Hapettumisen estäminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

Hapettumisen estäminen

ViestiKirjoittaja Lepis » 8.4.2008 14:41

Eli millä suojata konehuoneessa oleva kaapeli hapettumiselta, koska siitä on kuori hieman vaurioitunut ja johto on niin vaikeassa paikassa että siihen ei pysty mitään teippiä tai muuta laittamaan?
Onko mitään spraytä tai vastaava mitä siihen laittaisi?
Toimiiko esim. biltemasta saatava vaseliinispray joka sisältää valkoista vaseliinia, vai haurastuttaako se kaapelin muovikuorta tai läpivientikumia?
Tai toimisiko siinä CRC:n 2-26 SÄHKÖLAITTEIDEN MONIKÄYTTÖAINE?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 8.4.2008 17:23

Ite kuvittelisin et würthin akkunavan suojaspray kävisi tuohon erittin hyvin. Toimii ainakin akun navoissa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 8.4.2008 17:58

Paikat kunnolla kuiviksi ja vaikka juustopallosta vahat johtosarjaan. Sinitarraa?

Ei ne teutorantit kestä siellä kuin hetken. :(

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 8.4.2008 21:05

Tervaspraytä. Kestää kohtuullisen hyvin liuottimiakin.
Tietysti paras tulos vaihtamalla johto.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.4.2008 21:06

Ei tollasta kunnolla suojaa kuin laittamalla liimapintainen kutisteletku ympärille ja se taas vaatii johdon katkaisun ja tinauksen. Tai kunnon teipillä, purkaa vaikka ympäriltä sen verran roinaa että mahtuu.

Tai sitten antaa sen vaan olla :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.4.2008 21:09

Niin, jos ei siinä liitosta ole niin ei siinä kontaktivikaakaan ihan heti tule...

Ei se kupari siitä katoa mihinkään, ellei joku hiuksen ohut johto ole.

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 9.4.2008 7:06

Paikka on kyllä semmoinen että mitenkään siihen ei saa mitään teippiä laitettua, ellei purkaa puolta autoa. Vähän aina mietityttää noin kaiken maailman sprayt sen takia että haurastuttaako ne johdon kuorta tai läpivientikumia, koska vaurio on juuri läpivientikumin vieressä. Tiedä sitten onko tervasprayssa mitään syövyttävää.

Johto on varmaan 0,75mm2 joten ei luulis ihan heti hapettuvan poikki. Tiedä sitten että kuinka nopeasti kuparijohto hapettuu poikki.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.4.2008 8:02

Vähemmän ainetta, nopeampi vaurio korroosion takia. Kannattaa se korjata, sillä kapillaari-ilmiön vaikutuksesta kosteus hiipii johdon sisällä ja pian koko piuha on vaihtokunnossa. Ilmeisesti piuhassa ei kuitenkaan kulje suuret virrat, joten ylimenovastuksella ei liene merkitystä.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 9.4.2008 8:26

No eikö sitä johtoa voi siis katkaista jostain muusta kohtaa, pujottaa vauriokohtaan kutistesukkaa ja tinata sitä katkaistua kohtaa kutistesukan kanssa takaisin nippuun?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.4.2008 9:03

Vähemmän ainetta, nopeampi vaurio korroosion takia
Kupari on immuuni korroosiolla. Pintaan tulee kuparioksidia joka suojaa alempaa kerrosta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.4.2008 9:22

Käytäntö ja teoria ei aina ihan kohtaa todellisessa elämässä. Voin kertoa että kyllä se kupari häviää jos eriste on rikki, olosuhteista riippuu sitten kuinka nopeasti se häviää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.4.2008 16:21

Jos siihen pääsee suolavesi sun muu paska, niin silloin tuo on ongelma. Jos paikka on pääosin kuiva, tuo ei ole iso ongelma. Esim. konehuoneessa moottorin vieressä on muutenkin maajohtoja joita ei ole koko matkalta suojattu. Ei ne silti mihinkään siitä häviä.

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 11.4.2008 7:50

Tuli käytyä katsomassa noita SS:n mainitsemia maajohtoja, niin ei ne ollut muuta kuin tummentuneet. Siinä maajohdossa mikä on kiinni vaihdelaatikossa, joka varmaan saa talvella suolakylpyä, oli vihreää hapettumaa, mutta ei mitkään johdot olleet kadonneet mihinkään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa