkukaan ei yltä pumpulle. Pitää varmaan tutkia jos pystyis käyttää jotenki trasportterin letkunpätkiä ja suodatinta.
Ja toinen ongelma on se että kaasuvaijeri on nyt liian lyhyt kun tossa ruiskutuspumpussa on eri kohissa kaasuvaijerin kiinnitys. Cädissä se oli pumpun päällä periaatteessa ja trasportterin pumpussa se on siinä kyljessä. Onko joku golffin tai jetan tai jonkun vaijeri pidempi ja sopis ilman modauksia???
Nyt vaan kasatessa tuli pari mutkaa lisää matkaan. Onneks bugruniin ei oo ku 6 päivää.
Eli naftasuodatin ei mahu olemaan siinä missä se nyt on. Sen tietty pystyy helposti siirtämään mutta mites saan letkut pidemmäksi että ne ylttää suodattimelle ja pumpun paluu letkukaan ei yltä pumpulle. Pitää varmaan tutkia jos pystyis käyttää jotenki trasportterin letkunpätkiä ja suodatinta.
Ja toinen ongelma on se että kaasuvaijeri on nyt liian lyhyt kun tossa ruiskutuspumpussa on eri kohissa kaasuvaijerin kiinnitys. Cädissä se oli pumpun päällä periaatteessa ja trasportterin pumpussa se on siinä kyljessä. Onko joku golffin tai jetan tai jonkun vaijeri pidempi ja sopis ilman modauksia???
iman teidän apuja on joutunu rakentelee ja ramppaa eestaas motonetissä. Mutta turbo caddy elää!!!
Vielä pitää pakoputki tehä ja muuta pientä laittoa.
Tässä nyt koekäytön ja asennuksen jälkeen vois kysyä että toimiiko ylipäätänsä toi garretin t3 turbo tossa 1.6tdiisseli koneessa. Käyntiinhä se lähti yms. mut että toimiiko oikealla tavalla?? Onko muuten bensa ja diisseli koneen turboissa hirveesti eroja??
Vielä pitää pakoputki tehä ja muuta pientä laittoa.
Tässä nyt koekäytön ja asennuksen jälkeen vois kysyä että toimiiko ylipäätänsä toi garretin t3 turbo tossa 1.6tdiisseli koneessa. Käyntiinhä se lähti yms. mut että toimiiko oikealla tavalla?? Onko muuten bensa ja diisseli koneen turboissa hirveesti eroja??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa