Caddyssä ko. vika/ominaisuus. Mikä saattais auttaa?
Lähtee kyllä sitten käyntiin kun vetää "rikastimen" ulos.
Kylmänä lähtee ok. käyntiin, hehkut vaihdettu mutta ei kai ne vaikuta tuohon lämpimänä käynnistymiseen?
Mikäs on muuten on oikea nimitys tuolle rikastimelle :)
edit. lisätty kysymys kulutuksesta.
Caddy -89 käynnistyy huonosti lämpimänä/ Kulutus?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Caddy -89 käynnistyy huonosti lämpimänä/ Kulutus?
Viimeksi muokannut pepputemppu, 10.3.2008 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Rikastin" dieselissä
Se "rikastin" säätää suihkutusennakkoa hiukan aikaisemmalle.
Jos sen käyttö on lämpimänä vaivalloinen puuha, niin käy tarkistuttamassa suihkutusennakko ja nokka-akselin ajoitus. Luultavimmin on suihkutus aavistuksen myöhässä. Hihnan vaihdon yhteydessä tahtoo helposti mennä hampaan verran myöhäiselle, jos syöttöpumpun ja nokka-akselin pyörimistä ei ole kunnolla estetty ja siitäkin huolimatta, kun sitten kampiakseli pyörähtää helposti hihnaa kiristettäessä, jolloin sekä nokka-akseli, että syöttöpumppu jäävät hampaan myöhäiselle.
Viittaisi myös kaasuvivun akselin O-renkaan alkavasta väljistymisongelmasta.
Jos sen käyttö on lämpimänä vaivalloinen puuha, niin käy tarkistuttamassa suihkutusennakko ja nokka-akselin ajoitus. Luultavimmin on suihkutus aavistuksen myöhässä. Hihnan vaihdon yhteydessä tahtoo helposti mennä hampaan verran myöhäiselle, jos syöttöpumpun ja nokka-akselin pyörimistä ei ole kunnolla estetty ja siitäkin huolimatta, kun sitten kampiakseli pyörähtää helposti hihnaa kiristettäessä, jolloin sekä nokka-akseli, että syöttöpumppu jäävät hampaan myöhäiselle.
Viittaisi myös kaasuvivun akselin O-renkaan alkavasta väljistymisongelmasta.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Vielä sama vika mutta sen kanssa pärjätään.
Kun auto ostettiin meille niin hihna tarkistettiin mutta sitä ei vielä vaihdettu.
Saattaa olla että edellinen omistaja on hihnan vaihtanut.
Mutta kysäisisin tähän jatkoksi hieman eri asiaa, eli minkälaista kulutusta tuollaiselta Caddyllä voisi odottaa.
Tämä kuluttaa ~7,5 L/100 joka tuntuu hieman liian paljolta kun muistaakseni vanha Caddy kulutti 5-6,5L välillä. Ja Nettiautossa :) kehutaan 4-5L/100 kulutuksilla.
Kun auto ostettiin meille niin hihna tarkistettiin mutta sitä ei vielä vaihdettu.
Saattaa olla että edellinen omistaja on hihnan vaihtanut.
Mutta kysäisisin tähän jatkoksi hieman eri asiaa, eli minkälaista kulutusta tuollaiselta Caddyllä voisi odottaa.
Tämä kuluttaa ~7,5 L/100 joka tuntuu hieman liian paljolta kun muistaakseni vanha Caddy kulutti 5-6,5L välillä. Ja Nettiautossa :) kehutaan 4-5L/100 kulutuksilla.
VW 1.6 Kulutuksesta
Paljolta näyttäs kulutus.
Omassa 1.6D Jettabiilissä -88 ei yleensä oo tarvinnut täydeltä tankilta lähdettäessä ennen 900km. ajoa alkaa ettimään huoltoasemia. Tankkiin mahtuu sellaiset 50 litraa.
Paras ajotulos on ollut matka-ajossa 1260km. ja heikoinkin siinä 950km -50l. laarillisella.
Matkavauhti 80-120
Nurkissa pyöriessä yleensä n 900km. on laarillisella päässyt. joten tässätapauksessa on mennyt sinne viitosella alkaville lukemille ja lyhyitä kyläajoja ajettaessa noin kuus litraa sadalle.
Auto on tosiaan vakio 1.6D vapari, pumppu tosin 10mm. nestepäällä vakio on 8mm. nestepäällä.
Mittarivirhe on kärryssä 0.2% Joka on haettu oikeanlaisella rengastuksella, siis 165/80 13.Ilmanpaineet 2.2 edessä ja 2.0 takana.
Nykyisellä -86 bensa Jetalla en pääse aina edes viittäsataa kilometriä 50l. laarillisella bensaa, vaikka kärry meni katsastuksessa puhtaasti läpi päästöjen osalta. Kunhan ruoho tässä keväällä pääsee kasvun alkuun, tähän Jettaan poimitaan 1.6 dieseli kyytiin.
Joten jos sulla kohtuullisessa ajossa menee kovin paljon yli kuuden litran sadalle, niin jotakin pitäs alkaa tekemään. Käyttää vaikkapa diesel huollossa ja tarkistaa, että ajoitukset ja suuttimien aukeamispaineet tarkistettaisiin että ne ovat kunnossa. Yleisin kulutuksen lisääntymisen syy kylläkin on tukkeutunut ilmanputsari. Käynnistyminen paranee, kun suihkutusennakkoa aikaistetaan.
Katsoppa ne nokka- ja kampiakselin ajoitukset vielä kerran. Ota venttiilikopan kansi auki ja katso, että kun kampiakseli on merkissään, niin ykkösen nokat ovat V- asennossa ja nokka-akselin vaihteiston puoleisessapäässä oleva lukituslovi on just vaakatasossa. ja sen lisäksi suihkupumpun käyttöpyörän lukitustappi mene paikalleen aavistuksen alaviistosta. Muussa tapauksessa "naskalit" käteen ja säätöjä kohdistamaan. Jos et näitä juttuja kotikonstein pysty tarkistamaan, niin vie ihmeessä autosi asiansa osaavan asentajan hoitoon.
Nelivaihteisella askilla usein kulutus on noin neljänneslitraa suurempi sataselle.
Kokemusta omalla kohdallani vanhoista 1.6 Volsun dieseleistä on yli 500 000 km ilman kaputteja.
Omassa 1.6D Jettabiilissä -88 ei yleensä oo tarvinnut täydeltä tankilta lähdettäessä ennen 900km. ajoa alkaa ettimään huoltoasemia. Tankkiin mahtuu sellaiset 50 litraa.
Paras ajotulos on ollut matka-ajossa 1260km. ja heikoinkin siinä 950km -50l. laarillisella.
Matkavauhti 80-120
Nurkissa pyöriessä yleensä n 900km. on laarillisella päässyt. joten tässätapauksessa on mennyt sinne viitosella alkaville lukemille ja lyhyitä kyläajoja ajettaessa noin kuus litraa sadalle.
Auto on tosiaan vakio 1.6D vapari, pumppu tosin 10mm. nestepäällä vakio on 8mm. nestepäällä.
Mittarivirhe on kärryssä 0.2% Joka on haettu oikeanlaisella rengastuksella, siis 165/80 13.Ilmanpaineet 2.2 edessä ja 2.0 takana.
Nykyisellä -86 bensa Jetalla en pääse aina edes viittäsataa kilometriä 50l. laarillisella bensaa, vaikka kärry meni katsastuksessa puhtaasti läpi päästöjen osalta. Kunhan ruoho tässä keväällä pääsee kasvun alkuun, tähän Jettaan poimitaan 1.6 dieseli kyytiin.
Joten jos sulla kohtuullisessa ajossa menee kovin paljon yli kuuden litran sadalle, niin jotakin pitäs alkaa tekemään. Käyttää vaikkapa diesel huollossa ja tarkistaa, että ajoitukset ja suuttimien aukeamispaineet tarkistettaisiin että ne ovat kunnossa. Yleisin kulutuksen lisääntymisen syy kylläkin on tukkeutunut ilmanputsari. Käynnistyminen paranee, kun suihkutusennakkoa aikaistetaan.
Katsoppa ne nokka- ja kampiakselin ajoitukset vielä kerran. Ota venttiilikopan kansi auki ja katso, että kun kampiakseli on merkissään, niin ykkösen nokat ovat V- asennossa ja nokka-akselin vaihteiston puoleisessapäässä oleva lukituslovi on just vaakatasossa. ja sen lisäksi suihkupumpun käyttöpyörän lukitustappi mene paikalleen aavistuksen alaviistosta. Muussa tapauksessa "naskalit" käteen ja säätöjä kohdistamaan. Jos et näitä juttuja kotikonstein pysty tarkistamaan, niin vie ihmeessä autosi asiansa osaavan asentajan hoitoon.
Nelivaihteisella askilla usein kulutus on noin neljänneslitraa suurempi sataselle.
Kokemusta omalla kohdallani vanhoista 1.6 Volsun dieseleistä on yli 500 000 km ilman kaputteja.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Kiitos neuvoista.
Ajoitukset ovat katsottu kun vaihdatettiin jakopään hihna ja olivat kuulemma kunnossa.
Mutta tälläinen tuli mieleen notta kun tähän on vaihdettu 5-aski, niin voiko tuo aiheuttaa matkamittarissa niin suuren heiton että sama reitti kierrettynä kolmella eri autolla antoivat trippimittariin tulokset: Pajero 17,4 km, Mazda 17,1 km ja Caddy 16,5 km.
Eli jos tuo trippimittarin kilometrimäärä vaan heittää niin sehän selittäisi tuon "suuren" kulutuksen. Pitää kokeilla ajaa jossain vaiheessa hieman pitempi lenkki jos ero tulee vielä pahemmin esiin.
Kun tuo 5-askin laitto aihettu ainakin sen että nyt kilometrimittari näyttää just tasan oikein. Ennen oli "normaali" 10% heitto.
Swuntikalle, startti kyllä jaksaa pyörittää vaikka tuomiopäivään asti mutta auto hörähtää (helpommin) käyntiin vasta kun vetää ennakkovipua.
Ei tullut puhetta noista suihkutusennakoista mutta pitää kysäistä osataanko paikallisessa katsoa nuo.
Korjaaja itse epäili suihkupumppua että se olisi jo "väljä" mutta kun ei tuo Caddy ole vastakuin sisäänajettu :)
Ajoitukset ovat katsottu kun vaihdatettiin jakopään hihna ja olivat kuulemma kunnossa.
Mutta tälläinen tuli mieleen notta kun tähän on vaihdettu 5-aski, niin voiko tuo aiheuttaa matkamittarissa niin suuren heiton että sama reitti kierrettynä kolmella eri autolla antoivat trippimittariin tulokset: Pajero 17,4 km, Mazda 17,1 km ja Caddy 16,5 km.
Eli jos tuo trippimittarin kilometrimäärä vaan heittää niin sehän selittäisi tuon "suuren" kulutuksen. Pitää kokeilla ajaa jossain vaiheessa hieman pitempi lenkki jos ero tulee vielä pahemmin esiin.
Kun tuo 5-askin laitto aihettu ainakin sen että nyt kilometrimittari näyttää just tasan oikein. Ennen oli "normaali" 10% heitto.
Swuntikalle, startti kyllä jaksaa pyörittää vaikka tuomiopäivään asti mutta auto hörähtää (helpommin) käyntiin vasta kun vetää ennakkovipua.
Ei tullut puhetta noista suihkutusennakoista mutta pitää kysäistä osataanko paikallisessa katsoa nuo.
Korjaaja itse epäili suihkupumppua että se olisi jo "väljä" mutta kun ei tuo Caddy ole vastakuin sisäänajettu :)
auto hörähtää (helpommin) käyntiin vasta kun vetää ennakkovipua
Sitä vartenhan se vipu onkin ;) Ei tuo dieseli kovin herkkä ole lämpimänä käynnistymään, jos ei käytä sitä vipua/ei hehkuta kun on lämmin.
Meillä on tuossa yks mk1 Jetta, mihin on vaihettu loota joskus. Siinä sadat metrit pyörii mittarissa aika vilkkaasti ajossa, ne rullaa kokoajan yhtä vilkkaasti ajoipa 60km/h tai sitten 100km/h. Joten voi olla aika pieni kulutus kun kehtaisi laskea :)
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Omalla caddillä kulutus pyörii 6 litran kieppeillä,alle ei pääse oikein mitenkään.Kyseessä siis 1.6d nelilovisena. Mittarivirhettäkin on ihan reilusti,12-15km/h ja tämä sama heitto varmaanki tripissä?
Matkaa kun tulee enimmäkseen ajettua niin 14" renkailla nykyisten 13" sijaan ei varmaan kiekus tuo kone niin paljo ja voispa tuo kulutuskin pienentyä.
Matkaa kun tulee enimmäkseen ajettua niin 14" renkailla nykyisten 13" sijaan ei varmaan kiekus tuo kone niin paljo ja voispa tuo kulutuskin pienentyä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 39 vierailijaa