Auto on siis Golf Variant 1.9 ekoTD -97, johon olis tarkoitus vaihtaa moottori+laatikko vetareineen.
Mistä autoista tekniikka kävisi tuohon autoon suht. kivuttomasti? Entä TDI tekniikka, teettääkö lisätyötä?
Tekniikanvaihto golf -97:aan
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27.4.2008 11:08
Moottori autossa toimii jotenkuten. Kaasuakseli vuotaa löpöä ja kylmänä starttauttaa pitkään ja lähtee rykien käyntiin. Lämpimänä motti toimii normaalisti. Autolla on ajettu 480tkm ja se on ollut talossa uudesta asti.
Vaihdelaatikko sensijaan on ilmeisesti mennyt. Alkoi pikkuhiljaa pitämään vauhdin mukaan kovenevaa vonkumista - loppuvaiheessa kovaa jyrinää eikä yli 80km/h kovempaa raaskinut ajaa.
Inspiraation iskiessä nostin koko moottori+vaihdelaatikkopaketin keulalta. Vaihdelaatikon öljyn mukana ei tullut metallisilppua ja laatikosta ei isompia välyksiä löytynyt. Vetarien sisäpään nivelet olivat sensijaan vähän jäykät käännellä ja rasva niissä oli kuivettunutta. Voisko nuo kuivat vetonivelet aiheuttaa em. oireita? Vaatis vielä sen toisen inspiksen että notkistelisi nivelet ja kasaisi koneen takaisin.
Tehonlisäystä en ole hakemassa, sais vaan tuon kulkupelin ajokuntoon. TDI-koneessa lähinnä houkuttais pienempi(?) kulutus. Meillä auto on kuluttanut keskimäärin 6.2l/100km. Alle kuuden ei ole päässyt koskaan.
Vaihdelaatikko sensijaan on ilmeisesti mennyt. Alkoi pikkuhiljaa pitämään vauhdin mukaan kovenevaa vonkumista - loppuvaiheessa kovaa jyrinää eikä yli 80km/h kovempaa raaskinut ajaa.
Inspiraation iskiessä nostin koko moottori+vaihdelaatikkopaketin keulalta. Vaihdelaatikon öljyn mukana ei tullut metallisilppua ja laatikosta ei isompia välyksiä löytynyt. Vetarien sisäpään nivelet olivat sensijaan vähän jäykät käännellä ja rasva niissä oli kuivettunutta. Voisko nuo kuivat vetonivelet aiheuttaa em. oireita? Vaatis vielä sen toisen inspiksen että notkistelisi nivelet ja kasaisi koneen takaisin.
Tehonlisäystä en ole hakemassa, sais vaan tuon kulkupelin ajokuntoon. TDI-koneessa lähinnä houkuttais pienempi(?) kulutus. Meillä auto on kuluttanut keskimäärin 6.2l/100km. Alle kuuden ei ole päässyt koskaan.
Itse vaihdoin 1.8 Bensa -96 MK3 golffiin 1.9TDI 90hp AHU moottorin Seat Cordoba -99. Kiinnikkeet kävi suoraan ja vetarit yms. Johtosarja askartelun jälkeen kävi cordobasta johon ymppäsin ilmastoinnin osatkin samalla. Johtosarjan liittimetkin kävivät suoraan sulaketauluun kun kummassakin menopelissä on sama sulaketaulu. Myös releet sai sovellettua osin golffista/Cordobasta. Ilmastointi tuli 1.8 Syncro golffista niin ilmastoinnin johtosarja piti erottaa siitä ja ympätä cordoban sarjaan. Ecussakin oli jopa ominaisuudet suoraan ilmastoinnille. Mutta lopulta voi sanoa että kyllä kannatti vaivaan nähden. Samalla sai laitella myös vakkarit yms.
Sulla o hyvä tuossa kun on valmiiks diesel niin esim. tankki ja pa suodatin käy suoraan.
Jarruja ei tarvinnu vaihtaa kun oli valmiiks 256x20 jäähdytetyt jo tuossa tehtaalta lähtiessä. Poljinasetelmaan piti tehdä paikka tuolle TDI:n sähköiselle polkimelle mutta muuten uudemmissa golffeissa pitäs olla paikat valmiina nestekytkimelle sekä jarrun ja kytkimen tunnistimille.
Muutokset pähkinänkuoressa
-Moottori ja loota&vivusto codobasta
-Nestekytkin cordobasta ja menee pulttaa kiinni paikalleen.
-Johtosarja cordobasta ja vaatii jonkun verran askartelua mutta helppo sovittaa Lähinnä johdot jäi liian lyhyeks jossain kohdin ja muutama liitin piti vaihtaa.
-Cooleri 3b passatista ja putket cordobasta
-Tankki & suodattimen jalka TD mk3 golffista
-Ajonesto alkuperänen joka sopeutettu vain uuden ecun kanssa.
Uudesta johtosarjasta piti vain diag. johto vetää TDI ajoneston liittimestä vanhaan ajonestoon.
-DP Cordobasta ja loppupätkä alkup.
-Etuiskarit TD ventosta ja jouset 110hp TDI golf variantista
-Ilmanputsarit TDI Golffista ja ilmamäärän mittari Cordobasta.
-Ilmastointi MK3 1.8 Syncro Golf Variant -96
Muutamia pikku nippeleitä ei jaksa mainita..
TD (ent. vento) &1.8 bensan verrattuna parempaa on pienempi kulutus, parempi vääntö sekä paljon pidemmät välitykset vaihteissa kun tuo TD o vissin samoilla välityksillä ku tuo 1.8 bensa. TDI kiertää nyt 120km/h vauhdissa sen vajaa 2500rpm ja tankillisella pääsee sen 1000km ja vähän suuntaan ja toiseen ajotavasta riippuen.
Sulla o hyvä tuossa kun on valmiiks diesel niin esim. tankki ja pa suodatin käy suoraan.
Jarruja ei tarvinnu vaihtaa kun oli valmiiks 256x20 jäähdytetyt jo tuossa tehtaalta lähtiessä. Poljinasetelmaan piti tehdä paikka tuolle TDI:n sähköiselle polkimelle mutta muuten uudemmissa golffeissa pitäs olla paikat valmiina nestekytkimelle sekä jarrun ja kytkimen tunnistimille.
Muutokset pähkinänkuoressa
-Moottori ja loota&vivusto codobasta
-Nestekytkin cordobasta ja menee pulttaa kiinni paikalleen.
-Johtosarja cordobasta ja vaatii jonkun verran askartelua mutta helppo sovittaa Lähinnä johdot jäi liian lyhyeks jossain kohdin ja muutama liitin piti vaihtaa.
-Cooleri 3b passatista ja putket cordobasta
-Tankki & suodattimen jalka TD mk3 golffista
-Ajonesto alkuperänen joka sopeutettu vain uuden ecun kanssa.
Uudesta johtosarjasta piti vain diag. johto vetää TDI ajoneston liittimestä vanhaan ajonestoon.
-DP Cordobasta ja loppupätkä alkup.
-Etuiskarit TD ventosta ja jouset 110hp TDI golf variantista
-Ilmanputsarit TDI Golffista ja ilmamäärän mittari Cordobasta.
-Ilmastointi MK3 1.8 Syncro Golf Variant -96
Muutamia pikku nippeleitä ei jaksa mainita..
TD (ent. vento) &1.8 bensan verrattuna parempaa on pienempi kulutus, parempi vääntö sekä paljon pidemmät välitykset vaihteissa kun tuo TD o vissin samoilla välityksillä ku tuo 1.8 bensa. TDI kiertää nyt 120km/h vauhdissa sen vajaa 2500rpm ja tankillisella pääsee sen 1000km ja vähän suuntaan ja toiseen ajotavasta riippuen.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27.4.2008 11:08
Tarkoitus olis päästä mahdollisimman vähällä työllä, joten viisainta ois vissiin löytää tuohon alkuperäistä vastaava tekniikka.
Missä malleissa on sama tekniikka? Moottori on AAZ ja laatikko: DFP -tyyppiä.
Meneekö esim. -94 Golf GTD:n tekniikka sähköosia myöten heittämällä autooni?
Entä miten käy ajoneston, jos vaihtaa samanlaisen koneen tilalle?
Missä malleissa on sama tekniikka? Moottori on AAZ ja laatikko: DFP -tyyppiä.
Meneekö esim. -94 Golf GTD:n tekniikka sähköosia myöten heittämällä autooni?
Entä miten käy ajoneston, jos vaihtaa samanlaisen koneen tilalle?
TDI vaatis lähinnä sulla jos löydät Golffin johtosarjan kanssa
-Johtosarjan vaihdon & sähköselle kaasupolkimelle paikka
-Kytkin nestekytkimeksi ja vaijerivivusto
tai sit soveltaa jonku vaijerikytkin ja tankovivustolla olevan laatikon.
-Ajoneston sovittaminen esim. tuollaisen TDI golffin esto
-Välijäähy jostakin
-Jarrut jos ei valmiiks ole tarpeeks isot
-Downpipe
-Ilmanputsarikotelo
-Paperihommat konttorilla
Jos et johtosarjaa löydä niin kohtuuden rajoissa se pysyy vielä esim. Cordoban johtosarjallakin joita löytyy kohtuuden rajoissa kun niissä on esim. sama sulaketaulu. Tuota MK3 Golf/Vento johtosarjaa ei tahdo kovin helposti löytyä.
Jos tuohon TD koneeseen päädyt niin AAZ:aa löytyy Golf, Vento, Toledo, Passat yms. Ajoneston koodauksista en tiedä kun siinä ei ECU:a yms ole mutta se on helppo ohittaakkin niin että jatkossa sulla ei sitä ajonestoa ole. Muutoskatsastustakaan ei tartte kun moottori on samanlainen kun entinenkin.
-Johtosarjan vaihdon & sähköselle kaasupolkimelle paikka
-Kytkin nestekytkimeksi ja vaijerivivusto
tai sit soveltaa jonku vaijerikytkin ja tankovivustolla olevan laatikon.
-Ajoneston sovittaminen esim. tuollaisen TDI golffin esto
-Välijäähy jostakin
-Jarrut jos ei valmiiks ole tarpeeks isot
-Downpipe
-Ilmanputsarikotelo
-Paperihommat konttorilla
Jos et johtosarjaa löydä niin kohtuuden rajoissa se pysyy vielä esim. Cordoban johtosarjallakin joita löytyy kohtuuden rajoissa kun niissä on esim. sama sulaketaulu. Tuota MK3 Golf/Vento johtosarjaa ei tahdo kovin helposti löytyä.
Jos tuohon TD koneeseen päädyt niin AAZ:aa löytyy Golf, Vento, Toledo, Passat yms. Ajoneston koodauksista en tiedä kun siinä ei ECU:a yms ole mutta se on helppo ohittaakkin niin että jatkossa sulla ei sitä ajonestoa ole. Muutoskatsastustakaan ei tartte kun moottori on samanlainen kun entinenkin.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27.4.2008 11:08
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa