Polttoaineen pihistysajokin rakentelu "Remmi 7"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

Polttoaineen pihistysajokin rakentelu "Remmi 7"

ViestiKirjoittaja golf gtd » 15.2.2008 22:45

Olen mukana Remmi-Teamissä ja meillä on juuri projekti meneillään uudesta polttoaineen pihistysajokista. Ajattelinpa laittaa tähän linkin mikäli jotakin kiinnostaa kuinka se rakentuu. Ja mikäli teistä joku kiinnostuu lajista niin kyselkää vaan neuvoja. Suomen kisat ovat joka vuosi elokuun lopussa joten vielä ehtii hyvin mukaan vaikka tänä vuonna :) Niin ja jos joku teistä on tulossa TTY:lle opiskelemaan niin tervetuloa vaan kellariin rakentelemaan

Tällä hetkellä on saatu runko tehtyä, ja käytännössä visuaalinenkin suunnittelutyö on tehty. Tietysti kokoamisvaiheessa tulee ongelmia ja muutoksia tavaroiden sijoittelun kanssa sillä uudesta ajokista on tarkoitus tehdä niin tiivis paketti, kuin vaan säännöt ja tekniikan sekä kuskin koko sallivat. Myös ohjaus, riputukset, jarrut jne. ovat vielä suunnitelun alla. Ne ovat helpoimmat suunnitella vasta kun on jotain mitä pääsee käsissään hipelöimään.

Ajokilla on aika tiukka aikataulu ja se olisi tarkoitus saada valmiiksi toukokuun kilpailuihin Ranskaan. Saas nähä miten äijien käy :)

Täällä kuvia ja muutakin tietoa Remmi-Teamista ja projektista (edit: myös projektivideo lisätty)
http://remmi-team.com/content/action/makingremmi7/
Täällä lajitietoutta suomeksi
http://www.eco-marathon.net/


EDIT: Tässä kuva valmiista ajokista:
Kuva
Viimeksi muokannut golf gtd, 14.2.2009 1:45. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.2.2008 13:31

Tämä olis varmaan sopinu paremmin tuonne projektikertomusbongaukset-threadiin.

Harmi kun meidän koululla ei kehitellä mitään vastaavia systeemejä. Joku opettaja vaan virittelee langattomia anturiverkko, tylsää nörtteilyä. ;)

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 16.2.2008 19:48

Aattelin että pistän tähän oman topicin ja päivittelen tapahtumia jos joku vaikka enemmänkin kiinnostuisi. Ei muuta ku pistät tiimin pystyyn ja tuutte kavereitten kanssa kisailemaan. Tuo Remmikin on ollut ihan alusta asti opiskelijavetoinen tiimi ja lähtenyt liikkeelle polkupyöristä ja moposta kasatusta ajokista. Ensimmäinen vekotin on helppo kasata ihan parilla sadalla eurolla ja sitä on sit helppo lähteä parantamaan. Niin ja riippuu tietysti ootko minkälaisessa koulussa mutta kyllä seltä varmaan joku esim. konepuolen opettaja voisi olla varteenotettava henkilö jolle voi vihjasta jos haluis jonkun opettajan siihen veturiks. Yritykset on kanssa aika hyvin ollu kiinnostuneita kun ollaan käyty kysymässä materiaalisponsseja.

Keme
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.2.2005 12:59

ViestiKirjoittaja Keme » 17.2.2008 12:30

Ei ihme ettei herran volkkarille tapahdu mitään, kun luuhataan jonkun ennätys-saidan-ajokin äärellä...

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 17.2.2008 22:52

Ei ihme ettei herran volkkarille tapahdu mitään, kun luuhataan jonkun ennätys-saidan-ajokin äärellä...


Noh noh. Kävin tänään pyörähtämässä tallillaki, mutta tarviis käyä kyllä vähän tiheemmin ettei projekti veny :)

sandmännchen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 15.10.2007 18:53

ViestiKirjoittaja sandmännchen » 20.2.2008 23:19

en nyt jaksanu perhtyy sen enempää kun pitäisi ajaa mahdolllisiman pitkä matka jollain tietyllä " bensa " määrällä?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 21.2.2008 21:32


en nyt jaksanu perhtyy sen enempää kun pitäisi ajaa mahdolllisiman pitkä matka jollain tietyllä " bensa " määrällä?


Niin tai oikeastaan ajetaan tietty matka, joka riippuu vähän radasta ja lasketaan kulutus. Matka on n. 30km ja minimikeskinopeus on suomessa 25 km/h. Viime syksynä tehtiin uus Suomenennätys 3036 km/litralla bensaa, eli 0,0329 litraa/100km

Tuossa kuvassa näkyy tankin koko, mistä menee kisan aikana n. 1/3
http://www.students.tut.fi/~remmi/img/g ... r03_03.jpg

Viikonloppuna on muuten laminointipäivä, ja myös korimuotin teko, joten uusia kuvia tulee varmaan alkuviikosta sivuille.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 7.3.2008 22:52

Homma etenee ja apurunko ja moottoripukki on nyt laminoitu.
1:1 korin positiivimalli on myös saatu kaiverrettua ja sen työstö on käynnissä. Eli kun saamme tuon mallin sileäksi ja täysin oikeaan muotoon pakkeloitua ja hiottua, niin sen jälkeen sitä mukaillen tehdään negatiivilasikuitumuotti, johon sitten laminoidaan hiilikuidusta kori.

Kuvia ja lisäinfoa löytyy täältä


Ja jos joku teistä haluaa nähdä luonnossa noita energiansäästöajokkeja, niin ensi viikolla niistä on Remmi UC1 ja Remmi 6c ajokit näytillä Vantaalla autotalo Magneetissa. Viikonloppunäyttelyssä 15-16.3 siellä ollaan myös niitä esittelemässä Remmin toimesta että tervetuloa vaan tutustumaan.

edit: linkkejä muokattu
Viimeksi muokannut golf gtd, 8.2.2009 10:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 5.5.2008 22:06

Dodii!
Kisat lähestyy uhkaavasti, mutta ajokkikin on edennyt suhteellisen aikataulussa. Tällä hetkellä lähes kaikki osat alkavat olla työstetty ja pikkuhiljaa käynnistyy kasausvaihe. Eli 1:1 korimalli saatiin tehtyä, jonka päälle laminoitiin lasikuitumuotti. Tällä hetkellä on käynnissä korin laminointi hiilikuidusta. Runko on saatu myös lähes valmiiksi. Eilen siinä oli ensimmäisen kerran pyörät ja ohjaus kiinni ja huomattiin, että vääntöjäykkyyttä tarvitaan lisää. Pientä fiilausta siis tarvitaan vielä siihenkin. Seuraava suurehko työvaihe on vanhan ajokin tekniikan purku ja siirto uuteen. Sovittelua ja paljon pikkuhommaa on siis tiedossa.

Lisää: http://www.remmi-team.com

Kuva
Viimeksi muokannut golf gtd, 8.2.2009 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 5.5.2008 22:27

Millaista konetta tossa käytetään?
Tuolla sivuilla luki että selfmade prototype, mutta kuinka paljon siitä on tehty itse? Varmaankin jonkun koneen pohjalta rakennettu vaiko?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 5.5.2008 23:53

Tuossa on meidän moottorista kuva. Se on 42 kuutioinen 2 venttiilinen OHC nelitahtikone. Tehdasosia siinä on lennokinmoottorin männänrenkaat , startti ja modatut ngk:n tulpat(twinspark). Muut metalliosat on omaa suunnittelua. Polttoaineensyöttö ja sytytys säätyy hestecillä ja ruiskusuutin on boschin prototyyppi. Moottorin erikoisuus on iskunpituus, puristussuhde on n.16,2:1 eli poikkeaa normaalibensakoneesta aika paljon. Siinä on myös "lohkolämppäri", jolla moottori lämmitetään 80-90-asteeseen ennen ajoon lähtöä. Moottorissa ei myöskään ole jäähdytystä, vaan siinä on eristeet, jotta lämmöt pysyvät vakiona, sillä hukkalämpö on niin pieni että ilman eristystä kone jäähtyy eikä lähde enää käyntiin.

Moni tiimi käyttää kuitenkin tehdasmoottoreihin perustuvaa tekniikkaa. Esim Dieseleiden maailmanennätyksen ajanut suomalainen BSMM käyttää Yanmarin perusdieselmoottoria.

edit:linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut golf gtd, 14.2.2009 1:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Paholainen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 29.9.2005 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paholainen » 6.5.2008 11:32

golf gtd potkis ny se leikko sieltä rakentelemasta välillä pois, että pääsee tänne grillaan :D

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 8.5.2008 23:11

golf gtd potkis ny se leikko sieltä rakentelemasta välillä pois, että pääsee tänne grillaan :D


Kyllä siinä voi olla tekemistä:)

Mutta homma etenee. Alakoppa on valmis ja yläkoppa irroitetaan myös muotista huomenna. Lasit on tehty tyhjiömuovaamalla pet-muovista lasikuitumuotteihin. Moottoripuoli on myös hakenut jo paikkansa. Tilaongelmaa meinaa olla vähän joka paikassa, mutta kaikki kilut ja kalut yritetään survoa paikalleen.

Kuvia löytyy taas Remmi-Teamin sivuilta.
http://www.remmi-team.com

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 13.5.2008 9:39

Nyt löytyy kuvia myös yläkopasta. Kuski mahtuu sisään ja näkee jopa ulos, tilaa jää tosin pituus- ja leveyssuunnassa noin sentti ylimääräistä. Nykyinen kuski on noin 165 cm pitkä ja painoa ajovarusteiden kanssa se 50 kg, joten ei sillä sentään ihan kuka vaan pysty ajamaan.

Tällä hetkellä työn alla on sähköjen teko, lasien kiinnitys ja paljon pientä hommaa. Savut pitäisi saada ulos koneesta huomenna, jotta saataisiin testiä edes vähän alle ennen kilpailuja. Sunnuntaina on siis startti Shell-Eco Marathoniin Ranskaan. Shell muuten antaa matka-avustusta tuonne kilpailuun kaikille tiimeille. Ehtona on että kuskin ja kapteenin pitää olla kirjoilla jossain koulussa. Tuosta löytyy tuore haastattelupätkä, missä on aika hyvin kerrottu lajin ydin.

edit: muokattu linkkejä
Viimeksi muokannut golf gtd, 8.2.2009 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 15.5.2008 9:14

Viimeistä viedään, eli kiirettä pitää ja pari päivää on aikaa. Vähän on vielä hommat levällään, mutta aikataulussa ollaan (tosin 8 h työpäivät ei tosiaan riitä). Kuvia on taas lisäilty mm. uudesta ratista ja muusta säädöstä. Tänään on ohjelmassa yleisen kasauksen lomassa mm. teippausta ja toivottavasti jo pientä testiä.

edit: muokattu linkki toimimaan
Viimeksi muokannut golf gtd, 8.2.2009 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 17.5.2008 9:25

Yöllä oli ensimmäiset testit. 500 metriä ajettiin pihassa ajokin oman moottorin voimin. 21 tuntia on vielä aikaa josta pakkaus rokottaa ison osan. Jonkin verran jää siis hommaa vielä kisapaikalla tehtäväksi, mutta tällä hetkellä ei pitäisi olla ongelmaa, etteikö kisaa saataisi uudella ajokilla ajettua. Kuvia on taas lisäilty. Niissä näkyy hyvin syy, miksi uusi ajokki on tehty. Vanha ajokki näyttää uuden rinnalla ihan älyttömän isolta. Rock rock!!

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 8.6.2008 21:44

Dodiin.

Vehje saatiin pelamaan ja ajettiin jopa ihan ok tuloskin. Pari testipäivää meni Ranskassa vielä rakennellesa, mutta ensimmäisenä kisapäivänä päästiin tekemään jo tulosta. Harmi vaan ettei saatu kun yksi veto ajettua neljästä mahdollisesta, kun toisessa vedossa hajosi startti. No joka tapauksessa se oli jo voitto että saatiin edes tulos vaikka se sateella tulikin. Elokuussa yritetään sitten paremmin testatulla vehkeellä tosissaan.

Tervetuloa siis vaan katsomaan Pisaralla Pisimmälle kisoja 23-24.8.2008 Nokian renkaiden testiradalle (Testiradantie, Nokia). Homma on siellä hyvinkin avointa, eli vehkeitä saa tulla ihmettelemään ja vinkkejä saa jos kiinnostaa tollasta rakennella.

"Valmiista" Remmi 7 ajokista löytyy kuvia täältä, parantelu kuitenkin jatkuu taas viimeistään syksyllä

edit: linkki korjattu
Viimeksi muokannut golf gtd, 14.2.2009 1:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 26.8.2008 19:48

Nyt on ajettu suomen kisat ja puolen vuoden rakentelulle saatiin ihan hyvä palkinto kun teimme uuden suomen ennätyksen 3306 km litralla.
Tuolta löytyy kuvia kisasta.
Tällä myös kuvia Ecodurancen sivuilta

edit: linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut golf gtd, 8.2.2009 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 26.8.2008 21:09

Onnittelut voitosta. Mielenkiintoista luettavaa ollut tämä projekti.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 27.8.2008 9:29

Luin Tuulilasi-lehdestä myös artikkelin teidän koitoksista Shell Eco-marathonista. Mielenkiintoista tavaraa. Onnittelut SE:stä.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 27.8.2008 15:59

Luin Tuulilasi-lehdestä myös artikkelin teidän koitoksista Shell Eco-marathonista. Mielenkiintoista tavaraa. Onnittelut SE:stä


Kiitoksia! Juu uusimmassa tuulilasissa on juttu Ranskan kisasta ja tuosta suomen kisasta tulee näillä näkymin juttu MTV3:n ennätystehtaaseen. Siitä varmaan saa sitten paremman kuvan miten tuohon kulutukseen käytännössä päästään.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 30.9.2008 8:49

1-3.10-2008 ollaan Tekniikka-messuilla Jyväskylässä, että jos härveli kiinnostaa niin tulkaa vilkasemaan National Instrumentsin osastolle.
http://www.jklpaviljonki.fi/tekniikka2008/

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 6.2.2009 23:06

Päivitelläänhän tätäkin taas.
Nyt on menossa ajokin paranteluvaihe. Oikeastaan koko syksy on mennyt jarrupenkkiä tehdessä. Nyt se on saatu semmoseen kondikseen, että siitä saadaan jo jotain dataakin ulos. Penkin säätö on tosin vielä kesken. Siitä saa kuitenkin moottorin vääntökäyrää ja tehoa ulos. Meillä tuon tarkoituksena on saada moottoria säädettyä mahdollisimman hyvälle hyötysuhteelle. Säädöt kun saadaan kohdalleen, niin kulutuksen pitäisi pienentyä. Toivotaan että viritys onnistuu:)

Katsokaahan myös video 2007-vuoden Ranskan kilpailumatkalta. Esi sit naureta meiän edelliselle sotaratsulle. Ootteko muka ite ajanu 3 litrasella turbomersulla autobahnaa kaasu pohjassa:)

Kuva
Viimeksi muokannut golf gtd, 14.2.2009 1:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 8.2.2009 10:59

Korjailin linkkejä kun ne ei näköjään pelannut kunnolla tuolla ylempänä.

Tästä löytyy myös kuva kun vanha moottori ja vanha runko on köytetty kiinni jarrupenkkiin. Runko on siis ollut 6b:ssä ja 6c:ssä ja oli tositoimissa aikaisemmin esim täällä. Moottori on peruja jo Remmi 5:n ajoilta.

Ens viikolla tehdään pieni spurtti noiden sivujen päivitysten suhteen joten kannattaa käydä vilkasemassa mitä tapahtuu. Uusi moottorinohjaus on mm. suunnitteilla ja palikat on jo tilattu. Parin viikon sisään pitäisi postista kolahtaa tuollaiset. Sillä systeemillä lähtee yli kilo pois nykyvehkeisiin verattuna. Ja paremmista säätö- ja mittausominaisuuksista on turha puhuakaan :)

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 12.2.2009 8:40

Tänään kolahti postiin microsguirt ja se on tosiaan aika paljon pienempi ja kevyempi kuin nuo kaksi vanhaa Hestecin boxia Siihen alkoi testijohtosarjan vääntö, että päästään kokeilemaan myös uutta ajokkia penkissä.

Nyt löytyy myös ensimmäinen penkitysvideo täältä Kone ja runko on siis vanhoista ajokeista, mutta toimii hyvin tuossa testikäytössä. Huom moottori on tuossa erittäin huonoissa säädöissä.

Päivityksiä tuli myös sivuille ja kannattaa vilkasta ainakin kuvagalleriaa Sinne tulee kuvia 70-luvulle asti, mutta nyt on ainakin täydennetty jo 2000-luku.


Niin ja ens lauantaina 14.2.2009 klo 19:30 tulee MTV3:n Ennätystehtaassa videota uuden ajokin ekoista Suomen kilpailuista.
Myös täällä on pari kuvaa
Kuva

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 12.2.2009 22:42

Nyt valmistui viimein video Remmi 7-ajokin rakentamisesta. Siinä perehdytään pääasiassa rungon ja korin tekemiseen, mutta siitä pitäisi saada jonkinlainen käsitys kokonaisuudesta.
Täältä löytyy

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 9.5.2009 10:19

Kisat on taas menossa. Tällä kertaa saksan maalla Eurospeedwayn radalla.
Uudistuksia on tehty vanteisiin, jotka on nyt tehty hiilikuidusta. Sillä saatiin noin 1,5 kiloa pois ajokin painosta. Vanha lyijyakku on myös korvattu LiFe-akkuun joka on kilon kevyempi. Muuten itse ajokissa ei ole suuria n äkyviä muutoksia. Lähinnä on paranneltu osien toimivuutta, kuten viime vuonna ongelmana olleita etujarruja. Kuljettajan hommia on myös helpotettu ja taka-akselin sakarakytkin toimii nyt sähköisesti, kun se oli mekaaninen aikaisemmin. Laitetaan kuvia taas kun kilpailut päättyy. Täältä löytyy kuitenkin muutama uusi kuva mm. puretusta moottorista ja lyhyt video kevään testistä.

Edit: Hienosti meni kisat ja Tiimi oli toinen polttomoottoriluokassa. Muutama vetyajokki oli myös parempi.

Tässä Shell eco-marathon 2009 tuloksia.
http://teamecomarathon.com/iframe/resul ... t.php?id=2

Esittelyvideo kilpailusivuilla
http://teamecomarathon.com/iframe/team_ ... p?team=157

Kilpailusivusto
http://www.shell.com/home/content2/eco-marathon-en



Moottorin sisuskaluja. Täällä lisää kuvia.
Kuva


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa