Tiptronicin ominaisuuksista ja "oppivuudesta"

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Willhard
-
Viestit: 32
Liittynyt: 16.3.2008 20:36

Tiptronicin ominaisuuksista ja "oppivuudesta"

ViestiKirjoittaja Willhard » 6.5.2008 22:16

Merkkihuollolta en jaksa enää kysellä mitään syvällisempää, kun eivät kuitenkaan tiedä vastausta niin kyselempä täällä sitten viisaammilta. Heti alkuun tiukka aloitus :)

Eli tuossa omassa -07 Ocussa on tuo 6-lovinen Tiptronic ja varsin tyytyväinen olen siihen ollut. Paljonhan näistä pahaa puhutaan, mutta tällä hetkellä on lasissa vasta n. 25 tonnia, joten ehkei tuo nyt ihan heti hajoa. Tässä eräänä päivänä huomasin mielenkiintoisen asian: motarilla ajaessani about 120 km/h laitoin huvikseni kepin S-asentoon. Yllätyin hieman, kun laatikko ei vaihtanutkaan automaattisesti 5-vaihteelle vaan pysyi kuutosella. Aiemmin on aina vaihtanut vitoselle. Tuon Skoodan oppaan mukaan Tiptronicin ei kuuluisi S-asennossa vaihtaa koskaan 5-vaihdetta isommalle, koska kyseessä on Sportti-asento ja suurin nopeus saavutetaan 5-vaihteella. Tuota manuaalia olen aiemminkin haukkunut ja on tosiaan niin kännissä kirjoitettu, että ei olisi mikään ihme jos tässäKIN kohdassa ilmoitetaan väärää tietoa. Silti kiinnostaisi tietää muilta samanlaisen laatikoiden omistajilta, että onko heillä samaista "ominaisuutta". Kaikki toimii kuitenkin hienosti; S-asennossa antaa vedättää oikein urakalla eikä vaihda heti isommalle eli toimii kyllä ihan "sporttisesti", kuten kuuluukin.

Nollasin joskus talvella tuon Tiptronicin muistin sillä kick-down pohjaan, virrat päälle ja poljin pohjassa about 30 sekuntia, kun halusin poistaa muistista ensimmäisen omistajan ajotottumukset. Nyt laatikko toimii kuin unelma eli on todellakin oppinut meikäläisen ajotavoille, mutta tuo S-asennon "ohjeiden vastainen toiminta" hieman askarruttaa. Itseäni ei todellakaan haittaa, että vaihtaa kuutoselle, päinvastoin, säästyypähän tuota petrooliakin hieman. Heti kun kaasuun koskee niin tiputtaa samantien pari pykälää alemmas eli toimii ok. Ainoa pieni miinus laatikossa on eli kun laatikko on haalea (ei täysin kylmä eikä lämmin vaan sillä välillä) niin ykköseltä kakkoselle vaihdossa on melkoinen nykäisy. Välillä lievempi, mutta yleensä melko voimakas. Tästä on jossain foorumeilla joku muukin puhellut ja pääasiassa on sanottu, että kyseessä on ominaisuus. Ajattelin kuitenkin seuraavassa huollossa tuosta ruikuttaa, että jos päivittäisivät tuohon softan jos se sillä korjaantuisi. Lämpimänä vaihtaa aivan mielettömän pehmeästi, samoin tekee kun laatikko on aivan kylmä.

Mutta onko siis muut Tiptronicin omistajat havainneet samanlaista toimintaa tuon S-asennon kanssa?

Willhard
-
Viestit: 32
Liittynyt: 16.3.2008 20:36

ViestiKirjoittaja Willhard » 12.5.2008 18:32

No niin, itse itselleni vastaten :)

Elikkäs homma selvisi. Näköjään silloin kun cruise on päällä ja vaihdat D:ltä S:lle niin laatikko ei näköjään vaihdakaan viitoselle, mikä on ihan hyvä asia. Heti kun cruisen ottaa pois päältä ja laittaa S:n sisään niin silloin viitosta isompaa ei mene pesään. Olisihan tuonkin tietysti voinut mainita manuaalissa...

Eli case closed.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 113 vierailijaa