Lambdako rikki?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mrnobody
-
Viestit: 9
Liittynyt: 13.12.2007 8:41

Lambdako rikki?

ViestiKirjoittaja mrnobody » 27.2.2008 21:22

Vikakoodina tulee aina sillointällöin:
00525 - Oxygen Sensor (G39)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Eli ohitetaanko lambda jatkuvasti ennenkuin tuo vikakoodi aina nollataan??

Otin myös lokia tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, lambdan nopeus laihalta rikkaalle oli melko hidasta, kierroksia nostamalla nopeutui hieman. NTK sivuilla oli maininta jostain 300ms nopeudesta 2000rpm kierroksilla, itsellä oli sekuntiluokkaa tuo seilaus laihalta-rikkaalle-laihalle.

Edellinen omistaja oli vaihtanut NTK johtomallisen "tarvikelambdan" (ilman liitintä) muutamia kuukausia ennen auton ostoa, irroitin lambdan ja näytti kyllä uudelta! Voisiko vika olla asennuksessa, kun jostain olen kuullut ettei lambdan johtoja saisi juottaa?

Löytyisikö keneltäkään vag-com lokitiedoston pätkää autosta jossa lambda varmasti toimii? Olisin hyvin hyvin kiitollinen lokitiedostosta, kuten myös muista vinkeistä!

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 28.2.2008 16:51

Lambdan säätötajuus joutokäynnillä pitäisi olla noin 1hz eli kerran sekunnissa eli kunnossa tuntuisi sinulla olevan siltä osin. Niitä johtoja ei kannata tinata siksi että lambda tarvitsee vertailuilmaa ja se vertailuilma tulee johdon sisällä eristeen alla lambda anturille ja jos johdon tinaa niin voi käydä niin että tina tukkii ilmareitin eikä vertailuilmaa saada. kuinka paljon oli jänite korkeimmillaan ja matalimmillaan?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 28.2.2008 22:22

Eiköhän tuo vertailuilma ole ihan essonbaari puhetta.
Liitetään ne millä tahansa ja vesitiiviisti suojataan, niin ei se ilma silloinkaan minnekään liiku.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 28.2.2008 23:58

Essonbaaripuhetta on, mikäli siellä lueskellaan esim Boschin anturin datalehdyköitä. Ei saisi juottaa (voi toimia, tai sitten ei). Vertailuilma anturille on tarpeen.

Kokemus on osoittanut, että tarvikeanturit usein eivät toimi aivan samoin kuin originaalit.

Ko. vikakoodi voi johtua muustakin syystä kuin itse anturista.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 29.2.2008 12:25

^^ Copy-pastea suoraan Boschin ohjeesta (lihavoinnit minun):

The sensor receives the reference air through the connection cable. This means that the connector must be clean and dry. Contact spray, and anti-corrosion agents etc. are forbidden. The connection cable must not be soldered. It must only be crimped, clamped, or secured by screws.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 29.2.2008 13:05

Juu hengittää kyllä, muttei johdon sisältä vaan johdon / johtojen suojakuoren.

mrnobody
-
Viestit: 9
Liittynyt: 13.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja mrnobody » 3.3.2008 12:12

"Lambdan säätötajuus joutokäynnillä pitäisi olla noin 1hz eli kerran sekunnissa eli kunnossa tuntuisi sinulla olevan siltä osin."

Tarkennuksena että tyhjäkäynnillä jaksonaika on 5-6sek luokkaa (n.0.2Hz), kierroksia nostamalla ehkä 2000rpm jaksonaika tippuu huomattavasti n.2sekunnin luokkaan tai hieman alle (n.0.5Hz).

VAG-comin näyttämä jännite hyppii n.0.4...1.1-1.2V välissä, keskiarvo muistaakseni kumminkin olisi 0.5V eli lambda=1, voin tarkastaa muistaessani tarkat arvot, pitäisipä skooppikuvakin jostain löytyä. Mutta muistelin jostain lukeneeni että pitäisi olla 0.2..1V?

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 26.3.2008 20:15

Onko lambda rikki kun? Auto röpöttelee/pätkii välillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä paikallaan, ajossa ei huomaa ja kun lambdan johdon irroittaa ei käynti muutu miksikään?

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 27.3.2008 16:18

Tarkennuksena että tyhjäkäynnillä jaksonaika on 5-6sek luokkaa (n.0.2Hz), kierroksia nostamalla ehkä 2000rpm jaksonaika tippuu huomattavasti n.2sekunnin luokkaan tai hieman alle (n.0.5Hz).


Tuo lambda on kyllä liian laiska sätääkseen kunnolla. Toissa viikolla oli boschin kouluttaja käymässä ja kertoi juuri lambda anturin toiminnasta ja sen taajuuden pitäisi olla 1Hz toimivalla lambdalla ja mitä huonokuntoisempi lambda on sitä hitaammaksi säätö muuttuu.

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 28.3.2008 10:58

digifantti corrado:tyhjäkäynnillä käy pirun rikkaalla ja kierroksilla paranee.mittailin lambdan jännitteen ja tyhjäkäynnin tuntumassa suht tasaiseen 0.8-0,9v ja kaasua antamallaa rupeaa seilaamaan niinkuin pitääkin välillä 0,1-0,9.onko lambda kuitenkin kaput kun ei "säädä" pikkukierroksilla?kylmällä koneella oire pahempi kuin lämpimällä.

mrnobody
-
Viestit: 9
Liittynyt: 13.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja mrnobody » 3.4.2008 17:39

Tuo lambda on kyllä liian laiska sätääkseen kunnolla. Toissa viikolla oli boschin kouluttaja käymässä ja kertoi juuri lambda anturin toiminnasta ja sen taajuuden pitäisi olla 1Hz toimivalla lambdalla ja mitä huonokuntoisempi lambda on sitä hitaammaksi säätö muuttuu.


Sanoiko millä kierroksilla? NTK nettisivuilta löytyy ohje jotta 2000rpm tulisi olla tuon n.1Hz luokkaa, tyhjäkäynnistä ei puhuta mitään.

Kyseessä kumminkin on edellisen omistajan vaihtama NTK johtomallinen lambda, ei vielä vuotta vanhakaan yksilö. Vaihdettu se on kun on uuden näköinen ja johdot tehty puristamalla ja muutenkin kuten NTK anturin ohjeissa sanotaan.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 4.4.2008 14:10

Kierroksia en kyllä muista varmaksi, mutta eiköhän se ole se 2000 kun pakokaasumittauksessakaan ei huomioida lambdaa alle 2000 kierroksen. ja mitä olen itse mitannut niin joutokäynnilläkin on säätänyt lähes kerran sekunnissa uudella lambdalla mutta säätö hidastuu kun anturi vanhenee ja rajana ilmeisesti pidetään tuota 1hz 2000rpm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa