Eli ongelmana -01 Octavian takajarruista lähtevä kitisevä ääni. Tätä tapahtuu etenkin peruuttaessa, jolloin ääni on kuuluu koviten. Aluksi ääni kuului vain peruuttaessa, nyt ääntä on kuitenkin alkanut kuulumaan hiljaisemmissa nopeuksissa aina 60km/h nopeuteen asti...ehkä korkeammallekin, mutta ajomeluhan sen jo peittää siinä vaiheessa. Ääni lakkaa välittömästi joko käyttö- tai käsijarruun koskettaessa.
Kokemusta kenelläkään moisesta, riippumatta automerkistä? Palat vaihdettu edellisen omistajan aikana, enkä usko ihan pilipali palojen menneen asennuksen yhteydessä paikoilleen omistajan tuntien. Aikaa ja mahdollisesti rahaakin säästäen kysyn, että onko vika korjaantunut pelkästään hiomalla jarrupaloista mahdollinen lasipinta pois. Jarrulevyissä pieniä värimuutoksia, ikäänkuin korroosiota, olisiko jotain vaikutusta asiaan? Kuluma levyissä noin 1-2mm.
Muutakin huoltoa (ja kallista) pukkaa päälle, niin ei viitsisi turhaan rahaa sijoittaa, ellei välttämätöntä :)
Octavia jarrujen kitinä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Kai se on vaan järkevin pistää levyt ja palat uusiksi liu'ut samalla huoltaen...huoh...noh, kysästään nyt sitten tarvikeliikkeistä saatavia levy/ -palamerkkejä joita suosittelette? En usko, että aina halvalla saa hyvää, mutta en myöskään siihen, että tuotteen kallis hinta takaa laadun :) Siksipä käyttökokemuksia, kiitos. Kuopion Varaosakeskuksella melko varmaan käyn kyselemässä.
Jospa noi levyt uusis, ei kai ne mansikoita maksa. Mulla vaan on se paha "vika" myös aikasempien autojen kohdalla, että kun jotain alkaa purkaan niin ottaa luonnon päälle pahasti pistää mitään vanhaa palikkaa takas --> tietää aina rahanmenoa. Jakopään remppaa tosiaan pukkaa noiden jarrujen lisäksi, sekä ruostesuojausta myös massauksen ja ehkä kotelosuojauksen muodossa, joten sillä koitan rahaa säästää mahdollisimman paljon pois muista huoltokohteista. Ferodosta tosiaan oon kuullut hyvää sanottavaa aikasemminkin muiltakin tahoita, kaipa pitänee noita kysellä sitten.
Edit: Vaihdan levyt olettaen, että vika on siinä, eikä esim. jarrupalojen mahdollisessa heikkenemisessä(kovenemisessa) ajan myötä tai kuumuuden takia.
Edit: Vaihdan levyt olettaen, että vika on siinä, eikä esim. jarrupalojen mahdollisessa heikkenemisessä(kovenemisessa) ajan myötä tai kuumuuden takia.
Noniin. Joku aika sitten tuli vaihdettua levyt ja palat taakse. Yksi liukutappi oli jumissa, mutta sekin väärällä puolen kitinään nähden. Lähti irti kuumentamalla. Sai pientä "damagea", kun koitin voimalla ensin...taidan vaihtaa tapit varmuuden vuoksi seuraavaksi. Se vaan ihmetytti, kun oli suojakumi täysin ehjä ja paikoillaan, mutta silti korroosio päässyt iskemään?
Aika heikolla hapella oli palat molemmin puolin, vaikka pintaa oli jäljellä noin puolet alkuperäiseen nähden. Halpis merkin oireita??
Uudet levyt mitkälie merkiltään, jarrupalat Ferodon. Eivät huonompia kuulema myykään Varaosakeskuksella Kuopiossa kitinän takia, kun kysyin. Mutta mutta....autoon todellakin tuli jarrutehoa roimasti lisää, aivan helv***n hyvin tipahtaa nopeus sieltä moottoritie nopeudesta, kun polkaisee jarrua.
Yllätyin rengaspidostakin samalla kertaa, kun ei ABS vielä reagoinut muutamassa kovemmassa jarrutuksessa. Silti, edelleen hiljaa ajettaessa (0-50km/h) tuuletin ja soitin hiljaisena voi kuulla samaa ääntä kuin aikaisemmin, todella hiljaisena verraten aikaisempaan. Ääni häviää edelleen kuten aikaisemminkin, kevyellä käyttö/käsijarrun kosketuksella. Renkaan laakeria joku voisi jo veikkailla?
Aika heikolla hapella oli palat molemmin puolin, vaikka pintaa oli jäljellä noin puolet alkuperäiseen nähden. Halpis merkin oireita??
Uudet levyt mitkälie merkiltään, jarrupalat Ferodon. Eivät huonompia kuulema myykään Varaosakeskuksella Kuopiossa kitinän takia, kun kysyin. Mutta mutta....autoon todellakin tuli jarrutehoa roimasti lisää, aivan helv***n hyvin tipahtaa nopeus sieltä moottoritie nopeudesta, kun polkaisee jarrua.
Yllätyin rengaspidostakin samalla kertaa, kun ei ABS vielä reagoinut muutamassa kovemmassa jarrutuksessa. Silti, edelleen hiljaa ajettaessa (0-50km/h) tuuletin ja soitin hiljaisena voi kuulla samaa ääntä kuin aikaisemmin, todella hiljaisena verraten aikaisempaan. Ääni häviää edelleen kuten aikaisemminkin, kevyellä käyttö/käsijarrun kosketuksella. Renkaan laakeria joku voisi jo veikkailla?
Käsijarrun palautus toimi ihan ok. Mäntä oli ehkä hivenen raskaampi painella sisään oikealla verraten vasempaan, tiedä oisko sitten vaikutusta. Välystä laakerilla ei käsin tunne renkaan ulkokehältäkään, eikä muuten ääntele tai ilmene joten hankala paikka sinällään. Katsellaan nyt mitä tuleman pitää...kaipa se laakeri kohta alkaa välystään kasvattaa jos on menossa...kun ei vaan pitemmässä reissussa alkais oireilemaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa