Öljynvaihtoväli ja mitä öljyä ? Viri TDI

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

Öljynvaihtoväli ja mitä öljyä ? Viri TDI

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.5.2008 20:17

Minkälaisia öljynvaihtovälejä muilla on ja mitä öljyä käytätte ? Tuon oman kotteroni kohdalla ajattelin maks. 10tkm ja öljyinä tällä hetkellä Gulf Racing 5W-50. Ja sitä viriä on hieman enemmän kuin evry tai pelkkä lastu, tosin liian vähän silti :D

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 12.5.2008 20:59

7500km, tuota käyttää monet muutkin.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 12.5.2008 21:10

Jos on erillinen öljynpaine mittari niin siitä näkee hyvin miten alkaa öljyt menemään huonoksi.
Esim yhdillä öljyillä kuumalla koneella alko tippua paineet turhankin alas kun oli ajettu 8tkm, mutta taas toisilla öljyillä kesti ajaa oman 10tkm vaihtovälin ilman että alkoi muuttumaan viskositeetti.
Kummissakin öljyissä oli samat hyväksynnät ja muut arvot mitä purkin kyljistä vaan löyty, oli vaan eri merkkistä kamaa =)

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.5.2008 21:39

No ei ole erillistä öljynpainemittaria, pitäs kai asennella :) Ja niitä öljymerkkejä ja laatuja kiitos =)

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.5.2008 8:06

Mulla on valvoline vr1 racing 10w-60 ja noin 10tkm jälkeen olen vaihdellut riippuen tietysti ajo tavasta vaihtovälillä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.5.2008 9:15

Itse käytän diamond dieseliä , tuntuis olevan aika hyvät "pesuominaisuudet" tuossa kun koneen avaa niin ei ole semmoista pinttynyttä karstaa kuin muutamalla muulla halppismerkkillä ajettaessa.
Vaihtoväliä olen pitänyt n. 8500-10000 km kohdilla..
Aika mustaksi menee öljyt jo tuossa 5tkm kohdalla joten vois ehkä hieman tiputtaa tuota vaihtoväliä = /

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 13.5.2008 11:41

Mulla on kanssa teboilin Diamond dieseliä, väri on Aki-76 kuvailemaa tummaa noilla samoilla kilometreillä ja itse tiputin juuri sen takia tuohon 7500km.
Eihän se värin muutos nyt niin vakavaa ole, vaan juurikin se että millon alkaa ominaisuudet muuttua, kyseessä on kuitenkin suhteellisen halpaa toimintaa koneen hyvinvoinnin vuoksi niin mikseipä niitä voisi sitten vaihdella.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 13.5.2008 12:06

No niin, alkoihan niitä kunnon vastauksiakin satelemaan kuhan vähän potki :D Olen nyt ajanut noilla Gulfeilla 5tkm, hieman ne ovat jo mustat mutta autokin saanut sitten kyllä kenkää :P Hyvin tuntuisi silti voitelevan, lähti meinaan mittatikusta öljyä karkuun kun tarkastin sen määrän =) Seuraavaksi on tarkoituksena laittaa koneeseen RVS:ät 500km ennen öljynvaihtoa ja sitten toinen satsi uusien öljyjen kanssa, saas si nähdä et onko mitään vaikutusta. Onkos teillä muilla mitään kokemuksia ko. aineesta ? Ajattelin laittaa tuon korkeapainepumppu sekä vaihteisto aineen myös :)

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 13.5.2008 12:11

Mistäs nuo öljyjen hyväksynnät näkee? Motonetissä meinasi jo mennä hermot, kun yritin oman auton ohjekirjasta löytyvää hyväksyntää etsiä purkeista, mutta eipä niin vaan löytynyt...-03 toledo PD150-koneella, muistaakseni hyväksyntä oli joku 505.01 tms.

Eli tahtoisin saada selville että onko tullut joku uudempi joka on syrjäyttänyt tuon?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.5.2008 12:21

jos en nyt ihan väärin muista niin juuri tuo diamond on tuota 505.01 hyväksynnällä olevaa ölppää..Itse selailin kans kataloogeja jonkin aikaa ett löytyi mielestäni hyvä öljy hinta/laatu suhteelta,eli päädyin tuohon diamondiin
Paikallinen tarjoustalo myy sitä 10l pöntöissä alle 70e joten ei ainenkaan voi hintaa syyttää jos hieman lyhentää vaihtoväliä

Ainiin,jossain mielessä on hyvä ett öljy muuttuu mustaksi,sillä jos näin ei kävis niin se musta olisi sitten siellä koneen sisällä,karstana.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 13.5.2008 18:32

Minä olen käyttänyt Castroilin Magnateciä ja hyvin on toiminut mutta kovassa ajossa jos on kokoajan niin vaatii vaihdettavaksi 7500 välein. alkaa paineet tippumaan kuumana. Ja käytetyn öljyn pitääkin olla mustaa koska öljy pesee moottoria sisältä ja sitoo epäpuhtaudet. Enemmän olisin huolissani jos öljy olisi kirkasta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 13.5.2008 19:50

Forten motor flushin jälkeen ainakin pysyy suht kirkkaana monta sataa kilometriä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 13.5.2008 19:52

Onko tämä Forten Motor flush ihan ksyleeniä, mitä myydään vaan helvetin kalliilla ja kustaan tyhmiä linssiin?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 13.5.2008 19:55

H0h0h0h000..

Kinkäpillä päästellään mineraaleilla 10tkm / vaihto..

Tosin öljyä koneessa on 8 litraa ja suodattimen koko on litran..

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.5.2008 20:14

Forten motor flushin jälkeen ainakin pysyy suht kirkkaana monta sataa kilometriä


tämän olen minäkin huomannut että kone pysyy puhtaana huomattavan pidempään kun pistää jonkun engine flushin tai vastaavan ennen vaihtoa. viimeksi meni bg quick clean ja mielestäni nostajat hiljeni ainakin

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 13.5.2008 20:21

Diamond dieseliäkin tullu käytettyä täälläpäin.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 13.5.2008 20:29

Ite pistin diisseliä öljyn sekaan ja käytin ennen vaihtoa, ainakin viikon parin jälkeen oli suht puhdasta vielä. Vaihtu kyllä merkkikin teboiliin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.5.2008 7:28

Forten motor flushin jälkeen ainakin pysyy suht kirkkaana monta sataa kilometriä.
ainakin viikon parin jälkeen oli suht puhdasta vielä.

Meinaatte, että kun öljyn väri muuttuu diisselikoneessa mustaksi, niin on aika vaihtaa? Ei taida köyhällä perse kestää...

10tkm välein tullu vaihdettua, sen aikaa mitä tuo kippo on itselläni ollut. Ja Teboilin diamond dieselillä mennään.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 14.5.2008 7:40

Sitä meinasin että kai "käsittely" vähän putsas konetta ja paskaa irtos ku ei niin nopeeta öljyt oo menny mustaksi.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 14.5.2008 8:13

Joo,ei sitä ole tarkoitus silloin vaihtaa kun mustaksi menee..Toi vois kans olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu,meinaan laittaa pesuaine vaikka 100km ennen öljynvaihtoa joukkoon ja sitten vaihtaa normaalisti öljyt..ei luulis jäävän karstoja koneeseen..
PItää tutkia kun alkaa tuo vaihtoväli lähenemään = )

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.5.2008 8:19

Lyhyet on vaihtovälit teillä ;)

Itse olen vaihdattanut 507.00 LL-öljyt 20-22tkm välein (tosin voimaahan tuosta passatista ei ole juurikaan otettu). Öljyinä Castrol Edge ja Mobil 1 ESP. Castrolia tarvitsi lisätä 13tkm jälkeen 0.5l. Mobilit on olleet koneessa vasta 5tkm joten öljynkulutuksesta ei ole vielä hajuakaan. Jos olisi mahdollisuus itse vaihtaa öljyt niin käyttäisin myös diamond dieseliä. Kun ei ole tallia niin mielummin maksan muutaman euron enemmän vaihtotyöstä kuin lähden TI-halliin.

Eikös pd-seateissa öljyvaatimus ole 505.01 vain siksi että repsol ei tee LL-öljyjä? Eli jos ei nyt satu 505.01 öljyä niin LL-luokiteltua 506.00 tai 507.00 koneeseen vaan.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 14.5.2008 16:40

Minun käsittääkseni pumppusuutin vaatii oman lisä aineensa, että kannattaa käyttää pumppusuutin oljyä pumppusuuttimissa.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 14.5.2008 19:46

Pumppari kone tarvii tuon edellä mainitun eri öljyn, josta täytyy löytyä pykälää kovempi iskun kesto.
Tuo vaatimun on sitä varten mukamas että menee muuten nokka-akselista pumpparisuutinta painavan nokan kaula äkkiä särki, kun perus öljystä loppuu iskunkestokyky ja voiteleva öljykalvo menee puhki, josta taas syntyy törkeen kallista lystiä.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.5.2008 20:42

505.01 on pumppusuutinkoneiden öljy 15tkm vaihtovälille. LongLifeöljyt: 506.00/0W-30 on vanha suositus ja 507.00/5W-30 on uusin joka sopii myös vanhempiin koneisiin joissa vaatimuksena 506.00

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 14.5.2008 22:09

Pumppari kone tarvii tuon edellä mainitun eri öljyn, josta täytyy löytyä pykälää kovempi iskun kesto.
Tuo vaatimun on sitä varten mukamas että menee muuten nokka-akselista pumpparisuutinta painavan nokan kaula äkkiä särki, kun perus öljystä loppuu iskunkestokyky ja voiteleva öljykalvo menee puhki, josta taas syntyy törkeen kallista lystiä.


Tuskin se vaatimus ihan tuulesta temmattu on. Vilaskaapa vaikka Tekniikan Maailmasta Skoda Roomsterin kestotestiä mitä moottorista löytyi ihan oikeillakin öljyillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa