Garrett GT1749VA + pakosarja passatin 1z:aan..?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

Garrett GT1749VA + pakosarja passatin 1z:aan..?

ViestiKirjoittaja micke74 » 7.4.2008 15:16

Passaako kyseinen ahdin + sen pakosarja 1z koneeseen..?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.4.2008 15:37

Sopii jos rakennat siihen vnt:lle ohjauksen.

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 7.4.2008 18:48

No hyvä, entä öljyn tulo ja paluu ja mistä löytyis hyviä vnt-ohjauksen rakentamis ohjeita
että vois alkaa perehtyyn siihen, tai löytyisköhän juttua muista jotka on laittanut sen
ahtimen 1z:alle..

Tiedän että haku on olemassa mut oon vaan niin huono käyttään sitä...:/

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 7.4.2008 19:02

multa meni öljyn paluu ja tulo uusiksi, kävin hydrauliikka liikkeestä hakemassa irto tarvikkeita joilla sen toteutin.
Tulevasta öljy putkesta puolet on taipuisaa teflon putkea ja paluu on tehty alkuperäisistä liittymistä(se metallikudos letku poistettu ja korvattu silikoni letkulla)

Vnt:n ohjauksen toteutin afn:n eculla ja vaihdoin egr:n magneetti venttiilin n75:ksi.
Jotkun ovat onnistuneet korvaamaan tuon 1z:n alkuperäisen ecun ohjelman semmoisella joka ymmärtää tuon alipaine ohjauksen päälle jonka tuo vakio vnt kaipaa.
Toiset on taas korvanneet sen alipaine kellon painekellolla ja tehneet sen ohjauksen muutamilla säädettävillä venttiileillä. Muistaakseni holysmoken puoleta löytyy siitä tietoa ainakin.
Kaikken helpoin on vaihtaa vaan afn:n ecuun, jos semmoisen löytää. Menee suoraan kiinni, pitää vaan ajonesto sopeuttaa vag-comilla.

Yksi mikä pitää myös muistaa on se että vakio ahtoputken lähtö ei käy tuohon VA:han, koska siinä on pika kiinnitys ahtoputkelle. Itse tein siihen adapterin toiset ovat ostaneet originallin lähdön joka tosin maksaa...


edit. ja tottahan toki dawn pipe menee kans uusiksi =) itse tein tuon ahdin swapin yhden päivän aikana ja toivottavasti ei tarvitse toista kertaa tehdä...

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 7.4.2008 19:20

Kiitän, pitääpä alkaa pikkuhiljaa metästään osia..

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 7.4.2008 20:10

Paljokoha tehoja irtoaa 1z koneesta tuolla ahtimella, 2,5" putkistolla ilman kattia ja
joillaki suuttimilla..?
En haje mitään megatehoja ku auto pitää kestää pitkiä reissuja ja ajettavuus
täytyy olla hyvä, ehkä sprint suuttimet ois sopivat..?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 7.4.2008 20:29

No minun tapauksessa tulee rajottavana tekijänä tuo ahdin nimen omaan vastaan ja isot pojat sanoo että tuolla va:lla pitäis irrota inhimillisesti joku 170hp sen jälkeen alkaa olemaan riskirajoilla ahtimen kestävyyden kannalta.
Oma kulkine liikahtaa tuon legentaarisen 60-120 välin n.6s joka näyttäis olevan samassa linajssa noiden todennettujen 160hp kulkineiden kanssa.
Kyllä tuolla normi ajot ajaa ja vetää kärriäkin, yhden reissun kulutukseksi jäi 6.2l/100km kun kävin trailerilla hakemassa Espoosta yhden opel astran Savonlinnasta käsin.

Custom ohjelmahan tuohon kulkineeseen pitäis saada, säästäis kummasti kytkintä kun sais väännöt paremmille kierrosalueille.

Ps. suosittelen jarrujen päivittämistä 256mm --> 280mm menee helposti pelkästään vaihtamalla satuloiden kannakeraudat ja levyt... =)

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 7.4.2008 20:45

Joo tuo 160-170 hv kuulostaa sopivalta, onko sulla mitkä suuttimet tai mitä kaikkea olet tehny et pääsee tuohon teholuokkaan..?
Mistä muuten löytyy ne jarrujen kannakeraudat ja levyt ku ei nuo vakiot kovin häävit ole..
Asuntovaunun aattelin ostaa tänä tai viimestään enskesänä niin riski / taloudellinen
vetoauto ois sillon hyvä..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.4.2008 21:14

Itte mittasin 180hv/400Nm 1749VA ahtimella, raceilla ja vakio ohjelmalla. Ahdot oli 1.3bar ja pakopaineet 2.1bar.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 7.4.2008 21:31

JukkaA:lla näyttää olevan samat osat kun mulla, näköjään kun vaan nostais itseltä vielä ahtoja niin lisää woimaa sais =)
Tuo 1.3bar on mun käsityksen mukaan maksimi paine tuolle va:lle.

Jarrulevyt - Motonet - osanumero: 22-5643 a´38,00€kpl (g60 mallin)
Kannakeraudat - Marmoritiski - osanumero: 357615125C a´75€ kpl (golf g60 mallin)

Nuo jarruosat käy suoraan kiinni vakio paloilla ja satuloilla.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 8.4.2008 7:59

malandio: minun passatissa on 1749va ja piikkaa 1.6/jatkuva max. ahtopaine 1.4

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 8.4.2008 15:06

Jooo tuo 180/400 alkaa kuulostaan riittävältä, taitaa olla vähä eroa vakioon+evry...
Ajoin kerran yhtä audi a3 2.0tdi joka oli lastutettu 200hv/400nm ja sillon
ajattelin että näin auto pitää kulkea...:)

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 8.4.2008 19:25

mitä on eroa 1749v:ssä ja va:ssa...?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.4.2008 19:41

Tdifreak:in sanoin:
-VNT-15 ja GT1749V malleissa 33.5mm imu ja 36.5mm pako
-Garrett GT1749VA, 35mm imu ja 36.5 mm pako

Eroa on myös ahtoputken lähdössä.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 8.4.2008 20:24

Ja taitaapi olla VA:ssa paksumpi akseli.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 8.4.2008 20:33

Kyllä ja ellen väärin muista niin -20 sarjalaisissa on sama akseli.

tuo v- on 110hp malleista ja va-130hp malleista

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 8.4.2008 20:40

Sama rautahan nissä boxeissa ilm. on. Vaihtaa vaan AFN:n softan siihen ecuun ja sitten tuon N75:n niin pitäs pelata VNT ahdin. Henk. koht. en ole vielä moista muutosta tehnyt mutta näin olen lueskellut.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 8.4.2008 20:51

Noissa joissakin 1z ecuissa ei pysty tekemään tuota ohjelma swappia, sisustan rauta on mukamas erilaista, etenkin vanhoissa 1z boxeissa on tuo ongelma.
Noita 1z moottoreita kun on vissiin valmistettu -92 lähtien ja tuossa jossakin -95 on kadonnut ainakin kaasuläppä pois jolloin ecu muuttunut saman kaltaiseksi kuin afn.
Noista tarkoista vaihtumis ajankohdasta ei ole tietoa ja että mistä runkonumeroista eteen päin olis tuoreempaa rautaa.

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 8.4.2008 21:39

mulla olisi hyllyssä yksi touranin va- ahdin kiinteellä pakosarjalla ja nykyinen kulkinen
on 97 passat 1.9tdi afn sinä on toi v- ahdin
saako noista rakennettu toimivan paketin? v-pakopesä ja va-imu?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 9.4.2008 8:33

Eikö noissa pakosiipi ole saman kokoinen? Tiedä sitten miten VA:n akseli sattuu tuonne V:n kuoriin, jos sitä meinasit.

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 9.4.2008 17:16

joo on saman kokoinen. sitäpä juuri ajattelin..

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 9.4.2008 17:30

Taitaa olla pakosiipi sama, mutta...

Vaihtoehto numero 1:

Menisi vissiin sillä tavalla että V:n irto pakopesä + keskiö runko(turbiini akselin kanssa samaa puuta ja laakerointi on prässäämällä siinä rungossa)
ja siihen sitten VA:n kompressori puoli(turbiini ja pesä) MUTTA...
jos menee irroittamaan tuon turbiinipyörän tuosta akselilta niin se pitää tasapainottaa sen jälkeen ja jota ei pysty itse tekemään ilman erikoiskalustoa.
Menee siis tuolta kannalta turbopajan hommiksi ja maksaa..

Vaihtoehto numero 2:

Korvataan v:n keskiö osa ja koko kompressori puoli, eli otettaisiin va:sta kaikki muu paitsi
vain pakopesä. MUTTA... tuo onnistuu sillä edellytyksellä että kummassakin ahtimessa on sama määrä johdin siipiä pakopesässä(vaikuttaa pakosiiven tyyppiin)

Noita va-malleja on jo pelkästään kolmea mallia johdinsiipi määrältään (6, 9 tai 11) että tuurilla sitä sinulla hohtava on kummassakin ahtimessa sama määrä johdin siipiä.

Ja tuo vnt-ahtimen pakopesän vaihtaminenkin on tarkkaa hommaa, että saa säädettyä sen vnt-mekanismin toiminnan kunnolla, vaatii ainakin pako - ja ahtopainemittarit.

Vaihtoehto numero 3:

Myyt sen hyllyssä olevan kiinteä pakosarjallisen VA:n pois ja sijoitat sen rahan vaikka valmiiseen bolt-on ahtimeen joka käy suoraan tuohon irralliseen afn:n pakosarjaan(gt1749va, gt1749vb ja sitten kaiken karvaiset hybridit; 17/20 jne...)

itse olen kantapään kautta nämä opetellut, kun hommasin oman levinneen va:n tilalle toista va-mallia. Silloin minua opasti fin-turbo ja pari alan pioneeria.(oma turbo koottu vanhan irrallisen pakopesän ja kompurapesän voimin ottaen kiinteäpakosarjallisesta keskiö osa ja sittenkin jouduin muokkaamaan alipaine kellon kun se oli 180-astetta määrällä puolella, eli noissa keskiöissäkin on eroja va-mallien välillä...)

hohtava
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.5.2007 8:24

ViestiKirjoittaja hohtava » 9.4.2008 17:39

joo ei varmaan kannata alkaa rakentamaan tuosta..
kiitoksia opastuksesta..:)

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 9.4.2008 20:17

Joo sama se on tuo va laittaa ku ei varmaan tolla v mallilla pääse 400nm vääntöihin,
tukholmassa ois ollu yksi uusi 1749v vähän rapeat 450€..
Mulla on -94 1z ja siinä ei ole kaasuläppää..

Missä hinnoissa nuo va:t pyörii käytettyinä..?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.4.2008 21:05

Ihan varmasti pääsee 1749V mallilla 400Nm vääntöihin. Eri asia onko se kovin järkevää...

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 10.4.2008 14:36

No sehän se just on että palikat pitää kestää, käyn joka kesä ruottissa
ja matkaa tulee yhteen suuntaan 1200km niin ei oikeen kiinnosta tehä
remonttia josaki puoles välis...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa