Laatikon välityksistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

Laatikon välityksistä

ViestiKirjoittaja LH » 19.4.2008 20:43

Miten käytännössä välitykset menee?
Jos välitykset ovat vaikka
1 = 3.78
2 = 2.11
3 = 1.35
4 = 0.97
5 = 0.8

Tarkoittaako tuo että ykkösellä ajettaessa kampiakseli pyörii 3.78 kierrosta kun laatikon
"viimeinen" akseli pyörii kierroksen?
Tuossahan ei vissiin ole perän välitystä mukana?

Rupesin vain tuumimaan että jos renkaan halkaisija 60,18cm ja ympärysmitta on 189cm
kierroksia 6000. Pyörisi 5 vaihteella vetoakseli (6000 * 1.2) 7200 rpm/min
1.89m * 7200rpm/min edettäisiin 13.6 km/min = 816 km/h
Ei voi todellakaan pitää paikkaansa, nyt on pää ihan jumissa =)
Mikä mättää? Jos perän välitys ei kuulu mukaan, niin mistäs se selviää?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.4.2008 13:52

En nyt ymmärtänyt tuotakaan, että mistä sä sait ton 1,2 vitosen välitykseksi, jos se kerta tuossa taulukossasi oli 0,8? Oikea kierrosluku tulee tosiaankin jakamalla tuolla välityssuhteen luvulla, ei kertomalla jollain hatusta heitetyllä luvulla.

Jos meikäläinen saa tuosta:
6000rpm / 0,8 = 7500rpm
1,89m * 7500rpm = 14175m/min = 14,175km/min = 850,5km/h

Tämä siis teoreettinen huippunopeus, jonka auto kulkisi, jos rengas olisi kiinni vaihdelaatikon ulosannossa, ennen perävälitystä.

Todellisuudessa se menee näin.

Jos perävälitys on vaikkapa 4,00 (tiedän, tiheä välitys, mutta helpompi laskea tasaluvulla, ei tule kilometriä pitkää jonoa desimaaleja):

6000rpm / 0,8 = 7500rpm
7500rpm / 4,00 = 1875rpm
1,89m * 1875rpm = 3543,75m/min = 3,54375km/min = 212,625km/h


Eli perävälityksellä 4,00:1 on renkaan pyörimä nopeus 1/4 vaihdelaatikon ulosannon nopeudesta.

Ja tosiaan, perävälityksen suhde on harvemmin ilmoitettu missään teknisissä tiedoissa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.4.2008 14:04

Kokonaisvälityssuhteen saa kertomalla perän ja halutun vaihteen välityksen keskenään. Lyhentää hieman tuota laskua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa