MK 2 Gti kehtittää painetta paisuntasäiliöön...?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

MK 2 Gti kehtittää painetta paisuntasäiliöön...?

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.4.2008 20:22

Motti kasassa remontin jäljiltä ja kone kehrää hyvin, mutta kun käyttelin moottoria hieman pidemmän aikaa ja avasin paisarin korkin HETI kun sammutin auton, niin jäähdytysnesttä tuli aika paljon tulvimalla yli...jos moottorin antaa seistä vähän pidemmän aikaa ja sitten avaa korkin, niin pieni sihahdus kuuluu, mutta ei muuta...termostaatti avautu ihan normaalisti (alavesiletku lämpeni) kun lämmöt lähellä puolta väliä...ja flekti pyörähtää ihan normaalisti käyntiin...Ja ensimmäisen kerran kun koekäyttelin tuota konetta ja termostaatti aukesi, niin tulvahti hetkellisesti taas paisarista yli (korkki auki)...Onko se oikein, että siitä pienestä letkusta joka tulee paisariin, juoksee koko ajan vesi paisuntasäiliöön...?Lämmöt ei mittarin mukaan nouse missään vaiheessa yli puolenvälin...tosin mulla ei ole oikeen luottoa nuihin volkkarin mittareihin, onko kakkiksissa ollut lämpömittari ongelmia...?Kun moottori oli lämmin ja sammutin sen, kuului letkustoista pientä "ruplatusta" hieman niinkuin siellä olisi joku kiehunut tai ilma kuplinut...voisiko tuossa järjestelmässä olla niin paljon ilmaa, että se tekee tuon...?Entä pitäisikö tuon paisarisäiliön korkissa olla jokin pieni reikä, joka päästää paineita ulos...?Kyseessä siis 16V KR...

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 16.4.2008 20:33

Reikää siinä korkissa ei kuulu olla, se korkki juuri ylläpitää painetta siellä järjestelmässä että systeemi ei kiehu ;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.4.2008 20:35

Kyseessä on nimenomaan paineistettu järjestelmä, jonka kuuluu kerätäkin painetta paisariin.
Ja kyllä, pikku letkusta tulee juosta vesi kokoajan. Tämä on merkki siitä, että pumppu on kunnossa.

Edit: Jätkä oli nopeempi! =)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.4.2008 20:36

Puhaltaako lämppäri kuumaa? Kyllähän se vähän noin oireilee jos siellä järjestelmässä ilmaa on. Korkkikin voi sökö olla ettei päästä liikoja paineita pois. Sillon siellä kiertää nesteet niinkuin kuuluu, jos pikkuletkusta oikein juoksee paisariin. Ihan oikein tuo kuulostaa pelaavan ainakin mun mielestäni?

Edit: jätkät oli nopeempia :D
Viimeksi muokannut Jak3, 16.4.2008 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.4.2008 20:37

Mutta eikös tuo ilmaa ittensä ajan saatossa??

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.4.2008 20:40

Eipä se paikallaan käyteltäessä kovin tehokkaasti itseään ilmaa, ja ilmeisesti tässä tapauksessa ei autolla ole vielä ajettu..? Sillon tietenki nestepinta vajeltuu kun ilmat poistuu. Tuosta paineesta vielä, niin ihan normaalia kunhan letkut eivät aivan kivikoviksi mene ja paisarit ei vielä räjähtele :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.4.2008 20:46

En hoksannut tuota lämppäriä kokeilla, koska puoli kojelautaa puuttuu muutenkin...mutta lämppärille menevät letkut olivat kuitenkin kuumia...Eli pitäisikö tuo tulkita niin, että järjestelmä on kunnossa...:)?

Edit: tehän nopeella päällä ootte...;)lämpömittaria tosiaan kyttäsin koko ajan kun en tiennyt että onko tuo normaalia, mutta just puolivälissä se pysyi koko ajan...

Eipä se paikallaan käyteltäessä kovin tehokkaasti itseään ilmaa, ja ilmeisesti tässä tapauksessa ei autolla ole vielä ajettu..?

Ei olla vielä päästy tien päälle testaamaan tosiaan...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.4.2008 20:50

Joo kunnossa on silloin jos kumpikin kennon letku on kuumana. Ite tuossa vaihtelin termarin hiljattain, niin hyvän tovin sai käytellä ja letkuja rutistella että sai lämppärin puhaltamaan kuumaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.4.2008 21:15

Entä pitäisikö tuon paisarisäiliön korkissa olla jokin pieni reikä, joka päästää paineita ulos...?

Eli kuten jo tuolla projekti osiossa mainitsin niin mun käsityksen mukaan tuo korkki on juurikin sellainen, jossa on "venttiilli" joka avautuu tietyssä paineessa. Eli pitää tarvittavan paineen järjestelmässä, mutta paineen noustessa liian korkeaksi päästää ylimääräiset pihalle.
Eli kun sen korkin ottaa käteen ja katsoo sinne alapuolelle niin sieltä näkee tuon "venttiilimekanismin"
Jos korkki on viallinen, eikä pidä lainkaan painetta, keittää kone aika herkästi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.4.2008 8:48

Paisarin korkki on vanhemmissa volkkareissa aika kriittinen osa, joka kannattaa vaihtaa uuteen melkein ensimmäisenä, jos jotain tuollaista vaivaa on.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 17.4.2008 8:58

Mulla riitti että se korkin tiiviste oli pikkaisen vinossa korkissa ja käytännössä kun aloitti kehitää painetta, --> sylki saman tien ulos. (on siitäkin jossain täällä topikki.)

Tiivisteen kun asetteli oikein niin alkoi taas toimimaan ns. lämpösulakkeena

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 17.4.2008 10:30

Joo tuota mietinkin että ei kuitenkaan varmaan kovin kallis osa marmoritiskilläkään, niin sama hakee varmuuden varalta ihan uusi...kun jos korkki ei jostain syystä pelaakkaan, niin voi se johtaa melko paljon kalliimpaan remonttiin...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 17.4.2008 16:54

Korkin hintaluokka on n.20€. Täytyis avautua n.1,2 barin kohdalla yleensä vageissa, tuonhan voinee testatakin. Tosin jos vikaa on esim. jossain korkin tiivisteessä eikä venttiilissä niin sitten on eri juttu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa