audi a4 1.8t turbo herää vasta 4000rpm onko normaalia??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tabu83
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.3.2008 11:11

audi a4 1.8t turbo herää vasta 4000rpm onko normaalia??

ViestiKirjoittaja tabu83 » 16.3.2008 19:30

tuli ostettua tuollaineen 1.8t aanelkku ja alko heti vaivaamaan tuo turbon myöhäinen herääminen..(vasta 4tonnissa herää, onko se ihan ominaisuus vai vika`? millä sen sais heräämään aikasemmin??eka turbo mulla ja näiden vehkeiden tietopuoli on aika heikoissa kantimissa..

Määttä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 26.11.2007 20:17

ViestiKirjoittaja Määttä » 16.3.2008 21:26

No passatissa sihinä tosiaan alkaa selvästi vasta 4t jälkeen, mutta jos sammuttaa sisäilmanpuhaltimen ja soittimen niin kyllä kuuluu jo aiemmin :D Ahtopaineista en osaa sanoa mitään...

Volkkarimiäs-84
-
Viestit: 161
Liittynyt: 2.7.2005 17:17

ViestiKirjoittaja Volkkarimiäs-84 » 16.3.2008 21:53

Kyllä se pitäis aikasemmin alkaa pyörimään kun vasta 4000 rpm jälkeen. Tuossa profiilin kärryssä turbo alkaa pyörimään suunnilleen siinä 2500-3000 rpm, korjatkaa ihmeessä fiksumpi jos olen väärässä. Normiahtopaineet on 0,6.

jaarli81
-
Viestit: 125
Liittynyt: 12.7.2006 21:22

ViestiKirjoittaja jaarli81 » 17.3.2008 8:40

Mikä versio sulla on A4:sta, 110kW vai 132kW? Paljonko ajettu? Itsellä tuo 132kW version, niin turbo herää hieman myöhemmin, kuin 110kW versiossa...johtunee eri turbosta, mutta ei näiden pikkuturbojen noin ylhäällä kuulu alkaa ahtamaan. Suurin vääntö on tuossa 3000rpm korvilla.

Onko ahtopainemittaria, niin näkisi maksimiahdot ja missä kohtaa se oikeasti alkaa ahtamaan. Vai tarkoitatko heräämisellä sitä, että se alkaa "kulkemaan", sitähän ei näillä vakio 1.8T:llä tapahdu ollenkaan ja ovat ponnettomia alakierroksilla! Siihenkin löytyy lääke...uudelleen ohjelmoiminen eli lastutus!;)

Ahtovuoto tai esim. viallinen N75 tai by-pass voi oirehtia tuolla tavalla...kummatkin vakio vik...tai siis ominaisuuksia näissä vehkeissä!;) Pahin vikahan on tiensä päässä oleva turbo, mutta ei maalailla piruja seinille.

jakk
-
Viestit: 67
Liittynyt: 1.9.2007 20:04

ViestiKirjoittaja jakk » 17.3.2008 8:49

ihmeellisiä K03:sia teillä jos tollai herää. 132kw vessoissaki se alkaa työntään ilmaa jo alle 1500rpm:än...

jaarli81
-
Viestit: 125
Liittynyt: 12.7.2006 21:22

ViestiKirjoittaja jaarli81 » 17.3.2008 9:13

Kyllähän se herää aikaisin, mutta itse ainakin puhuin maksimiväännöstä eli koska se alkaa kulkemaan. Normi 110kW KKK03 herää 1750rpm ja 132kW KKK03s herää 2000rpm.

jouni78
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.12.2007 14:05

ViestiKirjoittaja jouni78 » 19.3.2008 23:04

kyllä se turbo puhaltaa. se vaan on tuon ominaisuus ettei alakierroksilla hyökkäile liiemmin. omakin pirssi lähtee lastutettavaksi tässä keväällä kunhan nuo kelit alkaa sallia... täällä susirajalla kun on puoli metriä lunta vielä...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.3.2008 9:35

Ainakin 110kW malleissa maksimivääntö (210Nm) on vakiona alueella 1750-4500rpm. Eli kyllä sen pitäisi "alkaa kulkemaan" heti 1750rpm tienoilla. Ko. laitteessa kun ei mitään suurta vääntöhuippua tule, vaan vääntö on tasapaksuna jöötinä 1750rpm:stä tuonne 4500rpm:ään asti.

jouni78
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.12.2007 14:05

ViestiKirjoittaja jouni78 » 20.3.2008 23:16

Juu kyllähän se näin on , mutta kiihtyvyydessä tarvitaan avuksi myös tehoa jonka maksimi sijaitsee AEB-moottorissa 5700rpm... pelkällä väännöllä ei kiihdy.

tabu83
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.3.2008 11:11

ViestiKirjoittaja tabu83 » 22.3.2008 19:48

niin no eihän nämä mihinkään taida mennä, mutta just sitä kulkupuolta tarkoitin.eli mulla tää audi on aika laiska aina sinne 4tonniin sitten tapahtuu jotain mutta ei kuitenkaan tarpeeks=) vuotoja en oo vielä päässy mittaamaan mutta putket näyttää kyllä ihan hyväkuntoisilta .bypassin vaihdoin tt:een vastaavaan..ahtomittarin hain tänään mutta tuo letkun veto kabiiniin ei ollukkaan ihan simppeli juttu...pitänee koittaa huomenna uudestaan .

.nyt on sitten tietysti alkanut turbo pitää vikinää kylmänä. eli urpo on varmaa koht vaihdettava. voi voi mitäköhän sitä tuli ostettua.uus turbo ja lastu vois olla jotain.mutta kannattaakohan tätä enää ees lastuttaa ku on ajettu jo 280tkm?lastun ku lyö kiinni niin seuraavaks varmaan levii koko kone.

Isokivi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 23.10.2007 13:25

ViestiKirjoittaja Isokivi » 4.4.2008 8:44

Joko olet saanut selvyyden mikä tuon "viiveen" aiheutti?

Voihan tossa olla, että joko turbo vetelee viimesiään tai MAF. Itelläni ilmamassamittari alkoi olla sökönä ja auto "heräsi" vasta korkeammilla kierroksilla.
Mielipiteitä on tietenkin monia tuosta lastutuksesta, mutta mitä enemmän ajettu auto on, sen isompi riski koneen hajoamiselle on. Nokat ym. alkaa kärsiä. Turbo kannattaisi ainakin huoltaa heti ekana, jos meinaa harkita lastutusta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.4.2008 10:22

Pientä selitystä vaatisin miten Nokka-akseli kärsii enemmän lastutetussa koneessa kuin vakiossa?

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 4.4.2008 13:52

Ja ottakaa huomioon että moottori tarvitsee riittävästi kuormitusta että turbo rupeaisi pyörimään alta 2000rpm. Eli isommilla vaihteilla kun alkaa vedättää jostain 1500 kohdilta niin täydet väännöt on käytettävissä 2000 kohdalla. Pienillä vaihteilla turbon viive ja vähäinen kuormitus nostaa "heräämisen" paljon ylemmäs.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.4.2008 19:53

haluaisin kuulla myös perusteluja tälle:

Turbo kannattaisi ainakin huoltaa heti ekana, jos meinaa harkita lastutusta.


Ei se turboahdin mikään g-lader kuitenkaan ole... :)

Ja se hajoamisen riski suurenee kilometrejen mukana, oli auto lastutettu tai ei. Ei se lastu nyt niin paljoa enempää sieltä tehoa revi ja näin lisää kuormitusta osille, että se samantien hajoaisi. Saattaahan se toki vähentää moottorin ja ahtimen oletettua kestoikää. Jopa useita prosentteja. Mutta tokihan se moottori ja/tai ahdin saattaa hajota jostain muustakin syystä. Ja ihan normaaliajossa. Esim. öljynkierto tukkiutuu, bensapumppu /bensanpaineen säädin/suuttimet särkyy tai tukkeutuu ja menee laihalleen -> nakuttaa männät muroksi ja kaupanpäälle vielä sulattaa ne ja pakosiiven tjsp... Oli sitten todellakin lastutettu tai ei.

Kyllähän noista 1.8T:istä hajoaa ahtimia ilman lastujakin ihan yhtälailla, kuin lastutettuinakin. Ne ei vain yksinkertaisesti ole ikuisia.

Jos rupeaa liikaa ajattelemaan, että mistä kaikesta auto voi mennä rikki, etenkin jos sitä on lastuttamassa, kannattaa harkita auton myyntiä ja jopon hankkimista autorahoilla. Loput voi sitten vaikka säästää tai ryypätä! ;D

Ei herneitä.

1.8tvag
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.6.2007 23:14

lastutettu

ViestiKirjoittaja 1.8tvag » 6.4.2008 11:53

kylläkai tuo itellä ainaki on ihan hyvin kestäny ja pelannu lastutettunakin...
mutta olisin sitä mieltä että jos autolla on ajettu yli 200tuhatta niin suurempi kun perus huolto olis aiheellista ennen lastuttamista ja ainahan sitä voi sen reilun tonnin sijottaa siihen k04 ahtimeen siinä samalla kun huoltaa niin alkaa heräilemään vähän paremmin sitte...

sattusko joku muuten tietämään käykö golf1.8t gti kytkin paketti tuonne octavian 1.8t koneen ja laatikon väliin kun eivät shacs:silla tunne koko aum moottoria kuulema

jouni78
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.12.2007 14:05

ViestiKirjoittaja jouni78 » 6.4.2008 22:20

jos autolla on ajettu yli 200tuhatta niin suurempi kun perus huolto olis aiheellista
Mitähän tuo huolto sisältää?

1.8tvag
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.6.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 1.8tvag » 7.4.2008 15:10

sanotaan nyt vaikka että silmämääräisen tarkistuksen.
kyllähän se varmaan ehjä on vielä 200tuhannen jälkeenkin.

mutta jos lastuttaminen tai muu virittäminen on mielessä niin kyllä kai se siitä lähtee että ensin tarkistetaan moottorin sen hetkinen kunto.

esim syökö öljyä onko ahtimessa päittäisvälystä ja että öljy tosiaan kiertää kunolla sinne ahtimelle ja se jäähdytinnesteen kunto ja että sekin kiertää sieltä ahtimenkautta niinkuin kuuluu

tietysti jos autoa on muutenkin huollettu säntillisesti niin voidaan olettaa kaiken olevan kunnossa niin että voidaan rasittaa moottorin osia enemmän


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa