quattro erikokoinen vanne taakse/eteen?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

sam2008
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 31.3.2008 22:54

quattro erikokoinen vanne taakse/eteen?

ViestiKirjoittaja sam2008 » 31.3.2008 23:09

Moicca olisiko kellään kokemusta tai tietoa kyseisestä asiasta?Auto johon olen tilaamassa vanne pakettia on a4 2.0 tfsi quattro -06.Vanteen leveydet ovat 8.5"x20"ja 10.0x20" taakse olisi tarkoitus laittaa "kapea" rengas 255 koska et olisi +37 tulee lähelle kaarta.Onko ollut pulmia esim.kun renkaat kuluvat yms.(kuluvatko tasaisesti.)?Kaikki asilliset kommentit kiinnostaa, olisi tarkoitus saada taakse vähintään 3" reuna.

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 31.3.2008 23:56

Rengas/vanne yhdistelmän halkaisija on luultavasti tärkein juttu, kun on nelivedosta kysymys?
Tarkoitan, että etu- ja takapyörien halkaisija on oltava sama ja sitähän on vaikea arvioida, kun aletaan pelaamaan leveyksien ja profiilien kanssa, sekä vielä venyttämään rengasta leveämmälle vanteelle. Korjatkaa, jos puhun paskaa.

Keskustelua renkaan venyttämisestä löytyy haulla.

Sehän olikin tuossa ihan lähellä: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=72376

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.3.2008 23:59

itse en ole tutkinu niin tarkkaan mutta kuullut että renkaissa saisi olla kulutuspinnan verran eroa??? siis etu- ja taka-renkailla..eli toisin sanoen katso noilla rengaslaskureilla koot jotka tulee saman kokoseksi halkaisijaltaan niin ei tarvi pelätä jos asia menee niin kuin olen kuulut.

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 1.4.2008 0:01

Tuo renkaan venytys muuttaa halkaisijaa, joten sitä on mahdoton arvioida.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.4.2008 0:03

mihin suuntaan? :O koska ku kumiin laitetaan paineet niinku pitää olla niin eiköhän se mene takaisin siihen mihin se pitää olla... jos pienentää halkaisijaa niin kuminhan pitäisi periaatteessa muuttaa muotoaan jos taas isonee niin silloin ratkeilee kudos..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2008 0:04

Eikä niitä kokoja edelleenkään lasketa vaan katsotaan tuolta teksteistä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.4.2008 0:06

ja netistähän ei vissiin löydy mitään rengaslaskureita?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2008 0:08

Löytyy niitä, ne kun vaan nimensä mukaisesti laskee lopputuloksen renkaan nimellismitoista.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 1.4.2008 8:49

Jos taakse laittaa 255 renkaan, niin eteen melkein vaatisi 225 renkaan, mutta onko niitä 20" koossa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.4.2008 11:20

Kyllä nuo laskurit antaa ihan tarpeeksi tarkat tulokset renkaitten halkaisijoiden vertaamiseen.

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

ViestiKirjoittaja Shuttle » 1.4.2008 11:33

Muistakaa että ne kylkeen painetut koot eivät aina pidä paikkaansa.
Esim fediman 37"x16 rengas on tismalleen sama kumi kuin 9.00x16 tai 35"x16.
Joten valmistajissa on eroa. Todellinen koko on jotain 36" luokkaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.4.2008 11:42

Joo, mutta eipä esim 255/30R20 tai 225/35R20 kumeissa nuo toleranssit ole ihan niin suuria, kuin esim. 36" halkaisijaltaan olevissa 16" kumeissa, joissa toleranssit voi olla jopa useita tuumia...

255/30R20 on profiilin nimelliskorkeudeltaan 76,5mm korkea (30% 225mm:stä), 225/35R20 on 78,75mm korkea, joten esimerkiksi tuollaisella rengastuksella pitäisi onnistua Quattrossakin, kun renkaan kokonaishalkaisijassa on eroa vain 2,25mm edessä ja takana. Kyllähän renkaat kuluvatkin joskus epätasaisemmin.
Renkaan "näkyviin jäävä osa" on toki matalampi, kuin mitä tuo nimellisprofiili, koska osa renkaasta jää luonnollisesti vanteen olakkeen sisäpuolelle.

Kunhan renkaat ovat vain samanmerkkiset ja -malliset, ovat nuo mittojen suhteet mitä luutavimmin samanlaiset. Erimerkkisillä 225/35 ja 255/30 kumeilla voi tuo mittojen (renkaan säteen) todellinen ero olla huomattavasti suurempikin, kuin tuo 2,25mm.

Muunmuassa tuota mainitsemaani 225/35R20 kumia löytyy mm. Kumholta, Nexeniltä, Toyolta jne... Eli ei enää tänäpäivänä mikään sikaharvinainen koko, kun 20" vanteita laitellaan kaiken maailman Golfeihin ja Civiceihin, joihin ei leveä kumi mahdu. 215 leveää 20" kumiakin on saatavilla tästä kyseisestä syystä.

tvanhatalo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.2.2004 12:49

ViestiKirjoittaja tvanhatalo » 1.4.2008 12:45

Itsellä pyörii alla edessä 235/35/19 ja takana 275/30/19, vastaavassa kulkineessa kuin alkuperäisellä kysyjällä. Kaaret vain ovat leveämmät. vanteet ovat edessä 8,5 ja takana 10 tuumaa leveät. edessä 3cm spacerit ja takana 1,2cm.

eli neliveto ja erikokoiset renkaat, musta ei mitään ongelmaa, ja hyvänä nyrkkisääntönä voisi olla se että eroaa halkaisijalta sen kulutuspinnan verran. silloin ei ainakaan vaikuta mitään.

makuasioita, laittaako leveämmät taakse, tekniikan puolesta ei tule mitään ongelmaa.

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

ViestiKirjoittaja Shuttle » 1.4.2008 13:57

Mietin vain että mitä ne sähköiset tasauspyörästöt (Haldex tmv) kestävät tuota pyörimisnopeuden eroa.
Kun tavallisen tasauspyörästön toimintaa tutkii niin ymmärtää että se kyllä toimii erikokoisilla renkailla, mutta että kuinka pitkään. Useinhan se on sitten seuraavan omistajan murhe.. ;-)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa