Automaattivaihteisen auton ryntäytys katsastuksessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Absinthe
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.7.2005 10:09

Automaattivaihteisen auton ryntäytys katsastuksessa

ViestiKirjoittaja Absinthe » 16.4.2008 9:21

Olen kuullut huhuja isoilta pojilta, että automaattilaatikollista autoa ei saisi kierrättää N tai P vaihteella, eli vapaalla, enempää kuin 3500rpm. Ilmeisesti turbiinin kestävyyden kannalta tai liittyen siihen, että vaihde saattaa mennä yhtäkkiä päälle ryntäytyksessä. Tätä ongelmaa on esiintynyt mm volvoissa ja mersuissa. Kertokaahan asiatuntijat mielipiteitänne ja faktatietokin olisi tervetullutta! Ärsyttää vaan niin mielettömästi kun huudattaavat katsastuksessa paikallaan pakokaasutestin aikana.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 16.4.2008 10:26

Oman Steptronicilla varustetun Bemarin päästötestit katsastuksessa tehtiin juuri tuolla 3500rpm maksimilla. Katsastusmies sanoi, ettei autoa saa vapaalla ollessa sen korkeamalle kierrättää.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 16.4.2008 11:26

Automaattilaatikossahan ne kytkinlevyt hieman "laahaa" jatkuvasti vaihde vapaalla. Saattaa ainakin kytkinpinnat palaa ja rueta laatikko luistamaan, kun "5min" huudatetaan kuin normaalia manuaalilaatikkoista. Ainakin mitä juttuja olen netistä lukenut niin kyllä ne katsastajat noita aina välillä rikki saa kun tietämättömyyttään ja jääräpäisyyttään huudattavat täysillä kirroksilla "5min", kun ei niistä kuulemma muuten arvoja saa. Moni katsastaja ei muuten taida oikeasti tietää että miten noiden kanssa pitää toimia.
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 16.4.2008 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.4.2008 11:28

Vois olla kyllä pataan laitto likellä, jos 5min paikallaan lappu lattiassa huudattaisi...

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 16.4.2008 11:51

No ei nyt 5min kukaan sentään huudata, mutta kauan kuitenkin.
Viimeksi muokannut Mikkox9x, 16.4.2008 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.4.2008 11:59

Vois olla kyllä pataan laitto likellä, jos 5min paikallaan lappu lattiassa huudattaisi...


varmaan edesauttaisi auton leimaan saamista. =D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.4.2008 12:06

Eipä sillä olisi tuossa tilanteessa väliä.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 16.4.2008 18:26

Ainakin joissakin Volvon automaateissa olen samaa kuullut - eli juurikin kytkinpinnat vapaalla hieman (ihan tarkoituksella ja ehjänäkin) laahaavat ja kierrokset tapissa polkeminen ei niinsanotusti "tee hyvää". Sitten kun tarpeeksi poltetaan kytkintä, niin lopputuloksen saa arvata.

Tästä ja vastaavista PITÄISI olla katsastusasemilla tieto, mutta arvatkaapa vaan kaikkiko tietävät/muistavat/jne.

Eli kannattaa oman tomaattinsa maahantuojalta asia varmistaa ja pyytää mustaa valkoisella, ennen polkijaisia.

passatHM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 4.3.2007 17:19

ViestiKirjoittaja passatHM » 26.4.2008 10:02

VW:n merkkiliikkeestä haettu tieto on ettei VW:llä ole rajoituksia automaattivaihteisen diesel-auton katsastus"ryntäytykseen".

AKE:n sivuilta löytyy ohjeita pakokaasutarkastuksiin eri merkeille. Tuollaisen ohjeenhan voi tulostaa mukaan katsastukseen mennessä, jos vaikka katsastusingenjööri ei muista kaikkia ohjeistuksia...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa