Golf III 1.8 8v -> 16v?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

Golf III 1.8 8v -> 16v?

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 5.3.2008 23:21

Kolmosgolffissani taitaa kansiremppa olla kohta ajankohtainen. Kone on siis 1.8, 8v, heppoi on n.90, tulipa tässä mieleen jos siihen iskis vaik 16v kannen jostain samanikäisestä 1.8 tai vaikka IV Golffista. Pikkasen lisää tehoa siis haetaan! Kenelläkään kokemusta vastaavasta, käykö kansi kuinka hyvin entisen tilalle, onko järkee vaihtaa, tullut mitään ongelmaa vaihdon jälkeen? Kytkintä/jarruja joutuu vaihtamaan?
Asiantuntemusta kaivataan kipeästi!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 5.3.2008 23:28

siirretty projektipuolelta tekniikkapuolelle. Käytännössä helpompaa ja järkevämpää on vaihtaa kokonaan alunperin 16 venttiilinen moottori.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 5.3.2008 23:34

Ei iteltäni löydy kokemusta kannen vaihtamisesta. Koneel ajettu 140tkm, ei kehtais luopuu siit. Mistä niitä ongelmia siis aiheutuu, kun alkais vaihtaa?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 6.3.2008 0:39

Nykyisestä koneestasi voit käyttää oikeastaan kanget, kampiakselin ja lohkon... josta siitäkin puuttuu mäntien öljysuihkut.
Kaikki loput osat joutuisit hankkimaan 16v moottorista... jos ei lasketa öljypohjaa, lohkon tiivistekilpiä yms...
Toimenpidettä rajoittaa myös rekisteriotteesta löytyvä maininta vähäpäästöisyydestä, ts. auton leimaaminen omavalmste-moottorilla on lähes mahdotonta... tai ainakin kallista.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

Golf III 1.8 8v -> 16v?

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 21.4.2008 2:52

Mikä muu, tehokkaampi ja uudempi kone sopis tuohon? Mieles 2 litrane 16v, mutta jos sen ottaa vaikka IV Golffista, sopiiko kuinka hyvin/ollenkaan? Entä VR 6 kone?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.4.2008 10:45

ei saa kuutoskonetta leimaan mutta toivotan onnea yritykselle jos oot ensimmäinen joka alkaa tekee.

Meneehän sinne uudempiki, 1,8t kovasti suosiossa.

Edit: Oho,pitäskö jo herätä.puhuin luonnollisesti kakkiksesta. Kolmosessa melkein myisin 8v pois ja ostasin 16v,koko auto siis.
Viimeksi muokannut Sebastian, 21.4.2008 11:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.4.2008 10:52

Kyllähän kolmosgolfiin saa VR6:n laittaa, kunhan vaan alusta ja jarrutkin ovat sitten VR6:sta vastaavat.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 21.4.2008 13:15

vai silleen.. autoa en kyllä vaihtais. Kolmoskoppasesta jos laittas kakslitrasen 16v, meniskö kytkinkin vaihtoon, pakkari? Isommat jarrut? Eikö kenelläkää ole muka kokemusta?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.4.2008 13:32

Etujarrut menee vaihtoon.
Kytkinlevy menee vaihtoon.
Pakoputkisto menee vaihtoon.
Vakaajatangot menevät mahdollisesti vaihtoon.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.4.2008 13:36

Kannattaako tuollainen (jos nyt ei lasketa harrastamisen iloa)? Tehollinen lisäys kun ei kovin kummoinen ole.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 21.4.2008 17:42

Itse tuollaisen tehneenä. 1.8 90hp --> 2.0 16v ABF

Sinun täytyy saada autosi vastaamaan alustaltaan mallisarjan tehokkainta eli vr6 golffia. Tämä käsittää siis tukivarret, iskarit, jouset, jarrut, taka-akseli, etu kallistuksenvakaaja, vetoakselit, vaihdelaatikko ja kytkin, jne. Eli kaikki voimansiirron, jarrujen ja pyöränruennan osat. Itse tuon vr6 tai 2.0 16v moottorinhan sinne keulille tyrkkää nopeasti. Ja sähkötkin menee kun vaihtaa moottorin johtosarjat kokonaisuudessaan niin todella helposti. Sen kun irroittaa sulakerasian takaa neljä liitintä ja törkkää toiset neljä tilalle. Plus muutama muu pikku liitin. Ei paha.

Ainiin. Jos sinulla ei ole ABS jarruja niin nekin vaaditaan.

1.8 T laittamisen kanssa sama homma, mutta sähköjen, letkujen ja putkien ja pakoputken kanssa joutuu jumppaamaan enemmän. Sellaisenkin tehneenä voin sanoa että homma ei ole ylitsepääsemätön. Nämä siis tuohon profiilin kulkineeseen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.4.2008 18:04

Onko kutosessa ja 16veessä samat jarrut?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.4.2008 18:11

On paitsi jossain vuosimallissa vr6 mallista löytyy 288mm ja edellisissä 280mm, kuten myös 16v koneisissa.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 23.4.2008 21:32

Onko tuon vaijerikytkimen muuttaminen nestetoimiseksi kuinka hankala homma? Ts. meneekö poljinasetelma uusiksi vai käyvätkö samaan asetelmaan?

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 24.4.2008 9:51

Ainakin kakkiksessa menee asetelmakin uusiksi tai sitten voi vaihtoehtoisesti modata orkkisasetelmasta toimivan. Tosin ainakin 02A:ta on tehty myös vaijerikytkimellisenä versiona, joten helpoimmalla pääsee ku hankkii vaijerikytkimeen tarvittavat osat. Käyttömukavuudessa kyllä vähän häviää.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 29.4.2008 12:27

Villen kokemuksista kolmoskoppasen asetelman kanssa olisin kiinnostunut, kakkoskoppasen hankaluudet olikin jo ennestään tiedossa.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 29.4.2008 20:05

Jos en nyt ihan väärin muista niin tulipellissä on valmiit reiät nestekytkintä varten. Tai omaani en ainakaa ylimääräisiä reikiä ole tehnyt. Lisäksi kytkinpolkimessa on paikka kytkimen pääsylinterille menevälle tangolle. Sieltä vain muistaakseni puuttuu sellainen muovinen palanen joka lukitsee tangon kytkinpolkimen varteen.

Jos vaintoon ryhtyy niin samalla alustan osien mukana vaihtaa sitten vain sen poljinasetelman ja pääsylinterin. On melko paljon mukavampi kuin se vaijeri.

Omasta en enää muista vaihdoinko koko asetelman vai otinko vain polkimen takaa sen muovin jotta sylinterin mäntä pysyy kiinni.

Spede90
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.9.2008 14:56

ViestiKirjoittaja Spede90 » 2.12.2008 18:42

Offtopic: Käykö tämä kyseinen 16v kone tuon 90hv tilalle jos tämä alkupareinen kone on tämä talous-ihme mono-motronic? Vai jääkö jotain lambdoja tai muita antureita uupumaan? Itse ajattelin tuota 1.8 8v yksiruikkua vaihtaa 1.8 16v neliruikkuun omassa kakkiksessa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 2.12.2008 20:22

Nestekytkimen paikka pitäisi ainakin uudemmissa kolmosissa olla valmiiksi kun vaan sylinterin ja sen nippelin sinne poljin asetelmaan pisti. Omassa tekniikanvaihdossa pistin Seat Cordoban hilppeet ja meni heittämällä paikoilleen. Samaten kävi polkimien asentokytkimet (jarru ja kytkin) Eniten polkimien puolella rakentamista vaati muutos vaijerikaasusta -> Sähkötoiminen kaasu.

Oma golffi siis mallia MK3 -96 variant. Tekniikka vaihtui 1.8 90hp ADZ -> 1.9TDI 90hp AHU (Seat Cordoba -99:stä)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa