Paras aihio tehokkaalle käyttis dieselille

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ramirez82
-

Paras aihio tehokkaalle käyttis dieselille

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 4.5.2008 16:27

Olen tässä hetken pohdiskellut että mikä olisi paras aihio tehokkaalle(lue tehokkaaksi viritetylle) ja näyttävälle nykyaikaisella diesel käyttöiselle autolle jolla voisi ajaa päivittäin.

Itselläni on nykyinen auto VW passat 3B variant 1.9AHU TDi automaatti-ilmastoitu trendline, mutta ikävä kyllä etuvetoinen.

Jos autoa meinaa rakennella enemmän niin kannattaisiko toi vaihtaa esim. nelivetoiseen vastaavaan? Kestääkö nelivetoisessa esimerkiksi vaihteisto yhtä hyvin yli 200hv tehot kuin etuvetoisessa? Tuoko neliveto uusia ongelmia rakenteluun, esim. juuri riittävän kestävän vaihteiston takia? Ainakin alustasarjoja, sekä jarrujen päivitystä pitäisi löytyä yhtä hyvin kuin etuvetoiseen? Neliveto houkuttelisi enemmän talvikäytön, sekä sen takia ettei tehot menisi hukkaan sutiessa.

Entä sitten V6 2,5TDi? Olen kuullut että sellaisen omistaja saa varata useamman tonnin kansiremonttiin, pitääkö paikkaansa? Niinhin 2001-> vuosimalleihin(ilmeisesti paranneltu) ei taida rahat riittää. Alle 2001 vuosimalleja näyttäisi saavan saksanmaalta tosi edullisesti huippuvarusteilla, mutta kansiremontti ei houkuttele.

Juuri muita vaihtoehtoja en ole löytänyt kuin Passatin, Golffit tai occut ovat liian vaatimattomia. Audit joko liian "vanhan mallisia" tai ne uuden malliset turhan kalliita. Myös 3B:n keula miellyttää enemmän kuin 3BG:n. Budjetti "uuden" ostoon ei voisi olla kuin jotain 10-12t€, mutta voisin hakea sen itse saksasta kun kesällä sinne olisin näillä näkymin muutenkin menossa.

Autossa tulisi tietenkin olla automaatti-ilmastointi ja muutenkin hyvät varusteet (okei nahkasisustan ja vastaavat saa sitten kyllä jälkeenkin päin laitettua). Onko virityspotentiaalilta hyväksi havaittua VAG 1,9TDi:tä käytetty muissa tämän hintaluokan käytetyissä kuin VAG konsernin autoissa?

Näillä vaihtoehdoilla todennäköisesti päädyn rakentelemaan nykyistä laitetta ja käytän saksan reissun lomailemiseen, mutta kaikki hyvät ideat ja kommentit ovat aina tervetulleita. Myös valmiiksi rakenneltuja dieseleitä hyvillä varusteilla saa ehdottaa.

maneesi
-

ViestiKirjoittaja maneesi » 4.5.2008 21:26

tuolla budjetilla golf IV 4-motion 130hv variant
pitoa, 6-v laatikko ja virityspotentiaalia pitäisi olla

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.5.2008 21:30

Golffit tai occut ovat liian vaatimattomia.

Siinäpä se. =D

Paljokos siinä siipilehdessä jossain välissä jatkuvasti olleessa harmaassa farkku-Golfissa oli muuten löylyä? Missä oli ne tribaalit kyljissä ym. sheissea.

Ramirez82
-

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 4.5.2008 23:09

No joo en tarkoittanut sitä etteikö golffi olisi hyvä valinta tolla vaatimattomuudella. Mulla on kuitenkin visio rakentaa Passattiä enemmän blinginpään suuntaan ilman ylilyöntejä. Joku audi voisi sopia samaan tyylisuuntaan myös, mutta tälläiseen visioon ei Golffi oikein istu.

Golffiin pitäisi keksiä jotain todella uutta ennen kuin sellaista kiinnostaisi alkaa rakentamaan, ja mitään sellaista mulla ei ole mielessä. Toinen mahdollisuus olisi rakentaa sporttisemman näköinen laite, mutta ei sellaista oikein ole myynnissä diesel koneella. Perheautosta en meinaa alkaa tekemään urheiluauton näköistä "väkisin" jollain lasikuitukikkareilla, valmiiksi urheilullisen auton muotojen korostaminen kuidulla olisi asia erikseen.

Siksi mietin rakennanko nykyisestä Passatistani, koska jos auton tuunaukseen laittaa useamman tonnin rahaa kiinni kannattaa aihion olla hyvä (esim. nelivetoinen?). Ja tosiaan kun sinne saksaan olis tarkoitus muutenkin lähteä käymään...

V6 2,5 TDi 4-motion passatti himotti todella paljon ennen kuin kuulin kansivioista.Ilmeisesti ton takia tuon ajatuksen joutuu hylkäämään kun tolla tekniikalla ei ole rahaa kuin 3B koppaiseen, jossa on kuulemma tuo tyyppivika?

Heze
-

ViestiKirjoittaja Heze » 5.5.2008 1:04

Näkisin Bmw 330d tai 330xd järkevimmältä vaihtoehdolta, mitä itse asiaa pohdiskellu.

M.H.
-

ViestiKirjoittaja M.H. » 5.5.2008 9:44

Ainahan voi käyttää aikaa ja nähdä vaivaa ja etsiä sellaisen V6:n, jossa kansi on jo laitettu.

Ramirez82
-

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 5.5.2008 11:53

Ainahan voi käyttää aikaa ja nähdä vaivaa ja etsiä sellaisen V6:n, jossa kansi on jo laitettu.

Toi on hyvä pointti, sellainen ehdottomasti kiinnostaisi! Jos joku sellaisen jostain sattuu bongaamaan niin ilmoitelkaa ihmeessä:). Onko noissa muuta huonoa? Tipronic laatikko ei ilmeisesti ole kovin kestävä? Entä tavallinen automaatti tai manuaali laatikko kun ottaa koneesta noin 200hv tehoja (mitkä tosta koneesta muuten saanee aika helposti:) )

Onko tukivarsi ongelma sama kuin muissakin passateissa, vai onko käytetty esimerkiksi vahvempia tukivarsia?
Viimeksi muokannut Ramirez82, 5.5.2008 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.5.2008 11:58

Täytyykö noihin tehoihin vielä kutoskonetta ajatella?

Topicin kysymykseen, ota kevytkorinen. Kulkee samalla teholla hieman paremmin.

Ramirez82
-

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 5.5.2008 12:07

Oikeessa olet, kyllä nuo tehot saa irti myös 66kw etuvetoisesta mikä mulla on. Pointti lähinnä se että kun olen joka tapauksessa saksanmaalle menossa ja sen olen oppinut että aihio kannattaa valita huolella ennen suurempia muutoksia. Nykyisessä passatissa ei häiritse muu kun etuvetoisuus.

LM
-

ViestiKirjoittaja LM » 5.5.2008 13:00

Miten olisi vanhempi A6 5cyl 2.5tdi (C4) ja luonnollisesti quattrona..

Täällä juttua sellaisesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=61784

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 5.5.2008 15:47

Itse maksoin hieman enemmän profiilin autosta, kun oli tyyppiviat korjattu;
nokat, kansi, syöttöpumppu jne. Tykkään kyl suunnattomasti ajella tällä,
kun on tehoa ja ei jää jalkoihin vakionakaan tai ehkä nyt vähä piristettynä. :)

Osti sitten ton 2.5tdi tai 1.9tdin niin heti ensimmäinen heikko lenkki on ehkä
tuo kytkin, joka tiettävästi ei paljoa yli 400nm käyttöä kestä. Ja kun tiedämme
kiisselissa noi väännöt tulee hyvin nopeasti täyteen. ;)

Kieltämättä semmoinen 300hp / 600nm kuulostaa ihan kivalta nakulta ;)

Ramirez82
-

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 5.5.2008 16:21

Osti sitten ton 2.5tdi tai 1.9tdin niin heti ensimmäinen heikko lenkki on ehkä
tuo kytkin, joka tiettävästi ei paljoa yli 400nm käyttöä kestä. Ja kun tiedämme
kiisselissa noi väännöt tulee hyvin nopeasti täyteen. ;)

etuvetoiseen saa kuulemma jonkun SACHS raseasetelmalla olevan V6mallin kytkimen tai vastaavan jos oikein muistan, mutta miten nelivetoisessa? Onko siihen olemassa kytkintä mikä kestää 200hv tai vähän yli tehot? Sinteri kytkin ei oikein innosta käyttömukavuuden takia. Entä kestääkö automaattilaatikolliset?

Toi audi kyllä kiinnostaa jonkin verran vaikka onkin vähän "vanhan mallinen".

Kinnunen
-

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 5.5.2008 16:57

Kytkimen luistaminen ei ala mistään tietystä vääntö arvosta, vaan lähinnä siitä että millä kierrosluvulla kyseiset arvot sitten otetaan.
Tarpeeksi ohjelmalla rajaamalla ja isolla ahtimella ei varmasti vakiokytkimen pitävyyskysymys tule ensimmäiseksi vastaan, pillereillä ja valtavilla syötöillä ilman rajausta kyseinen asia onkin sitten toinen.

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 5.5.2008 17:29

No toi 400nm raja on ollut enemmän poikkeus kuin sääntö et sen yli ei kannata laittaa
oikeastaan millekään kierrosalueelle. Tietenkin jos väännön ja tehon huiput on tuolla
4000+rpm kieroksilla, niin siinä ehkä menetetään tuo diisseleiden hyötyä vääntävästä
alueesta.

Toisaalta olen jopa miettinyt tässä että ohjelma joka rajoittaa väännöt alueelle
1200-4500rpm kohdalla vaikka just siihen 400nm, vaikka ottaisi hevosia irti sitten
hieman enemmän. Tämä varmaankin selviää vaikkapa misjöö Karalaltaki kun utelee.

Sachsilta tosiaan löytyy ihan valmista kytkintä.
Itse olen kallistunut tälläisen suuntaan:
http://www.sachsperformance.com/EU/sach ... set-2.html

edit: lisätäänpä että tämä kaikki on vaan teoreettista höpinää ja itse en ole fyysisesti
asioita todellisuudessa todennut. :D

Eerop
-

ViestiKirjoittaja Eerop » 5.5.2008 17:53

enpä ottaisi 1200 vielä oikein minkäänlaisia "vääntöjä" koneesta. voi olla että ei ole sitten enää laatikko kovin pitkäikäinen. mutta jos se vääntä alkaa vasta 3000rpm--> niin sitten kyllä kestää jo todella hyvin. tossapa vähän ahu moottorisesta cordobasta kuvaa jossa oli jo ihan kohtuu väännöt. http://s204.photobucket.com/albums/bb210/supra238/?action=view&current=sovitettu.jpg

vääntöä kun saisi siirrettyä vielä paljon ylemmäs niin sitten olisi hyvä ajella ja ohitella

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 5.5.2008 19:05

No ei se 1200 ole mahdottomuus ollenkaan. Onha vakio koneissakin huippuvääntö
saavutettu jo 1400rpm kohdalle ja vie sen päälle 3000:n. Kun mä ajan normaaleilla
nopeuksilla vaikka max 140km/h niin kierrokset on kyl siinä 2000:n paikkeilla, et aika
pieneksi pitää sit hämmentää vaihde Jos haluaa taas yläkireen koneen voi ostaa vaikka
1.8t bensan. ;)

Mut kukin touhutkoon miten parhaaksi näkee. :)=

Kinnunen
-

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 5.5.2008 19:43

Ja kuten on todettu ennenkin, niin mikset suoraan osta kunnon autoa etkä ala virittämään, jos haluat huippuväännöt jo lähes tyhjäkäynniltä aina huippukierrosten tuntumaan, niin et tätä ihan yksivaiheisella ahtamisella välttämättä ole saamassa.

Kytkimen saa aivan varmasti pitämään, se ei ole edes mikään ongelma.
Toinen asia on että mistä saat muut sellaiset voimansiirron palikat mitkä kestävät tyhjäkäynnin tuntumassa vaikkapa 400Nm jatkuvan väännön, sitten vielä perään neliveto ja mahdollisimman leveät renkaat, niin yksinkertaisesti voimansiirrossa ei enää ole mitään sulakkeita ja pääset miettimään vahvempia sisuskaluja itse moottoriin.
Näin siis "Worst case scenariossa", jossa myös autossa soi koko aika Tommi Läntinen.

Aina on kuitenkin hauska visioida.

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 5.5.2008 19:56

Valitettavasti mun kohdalla ei mallistosta löytynyt isompaa konetta. :(
Muuten kyllä ihan hyvä ehdotus. :)

Aki-76
-

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 5.5.2008 20:08

yksivaihe ahtamisella ei kauheita vääntöjä saada kovin laajalle alueelle.Oma pukkaa tyhjäkäynnillä sen 125 nm ja maksimi vääntö saadaan vasta 3500 kierroksella (n.400nm).
Yli 300nm löytyy väliltä 3100-4800 rpm.
Ja 210mm sintterilevy pyörii koneen jatkeena ja ihan kohtuullinen ajaa vielä.

Jaymz
-

ViestiKirjoittaja Jaymz » 7.5.2008 8:43

Itse voin suositella bemun 530d-sarjaa. Kun on vaan kunnossa niin vakionakin vetää aika mukavasti. Itsellä oli pitkään ajossa viallisella maffilla ja olin jo tyytynyt kohtalooni, mutta päätin kokeeksi vaihtaa sen kun sattui löytymään kohtuuhintaan. Menee nyt aika kivasti dieseliksi, mutta kyllä karalalla olisi vielä tarkoitus käyttää.

Tehojen puolesta varmaan vähän parempi vaihtoehto olisi 204hv 330d, mutta muuten autoa en osaa vertailla kun sellaista en ole kokeillut.

Turbotec kirjoittanut jonkinmoisen artikkelin näitten virittämisestä: http://www.turbotec.com/_chiptuning/bmw/30moottori.html

Ramirez82
-

ViestiKirjoittaja Ramirez82 » 24.6.2008 9:36

Kiitos kaikille vastauksista. Päädyin kuitenkin rakentamaan nykyisestäni parempaa, koska totesin sen riittävän hyväksi aihioksi.

Kilometrit ovat varmoja eikä ruuvattuja, niinkuin olisi todennäköisesti ollut jos olisin jonkun muun saksasta hakenut. Lisäksi auto on takaluukun kahvan vierustaa lukuunottamatta täysin ruosteeton myös pohjasta. Etuvetoisuus on miinus, mutta se saattaa myös helpottaa projektia...

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”