Tarviiko -76 golf lyijyn korvaavaa lisäainetta?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

Tarviiko -76 golf lyijyn korvaavaa lisäainetta?

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.4.2008 21:54

Siinähän se kysymys tulikin, lisäksi kumpaa polttoainetta pitäisi käyttää 95 vai 98?
Ja vielä lisäksi, mitä öljyä ja kuinka paljon vaihdelaatikkoon menee, kyseessä siis 1.1L ja nelivaihteisella laatikolla?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 28.4.2008 12:58

Enpä usko että tarvii lisäainetta.. 98 tankkiin ja kovaa ajoa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.4.2008 16:49

Wikipedia sanoo että "monet klassikkoautojen moottorit vaativat muutoksia toimiakseen lyijyttömällä bensiinillä" (Wikipedia). Ongelmahan voi muodostua siitä että moottori nakuttaa. Kuulostele tilannetta ja käytä 98-oktaanista ellei jollain ole kunnon faktaa juuri tuosta moottorista.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.4.2008 19:11

Lyijy ei vaikuta nakutukseen, se on vain riippuvainen oktaaniluvusta. Lyijy voitelee/suojaa venttiili-istukoita ja hieman venttiiliohjureita. Entisaikaanhan tuolla lyijyllä juuri nostettiin oktaanilukua, ja sivutuotteena tuli tuo venttiili-istukoiden suojaus.

Lähinnä tuo lyijynkorvausaine tarvitaan valurautakansisissa autoissa, muuten ei venttiili-istukat kestä hirveän kauaa. Mikäli on seetirenkaat (kuten kaikissa alumiinikansissa, ja osissa valurautakansissa), niin silloin voi käyttää lyijytöntä. Kyseisessä autossa 95:sta tankkiin ja kovaa ajoa.

DaFox
-
Viestit: 54
Liittynyt: 24.11.2005 17:14

ViestiKirjoittaja DaFox » 30.4.2008 2:32

Omasta mielestä kaksipiippunen juttu tuo lisäaineen käyttö, tosin käyttämättä jättäminenkään ei aiheuta kuin normaalia nopeampaa kulumista.

Jossain vaiheessa on ollut sellaisikin seetejä myynnissä, on varmaan vieläkin? ..jotka tarvitsevat tuon lisäaineistuksen. Olisi hyvä aina tietää millaiset seetirenkaat ko. moottorissa on jonka kanssa ajelee - Ihan vain jotta tietäisi tarpeen käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta tai olla käyttämättä sitä.

Kysymys: Haittaako lyijyn korvikkeen turha käyttö?
Vastaus: Lisää venttiilinohjureden ja istukoiden suojaa myös ei lisäaineita tarvitsevassa moottorissa. Tosin lyijynkorviketta ei kannata annostella ohjeita enempää, lehden (Tm?) testeissä todettiin koneella taipumusta nakuttaa herkemmin. Tämä tosin ei haittane ellei kone ole jonkin sortin viri-vekotin joka liikkuu nakutuksen rajamailla.

Jos kansi on joskus käynyt remontissa eikä tietoa tarkemmin mitä sinne on tehty niin on voinut käydä niin onnettomasti että sinne on asennettu seetirenkaat jotka vaativat tuota lisäaineistusta..

Näistä jo valmiina tehtaalta tulleista pommeista surillisena esimerkkinä eräät Gm.n valmistamat V6 moottorit vuoteen -95 asti, ohjekirja sanoo ettei saa käyttää lyijyllistä polttoainetta, mutta koneen seetirenkaat olivat vain induktio karkaistut jotka eivät kunnolla kestä ilman lyijyä joten tämä aiheutti normaalia nopeampaa kulumista. Näitä samaisia V6 moottoreita on käytetty myös tuona aikana paljon veneiden moottoreina. ..moni ihmettelee venttiilien lyhyttä kestoa ko. moottoreissa. (Veneen moottorit kokoajan raskaalla kuormituksella, venttiilit uppoaa nopeaan) :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.4.2008 9:08

Aivan tosiaan, onhan entisaikaan voitu seetirenkaina käyttää huonompaa materiaaliakin kun oli sitä lyijyä, tämäpä ei tullut mieleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa