G2 38mm Girling takasatula ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
G2 38mm Girling takasatula ongelma
Elikkäs tollasen kans olen paininut. Toisen puolen jarrumäntä ei tunnu lähtevän sitten millään toimimaan. Toinen puoli toimii kuin unelma ja toinen ei vedä edes paloja iholle. Jarru poljin tuntuu ihan joustavalta ja painuu pohjaan. Epäilin ensin paineensäätäjää ja jarrupääsylinteriä. Epäillyksistä pääsin kun jarrut alko pelaan kun tämän ko satulan letkun puristi umpeen.
Elikkäs...
Kuinka tiukka männän tulisi olla kun sitä pyörittelee auki/kiinni?
En ole kehdannut toimivaa puolta alkaa purkaan ja kokeileen. Omaan makuun oli hieman tiukka pyörittää mäntä sisään vaikka oli liukastettu jarrunesteellä jne. Ilman männän o-rengasta meni kevyesti, eli ei ainakaan kierteissä vikaa.. Olisiko vain niin että uutta mäntää?
ps. rälläkän avain oli muuten loistava männän pyörittämiseen=D
Nestettä ei vuoda mistään ja jarrupaineen katoamisen kaiketi selittäisi se että mäntä joustaa hiukan mutta ei lähde pyörimään. Pumpattu on ja ilmottu sen tuhanen kertaa ja kokeiltu ajaa ja kaikkea. Käpy on meinannu mennä pariin otteeseen :D
Kiitoksia jälleen valmiiksi viisaammille=)
Elikkäs...
Kuinka tiukka männän tulisi olla kun sitä pyörittelee auki/kiinni?
En ole kehdannut toimivaa puolta alkaa purkaan ja kokeileen. Omaan makuun oli hieman tiukka pyörittää mäntä sisään vaikka oli liukastettu jarrunesteellä jne. Ilman männän o-rengasta meni kevyesti, eli ei ainakaan kierteissä vikaa.. Olisiko vain niin että uutta mäntää?
ps. rälläkän avain oli muuten loistava männän pyörittämiseen=D
Nestettä ei vuoda mistään ja jarrupaineen katoamisen kaiketi selittäisi se että mäntä joustaa hiukan mutta ei lähde pyörimään. Pumpattu on ja ilmottu sen tuhanen kertaa ja kokeiltu ajaa ja kaikkea. Käpy on meinannu mennä pariin otteeseen :D
Kiitoksia jälleen valmiiksi viisaammille=)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sen verran tiukkoja on mulla olleet että pihdeillä ja käsin pitämällä on vähän nihkeästi menneet. Joutuu pitämään ihan kunnolla kiinni että pyörii.
Kannattaa hakea biltusta tai motonetistä toi jos joskus toistekin tarvii painaa mäntä sisään. Tuolla sitä pyörittelee melki huvikseen...
Onkos käsijarrua nyitty että jos sillä lähtis mäntä oikeaan suuntaan?
Kannattaa hakea biltusta tai motonetistä toi jos joskus toistekin tarvii painaa mäntä sisään. Tuolla sitä pyörittelee melki huvikseen...

Onkos käsijarrua nyitty että jos sillä lähtis mäntä oikeaan suuntaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sillä rälläkän avaimella olen pyöritelly ja sillä kyllä saa menemään sisään ja ulos. Mutta se probleema tuntuu olevan siinä että jarruneste ei saa sitä liikkeelle ulospäin sit. Olen pumpannu jarrua joka tavalla ja nykiny käkkäriä jne. Ei mtn vaikutusta. Ei vain suostu vetämään paloja levylle.
Toinen puoli toimii niin hyvin että satasen vauhdista vetää asfaltilla lukkoon. Ostin foorumilta nuo hilppeet ja oli kunnostetut ja rasvanipat asennettu jne. Ei vain ota toimiakseen. Mikä siinä vois muu jumittaa kun se mäntä? Voiko se jarrumekanismi jotenki estää sen pyörimisen tai jotain?
Eteen laitoin 256 levyt 54 lucasilla ja taka gti akselin noilla 38mm, vaihdoinpas vielä 22mm pääsylinterinki.
Tosiaan se jotenki onnistuu kadottaan sen paineen siihen satulaan kun poljin on ihan löysä kun polkee, siten vain saa normaaliksi kun letkun puristaa umpeen.
Pari kertaa olen käyttäny auki tuon ja tutkinu mutta en ymmärrä. Männässä oli hiukan jotain ryystettä mutta ei pahasti. sit sen jousen alusprikka puuttu siitä käsijarru hässäkästä.
Toinen puoli toimii niin hyvin että satasen vauhdista vetää asfaltilla lukkoon. Ostin foorumilta nuo hilppeet ja oli kunnostetut ja rasvanipat asennettu jne. Ei vain ota toimiakseen. Mikä siinä vois muu jumittaa kun se mäntä? Voiko se jarrumekanismi jotenki estää sen pyörimisen tai jotain?
Eteen laitoin 256 levyt 54 lucasilla ja taka gti akselin noilla 38mm, vaihdoinpas vielä 22mm pääsylinterinki.
Tosiaan se jotenki onnistuu kadottaan sen paineen siihen satulaan kun poljin on ihan löysä kun polkee, siten vain saa normaaliksi kun letkun puristaa umpeen.
Pari kertaa olen käyttäny auki tuon ja tutkinu mutta en ymmärrä. Männässä oli hiukan jotain ryystettä mutta ei pahasti. sit sen jousen alusprikka puuttu siitä käsijarru hässäkästä.
Taas taistellaan tämän tutun ongelman kanssa...elikkäs en saa tuota käsijarrua toimimaan, vaikka kaikki satulan osat on hiekkapuhallettu, maalattu, tiivisteet ja stefat on uusittu ja rasvattu...Satuloissa oleva palautinjousen tappi, joka samalla toimii myös rajoittimena tuolle käsijarrun vivun liikkeelle, ottaa vastaan, eikä mäntä juurikaan liiku... http://www.ffp.fi/media/tekstit_tjarru2.jpg <---mihinkäs tuo kierrejousi, musta prikka ja tuo kierrejousen mittainen "tötterö" oikeen kuuluvat nuissa satuloissa, kun omistani ei tuollaisia osia löytynyt...?Olenkos käsittänyt oikein, että kun satulat asennetaan paikalleen, niin palat asennetaan mäntää ulospäin ruuvaamalla aivan levyyn kiinni, niin että jarrut hieman jopa laahaavat...?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muistaisiko joku sen "tapin" alkuperäisiä mittoja...?voisi kokeilla tekaista uudet tapit ja tarkastaa sen käyttäakselin kuntokin...entä miten pystyn varmistumaan, että tuossa toimii se itsekiristys systeemi..?alkaa menee usko ja hermot näiden jarrujen kanssa...:/Käyttöjarru kuitenkin pelaa ihan normaalisti...
Voiko se "tappi" mennä poikki tai irrota paikaltaan?
Itsellä Polossa jälkiasenteiset Golffin levyjarrut takana. Polkimesta toimii normaalisti, mutta tuo käsijarru on aiheuttanut päänvaivaa. Katsastukseen tuotti ongelmia saada säädettyä käsijarru ottamaan tasaisesti kiinni molemmilta puolilta, mäntiä piti ruuvailla monta kertaa ja tuntui kuin mitään automaattisäätöä ei olisi olemassakaan. Miten sen automaattisäädön pitäisi toimia-käsijarru ylös ja polkee poljinta?
Viimeisin päänsärky tuli kun tempaisin käsijarrukahvasta niin jossain napsahti, tarkistin vaijerit, mutta syyksi osoittautui toisen puolen satulan käsijarruvivun liikkuminen ilman että jarrupalat liikkuisivat. Eli jokin yhteys satulan käsijarruvivun ja jarrupalojen välillä katkesi, voisiko se olla tämä pieni "tappi"?
Itsellä Polossa jälkiasenteiset Golffin levyjarrut takana. Polkimesta toimii normaalisti, mutta tuo käsijarru on aiheuttanut päänvaivaa. Katsastukseen tuotti ongelmia saada säädettyä käsijarru ottamaan tasaisesti kiinni molemmilta puolilta, mäntiä piti ruuvailla monta kertaa ja tuntui kuin mitään automaattisäätöä ei olisi olemassakaan. Miten sen automaattisäädön pitäisi toimia-käsijarru ylös ja polkee poljinta?
Viimeisin päänsärky tuli kun tempaisin käsijarrukahvasta niin jossain napsahti, tarkistin vaijerit, mutta syyksi osoittautui toisen puolen satulan käsijarruvivun liikkuminen ilman että jarrupalat liikkuisivat. Eli jokin yhteys satulan käsijarruvivun ja jarrupalojen välillä katkesi, voisiko se olla tämä pieni "tappi"?
Voiko se "tappi" mennä poikki tai irrota paikaltaan?
Tuskin se tappi ainakaan poikke menee, sen verran jämerää tekoa se on...mutta luulisi, että jos se akseli, jonka syvennykseen tappi tulee, on kulunut, niin periaatteessa se voisi lähtä paikaltaan...
Olikos se niin erilainen tuo golf 3 satula verrattuna kakkosen satulaan ettei kävisi?
Tuota olen itsekkin miettinyt, ainakin ulkonäöltään ovat samanlaiset...jos vaan kiinnityspulttien ja käsijarruvaijerin paikat täsmäävät, niin en näe miksi eivät sopisi...ja toi bilteman hintakin on kyllä kohillaan...
Kait tuohon käsijarrusysteemiin pitää kehitellä jokin oma systeemi, sen verran alkaa raastamaan hermoja...purkaa nyt ja alkaa ideoimaan sitten...
Olikos se niin erilainen tuo golf 3 satula verrattuna kakkosen satulaan ettei kävisi?Kun tuolla bilteman puolella on kolmoseen takasatulat 66 euroa puolelleen...
Käy kakkikseenkin. Satulat joutuu vain asentamaan ylösalaisin (käsijarrun palautinjousi ottaa kiinni akseliin).
Ilmaus tulee taas suorittaa satula oikein päin, ilmausruuvin sijainnista johtuen.
Jarrupalat pitää myös vaihtaa 88> mallisiin (38mm satulat).
Biltema taitaa tällä hetkellä tarjota Mk3 satuloiden kohdalla "ei oota". Sivut ainakin ilmoittavat että tuotetta ei ole varastossa.
Kannattaa myös tarkistaa tuleeko Biltema-satuloiden mukana käsijarrun palutinjouset, Mk4 satuloissa niitä ei ainakaan ollut.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toimiko se käsijarru ennen purkua?
Aika heikonlaisesti, ei juuri ollenkaan...
MUTTA nyt on käsijarrunongelma ratkaistu ja alkoi ottaa niin hyvin, että varmasti menee asfaltillakin lukkoon...:)!!Asia oli korjattavissa niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin mäntää pyörittämällä sain jarrupalat lähemmäksi levyjä ja jo alkoi ottamaan ja kunnolla...pyörittelin jarrupalat niin lähelle levyä, että tavallaan laahauksen ääni alkoi kuulua, mutta levy pyöri vielä tosi kevyesti...eli varsinaisesti jarrut eivät laahaa, mutta laahauksen ääni kuuluu, koska levyt on niin ruosteessa...Ja vaijereitakaan ei tarvinnu kiristää edes puoleen väliin asti...
Suuri kivi tippui sydämmeltäni kun asia saatiin kuntoon, niin paljon tätä ongelmaa on puitu tällä foorumilla...:)Ihmetyttikin jo kun satulat on kuitenkin huolella kunnostettu ja käsijarru ei ottanut, mutta ei vaatinutkaan kuin hermoja raastavaa säätöä...
Nyt tarttis apuja koskien näitä girling 38mm männällä olevia takajarrusatuloita. Pitäis saada räjäytys sekä kasaus kuvaa ja selkeätä sellaista noista satuloista. Joskus aikoja sitten löysin aiheen näistä hyvien kuvien kera mutta eipä löydy enään, oli ffp:n jäsenen tekemä topicci.
Lähinnä sitä tuli tuossa mietittyä että miks siellä kaks niitä sokkarenkaita on, toinen sokkarengas ilmeisesti kuuluu olla männän sisuskaluja pitämässä sisällä(lukuunottamatta kierretappia, paksua prikkaa, ohutta prikkaa, jousta sekä jousen "kuppia" ) mutta entä se toinen sokkarengas. kuuluuko tämä toinen sokka rengas pitää kasassa sitä kierretappia ja paksua prikkaa jotta burana ei pääse liikkumaan pois sieltä kierretapin maljasta??
Lähinnä sitä tuli tuossa mietittyä että miks siellä kaks niitä sokkarenkaita on, toinen sokkarengas ilmeisesti kuuluu olla männän sisuskaluja pitämässä sisällä(lukuunottamatta kierretappia, paksua prikkaa, ohutta prikkaa, jousta sekä jousen "kuppia" ) mutta entä se toinen sokkarengas. kuuluuko tämä toinen sokka rengas pitää kasassa sitä kierretappia ja paksua prikkaa jotta burana ei pääse liikkumaan pois sieltä kierretapin maljasta??
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
on se vaan perseestä.. satulat on hiekkapuhalletut ja viimesenpäälle laitettu, on uudet tiivisteet, levyt ja palat ja vaijerit sekä satuloiden asennus tehty just niinku pitää. Ok, normi jarru on topakka eli toimii moitteetta mutta tää käsijarru voi pyhä sylvi.. kyllä se just sen verta ottaa ihan kahva ylhäällä että ei liiku mut ei se noinkaan kuulu olla, eli käkkärin kahva nousee ihan ylös asti ilman vastusta ja just ja just jarrut pitää. Mistä se mahtaa nyt olla kiinni ettei toimi? Kaikki on tosiaan asennettu oikein ja on rasvattu niinku kuuluukin satulat mut ei, ei toimi.
Jos on jollain sitä räjäytys kuvaa tai jotain muuta kuvaa miten nuo osat kuuluu olla satulan sisällä niin ois mahtavaa jos joku sen tänne laittais. Ihan vaan varmuuden vuoksi..
Jos on jollain sitä räjäytys kuvaa tai jotain muuta kuvaa miten nuo osat kuuluu olla satulan sisällä niin ois mahtavaa jos joku sen tänne laittais. Ihan vaan varmuuden vuoksi..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 16.7.2011 20:43
Takajarrusatula
Jst sen näkee liikkuuko mäntä kun otat palan pois käsijarruvivun puolelta ja vääntelet sitä niin männän pitäisi tulla ulospäin, tietenkään ei pidä silloin koskea jarrupolkimeen kun pala on irti, jos mäntä ei tule ulos niin tarkista onko kasauksessa tullut virhe, jos mäntä liikkuu säädä vaijeri
Ei saakeli...taas on käsijarrut lähes tunnottomat! Näissä mk2 gti satuloissa ei taida tosiaankaan olla minkäänlaista automaattista kehintää?? Eli aina kun jarrupaloista on muutama milli kulunut pois niin jarrut pitää purkaa ja satulan mäntää pyöritettävä ulospäin niin paljon kunnes levyt lähes laahaavat?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa