Siinähän se kysymys tulikin, lisäksi kumpaa polttoainetta pitäisi käyttää 95 vai 98?
Ja vielä lisäksi, mitä öljyä ja kuinka paljon vaihdelaatikkoon menee, kyseessä siis 1.1L ja nelivaihteisella laatikolla?
Tarviiko -76 golf lyijyn korvaavaa lisäainetta?
Valvoja: ffp jäsenet
Wikipedia sanoo että "monet klassikkoautojen moottorit vaativat muutoksia toimiakseen lyijyttömällä bensiinillä" (Wikipedia). Ongelmahan voi muodostua siitä että moottori nakuttaa. Kuulostele tilannetta ja käytä 98-oktaanista ellei jollain ole kunnon faktaa juuri tuosta moottorista.
Lyijy ei vaikuta nakutukseen, se on vain riippuvainen oktaaniluvusta. Lyijy voitelee/suojaa venttiili-istukoita ja hieman venttiiliohjureita. Entisaikaanhan tuolla lyijyllä juuri nostettiin oktaanilukua, ja sivutuotteena tuli tuo venttiili-istukoiden suojaus.
Lähinnä tuo lyijynkorvausaine tarvitaan valurautakansisissa autoissa, muuten ei venttiili-istukat kestä hirveän kauaa. Mikäli on seetirenkaat (kuten kaikissa alumiinikansissa, ja osissa valurautakansissa), niin silloin voi käyttää lyijytöntä. Kyseisessä autossa 95:sta tankkiin ja kovaa ajoa.
Lähinnä tuo lyijynkorvausaine tarvitaan valurautakansisissa autoissa, muuten ei venttiili-istukat kestä hirveän kauaa. Mikäli on seetirenkaat (kuten kaikissa alumiinikansissa, ja osissa valurautakansissa), niin silloin voi käyttää lyijytöntä. Kyseisessä autossa 95:sta tankkiin ja kovaa ajoa.
Omasta mielestä kaksipiippunen juttu tuo lisäaineen käyttö, tosin käyttämättä jättäminenkään ei aiheuta kuin normaalia nopeampaa kulumista.
Jossain vaiheessa on ollut sellaisikin seetejä myynnissä, on varmaan vieläkin? ..jotka tarvitsevat tuon lisäaineistuksen. Olisi hyvä aina tietää millaiset seetirenkaat ko. moottorissa on jonka kanssa ajelee - Ihan vain jotta tietäisi tarpeen käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta tai olla käyttämättä sitä.
Kysymys: Haittaako lyijyn korvikkeen turha käyttö?
Vastaus: Lisää venttiilinohjureden ja istukoiden suojaa myös ei lisäaineita tarvitsevassa moottorissa. Tosin lyijynkorviketta ei kannata annostella ohjeita enempää, lehden (Tm?) testeissä todettiin koneella taipumusta nakuttaa herkemmin. Tämä tosin ei haittane ellei kone ole jonkin sortin viri-vekotin joka liikkuu nakutuksen rajamailla.
Jos kansi on joskus käynyt remontissa eikä tietoa tarkemmin mitä sinne on tehty niin on voinut käydä niin onnettomasti että sinne on asennettu seetirenkaat jotka vaativat tuota lisäaineistusta..
Näistä jo valmiina tehtaalta tulleista pommeista surillisena esimerkkinä eräät Gm.n valmistamat V6 moottorit vuoteen -95 asti, ohjekirja sanoo ettei saa käyttää lyijyllistä polttoainetta, mutta koneen seetirenkaat olivat vain induktio karkaistut jotka eivät kunnolla kestä ilman lyijyä joten tämä aiheutti normaalia nopeampaa kulumista. Näitä samaisia V6 moottoreita on käytetty myös tuona aikana paljon veneiden moottoreina. ..moni ihmettelee venttiilien lyhyttä kestoa ko. moottoreissa. (Veneen moottorit kokoajan raskaalla kuormituksella, venttiilit uppoaa nopeaan) :)
Jossain vaiheessa on ollut sellaisikin seetejä myynnissä, on varmaan vieläkin? ..jotka tarvitsevat tuon lisäaineistuksen. Olisi hyvä aina tietää millaiset seetirenkaat ko. moottorissa on jonka kanssa ajelee - Ihan vain jotta tietäisi tarpeen käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta tai olla käyttämättä sitä.
Kysymys: Haittaako lyijyn korvikkeen turha käyttö?
Vastaus: Lisää venttiilinohjureden ja istukoiden suojaa myös ei lisäaineita tarvitsevassa moottorissa. Tosin lyijynkorviketta ei kannata annostella ohjeita enempää, lehden (Tm?) testeissä todettiin koneella taipumusta nakuttaa herkemmin. Tämä tosin ei haittane ellei kone ole jonkin sortin viri-vekotin joka liikkuu nakutuksen rajamailla.
Jos kansi on joskus käynyt remontissa eikä tietoa tarkemmin mitä sinne on tehty niin on voinut käydä niin onnettomasti että sinne on asennettu seetirenkaat jotka vaativat tuota lisäaineistusta..
Näistä jo valmiina tehtaalta tulleista pommeista surillisena esimerkkinä eräät Gm.n valmistamat V6 moottorit vuoteen -95 asti, ohjekirja sanoo ettei saa käyttää lyijyllistä polttoainetta, mutta koneen seetirenkaat olivat vain induktio karkaistut jotka eivät kunnolla kestä ilman lyijyä joten tämä aiheutti normaalia nopeampaa kulumista. Näitä samaisia V6 moottoreita on käytetty myös tuona aikana paljon veneiden moottoreina. ..moni ihmettelee venttiilien lyhyttä kestoa ko. moottoreissa. (Veneen moottorit kokoajan raskaalla kuormituksella, venttiilit uppoaa nopeaan) :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa