Leon 1.9 Tdi kytkin "tärisee"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kemo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 6.5.2008 1:21

Leon 1.9 Tdi kytkin "tärisee"

ViestiKirjoittaja Kemo » 6.5.2008 1:40

Olen mitä todennäköisimmin lähiaikoina hankkimassa -03 Seat Leon Tdi:tä (110HP), joka on ollut lähemmässä tarkastelussa muutaman päivän ajan. Autolla on hetken päästä ajankohtaista 90tkm huolto (aikaisemmin merkkiliikkeessä säännöllisesti huollettu). Kyseinen auto on itselläni ensimmäinen diisseli ja muutenkaan ei ole juuri kokemusta diisseleistä, joten kysyn kokeneemmilta, mitäs mieltä olette...

Kysymys liittyy kytkimeen...eli se tärisee hieman sitä kevyesti (noin 2-3cm) painettaessa, juuri ennen kuin se alkaa "ottamaan kiinni". Muuten kytkin toimii mielestäni normaalisti, ei luista, ei haise. Auto muutenkaan ei tärise missään vaiheessa kiihdyttäessä. Onko tämä täysin normaalia diisseleissä, vai onko mahdollisesti jokin orastava vika tai kuluma voimansiirrossa / vauhtipyörässä tms.? Tuossa 90tkm huollossa tehdään tietenkin jakopään hihnan vaihto mahdollisine lisätöineen sekä jarruremppa. Olisiko aiheellista kenties laittaa uusiksi myös kytkintä / vauhtipyörää ym. sellaista? Tarkoituksena olisi huollon jälkeen myös lastuttaa Leoni.

hefner
-
Viestit: 235
Liittynyt: 7.5.2005 20:19

ViestiKirjoittaja hefner » 6.5.2008 10:46

Jos meinaat lastuttaa autos, niin samaan huoltoon noi kytkimen ja vauhtipyörän vaihdot kannattaa tehdä. Riippuen tietty virityksen tehosta, saattaa toi vakio kytkin antautua piankin.
Itellä toistaiseksi kestänyt vakiona (koputan puuta). Ja tietty riippuu ajotyylistä kauanko kestää :)

Tarkoitatko siis tolla tärinällä ihan kytkinpolkimen tärinää ? Lienee normaalia kiisselin koneen tärinää. En oo omassa kiinnittänyt huomiota tuollaiseen.
Viimeksi muokannut hefner, 6.5.2008 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Carbin
-
Viestit: 37
Liittynyt: 20.2.2008 11:21

ViestiKirjoittaja Carbin » 6.5.2008 10:46

Tuo tuntuisi olevan omassakin golffissa "vikana". Ei se mitenkään menoa ole haitannut mutta kaverikin sanoi testattua että käyttäessä normaalia hitaammin kytkintä tuntuu pienoinen tärinä juuri ennen kuin kytkin irroittaa.

Onko tuo sitten vain joku ominais piirre, en osaa itse sanoa. Joku neuvokoon jos onkin merkki vakavammasta viasta. Mutta itse sanoisin ettei ole suurikaan huolen aihe.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 6.5.2008 10:51

Täällä myös kytkinpolkimeen välittyy tärinää sitä hieman polkiessa.

Kemo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 6.5.2008 1:21

ViestiKirjoittaja Kemo » 6.5.2008 11:14

hefnerille...kyllä, tarkoitin siis itse kytkinpolkimen tärinää sitä hieman painettaessa...tähän mennessä tulleista vastauksista päätellen tuskin on mikään suurempi ongelma, koska samaa tärinää huomanneilla toimii vissiin aika normaalisti tuo kytkin...tosiaan itsellä vain parin päivän kokemus dieselillä ajosta ja tuo onkin sitten melkein ainoa huomattava "vikakohta" muuten kohtuuhintaisessa autossa.

Lastuttaminen olisi ns stage 1...eli aika kevyellä virityksellä lähden liikkeelle tyyliin Karalan ohjelmalla tai vastaavalla lastulla 110HP -> 130-140HP ja väännöt nousee sinne 280-290NM tienoille. Käsittääkseni tällaisilla tehonlisäyksillä ei muuhun tekniikkaan tarvitse koskea, vai? Ajotyyli on rauhallinen "pääasiassa"...poikkeuksia tietysti tule aina!
Ehkä sitten myöhemmin tehontarpeen lisääntyessä ruvetaan vaihtelemaan kytkimiä ja vauhtipyöriä ym. muuta osaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.5.2008 12:50

Noihin tehoihin pääset melkeenpä pelkällä evrylläkin joten en lähtisi custom-lastutusta vielä tekemään. Kun nälkä kasvaa niin sitten alat vaihtelemaan turboa ja suuttimia jne ja silloin samalla käyt karalan luona sitten.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 6.5.2008 14:26

Ihan normaalia nuo kytkinpolkimen värinät.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 6.5.2008 18:58

Ajoin tuossa 3c passatilla kun tein siihen long life huollon ja mielestäni kytkimen tärinä oli aika reilua itseäni haittaisi tuommoinen arkiajossa. ei sieltä pitäisi minkäänlaisia tärinöitä tulla, koska kytkinsylinteri on nestepainetoiminen, ei ainakaan moottorin värinät. Pitää tutkia tarkemmin jos asiakas haluaa eroon siitä. Tärinä tuntuu kuin kytkinlevy ei olisi suora, mutta aika epätodennäköistä. ennemmin vika on paineasetelmassa ja vauhtipyörä vialtakaan se ei vaikuta koska tärinää esiintyy vain silloin kun kytkin on ``tuntumassa``. vauhtipyörä oireilisi myös silloin kun kaasupoljin heitetään irti tai kiihdytetään.

Vilikko
-
Viestit: 60
Liittynyt: 20.4.2006 15:36

ViestiKirjoittaja Vilikko » 6.5.2008 20:48

Jalkapohjaa mukavasti hierova kytkinpoljin itsellänikin. Vaihekeppi tutisee myös.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.5.2008 21:08

Siinä vaiheessa kun kiihdytyksessä keppi täristää, niin vauhtipyörä alkaa olemaan aika mukavassa kunnossa, voin pistää kuvia jossakin vaiheessa 150tkm ajetusta vähätehoisesta.

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 6.5.2008 21:40

Tuskin mitään ihmeellistä on, kun itelläkin pienillä kierroksilla vähän kytkinpoljin tärrää jalkapohjaan pinnassa. Autona Ocu tdi sport -08 ja kilsoja n. 1300km

Edit: Paksumpi pohjaiset kengät auttanee ;)

Kemo
-
Viestit: 3
Liittynyt: 6.5.2008 1:21

ViestiKirjoittaja Kemo » 6.5.2008 22:37

OK...eiköhän vastauksista päätellen voida todeta, että aika normaalia käytöstä kiisselikytkimelle tuo pieni värinä. Kiitos vastauksista!

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Kytkimen tärinät

ViestiKirjoittaja Pekopee » 7.5.2008 8:57

Hyvin usein kytkin alkaa täristämään vedätyksessä, kun sen painepinnat vauhtipyörässä ja paineasetelmassa on kuluneet kiiltäviksi, vauhtipyörä pitäs levyn vaihdon aikana vaihtaa uuteen. Varsinkin jos huomataan että vauhtipyörän kitkapinta on kulunut hieman kuopalle.

Kuitenkin on myös mahdollisuus koneistaa painepinnat, joka yleensä on halvempaa ja tulos on sama.

Toiseksi paineasetelma ja kytkinlevy ...pitäs tasapainottaa jopa ihan "laatumerkeissä" (Sachs ym.) saattaa illa paineasetelman ja kytkinlevyn tasapainotus pielessä. Kytkimen tärinälle "ehjänä" on tässä usein syy.

Saahan niitä vauhtipyöriä vaihdella kerta toisensa jälkeen, samoin ostaa uusia "parempia" = kalliimpia -asetelmia ja levyjä. Paras tulos kuitenkin tulee tasapainottamalla koko vauhtipyörä-asetelma ja levypaketti kokonaisuus. Maksaahan sekin, mutta siten pääsee tärinöistä eroon kerralla, siihen asti, kunnes kytkin paketti taas alkaa olla vaihtokelpoisessa kunnossa.

Usein tärinä tulrr myös painejousen epätasaisesta väsymisestä joka tökkii painekäpälää kytkintä poljettaessa. Laatuasetelmissa tätä harvemmin esiintyy, Laatuasetelma ei oo useinkaan kotoisin "marmoritiskiltä", vaan lähinnä kisaosia myyvältä diileriltä.

Katsokaa, kun kytkintä puratte, että painejousen painelaakeriin vastaavat "käpälät" on tasaisesti, jos siitä yksi, tai useampi "käpälä" törröttää ulos, niin tärinän lähde on löytynyt.

Näissä uudemmissa kytkinakselimalleissa, kytkinakselin laakerointi myös aiheittaa helposti tärinää, kun k-akselia ei oo tuettu kampiakselin silmään. Joten myös uutta kytkintä asennettaessa myös kytkinakselin laakerointi on myös oikeinkin viisasta tarkistaa,,, Se isompi stefa kytkinakselille olisi hyvä vaihtaa jokaisesa k- levyn vaihdossa, siinä helposti huomaa - väljyyden.

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 7.5.2008 9:10

itellä tärisee 3C passatissa kytkin myös vaikka kytkinremontti tehty, uuskorisen 1.9 tdi:n ominaisuus koska esittelyautossa sama hierova kytkin, kun kävin koeajamassa Luxlinea....

Vilikko
-
Viestit: 60
Liittynyt: 20.4.2006 15:36

ViestiKirjoittaja Vilikko » 7.5.2008 17:46

Mahtaisiko tuo kaksoismassavauhtis tehä tämän ominaisuuden?
itellä ois kytkinpaketin vaihto jossai vaiheessa käsillä ku alkanu vähä luistelee ja vauhtipyörä vaihtuu samalla vähä parempaan. Saa nähä lähtiskö tärinät samalla.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.5.2008 18:40

ei ne mihinkään katoo ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa