Ehkä tyhmiä kysymyksiä korkeussäädettävistä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

Ehkä tyhmiä kysymyksiä korkeussäädettävistä

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 24.3.2008 21:38

Eli edessä olisi alustasarjan osto, mutta päätä vaivaa korkeussäädettävät alustasarjat ja ennen kaikkea niiden kestävyys.

Auto johon alustasarjaa olen hankkimassa on käyttöauto eli olisi mielenkiintoista tietää, että kestääkö säädettävät alustasarjat Suomen oloja? Kuinka usein niitä pitäisi säädellä ettei mene jumiin vai meneekö ylipäätään? Mitä muuta pitäisi tietää korkeussäädettävistä?

Ja nyt vielä loppuun ei niin oleellinen asia, mutta kuitenkin, eli kiikarissa ei ole tämä säädettävien "jumala" KW vaan joku ihan perus suht edullinen satsi!

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.3.2008 21:49

Halvat ei vaan kestä ympärivuotista käyttöä, ruostuvat kiinni ja monesti iskarit sylkäsee öljyt pihalle talvella.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 25.3.2008 6:38

Halvat ei vaan kestä ympärivuotista käyttöä, ruostuvat kiinni ja monesti iskarit sylkäsee öljyt pihalle talvella.

Faktaa?
Edellisessä autossani ehti D2 coiloverit olla alla kaksi talvea, korkeussäätöä tehtiin ennen talvea sekä talven jälkeen. Eli yhden talven aikana ei ainakaan menneet vielä kierteet jumiin, huolellinen puhdistus vaan ennen kun lähti niitä säätöjä avaamaan.

Ei niistä mitään öljyjäkään pihalle tullut, toimi samalla lailla kuin tavan normi-iskari, tosin kertaluokkaa jäykemmäthän nuo olivat ajaa, mutta se on vaan tottumiskysymys. ;)

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 25.3.2008 10:52

Mulla on ollut nyt reilun kaksi vuotta edullinen FK AK Edition sarja ympärivuotisessa käytössä...halvempia en silloin löytänyt :D
Hyvin on pysynyt nesteet sisällä, eikä ole kierteet jumineet kun olen vähän pyyhkäissyt kuparirasvaa ja jesaria kierteiden suojaksi keväisin ja syksyisin kun olen alustaa säätänyt.
Näkyy nuo kalliimmatkin jumivan toisinaan ja käyttäjästähän se on kiinni miten käyttää ja huoltaa.
Kannattaa muistaa myös se, että jos alustalla on eurooppalainen hyväksyntä, niin ei ne aivan kuraakaan voi olla, jos nyt ei aivan huiputkaan...:)

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 25.3.2008 16:21

No siitä sitten toiseen kysymykseen, eli minkä merkkistä kannattais lähteä hankkimaan, kun nyt seikkaillaan tämän opiskelijabudjetin turvin vielä jonkun aikaa. Tollasia 400 euron hintaluokassa olevia olen vähän katsellut ja vaihtoehtoja siis on: AP, FK ja JOM:in säädettävät ja FK:lta juurikin tuo AK Edition.

AP vaikuttas muuten ihan vakuuttavalta, mutta siitä ei tunnu kellään olevan mitään kokemuksia, tässä taas sitten FK ja JOM olis vahvemmilla. Mihin suuntaan tässä nyt sitten pitäs kallistua?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.3.2008 16:45

omkohtaisia kokemuksia fk ak:sta eli tuota noin. alustan hommasin "käytettynä" eli se tuli kaverilla uuden veroisena ja sen kyllä huomasi. ehti olla kaverilla pari viikkoa alla ku myi auton liikkeeseen. eli katosi vähän tavaraa mm. alusta. no pari kuukautta ehin ajaa ja käytin renkaita pois. no hupsista heijaa. takatolppa oli päästäny öljyt :) sitten ku yrittää saada laskettua.. keula kyl laskee kunnolla mutta vieläku perä laskis ilman n.50kiloa lyijypainoja niin olisi hyvä :) ja itsellä oli melko hyvin juminu kierteet ku säätelin pari viikkoa sit. yritin puhistaa mahdollisimman hyvin mut ei onnistunu tarpeeksi hyvin.

ja jos pystyy niin sijoittaa muutaman hassun satasen lisää ja vaikka kw v1 alle? tai sit d2.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 25.3.2008 16:45

Maxton Tän merkin takaa löytyy kyllä tietotaitoa omaava tehdas.

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 26.3.2008 16:23

Millanes säätövara tossa maxtonissa on?

Ja edelleen haluaisin muistuttaa, että opiskelijalla ei ole sitä "muutamaa hassua satasta" suhteellisen pienistä tuloista johtuen... Ja jos se olisi, niin enpä varmaan täällä ihmettelisi vaan ostaisin sen KW: n satsin!

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.3.2008 17:15

Jiikoo kirjoitti:Tollasia 400 euron hintaluokassa olevia olen vähän katsellut ja vaihtoehtoja siis on: AP, FK ja JOM:in säädettävät ja FK:lta juurikin tuo AK Edition.
Ja edelleen haluaisin muistuttaa, että opiskelijalla ei ole sitä "muutamaa hassua satasta" suhteellisen pienistä tuloista johtuen... Ja jos se olisi, niin enpä varmaan täällä ihmettelisi vaan ostaisin sen KW: n satsin!

Jos muutaman hassun satasen sijasta pystyy sijoittamaan "pari satasta" enemmän, Weitecin Hicon GT voisi olla harkitsemisen arvoinen tuote.

Kuva

Ventoon tuli kesällä hankittua tuollainen (kolmen viikon FK AK-kokeilun jälkeen...).
Vaikka Weitcin tavis-alustasarjoja en kehuisi, noihin säädettäviin olen ollut tyytyväinen.

Ymmärtääkseni nämäkin tulevat KW:ltä, tolppien osissakin lukee KW ja osat ovat vaihtokelpoisia keskenään esim. Var 1:n hilkkeiden kanssa...

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 26.3.2008 17:47

Edullinen ja toimiva korkeussäädettävä sarja on ainakin Formel K.
Viime keväänä laitoin alle, ja jokapäiväisessä käytössä on ollut. Todella mukavan tuntoinen sarja, ei liian kova mutta silti sopivan jämäkkä.
Ei ole vielä kierteet jumineet, vaikka niitä ei ole mitenkään suojattu. Iskarit kestivät hienosti talven yli ja vasta käytin katsastuksessa niin tasaiset arvot tuli iskaritestistäkin =)


Kuva

EDIT: Tuolta löytyy 249€ hintalapulla varustettuna =)
http://www.formelk24.de/

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.3.2008 19:26

Millanes säätövara tossa maxtonissa on?

Kyllä niitä vielä sen about 20mm alemmas saa kuin mitä verkkokaupassa on lukemia. Että toi kolmosen alusta sellasen 80/80mm.

Sitten jos haluaa panostaa rosteritolppiin tai ottaa "seuraava askel" kohti jumala-alustaa (KW... ) niin G&M-rosteritolpilla on varteenotettava vaihtoehto. Saa myös galvanoituna

tmannila
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.2.2008 14:07

Formel K

ViestiKirjoittaja tmannila » 26.3.2008 19:57

Onkos toi TUV hyväksytty toi Formel K, ilmeisesti ku leimallakin käytetty

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 26.3.2008 20:09

On hyväksytty, TUV-laput tulee mukana.

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 26.3.2008 20:15

Ihan hyvältä noi weitecitkin vaikuttas, mutta kuitenkin lähtökohtana valitettavasti vaan on se, että ei ole niitä satasia enempää laitella... Formel K:ta ei vissiin saa ihan Suomen mantereelta mistään? Kun ei itellä toi Saksan kielen taito oikeen toimi, eikä muutenkaan kauheesti nappais tuolta Saksan maalta lähtee tilailee.

Niin siis miltä väliltä toi Maxton nyt sitten madaltaa sitä keulaa -40-60mm vai? Kun saatan olla vähän ehkä sitten tyhmä, mutta noista tuotetiedoista sitä en osaa lukea. Ja takapäätä ei ilmesesti saa ollenkaan säädeltyä, mutta milles korkeudelle se sitten jää?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2008 20:32

Aavistuksen keskustelun vierestä, mutta onko se korkeussäätö ehdoton vaatimus?

Voisi saada huomattavasti enemmän vastinetta vähälle rahalle jos ei olisi säädettävä... Eikä tarvisi murehtia säädön jumiutumisesta.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.3.2008 20:37

Niin siis miltä väliltä toi Maxton nyt sitten madaltaa sitä keulaa -40-60mm vai? Kun saatan olla vähän ehkä sitten tyhmä, mutta noista tuotetiedoista sitä en osaa lukea. Ja takapäätä ei ilmesesti saa ollenkaan säädeltyä, mutta milles korkeudelle se sitten jää?


Tuo 60/60 tarkottaa että saa madallettua 60mm edestä ja 60mm takaa. Ja tuon lisäksi siis sitä saa vielä alemmaksikin, mutta TUV-lappu menettää merkityksensä ja takuukin. Eli kyllä se on mahdollista laittaa autos vaikka -40mm edestä ja -80mm takaa asentoon :)

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.3.2008 21:47

mistähän _suomalaisesta_ puljusta saisi tuon weitecin hicon gt:n tilattua leoniin? ei tunnu seatiin ainakaan näiltä yleisimmiltä kaupoilta löytyvän paljon mitään...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.3.2008 21:49

eiköhän esim completoksen kautta saa tilattua...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.3.2008 21:59

onko se korkeussäätö ehdoton vaatimus?


No ilman muuta, onhan se nykyään muotia ja todella suuri myyntivalttikin autoa kaupatessa. Mikä tahansa kakkosgolffikin menee kaupaksi, jos siinä on vaan coiloverit alla ja hintaa alle tonni :D

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 26.3.2008 22:17

Completos olisi muuten ihan ookoo, muttakun kertaakaan sieltä tilatessa ei ole tullut edes 2kk sisällä luvatusta saapumisajasta... ja kuitenkin 4-5 kertaa kamaa sieltäkin tilannut. Mutta tarvinnee siihen turvautua jos muuta ei löydy =)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 26.3.2008 22:42


Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.3.2008 22:50

Slamit.net myy noita weitecin ja kw:n settejä samaan rahaan kun mitä sakemannit myy, joten miksi tilata ulkomailta. Ei ehkä ole sivuilla esillä mutta soittamalla tai maililla saa hinnan.

Make89
-
Viestit: 62
Liittynyt: 20.7.2007 10:47

Alustaa

ViestiKirjoittaja Make89 » 26.3.2008 23:11

Ite olen kans miettiny kakkikseen alustaa ja vaikuttaa että saksan maalta olis "edullisempi" uittaa alusta...Olen miettinyt hinta haarukkaa 200-400 € (Aika laaja?) =) Mutta hintaan ja laatuun nähden esim. tuo formel K Tuntuu ajavan asiansa?
Itseltä ei oikein tuo saksan kieli taivu, niin kyselisin olisiko joku innokas tilaamaan alustaa saksasta "puolestani"?Pieni palkkio voisi olla tilaajalle... Jos kiinnostusta ja kielitaitoa on nii pistäkää vaikka privan nii sovitaan asioista tarkemmin.

tmannila
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.2.2008 14:07

Golf lll

ViestiKirjoittaja tmannila » 27.3.2008 13:32

Mitäs eroo on Golffissa 9/94 ja siitä eteen päin??? Ettei tuu väärää sarjaa hommattua

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 27.3.2008 13:34

jos nuo slamitin kautta onnistuvat, niin sieltä tietenkin sitten =) pitääkin pistellä postia kun nyt palkkakin tulisi

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 16.4.2008 19:23

Ja taas jatkuu kyselyt. Nyt on kyllä jo alusta hommattu ja tossa vieressähän se pakkauksessaan köllöttää ja asennus viikonloppua odotan hullunkiilto silmissä. Eli tuli ostettua tollanen FK High Sport -setti ja menihän siihen vähän se yli 400 , mutta toivon että se kannatti!

Siihen kysymykseen nyt sitten onko kellään mitään tietoa, kuinka paljon tollanen setti maksimissaan kolperoa madaltaa TUV -lapuista koitin zoomailla, mutta järkevää vastausta en oikeen löytäny. Ja ostopaikka (eli kitupiikki) ilmoittaa vaan, että mallista riippuen max. 85mm mutta noissa TUV -lapuissa väitetään 79 mm maximiksi. Olis myös hieno tietää, jos jollain on kokemusta, että missä säädöissä tuo on toimitettu tai näkyykö se jostain lapuista, pikasella silmäilyllä en saanu noista TUV -lapuista ainakaan mitään selvää on meinaan nahkahousu slangia. Ihmetyttää vaan tuo maksimi 79 mm, koska noissa säädöissä missä se on toimitettu niin ei ole kierteitä enää alaspäin ku noin 20 millin verran? Ja ylöspäin ehkä metri! :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.4.2008 20:37

Otat mitan kaaresta vanteen keskiöön ja sitte ku alustan laitat niin siitä mittailemaan ja laskemaan kuinka paljon madaltuu. ei sitä mitenkää säädetty ole valmiiksi tiettyyn korkeuteen.

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 17.4.2008 18:31

Kiitän vastauksesta! Päättelin vaan siitä, että jossain korkeudessa olis säätö ku kierteitä on kumpaankin suuntaan jäjellä ja näyttäs olevan samoissa kohdissa kaikissa. No mutta nyt saattaa olla aavistuksen taas tuskattomampaa tuo asentelu! Se on vaan välillä hienoa, ku ei vielä juurikaan mistään mitään tiedä! :D

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 17.4.2008 18:46

tmannila: Taitaa tuossa kohdalla vaihtua etupään yläjousilautasen koko. Uudemmissa muistaakseni pienempi.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 18.4.2008 0:24

Lainaampas tästä topickia. Kakkoskoppaseen olis säädettävä tarkoitus hommailla, halvalla tietenkin. Kitupiikiltä oon kattellut ton FK Ak:n ja sit sitä Premium(=Formel K?), FK 40e kalliimpi. Kumpikos näistä tois vähäisille rahoilla paremmin vastinetta? Löytyykö kumpaankaan minkäänlaisia korjausosia ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa