MK2 GTI Golffin Jakohihnan Vaihto.
Valvoja: ffp jäsenet
MK2 GTI Golffin Jakohihnan Vaihto.
Kertokaas näin etukäteen että mitä kaikkea pitää purkaa että saa vaihettua ton hihnan ja kiristäjän tohon 16v golffiini? Eli vissiiinki eka ilmanputsari pois et tulee vähä tilaa ja sitte laturin ja ohjaustehostimen hihna. Seuraavaksi 4 pultilla hihnapyörä alhaalta löysälle valmiiksi ja sitte merkit kohalleen ja kiristin irti ja vanha hihna pois jne...? Sitte vaa uutta hihnaa ja kiristin kii..?? Antakaas jotain apuja kiireellä kiitos. Pakko vaihtaa ite hihna koska kaikilla 20:lla korjaamolla mihin soitin on 2-3vk jonot. Huomenna pitää vaihtaa...........
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis jos tarkoitat että minkä merkin kohdistat ensin niin nehän menee yhtä aikaa oikeaan asentoon ja jos ei niin jatka pyörittämistä niin kyllä ne seuraavalla kerralla sit jo pitäis olla samaan aikaan kohdillaan. virranjakajan akseli pyörii 8v koneissa apuakselin avulla ja 16v koneissa nokka-akselin avulla. 8v koneissa täytyy myös apuakselin olla kohdallaan jottei sytkä mene pieleen, kun taas 16 koneessa ei ole väliä apuakselin kohdalla. Mulla on kyllä muistaakseni aina ollut se nokkapyörän merkki kuskinpuolella, mutta mitä sen väliä kun löyty kuiteski.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sillä on sen verran väliä että jos jako on ihan miten sattuu ja alat intuition varassa pyörittelemään jakoa kohdilleen niin venttiili ja mäntä saattavat kohdata.
Eli ennen purkua pyöritellään jakomerkit jokseenkin kohdalleen.
Tietysti se on myöhäistä rypistää jos on huonot housussa.
Korjausmanuaali kannattaa olla saatavilla.
Eli ennen purkua pyöritellään jakomerkit jokseenkin kohdalleen.
Tietysti se on myöhäistä rypistää jos on huonot housussa.
Korjausmanuaali kannattaa olla saatavilla.
jeps tuo nokka ja kampura on nyt hallussa mut toi apuakselin merkki mietittytää ku sen kiilahihna pyörän voi laitta moneen eri asentoon..ja jos kampuran merkki kohdillaan niin eihä sitä enää voi pyöritellä..vaikee selittää. mutta siis apuakselin hihnapyörän täplä osoittamaan kampuran kiilahihnapyörän merkkiä?
Vaikee mennä sanoo, ku joskus on aikaisempi vaihtajakin voinu laittaa pieleen niin siinä onkin pohtiminen. Koitiks pyörittää uudelleen jos seuraavalla kierroksella osuis kohdilleen? Mutta kuitenkin kaikkein tärkein on että kampuran ja nokkapyörän merkit on kohdillaan, koska niiden pielessä oleminen aiheuttaa männän ja venttiilin ikävän kohtaamisen. Jos apuakseli on pielessä niin sytkä on pielessä ja auto ei lähde käyntiin, mutta yhden hampaan pielessä olemisen voi saada säädöllä korjattua.
Jos kampiakseli on oikeassa kohdassa nokka-akselin kanssa niin ei tarvitse.
Niin "mitataan" se paine 1 sylinteristä, eli ensimmäinen sylinteri katsottuna hihnapyörien päästä.
Otat virranjakajan kannen pois ja katsot että pyörijän kärki on siinäkohtaa mistä kannesta lähtee ykköselle tulpanjohto.
Jos ei ole kohdalla säädä virranjakajaa, ja jos ei säätö riitä niin nosta jakaja pois ja aseta parempaan kohtaa.
Niin "mitataan" se paine 1 sylinteristä, eli ensimmäinen sylinteri katsottuna hihnapyörien päästä.
Otat virranjakajan kannen pois ja katsot että pyörijän kärki on siinäkohtaa mistä kannesta lähtee ykköselle tulpanjohto.
Jos ei ole kohdalla säädä virranjakajaa, ja jos ei säätö riitä niin nosta jakaja pois ja aseta parempaan kohtaa.
jes.eli kampuran merkki oli pielessä. kohdistin sen sellaisen kyhmyn mukaan vaikka lovi olis ollu se oikee :D eli sillon ku kampura on nollakohdasssa niin ykkönen yläkuolokohdassa,siitähän se on hyvä tarkistaa. kiitokset kaikille jotka olitte avuksi,meinas jo välillä usko loppua!
Viimeksi muokannut Juzpa-, 28.4.2008 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joissain tapauksissa nokan ajoitus katsotaan ulkopuolisesta merkistä, mut en nyt kyl muista missä koneissa näin on. Kyseisessä tapauksessa kyl kohdistetaan sisäpuolinen merkki tosiaan venttiilikopan tiivistepinnan tasolle.
P.s. itse tuossa taannoin taistelin 8v koneessa tuon apuakselin kohdistuksen kanssa ja säädin sitten jakajasta, ideahan tuolla merkillä on ettei sytkää tarvitsisi säätää hihnaa vaihdettaessa.
P.s. itse tuossa taannoin taistelin 8v koneessa tuon apuakselin kohdistuksen kanssa ja säädin sitten jakajasta, ideahan tuolla merkillä on ettei sytkää tarvitsisi säätää hihnaa vaihdettaessa.
toi gakkis on muuten joku jenkki malli että liekkö jotai eroja normiin? ja tosiaan se suoja on peltiä ja se putsattiin tosi hyvin eikä yhtään merkkiä löydetty? mitäpä turhaan sitä apuakselia merkkeihin laittamaan ku tosiaan siitä jakajasta voi kääntää sytkän kohilleen..meleko heleposti nimittäin se apuakseli siinä pyörii ku remmiä laittaa paikoilleen..
Sitten kun auton seuraava omistaja/remontoija vaihtaa siihen hihnaa auton omiin merkkeihin luottaen niin taas onkin sormi suussa. Nimim. kokemusta on :(mitäpä turhaan sitä apuakselia merkkeihin laittamaan ku tosiaan siitä jakajasta voi kääntää sytkän kohilleen..meleko heleposti nimittäin se apuakseli siinä pyörii ku remmiä laittaa paikoilleen..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa