MK2 GTI Golffin Jakohihnan Vaihto.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

_Jape_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2008 23:49

MK2 GTI Golffin Jakohihnan Vaihto.

ViestiKirjoittaja _Jape_ » 23.4.2008 23:56

Kertokaas näin etukäteen että mitä kaikkea pitää purkaa että saa vaihettua ton hihnan ja kiristäjän tohon 16v golffiini? Eli vissiiinki eka ilmanputsari pois et tulee vähä tilaa ja sitte laturin ja ohjaustehostimen hihna. Seuraavaksi 4 pultilla hihnapyörä alhaalta löysälle valmiiksi ja sitte merkit kohalleen ja kiristin irti ja vanha hihna pois jne...? Sitte vaa uutta hihnaa ja kiristin kii..?? Antakaas jotain apuja kiireellä kiitos. Pakko vaihtaa ite hihna koska kaikilla 20:lla korjaamolla mihin soitin on 2-3vk jonot. Huomenna pitää vaihtaa...........

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.4.2008 0:08

Ei sitä hinnapyörää alhaalta tarvitse irrottaa.

_Jape_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2008 23:49

ViestiKirjoittaja _Jape_ » 24.4.2008 0:25

aa oukkidoukki, muistin että se ois siinä hihnan edessä jotenki.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.4.2008 12:58

Kyllähän se vaan pitää irroittaa. Alakopan kiinnityspultti on siivan takana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.4.2008 13:21

Miten mä muistelen että mä sain sen jotain kautta ilman hihnapyörän irroitusta... Onko se ees teoriassa mahdollista?

Tai tässä taidetaankin puhua kiilahihnan pyörästä eikä hammashihnan pyörästä...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.4.2008 13:57

Jos jakopään muovi on paikoillaan, niin ei onnistu ilman siivan irrotusta.

Kiilahihnapyörästä puhutaan. Hammashihnapyörää ei välttämättä tarvitse iroittaa, jos ei sitten vaihda kampuran stefaa.

_Jape_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2008 23:49

ViestiKirjoittaja _Jape_ » 24.4.2008 15:53

juups. missäs kohtaa tos o noin merkit muute? toinen o siinä nokkapyöräs ja onko toinen jossain siellä alhaal. en oo ehtiny tutkii vielä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.4.2008 22:13

Kytkinkopasta tulppa pois ja sieltä löytyy merkki. Apuakselilla ei väliä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.4.2008 22:47

Kiilahihnapyörässäkin saattaa olla.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 14:47

eli päteekö tämä myös 8v koneessa,siis että kampuran merkki löytyy kytkin kopasta ? ja mistä nokka akselin merkit löytyy ?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 14:55

Ihan persaattees samanlaisia on 16v ja 8v hihnanvaihdot, mm. kummassakin vain yksi nokkapyörä. Eli merkki löytyy sieltä kytkinkopasta ja nokka-akselinmerkki taas löytyy nokkapyörästä kuskinpuolelta pienen pisteen muodossa ja se kohdistetaan venakopan ja kannen liitoskohtaan.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 15:00

no minkä laitan ensin kampuran vai onko sillä ees väliä ? ja mites toi pyöriä virranjakajassa? niin ja toi nokan piste näkyy repsikan puolella olevan.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 15:07

Siis jos tarkoitat että minkä merkin kohdistat ensin niin nehän menee yhtä aikaa oikeaan asentoon ja jos ei niin jatka pyörittämistä niin kyllä ne seuraavalla kerralla sit jo pitäis olla samaan aikaan kohdillaan. virranjakajan akseli pyörii 8v koneissa apuakselin avulla ja 16v koneissa nokka-akselin avulla. 8v koneissa täytyy myös apuakselin olla kohdallaan jottei sytkä mene pieleen, kun taas 16 koneessa ei ole väliä apuakselin kohdalla. Mulla on kyllä muistaakseni aina ollut se nokkapyörän merkki kuskinpuolella, mutta mitä sen väliä kun löyty kuiteski.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 15:14

Sitten apuakselin kohdistus merkki on hihnapyörässä ja se merkki kohdistetaan kampiakselin kiilahihnapyörään josta myös merkki löytyy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.4.2008 15:14

Sillä on sen verran väliä että jos jako on ihan miten sattuu ja alat intuition varassa pyörittelemään jakoa kohdilleen niin venttiili ja mäntä saattavat kohdata.

Eli ennen purkua pyöritellään jakomerkit jokseenkin kohdalleen.

Tietysti se on myöhäistä rypistää jos on huonot housussa.

Korjausmanuaali kannattaa olla saatavilla.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 15:17

ja vielä semmonen että kumpaan päin se nokan merkki vasen vai oikea liitoskohta :D on sitä käsi ku ei älyä..

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 15:20

ja siis onko tuo apuakseli se jossa on nokkapyörän mallinen hihnapyörä?siinä on myös tuo piste merkki yhen hampaan kohalla ...

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 15:23

Kattelin tossa autodataa muistin virkistykseksi läpi ja huomasin että kyllä repsikan puolellakin voi olla merkki mutta sen tulis osottaa ilmeisesti ylös päin ja myös siellä kuskin puolella sitten sen pisteen pitäis taas osoittaa siihen kannen ja venakopan liitoskohtaan auton keulan puolella.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 15:29

jeps tuo nokka ja kampura on nyt hallussa mut toi apuakselin merkki mietittytää ku sen kiilahihna pyörän voi laitta moneen eri asentoon..ja jos kampuran merkki kohdillaan niin eihä sitä enää voi pyöritellä..vaikee selittää. mutta siis apuakselin hihnapyörän täplä osoittamaan kampuran kiilahihnapyörän merkkiä?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 15:29

Jakohihnahan kiertää kampiakselilta kiristimelle ja sieltä nokka-akselin kautta apuakselille.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 15:33

^^Kyllä.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 15:41

no entä jos tuo kampuran kiilahihnapyörän merkki o ihan eripuolella ku toi apuakselin pyörän merkki??

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 16:11

Vaikee mennä sanoo, ku joskus on aikaisempi vaihtajakin voinu laittaa pieleen niin siinä onkin pohtiminen. Koitiks pyörittää uudelleen jos seuraavalla kierroksella osuis kohdilleen? Mutta kuitenkin kaikkein tärkein on että kampuran ja nokkapyörän merkit on kohdillaan, koska niiden pielessä oleminen aiheuttaa männän ja venttiilin ikävän kohtaamisen. Jos apuakseli on pielessä niin sytkä on pielessä ja auto ei lähde käyntiin, mutta yhden hampaan pielessä olemisen voi saada säädöllä korjattua.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 16:29

mites tää homma onnistuu ku tota kampuran kiilahihnapyörää ei voi laittaa paikoilleen ennen ku on laittanu remmin koska muovit ei muuten sovi.. ja millanen merkki siellä vauhtipyörässä on. tollanen iso kyhmy vai sit pikku viilto,kumpi lie oikea..

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 16:31

ja toi kampuran kiilahihnapyörä on niin iso että se peittää ton apuakselin pyörän just niin ettei sitä merkkiä oikeen nää?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 26.4.2008 16:58

Kampurankiilahihnapyörässä on myös merkki jonka tulis sojottaa ylöspäin.

_Jape_
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.4.2008 23:49

ViestiKirjoittaja _Jape_ » 26.4.2008 17:27

täällähän on ollu keskustelua. :) porukka juttu tuulella. jeesjeeskylläkyllä.. laitan kuvaa noista merkeistä jos joku ei kerta löydä niitä.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 18:11

ei löydy eij auttakkkeeeee ! siis mihin vittuun se apuakseli kohdistetaan joku sano että lohkossa merkki?ei löydy! kampuran hihnapyörässä joku viiva mut miten sen saa kohakkain sen apuakselin täpin kans ? pitääkö siis olla vaan linjassa vai ihan kohdakkain ?

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 18:20

eikä löydyd virranjakajasta mitää merkkejä ? missä se pitäs olla kannessa vai rungossa? ei tästä tuu ihan mittää..

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 26.4.2008 18:48

Tee omat merkit siihen apuakseliin.
Eikä se oo niin vakavaa vaikka se ei satukkaan kohdalleen. Joutuu vaan jakajaa hyyppyttelemään hampaillaan, jos ei satu.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 26.4.2008 21:14

jep eli lyötiin nippuun ja yllätys yllätys ei käy ! siis jakajaa pitää hyppyyttää ? selitäs tarkemmin pöljälle?

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 26.4.2008 23:00

Ota virranjakajankansi pois, kun 1-sylinteri on yläkuolokohdassa,silloin on pyörtimenkärjen keskikohta oltava jakajanrungossa olevan viivan kohdalla.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 27.4.2008 8:15

Tai otat tulpan pois, työnnät sormen tulpanreikään.
Pyörität moottoria ja kun tunnet että alkaa paine kasvamaan otat sormen pois.
Koita jollakin tikulla mäntää moottoria varovasti pyörittäen. Kun mäntä on yläkuolokohdassa, pitää pyörijän osoittaa 1 sylinterin tulpanjohdolle.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 27.4.2008 9:05

mistä päin toi ykkönen lähetään laskemaan? jos katotaan eestäpäin niin onko se toi vasemman puoleinen?

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 27.4.2008 9:06

ja siis jakopää täytyy purkaa uudelleen? ei vissiin muuta konstia..

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 27.4.2008 15:32

Jos kampiakseli on oikeassa kohdassa nokka-akselin kanssa niin ei tarvitse.
Niin "mitataan" se paine 1 sylinteristä, eli ensimmäinen sylinteri katsottuna hihnapyörien päästä.
Otat virranjakajan kannen pois ja katsot että pyörijän kärki on siinäkohtaa mistä kannesta lähtee ykköselle tulpanjohto.
Jos ei ole kohdalla säädä virranjakajaa, ja jos ei säätö riitä niin nosta jakaja pois ja aseta parempaan kohtaa.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 27.4.2008 17:42

jes.eli kampuran merkki oli pielessä. kohdistin sen sellaisen kyhmyn mukaan vaikka lovi olis ollu se oikee :D eli sillon ku kampura on nollakohdasssa niin ykkönen yläkuolokohdassa,siitähän se on hyvä tarkistaa. kiitokset kaikille jotka olitte avuksi,meinas jo välillä usko loppua!
Viimeksi muokannut Juzpa-, 28.4.2008 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 28.4.2008 18:12

Kun sulla on 1-pytty puristustahdin ykk, ja apuakseli päin v****a niin virranjakajan reunassa on lovi ja pyörijän kuuluu em. tilanteessa osoittaa kohti lovea, eli säätö auki ja kääntää jakajan kohdalleen "noin" ja pitäisi käydä.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 28.4.2008 19:10

juurikin näin ! sitä myöskin ihmeteltiin että nokan pyörässä molemmin puolin merkki mut eri kohdilla..??

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.4.2008 20:44

Ulkopuolen merkki tulee suojamuovissa olevan merkin kohdalle kello 12. Sisäpuolen merkki venttiilikopan tiivistepinnan tasoon kello kolmeen.

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 29.4.2008 10:37

Joissain tapauksissa nokan ajoitus katsotaan ulkopuolisesta merkistä, mut en nyt kyl muista missä koneissa näin on. Kyseisessä tapauksessa kyl kohdistetaan sisäpuolinen merkki tosiaan venttiilikopan tiivistepinnan tasolle.
P.s. itse tuossa taannoin taistelin 8v koneessa tuon apuakselin kohdistuksen kanssa ja säädin sitten jakajasta, ideahan tuolla merkillä on ettei sytkää tarvitsisi säätää hihnaa vaihdettaessa.

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 29.4.2008 19:22

toi gakkis on muuten joku jenkki malli että liekkö jotai eroja normiin? ja tosiaan se suoja on peltiä ja se putsattiin tosi hyvin eikä yhtään merkkiä löydetty? mitäpä turhaan sitä apuakselia merkkeihin laittamaan ku tosiaan siitä jakajasta voi kääntää sytkän kohilleen..meleko heleposti nimittäin se apuakseli siinä pyörii ku remmiä laittaa paikoilleen..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.4.2008 20:06

mitäpä turhaan sitä apuakselia merkkeihin laittamaan ku tosiaan siitä jakajasta voi kääntää sytkän kohilleen..meleko heleposti nimittäin se apuakseli siinä pyörii ku remmiä laittaa paikoilleen..
Sitten kun auton seuraava omistaja/remontoija vaihtaa siihen hihnaa auton omiin merkkeihin luottaen niin taas onkin sormi suussa. Nimim. kokemusta on :(

Juzpa-
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.3.2006 21:20

ViestiKirjoittaja Juzpa- » 2.5.2008 18:36

no mut täältähän sitä apua saa :)

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 2.5.2008 23:40

Ja jos on niin näppärä, et saa merkit kohilleen, niin varmaan menee sytkäkin jo samalla ammattitaidolla, heh.......


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa