Poliiseilta valitusta takavanteista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Masq
-
Viestit: 146
Liittynyt: 7.10.2007 20:24
Viesti:

Poliiseilta valitusta takavanteista

ViestiKirjoittaja Masq » 3.5.2008 20:25

Eli tänään tultiin kaverin skodalla artukaisista kotiopäin, poliiseilla oli ratsia ja jouduttiin tietysti kohteeksi. No poliisit ihmettelivät /renkaita ja vanteita jotka ovat rial daytona race, edessä 8,5x19" ja takana 10x19". Poliisisedät katsoivat että renkaat kääntyy maximikulmiin edessä ilman esteitä. Ne oli ok, mutta takana kuulemma VANNE ei saa tulla auton kylkilinjan ulkopuolelle?Tälläin ne skodassa tulee -->KLIKS<-- Onko tämä poliisien väittämä totta? Minulle kerrottiin että se riittää kun renkaan kuvio pysyy kaaren sisällä? Ja skodassa se pysyy myös, sen näkee tästä kuvasta -->KLIKS<--

Valaiskaa nyt?? Ja muutoskatsastettu auto on rengaskoolle 235/35/19"

Ja poliisien merkinta rekisteriotteeseen on:
"ajoneuvon taka-akselilla, renkaat ulottuvat ajoneuvon korin ulkopuolelle. renkaat muutettava määräysten mukaisiksi ennen seuraavaa käyttöä"

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 3.5.2008 20:30

Kyllähän vanne saa ulkopuolelle tulla, kunhan kuvio pysyy kaaren sisällä. Asemalle vaan tekeen valitus maanantaina.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 3.5.2008 20:33

En ole kyllä yhtään tekstiä nähnyt, missä vanne saisi luvan kanssa tulla korista ulos.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 3.5.2008 20:47

[pakkoavautua] Voi helvetti jos se nyt jo tähän meneee, siis laitettujen autojen syynääminen, ei voi. Ja valitetaan samaan aikaan vielä resurssipulasta. Noh, huvinsa kullakin[/pakkoavautua]

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.5.2008 20:51

Jostain syystä minullakin on käsitys että renkaan kulutuspinnan täytyy olla lokarin sisällä, mutta muuten saa tulla yli....

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 3.5.2008 20:54

Minustakin vanne ja rengas pitää olla korin kylkilinjan sisäpuolella ja niin on minulle katsastusasemallakin kerrottu. Eli katsastussetä on saattanut syyllistyä virkavirheeseen, jos olet juuri tuon kokoonpanon näyttänyt muutoskatsastuksen yhteydessä katsastusasemalla.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 3.5.2008 20:56

Ja siis itsekin on sillä katsastettu että pinta pitää olla sisäpuolella, vanne saa tulla kylkilinjan ulkopuolelle.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 3.5.2008 20:56

Jotenkin sanoo jo maalaisjärkisilmä, että tuollainen asennus ei ole laillinen. Lie poliisisetät käyttäneet sitä samaa järkeä? :)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 3.5.2008 21:04

Joo,ei toi kyllä oikein hyvältä silmään näytä,tuskin voi olla laillinenkaan,tiedä häntä.

Pede
-
Viestit: 88
Liittynyt: 17.2.2007 22:42

ViestiKirjoittaja Pede » 3.5.2008 21:47

Toihan näyttää helvetin hyvältä silmään...ja sellainen käsitys asiasta mullakin on että renkaan kuviopinta ei saa ylittää lokarin reunaa. Ei muuta kuin maanantaina katsastuskonttorilta kysymään miten on niin saadaan asiaan selko. En itse ainakaan heti netistä löytänyt mitääbn faktaa asiasta ja noita finlexin sivuja kun ei kaljapäissään varsinkaan jaksa kovin kauaa lukea...

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 3.5.2008 23:55

Kuviohan ei saa näkyä, mutta on myös katsastajan opuksessa on min/max mitat renkaiden leveydelle tiettyyn vannen leveyteen
Aika useat renkaat mitä näkee olisivat laittomat jos mentäis ihan heidän mittojen mukaan, mutta hyvin harvoin heitä se kiinnostaa.
Toisaalta ne on nyt myönnetty katulailliseksi niin ei poliisien pitäisi silloin puuttua niihin?

AL
-
Viestit: 47
Liittynyt: 22.8.2006 22:45

ViestiKirjoittaja AL » 4.5.2008 0:09

Kunhan renkaan kosketuspinta jää kaaren sisään ylhäältä katsottuna,45 astetta eteen ja 90 astetta taakse. Eli kello 9-->12 ja kello 12-->14 kosketuspinta jäätävä kaaren sisään. Näiden lisäksi vielä muistettava STRO-normisto vanne/rengaspaketeille. Asia kysytty Hämeenlinnan katsastusasemalta. Suosittelen kuitenkin kysymään omalta katsastusasemalta tai AKE:lta ,jos asia on muuttunut tai Hämeenlinnassa omat normit.

Vanne/rengasyhdistelmä autossasi on ainakin onnistunut ulkonäöllisesti,mutta näyttää olevan laiton. Katsastuksessa lukevat STRO-normistoa kuin raamattua,joten tuo sinun 235/35 10 tuumaselle vanteelle on laiton. Laillisia on esim. 255/30 19 ja moni muu leveä koko ja tuokin 255 tulisi kulutuspinnalta reilusti ulos autosi kaarista.

Itse jatkaisin autolla ajoa normaaliin tapaan,mutta en halua yllyttää. Toinen vaihtoehto on hankkia 9,5" takavanteet ja poliisikin olisi jälleen ystävä. Kovin on ihmeellistä,että ovat huomanneet tuon. Hurjempiakin venytyksia on teillä nähtävissä,mutta nyt taisi käydä vain huono tuuri.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.5.2008 0:29

Eikö niillä ihan oikeasti ole mitään järkevää tekemistä. Mun mielestä tuosta voisi jo valittaa jonnekin korkeammalle taholle... Tuohan nimittäin on jo törkeää käyttää valtionvaroja moiseen turhaan vittuiluun ja paskan jauhamiseen. ;)
Omalla kohdalla kyseinen kunnia maininta ei ainakaan aiheuttaisi mitään jatkotoimenpiteitä. Tai no, arvostus sinivuokkoja kohtaan varmaan laskisi taas hieman alemmaksi (viime aikoina se on ollut jopa nousussa), mutta renkaat ei vaihtuisi minnekään.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.5.2008 0:41

Hmm... mikä logiikka tässä nyt on? Renkaan kulutuspinta pitää olla kaaren sisäpuolella, mutta vanteen ulkokehä muka sais tulla kaaren ulkopuolelle?? Selitys?? Äkkiseltään aattelis se ois just toisinpäin, mutta ei kai sitte....

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 4.5.2008 3:03

Se on perttu näissä tuninki hommissa nyt pop pitää rengas niin penteleen leveänä, mutta samalla laillisena ja tämmönen porsaanreikä on jostain löydetty, että voi olla leveä vanne mutta rengas pitää kuitenkin pysyä piilossa. Huomenna kolaroit oman autos vastaan tulevan auton vanteeseen vaikka hänen rengasleveys on vain 195 ja molemmat ajaa omalla kaistalla.

:D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.5.2008 9:42

Raideleveyden muutos ei saa olla yli 300 mm. Ilmeisesti kuitenkin rajoissa pysytään.
Järjen käyttö on tuossakin kohtaa sakkittua: jos omassa autossasi venne ulottuu sallitusti vain sentin korin ulkopuolelle, kaverilla levitys on jo 50 mm.

Auton kuormakaan ei saa ulottua yhtään korin ulkopuolelle, mikä on ihan järkeen käypää. Miksi siis tuollainen, lähes leikkaava korin osa saisi tehdä poikkeuksen?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.5.2008 10:04

Joo melkosia sirkkeleitä noi vanteet on nykyää.. hyvä ettei päitä irtoile kun ajelee.

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 4.5.2008 10:12

Taisi olla joku TÜV juttu tämä. Tästä juuri renkaiden venyttäminen alkoi, että saa kulutuspinnan kaaren sisäpuolelle, käyttäen leveitä vanteita.
Eli minusta saa kyllä vanteet tulla ulos, kunhan kulutuspinta pysyy sisäpuolella.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.5.2008 10:25

ja jos konttorilla valittavat niin teippaat jotkin "kaarilevikkeet" paikoilleen ja käyt puhtaan otteen hakemassa. tai eri vanteilla.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.5.2008 11:53

Joo melkosia sirkkeleitä noi vanteet on nykyää.. hyvä ettei päitä irtoile kun ajelee.

Joo niin on, ihan mahdotonta ja hullun sairasta touhua. Kyllä pitäisi kaikkiin autoihin lailla määrätä 4" leveät vanteet jotka tulee olla vähintään 10cm korin sisässä. Onhan tuo jo maalaisjärjelläkin ajateltavissa että näin tulee olla, muuten ei ihmiset ole turvassa. ;)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.5.2008 12:14

Ei ole kukaan vielä löytäyt pykälää kun tuollaisen vanne/rengas yhdistemän tuossa autossa sallisi, että eiköhän ne poliisit ollut kerrankin oikeassa ja ja hyvä niin, että noi renkaat saataisiin pois liikenteestä.

Ei sitä enää mitään puhtaita otteita haeta kuten ennen. Otteen uudistamisen jälkeen on kaikki merkinnät aken kannassa ja ne tulostuu uudelleen jos asiaa ei ole korjattu.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.5.2008 12:26

Eikös se ole ihan päivänselvää, että mikään terävä, kiinteä tai joustamaton osa ei saa tulla ulos auton korista?
Kun tässä keskustelussa on otettu monta kertaa se järki mukaan, niin tuollainen rengas/vanneyhdistelmä järjellä perusteltavissa?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.5.2008 12:26

Ei ole kukaan vielä löytäyt pykälää kun tuollaisen vanne/rengas yhdistemän tuossa autossa sallisi, että eiköhän ne poliisit ollut kerrankin oikeassa ja ja hyvä niin, että noi renkaat saataisiin pois liikenteestä.


Miksi? Ei ainakaan mun korviin ole kantautunut mitään mitä haittaa leveä vanne-kapea kumi yhdistelmästä olisi.

Mun mielestä, tämä joka-asiasta valittaminen yms. saa aikaan sen että kohta ketään ei kiinnosta Nassesetien huomautukset + rikesakot.

Ja tosiaan, tuntuu nämä kaikki olevan varsin tulkinnallisia kysymyksiä.. Ja varsin moni liikenteessä oleva auto on "laiton". Sehän esim. on aivan hirveä rikos jos vilkku tms ei ole e-hyväksytty tms.

Eikös se ole ihan päivänselvää, että mikään terävä, kiinteä tai joustamaton osa ei saa tulla ulos auton korista?

Taitaa enempi teräviä kulmia olla jo tuning puskureissakin.. Tietty jos auton pitäisi pehmustettu, ettei vaan kukaan loukkaa jos eteen hyppää.
Viimeksi muokannut weasel, 4.5.2008 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.5.2008 12:30

Ihme itkemistä. Itsellänikin Polossa kulutuspinta on melkein lainkirjaimen mukaan tarpeeksi piilossa. Mutta jos miliisit mulle sakot antaa siitä että vanteet tulee korin yli että heilahtaa, niin ihan mun omavalintainen asia se on ollut. Maksetaan sakot kiltisti ja käydään valvontakatsastuksessa hakemassa puhdas lappu, jonka jälkeen laitetaan vanha laiton rengaspaketti taas kiinni.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.5.2008 12:34

Rahastusta vaan lisää. Voisi melkein muuttaa osan sakkorangaistuksista uuteen uskoon, "Lupamaksu" lienee lähempänä totuutta. Tietty omaa tyhmyyttä tää kaik on. Pitäs ajella vaan orkkis 15" peltivanteet alla.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 4.5.2008 12:37

Ainakaan aiemmin ei ole vanne saanut ylittää lokasuojan reunaa, oli sillä ylittävällä
osalla kuviota tai ei. Tietenkin voi olla että EU:n myötä on näitäkin sääntöjä muutettu.
Noh tuosta voi itsekin lukea, sakkoja kun en jakele, niin minulle ihan sama.

"c) lokasuojan kokonaisleveyden 'q` (kuva 1) on peitettävä vähintään renkaan koko leveys 'b` ja paripyörissä kahden renkaan koko leveys 't`; tässä otetaan huomioon valmistajan ilmoittamat rengas/pyöräyhdistelmän äärimitat. Mitat 'b` ja 't` on mitattava pyörän navan korkeudelta, ottamatta huomioon renkaiden syrjien merkintöjä, vahvistuskaaria, suojavanteita jne."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31991L0226:FI:HTML

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.5.2008 13:26

joku voisikin tehtailla lokasuojan kaareen levikepaloja jotka olisi helppo vaikka tienpäällä teipata kiinni..:)

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 4.5.2008 14:08

Männä viikolla pasuunaa käytin muutoskatsastuksessa, renkaat ja alusta. Tiukkaa teki saada paperit nykyisillä et22 vanteilla. Kulutuspinta jää sisään, vanne tulee hieman ulos. Alusta meni pelkällä keskiö/kaari mittauksella, mitään tuvin papereita ei pyytänyt. Eniten hämmästyin hinnasta, joka oli 90€. Edellisen kerran hinta oli vielä 40€, joten pientä indeksikorotusta on havaittavissa. Tuntihinnaksihan tuosta ei kerry kuin vaivaiset 360€.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.5.2008 14:08

itsellä varmaan (itsevalmistetut) roiskeläpätkin laittomat,ne kun tulee yhtäleveelle ku vanteet(korin ulkopuolelle).

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 4.5.2008 14:15

Miksi ne vanteet pitää saada kaarista ulos? IMO parhaan näköiset olleet mahdollisimman lähellä sitä kaarilinjaa mutta ei kyllä yhtään yli. Ymmärrän kyllä alkuperäistä kysyjää joka on saanut sakot setistä jonka on pykälien mukaan muutoskatsastanut, turha siitä on vittuilla ja ihan ymmärrettävää että asiaan haluaa selkoa. Noi lakipykälät puhuu kovin vähän itse vanteesta, melkein pyytäisin akesta kirjallista selontekoa asiaan ja sitten hakemaan joko sakon peruuttamista tai sen mukaisia korvauksia hyväksyneeltä katsastusasemalta riippuen aken kannasta. Ratkaisuksi itse ongelmaan sitten kaarien rullaus tms mieto levitys jos nuo tuossa kunnossa on laittomat sen pyytämäsi aken tiedon mukaan

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.5.2008 14:25

Kas, kun ei kukaan ole huomannut mainita, että ulkopeilitkin voivat tulla ulommaksi kuin lokasuojat.

Moneskohan vastaava topikki tämä on, jossa itketään poliisin antamaa sanktiota, joka ei mukamas perustu mihinkään lain tai asetuksen pykälään?
Alkaa juupas-eipäs väittely, jossa osa ihmettelee, että eihän täällä saa laittaa autoon kohta enää mitään varusteita ilman lupaa ja muutamat suosittelevat autoon markkinoiden kapeimpia peltivanteita, ettei vaan joutuisi hankaluuksiin.
Osa ihmettelee, että miksi poliisi ei valvo esim. liikennöintiä koulujen lähistöllä, vaan kyttää tuunattuja autoja sen sijaan. Loput ovat sitä mieltä, että pahempiakin laittomuuksia on, kuten rattijuoppous ja ylinopeus. Lopuksi topikki menee henkilökohtaisuuksiin ja lukko kilahtaa.
Aina sama virsi.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.5.2008 14:28

Ei ole kukaan vielä löytäyt pykälää kun tuollaisen vanne/rengas yhdistemän tuossa autossa sallisi, että eiköhän ne poliisit ollut kerrankin oikeassa ja ja hyvä niin, että noi renkaat saataisiin pois liikenteestä.

Voi vittu! Miksi tuollaiset renkaat pitäisi saada pois liikenteestä? Mitä todellista vaaraa niistä on? Äläkä ala mitään "teoriassa" paskaa syytämään. Tahdon nyt tähän oikean esimerkin vammasta/vaaratilanteesta/onnettomuudesta minkä tuollainen vanne on aiheuttanut.
Ja onkos joku nyt löytänyt edes sitä pykälää mikä sen kieltäisi?
Se mikä ei ole kiellettyä on silloin sallittua.

Miksi ne vanteet pitää saada kaarista ulos? IMO parhaan näköiset olleet mahdollisimman lähellä sitä kaarilinjaa mutta ei kyllä yhtään yli.

Siksi että ne näyttää silloin noin tuhat kertaa paremmilta. Makuasioita.

Edit. Ainakin kun velipoika muutoskatsasti omaan corradoonsa 9" leveet vanteet niin konttorilla tarkasteltiin ainoastaan sitä tuleeko kuvio ulos kaaresta. Nippanappa ei tullut (vanne tulee) ja ei ongelmaa. Muutamaan kertaan on tietääkseni poliisit alkanut niistä vanteista kitisemään vaan kun otteessa lukee, että ovat sallittu niin eivät ole siitä enää mitään sen kummempaa alkaneet mutisemaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 4.5.2008 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Masq
-
Viestit: 146
Liittynyt: 7.10.2007 20:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Masq » 4.5.2008 15:03

Onpahan tänne tullut tekstiä :o, ja takana ei ole mitään speisereitä. Oon ite saanu käsityksen että autossa ei saa olla TERÄVIÄ ulkonevia osia? Myös yksi tuttu poliisisetä oli sitä mieltä että ei ole väliä kunhan renkaan kulutuspinta pysyy kaaren sisällä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.5.2008 15:49

Moneskohan vastaava topikki tämä on, jossa itketään poliisin antamaa sanktiota, joka ei mukamas perustu mihinkään lain tai asetuksen pykälään?


Eikai tässä itketä mitään, kummastellaan vain. Kivahan se tietää millä perusteella sakon tms on saanut, etenkin lakia / säädöksiä tulkitaan aika monin tavoin.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.5.2008 17:04

Hmm... mikä logiikka tässä nyt on? Renkaan kulutuspinta pitää olla kaaren sisäpuolella, mutta vanteen ulkokehä muka sais tulla kaaren ulkopuolelle?? Selitys?? Äkkiseltään aattelis se ois just toisinpäin, mutta ei kai sitte....

+ sitten nämä luetellut "vaaratilanteet" jotka mukamas aiheutuvat ulkonevista vanteista.

Minä ajattelen niin, että jos renkaan kulutuspinta on korilinjan ulkopuolella, niin se rengas voi singota vaikka kiviä sieltä kanssaliikkujien päälle, kun taas pelkkä ulkoneva vanne ei sitä varmaankaan tee. Mitä sisempänä renkaat on niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne kivet sinkoutuu lokasuojien sisälle.

Tuossa valossa ymmärrän lainsäädännön, joka kieltää korilinjan ulkopuolelle tulevat RENKAAT, mutta en vanteita... :D Taitaa olla tässäkin topikissa taas niitä tyyppejä, jotka eivät eläessään aja kilometriäkään ylinopeutta, ei edes ohitustilanteessa. Onnea valitsemallenne tielle :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.5.2008 17:11

Taitaa olla tässäkin topikissa taas niitä tyyppejä, jotka eivät eläessään aja kilometriäkään ylinopeutta, ei edes ohitustilanteessa

Niin tuntuu olevan :D

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 4.5.2008 17:14

Minä ajattelen niin, että jos renkaan kulutuspinta on korilinjan ulkopuolella, niin se rengas voi singota vaikka kiviä sieltä kanssaliikkujien päälle, kun taas pelkkä ulkoneva vanne ei sitä varmaankaan tee


Hyvä näkökulma asiaan!

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 4.5.2008 17:35

lukkari puhuu asiaa, pysyn kannassani että kannattaa nyt selvittää kirjallisena asia ake:sta ja edetä sen mukaan ennemmin kuin luottaa foorumilaisten mutu-tietoon varsinkin kun sekä meistä siviileistä näiden tekstien perusteella kuin viranomaisista (katsastaja/poliisi) tuntuu löytyvän molempien kuppikuntien kannattajaa. Ihme turhaa vouhotusta väliin maalaisjäjestä ja muiden kirjoittajien haukkumista. Pistähän sitten tännekin infoa että mitä akesta vastaillaan jos hommaa lähdet kysymään

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 4.5.2008 17:48

Voi elämä etten sanois, eihän tuo vanne nyt niin paljoa tuolta kaaren alta ulos tule että siitä jotain haittaa olisi, jos nyt vertaa vaikka joittenkin kuormureitten eturattaiden kiinnityspultteihin niin kummatkohan on muille vaarallisemmat? Poliiseille ja muille virkamiehille pitäisi tosiaan järjestää joku järjellä ajattelun kurssi, jossa opetetaan se ettei joka asiasta kannata repiä ressiä.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.5.2008 17:52

Toisaalta, jos porukka alkaa kovin akea kiusaamaan kyselyillä ja tarkennuksilla niin nehän antaa katsastukseen entistä tiukemmat rajat.
Ajetaan sitten kaikki alkuperäistä vastaavilla varusteilla.

Mielestäni topicin aloittaneeen kannattaa käydä poliisiasemalla valittamassa sakosta, vetoamalla muutoskatsastukseen joka on suoritettu alla olevalle paketille.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.5.2008 18:01

Taitaapi se poliisi silti voida määrätä uusinta näyttöön oli sitte kuinka leimattu ja laillinen auto tahansa.
Kiltisti vaan sinne konttorille kyselee että onko hyvä.. jos on ni uus leima paperii ja kovaa ajoa.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.5.2008 18:12

Eemeli kirjoitti:Voi vittu! Miksi tuollaiset renkaat pitäisi saada pois liikenteestä? Mitä todellista vaaraa niistä on? Äläkä ala mitään "teoriassa" paskaa syytämään. Tahdon nyt tähän oikean esimerkin vammasta/vaaratilanteesta/onnettomuudesta minkä tuollainen vanne on aiheuttanut.
Ja onkos joku nyt löytänyt edes sitä pykälää mikä sen kieltäisi?
Se mikä ei ole kiellettyä on silloin sallittua.


Ihan vaan sen takia, että en usko tuon kumin pysyvän tuossa vanteella jos joudutaan väistöliike tekemään kovassa vauhdissa. Myös ilman karkaaminen on tuossa kovassa kaarreajossa todennäköisempaa, kun renkaalla joka noin leveällä vanteella pitäisi olla.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 4.5.2008 18:53

Ei ne kumit vanteelta lähe mutta vaurioherkkähän se kumin kylkiosa on.

ode
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.8.2003 15:05

ViestiKirjoittaja ode » 4.5.2008 19:09

Todennäköisesti samat skoudet pysätti kaverin matkan artukaisista. Kaverin polossa 9x16 vanteet takana ja niistä rupesivat kitisemään. Ne meni kuitenkin läpi kun tuli vaan vanne yli kaaresta. Sanoivat että riittää jos kumia tulee yhtään yli kaaresta niin on laiton. Ja ton skodan kuvien perusteella kumi tulee yli eikä pelkkä vanteen reuna. En sitten tiedä mistä se sinivuokko arpo niitä juttujaan. Polosta se kävi peilit ja kaikki läpi etsien e-hyväksyntä merkkejä. Ja nyt pitäis etupuskurin takia mennä konttorille kun ei löytynyt e-hyväksyntä leimaa ja on kuulemma niin matala.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 4.5.2008 19:52

Miksei mennä suoraan autotapahtumaan karhukoplan voimin ja ratsata joka ikinen yhtään tuunattu auto? - Ties vaikka ois spaceria, muutoskatsastamatonta vannetta, herranjumala, jollain voi olla vaikka virityslastu autossaan.. Kaikenhuippuna kalvot etulaseissa yms.

Ompa taas rikollinen olo:(

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 4.5.2008 22:42

^^^^Ei muuten varmana lähe kumi vanteelta.
Itsellä oli kakkiksessa 16x9 ja 215/40-16 fuldat, jotka veny aika reippaasti.
Niitä kun otti pois vanteelta, niin puolet vanteen mitasta piti painella sillä tallalla rengasta pois sieltä urasta.
Kaiken huippu oli se kun joku hippi oli tyhjännyt renkaan kotipihassani, niin ajoin tyhjällä renkaalla 2 km huoltsikalle eikä lähtenyt vanteelta. Pelas kun RunOnFlat.
Kaksi kertaa pollari syynäsi ja totesi laillisiksi vaikka otteessa ei mainintaa ko. rengaskoosta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.5.2008 6:06

Ihan vaan sen takia, että en usko tuon kumin pysyvän tuossa vanteella jos joudutaan väistöliike tekemään kovassa vauhdissa. Myös ilman karkaaminen on tuossa kovassa kaarreajossa todennäköisempaa, kun renkaalla joka noin leveällä vanteella pitäisi olla.

Hohoh! No onneksi nää ei ole mitään uskonasioita.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 5.5.2008 7:34

Kysyin viime keväänä tuota vanteen ulostuloa kaarista AKE:n "asiantuntijoilta". Tässä suora lainaus saamastani vastauksesta: "Mikään renkaan tai vanteen osa ei saa ulottua lokasuojan uloimman reunan ulkopuolelle." Vastauksen antoi AKE:n tarkastusinsinööri tittelin omaava henkilö. Tämän perusteella aika yksiselitteinen vastaus. Se on eri asia mikä on käytäntö.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.5.2008 9:12

Tuskin tämä asia mihinkään uskomukseen perustuu, mutta joku muistikuva asiasta on jäänyt vanhastaan, että rengas (vanne+kumi) ei tosiaan saa ulottua kylkilinjan ulkopuolelle.
Liikutaan kuitenkin harmaalla alueella ja se on kuin heiluttelisi punaista vaatetta: tarkastus napsahtaa liikenteessä kohdalle helpommin kuin selkeästi määräykset täyttävillä yhdistelmillä ja on aika iso riski, että samalla reissulla katsotaan kaikki katsastuksessa ehkä "huomaamatta jääneet" puutteelliset e-hyväksynnät, madallukset, xenonit, etulasilasitummennukset, värjätyt takavalot jne.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 5.5.2008 13:40

Taas vähemmän yllättäen foorumin viralliset kotipoliisit itkemässä asiasta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.5.2008 13:46

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 5.5.2008 14:03

Saahan sitä katiskaansa liimata vaikka partateriä kylkiin, kunhan rutisematta sitten sietää vittuilut virkavallalta :)

Isot miehet itkee taas. Ei Suomessa kannata autoon pultata yhtään mitään mitä siinä ei tehtaalta lähtiessä ole jo ollut - ellei jaksa elää veitsenterällä katsastusmiesten ja polliisien kanssa.

Masq
-
Viestit: 146
Liittynyt: 7.10.2007 20:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Masq » 5.5.2008 20:31

Asia hoidettu, soitto AKE:lle. Sieltä sanottiin että ei ole väliä vaikka vanne tulee yli kylkilinjan kunhan rengaskuvio on kaaren sisäpuolella, ja jos vielä tulee mussutusta poliiseilta niin käski soittaa hänelle. Eli tuli taas huomattua että kukaan tän topicin "poliiseista" ei oo kysynyt miltään AKE:lta tai muulta vastaavalta viranomaiselta mitään. Tämä asia on nyt loppuun käsitelty (:

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.5.2008 20:51

Hahaa, murskaava erävoitto tyylikkäiden autojen puolesta puhujille. Pappa-lookin ihailijat kyykkyyn!!! ;D

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.5.2008 20:54

Minä kysyin AKE:sta ja sanottiin samaa( siis ei haittaa vaikka vanne tulisikin yli),mutta perään kysyttiin vanteiden ET lukemaa.Onneksi "muistin" lukeman muutaman kympän väärin,niin pysyttiin rajoissa tuon raidevälin kasvun kanssa.Tarkistivat jostain paperista alkuperäisen ET lukuman. Katsastuksessakin inssikin sitä yritti laskeskella,mutta totesin sen olevan niin monimutkaista,että ei siihen nyt ole aikaa. Ja loppuun lisättiin,että mikäli rengas on normien mukainen ei vanne voi tulla paljon ulommas kun renkaan kuvio.
Viimeksi muokannut JanneV, 5.5.2008 20:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 5.5.2008 20:57

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.


Ja taisi näin ollen kalahtaa poliisiin :)

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 5.5.2008 21:50

...että mikäli rengas on normien mukainen ei vanne voi tulla paljon ulommas kun renkaan kuvio.


Siinähän se looginen selitys sitten tulikin.

Sama se onko teillä laittomat vanteiden ylitykset vai laittomat ET:t, linnaan vaan koko sakki! ;)

AL
-
Viestit: 47
Liittynyt: 22.8.2006 22:45

ViestiKirjoittaja AL » 5.5.2008 23:31

AKE on jumala ja totuuden kuulee heiltä. Näin ollen katsastusasemilta on turha kysellä,jos asiat ovat hiemankaan erikoisempia. Nuo aste-diipadaapat olikin katsastusmiehen omia puheita.


Topicin aloittajalle vielä sanottakoon,että skodassa oleva vanne/rengasyhdistelmä on edelleen laiton. 10 tuumasella vanteella oleva rengas ei ole normien mukainen,vaikka on tietääkseni mennyt tuolla yhdistelmällä katsastuksesta läpi. Poliisi oli tässä tapauksessa oikeassa ja kirjoitti huomautuksen, tosin väärin perustein. Kumi on vain liian kapea vanteelle.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 6.5.2008 7:14

AKE:kin antaa sitten ristiriitaista tietoa asian suhteen. Mikäli olisin saanut sieltä puoltavan vastauksen vanteen ulostuloon, olisin varmaan tarjonnut omaakin kulkuneuvoa viime kesän vanteilla leimalle. Oli aikalailla samannäköinen rengastus alla kuin topicin aloittajalla(samalla tavalla vanne/rengas ulos kaarista, 9.5" leveä vanne).

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.5.2008 12:29

että skodassa oleva vanne/rengasyhdistelmä on edelleen laiton. 10 tuumasella vanteella oleva rengas ei ole normien mukainen,vaikka on tietääkseni mennyt tuolla yhdistelmällä katsastuksesta läpi


Paitsi jos rengasvalmistaja ilmoittaa sen sopivan ko. kokoiselle vanteelle. Silloin STROlla voi pyyhkiä persettä kuten voi jo ihan muutenkin. Suosituksiahan ne on muutenkin,inggenjööreillehän se on konttorilla raamattu.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.5.2008 17:25

AL sanoi: AKE on jumala ja totuuden kuulee heiltä. Näin ollen katsastusasemilta on turha kysellä


Orm sanoi: Kysyin viime keväänä tuota vanteen ulostuloa kaarista AKE:n "asiantuntijoilta". Tässä suora lainaus saamastani vastauksesta: "Mikään renkaan tai vanteen osa ei saa ulottua lokasuojan uloimman reunan ulkopuolelle." Vastauksen antoi AKE:n tarkastusinsinööri tittelin omaava henkilö.


JanneV sanoi: Minä kysyin AKE:sta ja sanottiin samaa( siis ei haittaa vaikka vanne tulisikin yli)


Masq sanoi: Asia hoidettu, soitto AKE:lle. Sieltä sanottiin että ei ole väliä vaikka vanne tulee yli kylkilinjan kunhan rengaskuvio on kaaren sisäpuolella

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 6.5.2008 18:04

^Toi taitaa vain tarkoittaa ettei tuota ole tarpeeksi tarkkaan määrätty. Jos laki sanoo ettei rengas (kuvio) saa tulla yli, niin sen pitää pysyä kaaren sisäpuolella, mutta ton vanteen suhteen mennään sitten sille harmaalle alueelle. Tulkintatapoja löytyy, jopa "asiantuntijoilta"...

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 6.5.2008 18:13

Ettei vaan olisi niin että lainsäätäjille ei ole tullut mieleenkään jonkun pöllöpään idea venyttää vannetta senttitolkulla ulommas kuin renkaan kuviopintaa? ;)

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 6.5.2008 19:10

Ei voine senttitolkulla leventyä,koska raideleveys ei saa kasvaa 30mm enempää.Eli sallittu 15mm/puoli.Tuossa aloituspostauksen kuvassa ollaan varmaan aika reilusti yli tuon.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 6.5.2008 19:25

Eikös raideleveys mitata renkaan kulutuspinnan keskeltä?

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 6.5.2008 19:30

Eikös raideleveys mitata renkaan kulutuspinnan keskeltä?


Näinhän se taitaa olla ja onkin.Joten tarkempia yksityiskohtia tietämättä paha sittenkään ottaa kantaa koko asiaan.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 7.5.2008 6:23

Miltähän vuosisadalta tuokin laki/säädös alunperin on? Niinkuin moni muukin liikenteen laki, niin tämäkin on tainnut hieman "vanhentua"...

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 7.5.2008 8:23

Täälläkin on sanottu et kuvio pitää olla piilossa kaaren sisällä. Vannetta ja renkaan laitaa mullakin näkyy ihan reilusti eikä kukaan ole koskaan tuosta valittanu.
Hyvä kun AKE:lta on vahvistus saatu :)

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 7.5.2008 18:56

Edelleenkin olen sitä mieltä että se aken vahvistus kannattaa pyytää kirjallisena ja mielellään skannata johonkin kuvapankkiin ja vaikka tähän topicciin linkki vastaavan varalta. Se mielipide saattaa ihmisillä muuttua hyvinkin nopeasti kun valtaa siihen löytyy se on nähty jo tässäkin topicissa esitellyissä viesteissä että akestakin saa ristiriitaista tietoa. Se voi toimia ketjun aloittajan sakkojen perumiseen tällä kertaa että ilmoittaa sen kyseisen jantterin nimen ja puhelinnumeron akessa kuka sanoo asian olevan noin mutta mitäs kun seuraava sakko tulee vaikka vuoden päästä ja kyseinen hemmo on vaikka vaihtanut osastoa ja uusi asioista vastaava on eri mieltä. Sitä on siinä vaiheessa paha lähteä urputtamaan, kannattaa nyt hommata kunnon papereita sieltä jos niihin kerran on saumaa. Itseä homma ei koske kun en ole tuollaisia hasardivirityksiä autooni tekemässä niin itsellä ei ole mielenkiintoa sellaisia lappuja tilata, tulipahan vaan mieleen kun tätä ketjua olen lukenut

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 7.5.2008 20:11

Itse samaa mieltä eli jos Masq :lla olisi mielenkiintoa ja avuliaisuutta pistää tuo viesti "jakoon" niin itse ottaisin ainakin mielellä vastaan koska lähes vastaava ongelma on, jollei vielä, niin ainakin tulossa.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 7.5.2008 22:47

Noooh, alunperinkään ei varmaankaan ollut kysymys, onko rengastus laiton, vaan että miksi.

Onneksi "muistin" lukeman muutaman kympän väärin,niin pysyttiin rajoissa tuon raidevälin kasvun kanssa.


Eli siis huijaamalla leiman, mutta edelleenkään ei oikeasti laillinen.

Paitsi jos rengasvalmistaja ilmoittaa sen sopivan ko. kokoiselle vanteelle.


Voi olla tän suhteen aika hiljasta...

Ja loppuun lisättiin,että mikäli rengas on normien mukainen ei vanne voi tulla paljon ulommas kun renkaan kuvio.


Nimenomaan...

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 7.5.2008 23:40

Ville V:n kanssa tästä
Paitsi jos rengasvalmistaja ilmoittaa sen sopivan ko. kokoiselle vanteelle.


Voi olla tän suhteen aika hiljasta...


juteltiin niin Yokohamallahan on rengas jonka rengasvalmistaja "hyväksyy" eli ilmoittaa sopivaksi 9" vanteelle. siis 215/40-16 näin esimerkkinä 9" vanteelle.

Polognese
-
Viestit: 13
Liittynyt: 14.4.2008 0:30

ViestiKirjoittaja Polognese » 8.5.2008 1:11

Mitä järkeä on ensinkää laittaa etuveto skodaan tuollaset hirveät nakit taakse? tai vaikka ois nelivetokin nii en ymmärtäs vieläkään. Oli vissiin omistajalla tarkotuksi herättää poliisin huomio ihan tahallaan.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.5.2008 5:53

Mee veivaa spagettia muualle.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 8.5.2008 10:08

Tapelkaa lapset, saatte karkkia.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 8.5.2008 11:48

Mäkin olen ollut siinä ajatuksessa, että renkaan kuvio pitää pysyä sisällä ja näin muuten tais yks katsastusmieskin sanoa...Mutta pakko sanoa, että on ollu harvinaisen kyr**ä poliiseja taas liikenteessä. Hohhoijaa......

quattro
-
Viestit: 345
Liittynyt: 23.7.2003 9:44

ViestiKirjoittaja quattro » 8.5.2008 12:24

Hienon näköinenhän se tuo Skoda on tuolla rengasvanneyhdiselmällä. Tosin makuasioita, kaikki tyynni.

Mitä tulee taas poliisien toimintaan, niin kai ne vain työtänsä yrittivät tehdä. Ja tuo asia on varsin tulkinnanvarainen, ja paljon riippuu poliisistakin, jaksaako se puuttua moiseen.

Vähänkin erikoisemman näköinen auto, niin kyllähän se aina poliiseja kiinnostaa.

Itselläni se käsitys, että renkaan kuvion pitää olla lokasuojan kaaren sisäpuolella. Eli sinänsä tuo olisi laillinen. Ja eikös se katsastuskonttorikin näin asian todennut.

Muutamassa autossa ollut juurikin vastaavasi ulkonevat vanteet, eikä ole ikinä tullut mitään sanomista.

Turhat jeesustelut tästäkin topicista voisi jättää pois. Tuntuu siltä, että hyvin usein samat nimimerkit on joka asiaan "poliisisoimassa". Ei hyvä. Jos ei muuten voi päteä kuin anonyymillä foorumilla, niin kovin on pienet ympyrät.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 8.5.2008 12:32

mussun mussun ja mässyn mässyn.
foorumipoliisit voisivat hakea sinne poliisikouluun ja lopettaa turhan paskan jauhamisen ja "minä olen aina oikeassa" asenteen.
Foorumin tasokin laskee ja kukaan ei viitsi edes postata kohta.

Polognese
-
Viestit: 13
Liittynyt: 14.4.2008 0:30

ViestiKirjoittaja Polognese » 8.5.2008 12:36

Mee veivaa spagettia muualle.


olipa harvinaisen typerä kommentti.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 8.5.2008 12:43

Eiköhän tämä ollut jo tässä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 38 vierailijaa