Harrastelelu, F1-projekti "Solfi"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Kahviäijä
-

Harrastelelu, F1-projekti "Solfi"

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 21.3.2008 17:21

Nooniin nyttenkun sain ohjeet linkitykseen voinkin aloittaa projekti-kertomuksen sepustuksen, ensiksi kuitenkin varoituksia: projekti-kohde ei ole vag-konsernin tuote, ei edes katulaillinen eikä suomalainen tuotos (kait), Selitykseni jostain osasta tai mitä olen tehnyt voi välillä vaikuttaa aika sekavalta tai omituiselta, tämä johtuen siitä että minulla ei ole mitään mekaanikon taustaa, en ole koskaan edes mopoa omistanut saati sitten että sellasta olisin räpeltänyt, ammatiltani olen leipuri, mutta nämä taidonpuutteethan tekevät tästä projektista vain mielenkiintoisen.

Eli kohde on partiolaisten mökin liiteristä löytynyt yli 10 vuotta rikki ollut mikroauto, monta vuotta olen itsekin katellut kuinka se vain on ja pysyy siellä nurkassa, nyt päätin raahata sen metsästä kaupunkiin ja vanhempien kellarissa yritän saada sen taas henkiin, mikroauton tehonlähteenä toimii n.50 kuutioinen soliferin 2-tahti moottori, tai näin ainakin luulen. Kuva hirmusta Työnsarkaa solfissa riittää, nimittäin kaikki vaijerit menevät uusiksi, vaikka en ees ymmärrä mitä varten nämä kaikki on, Koska autosta löytyvät kaasu ja jarrupolkimet niin en ymmärrä mitä noi 2 muuta vipua ratista löytyvät on, toinen vois olla kytkin, mutta vaihteita tossa härvelissä tuskin on. Lisäksi moottorista puuttuu sytysheebelit (tulppa + johto) , voisinkin kaivata apua selvittämään mikä moottori tämä on ja millaisen sytytystulpan ja johdon tarvitsen. Sekä puuttuu myös käynnistysnaru, vai oliskohan toi sellanen käyntiin työnnettävä? Sitten Seuraava onkelma, Tankki-systeeemi uusiks koska on varmasti kerännyt 1 vuosikymmenessä aika pahasti paskaa itteensä, ja toi ei vaikuta kovin luotettavalta. JA VIELÄ 1 ongelma, Kulkineessa ei ole takarenkaita, eikä tosin mitään mihin ne pultata kiinni, onneksi akseli sentään on. Ja renkaatkin löytyy mutta eivät ole kiinni eikä näy kuvissa.

Mutta näillä mennään ja tekemällä opitaan, projekti voi välillä edetä melko hitaasti koska täytyy perehtyä mekaniikkaan kirjojen kautta, ja tutkia asioita, ja työkin hidastaa aika ilkeesti intoa, kun saa aamulla aikaseen painua aina töihin. Mutta tämä tehdään loppuun asti, vaikka muilla teetättämällä sitten. Sen lupaan että joskus tämä vielä liikkuu. Ja kaikki kuvathan on sitten nähtävillä kuva-ämpärissä. koska en näe tarpeellseksi linkittää IHAN kaikkia kuvia projektista.

Mutta jottei homma mene vain puhumiseksi niin aloitetaampa purkaminen ja katsotaan osien kunto. Samantien kun olin saanut moottorin irti pöydälle purin sitä sen verran että näin mitä löytyy solifer-merkin alta. Sekä halusin nähdä männän kunnon. Joka vaikutti, varsin hyvältä, näytti olevan muodossaan, ei ollut rikki reunoista ja muutenkin näytti siltä kuin kuvittelisin männän näyttävän, konetta pyöritellessäni en tuntenut kuin 1 millin väljyyttä tuon kytkinlevyn näköisen rattaan ja pienemmän rattaan välissä, mutta, toki jotain vaihdettavaa löytyi, nimittäin tiivisteet, niinkuin kansion kuvat kertovat, olivat ne aika hirveässä kunnossa. Mutta tämä kirjottaminen ja koneen ränklääminen saa riittää tältä päivältä, pitää tehdä muutakin välillä. Antaa kuvien puhua puolestaan ja minä yritän nyt pääsiäisen aikaan saada solfia enemmän purettua. Peace Out..! :D

NSUman
-

ViestiKirjoittaja NSUman » 21.3.2008 18:11

Helmi löytö!

Eiköhän tuo ole 2-vaihteinen Solikan kone, mopedissa siis ollut käsivaihteet.
Oliskohan tuota hieman "viritetty", kaasuttaja vaikuttaa moottorisahan kaasarilta. Ihan toimivia vehkeitä jos kalvot yms. kunnossa ja saa säädetty seoksen hyvin kohdalleen.

Mikko S.
-

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 21.3.2008 18:48

Kyllä ne vivut on tosiaan kytkin ja vaihdevipu. :)

Kahviäijä
-

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 5.4.2008 23:07

Edit: pahoittelen avautumista, ja tässä mitä yritin kertoa.

Joop elikkä edistyy se tämäkin projekti, vähän tosin tälläkertaa. Suuret kiitokset Moposportin jätkille jotka selvittivät moottorinmallin apunaan vain tämä projektikertomus kuvineen.
Asiantuntijan mukaan kyseessä on Solifer Termo (2-vaihteinen, käsivaihteet)

Ja mallin selvittyä tilasin samatien heiltä kaikki malliin sopivat tiivisteet jotka heillä olivat (alatiiviste ja pakotiiviste). Sekä samaan pakettiin Uuet sytytysheebelit. Ja niinpä purkaminen taas jatkui, ajattelin purkaa koko lohkon halki että saan vaihdettua koko sytytystulpan johdon eikä tarvitsisi tehdä vaarallisia liitoksia. Mutta tämä purkaminen ei ollukkaan helppoa kun en löytänyt mistään ohjeita. Ensimmäisenä poistin tämän osan minkä nimeä en saa päähän nyt. siinä oli ilmansuodatin kiinni ja siihen palikkaan taisi tulla bensaletkukin kiinni, eli se säätelee bensa/ilma seosta. Mutta missä ton kuvissa näkyvän jousen pitäs olla kiinni? Oli jo palikkaa irrottaessa tollein.

Tämän jälkeen pelkän vahvan veikkauksen voimin päätin lähteä poistamaan kytkinlevyjä Ja painelevy irtos helposti, sitten senkuin vain nosti kytkinlevyt pois. Mutta sittenkun päätin lähteä irroittamaan kytkimen alla olevaa isoa rataspyörää niin alko menemään pieleen, "viisas" pää ehdottti että tunkee ison meisselin siihe pulttien väliin ettei se pyöri kokoajan karkuun kun yrittää avata mutteria. ja näinhän siinä sitten kävi ja kyllä muuten vituttaa. Noh tämän jälkeen sain ruuvattua vielä muutaman mutterin sieltä täältä pois mutta vieläkin se on aika lailla yhtenä kappaleena. ja tuollaiseksi se sitten jäi. Sylinterin tungin takaisin lopuksi ettei ainakaan mäntä ottais damagea.

Ainiin, Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisenä pakoputki jonka uskoisitte kuvien perusteella sopivan tähän.( vasara kuvissa mittana) Ja jos olisitte valmiita luopumaan pakoputkesta melko halvalla niin kannattaa laittaa mulle PM eli yksityisviestiä. Tosin pakoputkea en hommaa kun vasta sitten kuin ekat savut on koneesta saatu.

ja post sciptum: LINUX RULES!

hapa11
-

ViestiKirjoittaja hapa11 » 7.4.2008 7:57

Multa SAATTAA löytyä jonkun vanhan "mikroauton" vanteet ja renkaat, jos kiinnostaa....

Gesture
-

ViestiKirjoittaja Gesture » 7.4.2008 10:10

Thermomat -moottorista moottorista löytyy hyvin tietoa netistä. Varaosakuvaston "räjäytyskuvista" voi olla apua moottoria purettaessa. (Ja varsinkin kasattaessa). Jos osia tarvitsee, kannattaa tarkistaa uusien osien hinta ennenkuin ostaa kalliita käytettyjä. Uustuotantoa löytyy runsaasti.
(Itse olen omistanut Thermomat-moottorilla olevan Solifer 3-speed -mopon yli 30 vuotta).

Jori
-

ViestiKirjoittaja Jori » 7.4.2008 12:46

Ei kai moottorin lohkoja tarvi halkaista, että saa tulpan johdon vaihdettua...?
Eikös se löydy sieltä moottorin vasemman puolen puhallinsiiven takaa olevan vauhtipyörämagneeton luota. Vauhtipyörän irroittamiseksi tarvii helposti ulosvetäjän.

Kahviäijä
-

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 7.4.2008 15:08

Eikös se löydy sieltä moottorin vasemman puolen puhallinsiiven takaa olevan vauhtipyörämagneeton luota.

^jep, eilen sain vasta puhallinsiiven irti ku ruuvit oli jumissa, ja nyt näkyy jo tulpanjohdon toinen pää. Lähtisköhä toi magneetti irti iha jollai kotikonstein hajoomatta ku ei vittiis vaan ton takia hommata mitään ulosvetäjää.

Ja Kiitokset Gesturelle avusta, empäs tiennykkää jostain thermomat-moottorista.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.4.2008 16:42

Itse varsinkin erittäin kriittisen osan hajottua harkitsisin uutta moottoria. Ihan uudet nelitahtiset täydellisenä pakettina kun eivät maksa kuin 100-300e, 50-250cc.

Pakoputki noihin on yleensä pakko itse modifioida. Sen verran onnettomat lähtökohdat sulla on, että ihan mikä tahansa on kyllä parempi kuin tuo. Tämän puolesta nelarikone olisi paljon helpompi, kun sillä ei ole pakoputkelle paljoa vaatimuksia.

HVM
-

ViestiKirjoittaja HVM » 7.4.2008 18:24

Nostalginen värkki, mutta wanha Solifer-mies voi kyllä vakuuttaa tuon moottorin olevan täysin toivoton tapaus. :) Kuljetti aikanaan peltimopoa piikkien välit jollain lailla jos vaihteet pysyivät pesässä, mutta jos tuolla vehkeellä on tarkoitus ajaakin, suosittelen ostamaan kiinalaisen nelarikoneen.

Helvetin hieno projekti, muuten... :) Voimia taisteluun!

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 7.4.2008 19:10

jos tuolla vehkeellä on tarkoitus ajaakin, suosittelen ostamaan kiinalaisen nelarikoneen.

Juuri näin.
Veljellä on kikkailuvehkeenä joku kiinalainen 110cc crossi, ja vääntö on melko muhkea siinä, kuljettaa 0.1 tonnin äijää nätisti =) Olisi unelmakone mikroautoon, halpa ja tehokas mihin saa vielä varaosiakin mukavasti kun mankin koneen osat käy aika pitkälle...

chinz
-

ViestiKirjoittaja chinz » 11.4.2008 16:47

Eipä tuollainen 120cc Rakettikaan taida juuri maksaa, varsinkaan käytettynä, ja on niin huoltovapaa kun vain voi olla. Hiukan yli 700 euroa näyttäisivät UUTENA maksavan.

http://www.speedmaker.fi/raket_moottorit.htm

skl
-

ViestiKirjoittaja skl » 20.4.2008 23:28

Joo, en kyllä lähtis tota konetta tuohon kasailee, on ihan onneton kulkemaan...

Kahviäijä
-

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 7.9.2008 16:12

modet: saa lyödä lukkoon ja poistaa. vejettiin kaverin kanssa pikasesti yks vkl moottori kasaan, ja käyntiinhän se lähti, mutta mun purkaessa hajottamani kytkinlevyn jumiutu kierroksia antaessa kaiketi, ja muutenkin kone jumitui niin tämä jäi tähän. Ei ole oikeen intoa laittaa edes 100 euroa toiseen koneeseen vain tämän takia, runko saa jonkun aikaa mulla asua jos joku sen haluaa hakea tai jos innostun myöhemmin uudestaan kunnolla. moottori on tällä hetkellä kirjaimellisesti verkkopainona.

Palaa sivulle “Projektiosasto”