Dieselpolttoaineen hinta pompsahtaa lähipäivinä
Valvoja: ffp jäsenet
^Jep, varmasti heijastuu. Kyllähän se harmittaa, sitä en kiellä.
Sitä sen sijaan ihmettelen, että isompi uutinen tuntui olevan se kun Koskenkorva-pullon hinta nousi reilun euron.Mun puolesta oisivat lyöneet kerralla vaikka vähintään vitosen lisää ja jättäneet polttoaineet rauhaan. Kenenkään ei ole kai pakko juoda Kossua, mutta monelle auto on lähestulkoon välttämättömyys. Veikkaan että näin olisi väki pidetty tyytyäväisenä ja ne jotka tuota vastustavat eivät taida olla aktiivisimpia äänestäjiä.
Sitä sen sijaan ihmettelen, että isompi uutinen tuntui olevan se kun Koskenkorva-pullon hinta nousi reilun euron.Mun puolesta oisivat lyöneet kerralla vaikka vähintään vitosen lisää ja jättäneet polttoaineet rauhaan. Kenenkään ei ole kai pakko juoda Kossua, mutta monelle auto on lähestulkoon välttämättömyys. Veikkaan että näin olisi väki pidetty tyytyäväisenä ja ne jotka tuota vastustavat eivät taida olla aktiivisimpia äänestäjiä.
Kuusamon halvin hinta oli tällä hetkellä 1.215. Noin 8cnt hinta pompsahti. Mutta veikkaampa että tuo nousee täällä susirajalla tuosta vielä reilusti parin seuraavan viikon aikana, tai kunnes lomalaiset tänne ilmestyy.
Pitää vielä muistaa että dieseliä imevällä autollahan se itse diisselikin tänne tuodaan ja jostakin sen vehkeen nousseet kuljetuskustannukset pitää ottaa pois, ja mistä muusta kuin nostetaan diisselin hintaa..
Pahiten kouraisi silloin kun diisseli nousi yli euron / litra. Tuntui pahalta käydessä tankilla ei enää siinä määrä-mittarissa ollutkaan suuremmat lukemat kuin hinta-mittarissa. Nyt kun tankilla on joutunut käymään niin pitää olla selin sinne mittariin päin, ja kuitilta sutataan yli se yhteissumma. Sama tehdään toki tiliotteelle...
Pitää vielä muistaa että dieseliä imevällä autollahan se itse diisselikin tänne tuodaan ja jostakin sen vehkeen nousseet kuljetuskustannukset pitää ottaa pois, ja mistä muusta kuin nostetaan diisselin hintaa..
Pahiten kouraisi silloin kun diisseli nousi yli euron / litra. Tuntui pahalta käydessä tankilla ei enää siinä määrä-mittarissa ollutkaan suuremmat lukemat kuin hinta-mittarissa. Nyt kun tankilla on joutunut käymään niin pitää olla selin sinne mittariin päin, ja kuitilta sutataan yli se yhteissumma. Sama tehdään toki tiliotteelle...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Täällä Seinäjoella oli tänään 95E yli 1,4e/litra.
Alkaa oikeasti olla pian kannattavampaa olla työtön kuin käydä työssä. Toki se toimii vaan ekan 500vrk...
Kilometrejä kun kuitenkin kertyy joka päivälle sen verran, että on koko ajan siinä rajamailla josko diesel kannattaisi. Mutta senkin hinta nousee sillä vauhdilla ettei kannata ottaa riskiä.
Pitänee alkaa tislaamaan liemet itse (sekä itselle että autolle) niin pysyy suunnilleen kurissa hinta <= Ei ole kehoitus, pelkkää pohdintaa.
Alkaa oikeasti olla pian kannattavampaa olla työtön kuin käydä työssä. Toki se toimii vaan ekan 500vrk...
Kilometrejä kun kuitenkin kertyy joka päivälle sen verran, että on koko ajan siinä rajamailla josko diesel kannattaisi. Mutta senkin hinta nousee sillä vauhdilla ettei kannata ottaa riskiä.
Pitänee alkaa tislaamaan liemet itse (sekä itselle että autolle) niin pysyy suunnilleen kurissa hinta <= Ei ole kehoitus, pelkkää pohdintaa.
Sitä sen sijaan ihmettelen, että isompi uutinen tuntui olevan se kun Koskenkorva-pullon hinta nousi reilun euron.Mun puolesta oisivat lyöneet kerralla vaikka vähintään vitosen lisää ja jättäneet polttoaineet rauhaan.
Ja Alko kun oli pari päivää lakossa, niin ihmiset jonottaa Stockan Alkoon pää punaisena että pääsee ostamaan sen pullonsa..
Kilometrejä kun kuitenkin kertyy joka päivälle sen verran, että on koko ajan siinä rajamailla josko diesel kannattaisi. Mutta senkin hinta nousee sillä vauhdilla ettei kannata ottaa riskiä.
Kyllä mä ajaisin ihan mielelläni dieselillä, jos ajaisin vähänkin enempi. Etenkin ajattelee, että joku 1,9 TDI kuitenkin on ihan kohtuullinen ajettava, ja kuluttaa mukavan vähän. - Vielä kun se perseestä oleva (kateus)veromuutos kannustaa ajamaan kaikki 1km kauppareissut omalla autolla..
Tankkasinpa Porissa tänään tankin täyteen reilun 1,50 litrahinnalla. Kohta menee taas aina tasasumma tankkiin. Joskus oli 500mk, nyt 100e
Kemijärvellä 95E 1.43€ ja diesel 1.23€!! Kuvitelkaa tuota hinnan räjähtävää kasvua!
Kotona taitaa olla jossain tallessa sellainen Fiat 127 mainos, jossa lukee: "MIllä ajat, kun bensa maksaa yli 2mk/litra?". On jo aika reilusti noussu jo tuosta kahdesta markasta :), mutta onhan tuosta fiatin ilmestymisestäkin jo aikaa.
Kyllä Suomenkin pitäisi jo tajuta alkaa jostakin hommailemaan ekopolttoaineita ja äkkiä!
Kotona taitaa olla jossain tallessa sellainen Fiat 127 mainos, jossa lukee: "MIllä ajat, kun bensa maksaa yli 2mk/litra?". On jo aika reilusti noussu jo tuosta kahdesta markasta :), mutta onhan tuosta fiatin ilmestymisestäkin jo aikaa.
Kyllä Suomenkin pitäisi jo tajuta alkaa jostakin hommailemaan ekopolttoaineita ja äkkiä!
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Eikö se ekopolttoaineen tuottaminen tuu kalliimaks ky öljystä tehty aito 95/diesel.
Päin vastoin, valtio teki virheen ku nostaa aineen verotusta ku muutenki öljyn hinta vaa nousee ja nousee kokoajan. Yrittävät muka saaha ihmiset liikkumaan joukkoliikenteellä, tuollaki oli vaa negatiivinen vaikutus, matkahuolto nosti 5% lippujen hintoja polttoaineen kallistumisen myötä.
Päin vastoin, valtio teki virheen ku nostaa aineen verotusta ku muutenki öljyn hinta vaa nousee ja nousee kokoajan. Yrittävät muka saaha ihmiset liikkumaan joukkoliikenteellä, tuollaki oli vaa negatiivinen vaikutus, matkahuolto nosti 5% lippujen hintoja polttoaineen kallistumisen myötä.
Eikö se ekopolttoaineen tuottaminen tuu kalliimaks ky öljystä tehty aito 95/diesel.
Tulee, mutta sitä ei ole myöskään tarvetta verottaa yhtä korkealla veroprosentilla.
Tai no, tuntuupa nuo olevan vetyä lukuunottamatta kaikki "ekobensat" pelkkiä markkinointikikkoja. Palmuöljystä tehty Nesteen ekopolttoaineestakin tulee tutkimusten mukaan enemmän CO2 päästöjä kuin tavallisesta raakaöljystä valmistetusta bensasta kun otetaan huomioon tuotannosta ja kuljetuksesta aiheutuvat päästöt.
Tietysti asialla on sekin puoli, että jos edes eurooppalaiset haluaa ajaa nykyisellä autokannallaan käyttäen pelkkää ekolientä niin pitäisi likvitoida suurinpiirtein kaikki etelä-amerikkalaiset, raivata kaikki sademetsät ja pistää jotain palmuplantaaseja tilalle tuottamaan raaka-ainetta. Etanolin kanssa sama ongelma.
Kyllä se vaan niin on, että jos täällä halutaan vielä edes seuraavan vuosisadan aikana jotenkuten laadukasta elämää viettää, niin polttomoottoreiden elinkaaren tulee loppua mahdollisimman pian.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Yrittävät muka saaha ihmiset liikkumaan joukkoliikenteellä
Mikä se on?
Itsellä työmatka 17km/suunta, keskeytymätön 5 -vuorotyö.
Jos kortti lähtis, lähtis samalla työpaikka.
Hommaisivat saatanan kommunistit ensiksi sen joukkoliikenteen joka paikkaan, niin vois käyttääkin.
Joissain päivävuoroissa saattais ehkä päästä bussilla, mutta se tekisi vähintään 2-3h /suunta.
Tulis sellaisia kohtuullisia 12-16h päiviä jos ei tee yhtään ylimääräistä.
-
- -
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22.5.2004 22:40
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22.5.2004 22:40
- Viesti:
Veron lähteet, ministeri Kataisen verottajan käsikirjasta
A niin kuin alkoholi
A niin kuin auto
B niin kuin bensa
...
D niin kuin diesel
...
K niin kuin kiinteistö
...
P niin kuin palkka
...
V niin kuin viina
jne
On olemassa sanonta että saavutetuista eduista ei luovuta. Epäilen, että monet useamman kauden kansanedustajat ovat vieraantuneet normaalista elämästä laskunmaksuineen jne kuluineen kun saavat nämä ns viran puolesta ja tavallaan sokeutuneet normi-ihmisen, tavallisen palkansaajan koko ajan kasvaviin erimuotoisiin kuluihin ja veroihin. Itse ainakaan en ole päässyt rikastumaan euroaikana, tuntuu että koko ajan vain hinnat nousevat ja nousevat, toki rahan arvokin on toista kuin ennen mutta silti. Tekisi jotenkin niin mieli haastaa kansanedustajat viikoksi tavalliseksi palkansaajaksi, normi työhön, normi palkalla kaikkine kuluineen. Ja jos oikein muistan niin syksyn mittaan taisi ollakin joku lehden tai jonkun vastaavan haaste jossa ainakin Heinäluoma oli mukana. Tämä nyt tämmöistä OT:tä, uituttaahan tuo...
A niin kuin alkoholi
A niin kuin auto
B niin kuin bensa
...
D niin kuin diesel
...
K niin kuin kiinteistö
...
P niin kuin palkka
...
V niin kuin viina
jne
On olemassa sanonta että saavutetuista eduista ei luovuta. Epäilen, että monet useamman kauden kansanedustajat ovat vieraantuneet normaalista elämästä laskunmaksuineen jne kuluineen kun saavat nämä ns viran puolesta ja tavallaan sokeutuneet normi-ihmisen, tavallisen palkansaajan koko ajan kasvaviin erimuotoisiin kuluihin ja veroihin. Itse ainakaan en ole päässyt rikastumaan euroaikana, tuntuu että koko ajan vain hinnat nousevat ja nousevat, toki rahan arvokin on toista kuin ennen mutta silti. Tekisi jotenkin niin mieli haastaa kansanedustajat viikoksi tavalliseksi palkansaajaksi, normi työhön, normi palkalla kaikkine kuluineen. Ja jos oikein muistan niin syksyn mittaan taisi ollakin joku lehden tai jonkun vastaavan haaste jossa ainakin Heinäluoma oli mukana. Tämä nyt tämmöistä OT:tä, uituttaahan tuo...
Muistakaa myös, että päättäjät jotka asuvat pk seudulla, jossa asuminen on varsin kallista suhteessa muuhun suomeen. Pk seudulla myös mokomat liikkuvat julkisilla.. Siinä onkin sitten hyvä tasata kalliita asumiskuluja tekemällä landella asumisesta kallista, liikkumisen verottamisena.
Taas kerran asun mielelläni keskustassa, ja autot on lähinnä harrastusvälineitä..
Taas kerran asun mielelläni keskustassa, ja autot on lähinnä harrastusvälineitä..
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Millonkas ne seuraavat vaalit olivatkaan... Samanlaisia mulukkuja sinne tulee vaikka kuinka koittavat vaalipuheissaan laskea noita veroja.
Laitettas noi ministerit kulkemaan kanssa julkisilla niin tietäsivät millaista vitutusta ne tuottaa. Eikä mitää takseja jotka tulee ku soittaa minne ja milloin tahansa.
Laitettas noi ministerit kulkemaan kanssa julkisilla niin tietäsivät millaista vitutusta ne tuottaa. Eikä mitää takseja jotka tulee ku soittaa minne ja milloin tahansa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Saa se diiseli maksaakin, bensa menee kumminkin aina karkuun. Laskin muutama vuosi sitte npaljonko nettoan kun hinnat oli 30 sentin erolla 0.8 ja 1.10, sain tuolloin hyödyksi 1070 e, olettaen että autoissa sama teho ja tuo diiseli kuluttaa keskimäärin 2 l vähemmän /100 km kuin bensa peli. ajoa se 40.000/vuosi. Nyt ero 20 senttiä/ 1.24 ja 1.45 ja netto n. 1200. jos käyttövoima vero poistuu saa diiseli olla jopa 10 senttiä kalliimpaa niin vielä tupsahtaa tonni pussiin / vuosi. Raakaöljyn hinta noussut puolen-vuoden sisällä 70---100 e tynnyri, sehän se sitä hintaa nostaa ja mullekin laskua lisää 60 e / kk + kaikki muu kallistuu tuon takia.
Mitä jos alkais ajella löpöllä, sitä saa 0.75 / litra. No tää oli vitsi, joku polliisi kuitenkin tämän luki.
Sakkohan tuosta on mieletön /10.000 e, mutta varmasti kohta alkaa taas tankkien tutkiminen näillä hinnoilla....
Mitä jos alkais ajella löpöllä, sitä saa 0.75 / litra. No tää oli vitsi, joku polliisi kuitenkin tämän luki.
Sakkohan tuosta on mieletön /10.000 e, mutta varmasti kohta alkaa taas tankkien tutkiminen näillä hinnoilla....
^^^ viitaten edelliseen.... kuinkahan moni ajaa diiselillä, jos se on kalliiimpaa kuin bensa ja käyttövoimavero edelleen voimassa eli jos Ruotsista kaikki pitää apinoida niin kyllähän se siinä vaiheessa pois jää oli katainen mitä mieltä tahansa.... Ja laskee ne herratkin, koko ajan ja kikkailee heiluttelemalla hintojen suhteita, että ihmiset vaihtelee autoja bensa- diesel, diesel- bensa jne. sitähän se on ollut koko ajan...Mutta nyky trendin mukaisesti kun puhutaan ympäristöasioista ei varmaankaan valtiovallallakaan ole pokkaa kovin epäedulliseksi tuota dieselillä ajoa tehdä suhteessa bensa autoihin, kun tulevan vuoden tavoite oli ,että dieseleitä myytäisiin 60 prosenttia uusista autoista.
Hyvähän se vain olisi että saadaan saastuttavat dieselit pois teiltä pois pikkuhiljaa ;-)
Bensa/hybrideissä on tulevaisuus jos tätä asiaa päästövinkkelistä katsoo, mutta uskokaa pois, lämpiää se ilmasto vaikka ette ajaisi metriäkään (kukaan missään) tai saastuttaisi tippaakaan.
^ (tosin tuon taitaa tietää jokainen jeesustelija eduskunnassa, meinaan kun kattoo että paljonko taas tänäkin vuonna tullaan LENTÄMÄÄN pitkin maapalloa diipadaapa-konferensseissa ja ties missä)
Bensa/hybrideissä on tulevaisuus jos tätä asiaa päästövinkkelistä katsoo, mutta uskokaa pois, lämpiää se ilmasto vaikka ette ajaisi metriäkään (kukaan missään) tai saastuttaisi tippaakaan.
^ (tosin tuon taitaa tietää jokainen jeesustelija eduskunnassa, meinaan kun kattoo että paljonko taas tänäkin vuonna tullaan LENTÄMÄÄN pitkin maapalloa diipadaapa-konferensseissa ja ties missä)
Miettikääpäs miksi tuo diesel on niin kallista? Meillä ja muualla euroopassa on tajuton ostoryntäys dieslautojen perään, mikä tarkoittaa kysynnän ja tarjonnan lakia. Dieselöljy on tällä hetkellä vähissä, joka omalta osaltaan nostaa hintaa ja siihen päälle vielä kova kysyntä... Diesel tulee laskemaan mikäli dieselöljyäkin saadaan normaalisti. Itse te dieselin kuluttajat olette tuon hinnan nostaneet noin korkeaksi xD Vähän sama, kuin lomalennoissa-> Porukkaa ostelee paljon matkoja ja kysyntää on ruuhkaksi asti=Korkeat hinnat, Kukaan ei halua matkalle ja kysyntää vähän=myydään naurettavan edullisesti...
Seuratkaapa maailmanmarkkinoita, niin polttoaineiden hinnat on melkeinpä samaa tasoa muualla euroopassa, kuin meillä...
Perussuomalaisia ei kaivata hallitukseen, kiitos
Seuratkaapa maailmanmarkkinoita, niin polttoaineiden hinnat on melkeinpä samaa tasoa muualla euroopassa, kuin meillä...
Perussuomalaisia ei kaivata hallitukseen, kiitos
joku sais tyrmätä ton kataisen 8)
Tälläkin sivustolla oli useita henkilöitä jotka halus ehdottomasti Katasen puolueen hallitukseen ja tässä kiitos siitä kaikille äänestäjille, hallituskauden lopussa kokoomus tulee lupaamaan ansioverotuksen helpotuksia ja taas nää pölhöt menee ja uskoo puheita vaaliuurnalle mennessään:-)
Hieman off-topicia sekaan:
Muuttakaa kaikki tänne Pohjois-Karjalaan ja innostukaa n*imaan kuin minkit. Muuttotappio kääntyy maakunnan eduksi, eli näivettyvä väestöpohja saadaan kasvuun. Töitähän täällä ei ole, mutta tuossa rajan takana maksaa bensa ja löpö puolet siitä mitä kotimaassa, ja vuokratasokin on naurettavan edullinen.
Kun tähän liitetään vielä mukaan päivittän p*räsuolessa itänaapurista tuodut savukkeet, viinakset ja muut kaupalliset tuliaiset jotka siten trokataan eteenpäin, voidaan päätyä johtopäätökseen "hullu töitä tekee." No itse olen kyllä umpihullu ja työhullu, mutta se on jo sitten eri tarina se.
Täällä pärjää sossun markoilla ihan siinä kuin Kontulassa siivoojanakin - ellei jopa paremmin.
Päivän mittarihinnat 18Km itärajalta:
95E 1,469
Diesel 1.229
Ja tuosta vajaa puolet, sitten kun ylitetään raja. (Itse en siellä tankkaamassa tai muutenkaan käy, mutta kansanhupia se täällä on. Kuuluvat "Sorpakylässä*" tyhjentelevän kassejaankin?)
*Ent Sortavala
Muuttakaa kaikki tänne Pohjois-Karjalaan ja innostukaa n*imaan kuin minkit. Muuttotappio kääntyy maakunnan eduksi, eli näivettyvä väestöpohja saadaan kasvuun. Töitähän täällä ei ole, mutta tuossa rajan takana maksaa bensa ja löpö puolet siitä mitä kotimaassa, ja vuokratasokin on naurettavan edullinen.
Kun tähän liitetään vielä mukaan päivittän p*räsuolessa itänaapurista tuodut savukkeet, viinakset ja muut kaupalliset tuliaiset jotka siten trokataan eteenpäin, voidaan päätyä johtopäätökseen "hullu töitä tekee." No itse olen kyllä umpihullu ja työhullu, mutta se on jo sitten eri tarina se.
Täällä pärjää sossun markoilla ihan siinä kuin Kontulassa siivoojanakin - ellei jopa paremmin.
Päivän mittarihinnat 18Km itärajalta:
95E 1,469
Diesel 1.229
Ja tuosta vajaa puolet, sitten kun ylitetään raja. (Itse en siellä tankkaamassa tai muutenkaan käy, mutta kansanhupia se täällä on. Kuuluvat "Sorpakylässä*" tyhjentelevän kassejaankin?)
*Ent Sortavala
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... p?oid=8992
Kohta saadaan hyvällä tuurilla halvempaa kiisseliä tankkiin, kunhan jalostamot saa tuota halvempaa öljyä jalostettua :P
Kohta saadaan hyvällä tuurilla halvempaa kiisseliä tankkiin, kunhan jalostamot saa tuota halvempaa öljyä jalostettua :P
-
- -
- Viestit: 161
- Liittynyt: 2.7.2005 17:17
Menee ehkä vähän off-topickiksi kun nyt ei ole kyse kiisselistä, mutta tämä kuuluu kyllä osastoon" jäätävän hyvät" ideat osa 1...
Linkki
Linkki
-
- -
- Viestit: 367
- Liittynyt: 7.8.2007 11:37
- Viesti:
^^ tuostahan oli jo höpinää täällä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94843
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94843
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Ettei kenellekkää tuu sitte yllätyksenä...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1509468
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1509468
Ensi kesänä tankataan kaikkien aikojen kalleinta bensaa
26.03.2008 09:31
Vain huonoja uutisia on luvassa ensi kesän automatkailijoille.
95E-bensiini maksaa Ilta-Sanomien pitkäaikaisista tilastoista tekemän ennusteen mukaan keskimäärin 1,535-1,555 euroa litralta.
Lomakuukausina bensa on normaalisti ollut 12-14 senttiä kalliimpaa kuin talven hiljaisina autoilukuukausina. Tammikuussa bensan hinta kävi jo kaikkien aikojen ennätyksessä, kun keskihinta oli 1,420 euroa. Öljy- ja kaasualan keskusliiton ÖKKL:n tiistaina julkistaman tilaston mukaan maaliskuun keskihinnaksi tuli 1,419 euroa.
ÖKKL:n toimitusjohtajalla Jarmo Nupposella ei ole yhtään lohdun sanaa.
- Oikeastaan bensa on edullista, vaikka se maksaa meillä tolpalla 1,42 euroa, hän sanoo ja viittaa maailmanmarkkinoille, jossa diesel on tällä hetkellä kalliimpaa kuin bensa.
Meillä dieselin ja bensan hintojen ero on kaventunut 15 senttiin, joka on Nupposen mukaan pienin kautta aikojen.
- Kesää kohden paineet siirtyvät bensaan. Bensa kallistuu joka vuosi kalenterin mukaan.
Yksi syy miksi paineet siirtyvät bensiiniin on myös se, että heinäkuussa sitä myydään noin 15 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina, ja kysyntä nostaa jo sinällään hintaa.
Myös raakaöljyn hinta on ollut pitkään ennätyksellisen korkea. ÖKKL:n mukaan tähän on vaikuttanut useita eri tekijöitä, kuten USA:n raakaöljyvarastojen supistuminen ja dollarin heikkeneminen.
Ihmettelen sitä ku ihmiset ressaa kauheesti tota sähkön hintaa. Mun mielestä sähkö on varsin edullinen energiamuoto ja helppokäyttöinen. Monella on kännykkälasku suurempi kuin sähkölasku. Tietenkin ne jokka lämmittää tönönsä sähköllä on erijuttu.
Toi huoltoasemalla käynti on kyllä sellanen kokemus, et oikeen pahaa tekee kattella niitä lukuja, kun ne vilisee.
Tää on vaan mun mielipiteeni...
Toi huoltoasemalla käynti on kyllä sellanen kokemus, et oikeen pahaa tekee kattella niitä lukuja, kun ne vilisee.
Tää on vaan mun mielipiteeni...
Niinpä. Aina se lämmitys maksaa. Vanhukset lämmittää puilla, kaukana sekin on halvasta..
ikävä totuus on kuitenkin se, että polttonesteen hinnan nousu on omiaan kiihdyttämään inflaatiota. Omaan ajamiseeni bensanhinta ei ole pahemmin vaikuttanut, jos jonnekin pitää mennä niin silloin pitää mennä, ja jos harvoin haluaa huvikseen ajella niin eipä sekään ole ahdistanut.
ikävä totuus on kuitenkin se, että polttonesteen hinnan nousu on omiaan kiihdyttämään inflaatiota. Omaan ajamiseeni bensanhinta ei ole pahemmin vaikuttanut, jos jonnekin pitää mennä niin silloin pitää mennä, ja jos harvoin haluaa huvikseen ajella niin eipä sekään ole ahdistanut.
Ihmiset itki jo vuosituhannen alussa että eipä ole kohta enää teillä kuin ne jotka pakosta ajavat, tuntuu noita "pakosta ajavia" löytyvän aina se sama määrä vaikka polttoaine olisi kuinka kallista.
Eikä suomen kokoisella valtiolla todennäköisesti ikinä tule olemaan varaa siihen että tuollaisista verotuloista annettaisiin periksi senttiäkään.
Eikä suomen kokoisella valtiolla todennäköisesti ikinä tule olemaan varaa siihen että tuollaisista verotuloista annettaisiin periksi senttiäkään.
[email protected] kirjoitti:Lohjalla dieseli jo pari senttiä vajaa 1.30
Keskiviikkona tankkasin Häijäässä 1,349e/l hinnalla. Eilen satuin kurkkaamaan Pirkkalan ABC hintaa, niin 1,379e/l oli hinta. Paljonkohan nousee seuraavan 2kk aikana?
On.
Mihinkähän tää talous on menossa. suomessakin tyrkytellään maksukortteja (MasterCard ym) jokatuutusta, asuntojen vakuusarvot nousseet 70% -> 75-80% ja pankit tyrkyttää 100% asuntolainoja. 100% asuntolaina asuntojen hintatason laskun pelon kera ei ainakaan minusta kuulosta houkuttelevalta, samalla kun viinan, ruoan, bensan hinta kohoaa inflaation jyllätessä.
Mihinkähän tää talous on menossa. suomessakin tyrkytellään maksukortteja (MasterCard ym) jokatuutusta, asuntojen vakuusarvot nousseet 70% -> 75-80% ja pankit tyrkyttää 100% asuntolainoja. 100% asuntolaina asuntojen hintatason laskun pelon kera ei ainakaan minusta kuulosta houkuttelevalta, samalla kun viinan, ruoan, bensan hinta kohoaa inflaation jyllätessä.
Lie muuten nerokkain kusetus sitten Troijan hevosen tämä hiljan toteutettu dieselautoihin eniten kohdistunut autojen hinnanlasku? Dieselkanta vahvistuu vauhdilla, ja valtio saa paaaaaljon enemmän rahaa käyttövoimaveron muodossa kuin ennen.
Dieselin hinta nousee uskoakseni ihan lähiaikoina bensiinin tasolle, koska sehän on jo muualla maailmassa kalliimpaa kuin bensiini. Suomen nurinkurinen tilanne johtuu pelkästään dieselpolttoaineen 25%:n verosta versus bensiinin 60-70%. (Suuntaa antavia lukuja)
Etua ei siis kohta saavuteta kuin korkeintaan diesel-mallien alhaisemmasta kulutuksesta - ja ehkä sitten käänteisesti huomattavasti korkeammista korjauskuluista ja hankintahinnasta. :)
Meitä viedään kuin pässiä narussa. :|
Dieselin hinta nousee uskoakseni ihan lähiaikoina bensiinin tasolle, koska sehän on jo muualla maailmassa kalliimpaa kuin bensiini. Suomen nurinkurinen tilanne johtuu pelkästään dieselpolttoaineen 25%:n verosta versus bensiinin 60-70%. (Suuntaa antavia lukuja)
Etua ei siis kohta saavuteta kuin korkeintaan diesel-mallien alhaisemmasta kulutuksesta - ja ehkä sitten käänteisesti huomattavasti korkeammista korjauskuluista ja hankintahinnasta. :)
Meitä viedään kuin pässiä narussa. :|
Jo naapurissamme ruotsissa diesel on noin kruunun litralta kalliimpaa kuin bensa. Sielläkin kuitenkin on käsittääkseni saman tapainen dieselvero.
Tosiaankin nyt tyhmiä kansalaisia kusetetaan oikein kunnolla ostamaan uusia diesel autoja. Taidan itsekkin myydä mersun pois ja ostaa jonku parinsadan kakkiksen. =D
Euron aikana ei ole oikeastaan mikään muu halventunu kuin autot ja elektroniikka/muu kiinalainen roska.
Tosiaankin nyt tyhmiä kansalaisia kusetetaan oikein kunnolla ostamaan uusia diesel autoja. Taidan itsekkin myydä mersun pois ja ostaa jonku parinsadan kakkiksen. =D
Euron aikana ei ole oikeastaan mikään muu halventunu kuin autot ja elektroniikka/muu kiinalainen roska.
Kaikki porukalla muljuttamaan Katainen?
Menee kyllä nautettavaksi tämäkin. Tätä menoa rupean käymään Venäjällä tankkaamassa! Työpaikalta ei rajalle kuitenkaan ole kuin 20km ja viisumin ja vakuutuksen hinnalla ei tarvitse käydä kuin 5x vuodessa heittämässä ryssissä tankki täyteen niin saa jo omansa takaisin.
Menee kyllä nautettavaksi tämäkin. Tätä menoa rupean käymään Venäjällä tankkaamassa! Työpaikalta ei rajalle kuitenkaan ole kuin 20km ja viisumin ja vakuutuksen hinnalla ei tarvitse käydä kuin 5x vuodessa heittämässä ryssissä tankki täyteen niin saa jo omansa takaisin.
Äkkiä kun nettiä katselin, niin tämä näytti järkevimmältä tekstiltä tuolla:
http://www.adressit.com/bensaveroalas
Tuossakin on monta sellaista seikkaa jota ei ole mietitty loppuun asti, tai oikeastaan edes kaikkien näkökulmasta, mutta onpahan tässä maassa tyhmempiäkin asioita mennyt läpi.
Kun halutaan päästä halvalla ja autoa on pakko käyttää, niin nykyverotuksella tämä on mahdoton yhtälö, mutta kun hintaa lasketaan niin se taas tarkoittaa sitä että ylimääräinen ajelu varmasti ei tule vähentymään ja se taas johtaa siihen että kasvihuoneilmiö kiihtyy.
Mutta ainakin itse olen sitä mieltä että yksinäinen valtio ei pysty noinkin globaaliin asiaan mitään järkyttävää eroa tuomaan, varsinkin kun esimerkiksi sademetsien tuhoaminen tuottaa kuulemma 7000 kertaa enemmän hiilidioksia ilmaan kuin koko suomen vuotuinen autoilu.
Sitten on tietysti sellainenkin seikka että emme ehkä ole kuitenkaan viimeinen sukupolvi joka täällä maailmassa asioista voivottelee, mutta ainahan kolikoilla on kääntöpuolia.
http://www.adressit.com/bensaveroalas
Tuossakin on monta sellaista seikkaa jota ei ole mietitty loppuun asti, tai oikeastaan edes kaikkien näkökulmasta, mutta onpahan tässä maassa tyhmempiäkin asioita mennyt läpi.
Kun halutaan päästä halvalla ja autoa on pakko käyttää, niin nykyverotuksella tämä on mahdoton yhtälö, mutta kun hintaa lasketaan niin se taas tarkoittaa sitä että ylimääräinen ajelu varmasti ei tule vähentymään ja se taas johtaa siihen että kasvihuoneilmiö kiihtyy.
Mutta ainakin itse olen sitä mieltä että yksinäinen valtio ei pysty noinkin globaaliin asiaan mitään järkyttävää eroa tuomaan, varsinkin kun esimerkiksi sademetsien tuhoaminen tuottaa kuulemma 7000 kertaa enemmän hiilidioksia ilmaan kuin koko suomen vuotuinen autoilu.
Sitten on tietysti sellainenkin seikka että emme ehkä ole kuitenkaan viimeinen sukupolvi joka täällä maailmassa asioista voivottelee, mutta ainahan kolikoilla on kääntöpuolia.
kasvihuoneilmiö kiihtyy
Ja vitut sanon minä kun tuonne pihalle kattoo.. lunta puskee vaakatasossa ja sitä tehny kohta jo pari viikkoa! Miltei pakkasella päivälläkin ja toukokuun puoltaväliä elellään. Ei se ilmasto ainakaan lämpene, taitanee kuulua normaaliin vaihteluun tämäkin. Vanhan kansan mukaanhan tässä mennään aivan oikein kun toukokuu on kylmä, loppukesä on sitten lämmin.
Ja takaisin aiheeseen, todellakin kannattaisi suomen päättäjillä panostaa noiden sademetsien säästämiseen kuin johonkin halvatun yksityisautoilun vähentämiseen keinolla millä hyvänsä. Järjestäkööt vaikka niitä pirun kriisiryhmiä sinne viidakkoihin puhumaan mukavia!
Eihän tässä muusta ole kysymys kuin verotuoton kasvattamisesta. Dieselin hinta ei ole noussut kuin 40% vuodenvaihteesta! Ruoka noin 10% vuodenvaihteesta! No kun muutama vuosi eletään 10% todellisella inflaatiolla (väitetty 4%, vitut), niin hymyilyttää enää varsin harvaa. Täysin sama asia kun paikallisella energiayhtiöllä (Oulussa) sähkönhinnan nousun kanssa. Asiakkaat ihmettelevät ja kritisoivat kun hinta nousee 7% vuodessa, mutta mitään vastakaikua ei tule yhtiöltä. Eikä oikeastaan tarvitsekaan, kun yhtiö on myyty ajat sitten sijoittajille ja sen ainut funktio on tuottaa voittoa omistajille.
Ajat mennyt melko ankeiksi. Eikä tässä ilmastonmuutoksen kanssa ole mitään tekemistä.
Ajat mennyt melko ankeiksi. Eikä tässä ilmastonmuutoksen kanssa ole mitään tekemistä.
Laskeskelin tässä joutessani noita dieselin kannattavuuden rajoja ja tulin siihen tulokseen, että nykyisillä hinnoilla riittää edelleen se noin 17 tkm/vuosi.
Oletuksena:
Bensa-auton kulutus 7l / 100km
Diesel-auton kulutus 5,5l / 100km
Käyttövoimavero 500€ / vuosi
Tämän päivän polttoainahinnat (Polttoaine.net):
Halvin Di (Kotka): 1,299€
keskihinta Di: 1,315€
Halvin 95E(Kotka): 1,449€
keskihinta 95E: 1,474€
Omalla 40 tkm vuosiajolla säästöä tulee ~700€/vuosi.
30 tkm ajollakin ~400€.
Kellä on tietoa bensakoneisen vaikka 3B(G):n kulutuksesta, voi heitellä tännepäin. Saadaan vähän tarkempaa tietoa siitäkin. Nämä kulutukset on omasta AFN-koneisesta 3B:stä ja työkaverin 1.8 Ventosta.
Passatin diesel-rangaistus taitaa muuten olla ~450€, joten lisää säästöä siitäkin..
Oletuksena:
Bensa-auton kulutus 7l / 100km
Diesel-auton kulutus 5,5l / 100km
Käyttövoimavero 500€ / vuosi
Tämän päivän polttoainahinnat (Polttoaine.net):
Halvin Di (Kotka): 1,299€
keskihinta Di: 1,315€
Halvin 95E(Kotka): 1,449€
keskihinta 95E: 1,474€
Omalla 40 tkm vuosiajolla säästöä tulee ~700€/vuosi.
30 tkm ajollakin ~400€.
Kellä on tietoa bensakoneisen vaikka 3B(G):n kulutuksesta, voi heitellä tännepäin. Saadaan vähän tarkempaa tietoa siitäkin. Nämä kulutukset on omasta AFN-koneisesta 3B:stä ja työkaverin 1.8 Ventosta.
Passatin diesel-rangaistus taitaa muuten olla ~450€, joten lisää säästöä siitäkin..
Ja vitut sanon minä kun tuonne pihalle kattoo.. lunta puskee vaakatasossa ja sitä tehny kohta jo pari viikkoa! Miltei pakkasella päivälläkin ja toukokuun puoltaväliä elellään
No joo, ei se kasvihuoneilmiö sitä meinaakaan, että kaikkialla istutaan sortsit jalassa 50 vuoden päästä. Ääri-ilmiöt vaan lisääntyy. Ei se nyt varmaan sattumaa ole että joka vuosi tulee uusia lämpöennätyksiä ympäri maailmaa, vesistöt tulvii enemmän kuin koskaan ja tornadoja ja taifuuneja esiintyy joka vuosi useammin ja sellaisilla alueilla, joilla niitä ei aikaisemmin ole ollut.
Mutta joo, eipä hiilidioksidi nyt ehkä pahin uhka tälle planeetalle ole eikä varsinkaan ainoa. Huvittaa vaan, että tämä porukka on elellyt pallolla miltei lyhyemmän ajanjakson kuin yksikään eläinlaji 4,5 miljardin vuoden aikana, kehittänyt yhtä ja toista mihin tarvitaan 5 sormea ja kekseliäät aivot ja nyt ollaan siinä tilanteessa että kaasutetaan itseämme hengiltä, hurraa! :D
Eikun dieselistä vero pois kokonaan ja kiinteä käyttövoimavero tilalle. Olis paljon ajavalle edullisempi ratkaisu, kuin litralta kannettava vero.
Se ideahan taitaa juuri olla siinä, että mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Eikä suinkaan niin, että pitää huvikseen suhata edestakaisin "kun siitä kerran nyt on jo maksettu".
Siltikin on perseestä rahastaa "ympäristönsuojelun" varjolla.
Kuitenkin kuluttajat ostaa sitä mitä on tarjolla. Harva kuluttaja kaupassa miettii auton päästöjä sun muuta. "EKO" autot yms. maksaa helvetisti enempi, kuin ns. normaalit. Jos taas tarjolla olisi ENEMMÄN ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja järkevällä hinnalla, niin tottakai kuluttajatkin niitä ostaisi.
Koskahan parsaperseet iskee Formula 1 ja muiden autourheilusarjojen kimppuun.. Ituhipit parsanippu hanurissa pyllistelemään radan varrelle?
- Onneksi itse säästän luontoa asumalla ydinkeskustassa ja näin ollen auton tarve ei aina kauhean suurta ole.
Kuitenkin kuluttajat ostaa sitä mitä on tarjolla. Harva kuluttaja kaupassa miettii auton päästöjä sun muuta. "EKO" autot yms. maksaa helvetisti enempi, kuin ns. normaalit. Jos taas tarjolla olisi ENEMMÄN ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja järkevällä hinnalla, niin tottakai kuluttajatkin niitä ostaisi.
Koskahan parsaperseet iskee Formula 1 ja muiden autourheilusarjojen kimppuun.. Ituhipit parsanippu hanurissa pyllistelemään radan varrelle?
- Onneksi itse säästän luontoa asumalla ydinkeskustassa ja näin ollen auton tarve ei aina kauhean suurta ole.
Kyllähän se lamaa pukkaa. Ei saatana ole halpunut muut kuin kakkoskoriset €uron aikana..
Vaikka taloudellinen kasvu on hidastunut niin käsittääkseni euroaikana(kin) on vuosittain keskimääräinen ostovoima suomessa parantunut? Aivan vitun turhaa tuollainen vertailu, nykyeuro kun vastannee jotain 4. markkaa kymmenen vuoden takaisissa tuloissa. Sitä on vaan opeteltu se hieno €=6mk kaava, jota voi näköjään käyttää vaikka 70-luvun muutaman tuhannen markan autojen ja nykyautojen väliseen hintavertailuun.
Tältä vuodelta löytyi pikaisella googlauksella ansiotason nousevan 5.5% ja nettoansioiden todellisen ostovoiman 2.3%, eli ei se inflaatio vielä lähelläkään ansiotason nousua ylitä.
Jotenkin tuntuu kyllä oudolta että joka vuosi lätkitään korotuksia palkkoihin ja hinnat nousee lähes samaan tahtiin... eikö siinä näin maalaisjärjellä nosteta vaan oman maan hintatasoa muihin maihin verrattuna, joka ei liene järin hyvä ulkomaankaupan kannalta? Vaan enpä minä noista jotain tajua, luulisi että noista päättävillä sentään jotain käsitystä olisi...? :)
"EKO" autot yms. maksaa helvetisti enempi, kuin ns. normaalit
No tuota en kyllä ymmärrä itsekään. Vasta tehtiin mukamas päästöjä silmälläpitäen "remonttia" autoverotukseen, mutta silti Prius tai Civic Hybrid maksaa 2000-3000€ enemmän kuin samantehoinen saastemallisisarensa.
Tietty rahat pitää nyhtää kauppoja tehdessä pois kun valtio menettää sikana verotuloja jos ja kun ihmiset ajaisi nykyistä bensapihimmillä autoilla. Tulee pari euroa vuodessa valtiolle takkiin jos Suomen autokannan keskikulutus tippuisi edes 3-4 litralla/100km.
Niinpä.
Nykyinen systeemi ainakin kuulostaa tuottoisalta, ensin lasketaan näyttävästi diesel autojen muutenkin jo laitonta autoveroa, rikotaan edelleen EU lakeja niin että perse soi. Kansa siirtyy diesel kulkineiden pariin, ja hissukseen polttoaineen hintaan 40cent/ litra lisää, veroa mitäs muutakaan. Käyttömaksu on ja pysyy.
Nykyinen systeemi ainakin kuulostaa tuottoisalta, ensin lasketaan näyttävästi diesel autojen muutenkin jo laitonta autoveroa, rikotaan edelleen EU lakeja niin että perse soi. Kansa siirtyy diesel kulkineiden pariin, ja hissukseen polttoaineen hintaan 40cent/ litra lisää, veroa mitäs muutakaan. Käyttömaksu on ja pysyy.
Se raha menee tasan tarkkaan kaikenmaailman paskasakin sossumaksuihin ja poliitikkojen omiin palkankorotuksiin!!
Kun diesel-polttoaineen veroa nostettiin vuoden vaihteessa enemmän kuin bensan totesi joku ekonomi, että yksikään hallitus sitten 70-luvun ei ole nopeuttanut inflaatiota niin nopeasti kuin tämä nykyinen "porvarihallitus".
Kun diesel-polttoaineen veroa nostettiin vuoden vaihteessa enemmän kuin bensan totesi joku ekonomi, että yksikään hallitus sitten 70-luvun ei ole nopeuttanut inflaatiota niin nopeasti kuin tämä nykyinen "porvarihallitus".
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
^ Juu kyllä tänne tuodaan kaikenlaisia rullaturpasätkäkoneita tuolta mongooliasta, omistaan ei pidetä edes huolta.. eihän suomi ole edes suomi enään EU:hun liittymisen jälkeen. Senhän tietääkin jo että ei ne alenna tai helpota mitenkään autoilua tässä maassa niinkauan kuin kataisen moskamulkku istuu penkillä, sais tulla kekkosen tapainen henkilö uudestaan päättämään asioista.
Viimeksi muokannut Pikku Janne, 19.5.2008 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kallista on-ja puhuttelee jo muillakin palstoilla.
Ei hyvälle näytä:Dollarin heikentyminen joka on vähäsen helpottanut tukalaa tilannetta euroopassa näyttää pysähtyneen ja kesä edessä joten bensa voi maksaa yllättävän nopeasti 2€/l. Dieselin ja bensan hintaero on pumpulla mennyt pieneksi ja maailmanmarkkinoilla diesel on kallimpaa kuin 95E . Kovin vaikea ei ole arvata että meillä on edessä myös aika jolloin diesel nousee bensan ohi.
Tällä on myös fiskaalista merkitystä valtiolle: autokannan dieselöityessä ja keskikulutuksen laskiessa verotusta täytyy lisätä,jottei tuotto laskisi.Suomi on sitoutunut pudottamaan tieliikennepäästöja ja Kataisen suusta suoraan on sanottu että yksityisautoilua on vähennettävä. On aivan selvää että verokuormaa ei tulla keventämään-päinvastoin.
Jos ajat 30tkm TDI Passatilla polttoainetta kuluu 1800l/vuosi eli 200€/kk:ssa. Asuntolainen puristuksessa korkojen noustessa+inflaation laukatessa polttoainelaskun noustessa esim 400€/kk on varmasti ajomäärän pienentäminen edessä.
Ei hyvälle näytä:Dollarin heikentyminen joka on vähäsen helpottanut tukalaa tilannetta euroopassa näyttää pysähtyneen ja kesä edessä joten bensa voi maksaa yllättävän nopeasti 2€/l. Dieselin ja bensan hintaero on pumpulla mennyt pieneksi ja maailmanmarkkinoilla diesel on kallimpaa kuin 95E . Kovin vaikea ei ole arvata että meillä on edessä myös aika jolloin diesel nousee bensan ohi.
Tällä on myös fiskaalista merkitystä valtiolle: autokannan dieselöityessä ja keskikulutuksen laskiessa verotusta täytyy lisätä,jottei tuotto laskisi.Suomi on sitoutunut pudottamaan tieliikennepäästöja ja Kataisen suusta suoraan on sanottu että yksityisautoilua on vähennettävä. On aivan selvää että verokuormaa ei tulla keventämään-päinvastoin.
Jos ajat 30tkm TDI Passatilla polttoainetta kuluu 1800l/vuosi eli 200€/kk:ssa. Asuntolainen puristuksessa korkojen noustessa+inflaation laukatessa polttoainelaskun noustessa esim 400€/kk on varmasti ajomäärän pienentäminen edessä.
Niinpä. Ihmisille toitetotetaan joukkoliikenteen käyttämistä. Mun mielestä ainakin julkisilla kulkeminen on helvetin kallista. Viimeksi taisin Tre-Hki välin matkustaa junalla vuosi sitten, oisko olli 25e tms tuo reissu yhteen suuntaan.
Kallista on bensa joo. Ei muuten edes vituttaisi, mutta kun kokoajan kustaan silmään mm. autoveron muodossa.
Se on vaan niin että kaikki maksaa. Ajoa moni voisi vähentää muuttamalla esim. keskustaan työpaikan läheisyyteen. Toisaalta, tuo usein tarkoittaa sitä että se 2500e/neliö maksava asunto maksaisi keskustassa 3500-4500e per neliö.
Kallista on bensa joo. Ei muuten edes vituttaisi, mutta kun kokoajan kustaan silmään mm. autoveron muodossa.
Se on vaan niin että kaikki maksaa. Ajoa moni voisi vähentää muuttamalla esim. keskustaan työpaikan läheisyyteen. Toisaalta, tuo usein tarkoittaa sitä että se 2500e/neliö maksava asunto maksaisi keskustassa 3500-4500e per neliö.
Kyllähän sitä julkisilla tulee silloin tällöin kuljettua. Viimeksi tammikuussa mentiin kavereiden kanssa junalla Turkuun, oli tuolloin 50% alennus normaalihintaisesta lipusta. Mutta ei paljon tarvi perheellisen miettiä kummalla lähteä koko lauman kanssa liikkeelle, junalla vai omalla autolla. Esim normaalihintaisena tuo Tampere-Turku ja takaisin tekee maksamaan noin 160e nelihenkiselle perheelle. Aika monta kertaa ajan cordoballa saman välin tuohon rahaan. Puhumattakaan siitä, että määräpää kaupungeissa tulisi jollain tavalla päästä rautatieasemalle ja pois.
taggis:
Nimenomaan IPCC asiantuntijat kertovat, ettei ääri-ilmiöt lisäänny. Sensijaan sateet heidän mukaan lisääntyy.
Tiedätkö muuten mistä IPCC sai alkunsa?
No joo, ei se kasvihuoneilmiö sitä meinaakaan, että kaikkialla istutaan sortsit jalassa 50 vuoden päästä. Ääri-ilmiöt vaan lisääntyy. Ei se nyt varmaan sattumaa ole että joka vuosi tulee uusia lämpöennätyksiä ympäri maailmaa, vesistöt tulvii enemmän kuin koskaan ja tornadoja ja taifuuneja esiintyy joka vuosi useammin ja sellaisilla alueilla, joilla niitä ei aikaisemmin ole ollut.
Nimenomaan IPCC asiantuntijat kertovat, ettei ääri-ilmiöt lisäänny. Sensijaan sateet heidän mukaan lisääntyy.
Tiedätkö muuten mistä IPCC sai alkunsa?
Löytyy niitäkin asiantuntijoita, jotka tuota mieltä olevat, mutta IPCC, tai valtaosa asiantuntijoista, ei sitä mieltä ole.
Tämä ketju onnistuu jotenkin aina hajottamaan meitsin ihan täydellisesti, kun tulee niin vitun upeeta faktaa. Tuollaisia väitteitä jotka pystyy parissa minuutissa tarkastamaan, mutta kun ei.
Kannattaa tutustua myös IPCC-vastaiseen kritiikkiin, oli oma mielipide mikä tahansa, antaa se kuitenkin uutta näkökulmaa.
Tämä ketju onnistuu jotenkin aina hajottamaan meitsin ihan täydellisesti, kun tulee niin vitun upeeta faktaa. Tuollaisia väitteitä jotka pystyy parissa minuutissa tarkastamaan, mutta kun ei.
The scientific consensus was summarized in the 2001 Third Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) as follows:
The global average surface temperature has risen 0.6 ± 0.2 °C since the late 19th century, and 0.17 °C per decade in the last 30 years.
"There is new and stronger evidence that most of the warming observed over the last 50 years is attributable to human activities", in particular emissions of the greenhouse gases carbon dioxide and methane.
If greenhouse gas emissions continue the warming will also continue, with temperatures projected to increase by 1.4 °C to 5.8 °C between 1990 and 2100. Accompanying this temperature increase will be increases in some types of extreme weather and a projected sea level rise of 9 cm to 88 cm, excluding "uncertainty relating to ice dynamical changes in the West Antarctic ice sheet". On balance the impacts of global warming will be significantly negative, especially for larger values of warming.
Kannattaa tutustua myös IPCC-vastaiseen kritiikkiin, oli oma mielipide mikä tahansa, antaa se kuitenkin uutta näkökulmaa.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23.8.2007 13:19
halapaa
No tästä seuraa vaan enemmän reissuja itärajan taa. Toivottavasti ottavat tuon viisumipakon pois niinku jossai lehessä stubb uumoili.
No sehän on selvästi suositeltavampaa asua kaupungeissa, ainakin päättäjien mielestä. Siellä kulkee julkiset hyvin. Errrr. No, esimerkiksi Oulussa on julkisella liikkuminen niin kallista, että jos on enemmän kuin kolme ihmistä lähdössä esimerkiksi Tuirasta keskustaan, niin kannattaa mennä taksilla, tulee halvemmaksi.
http://www.tulli.fi/fi/02_Yritykset/04_Valmisteverotus/01_Valmisteverolajit/05_Nestemaisten_polttoaineiden_valmistevero/03_Verotaulukko/index.jsp
Tuosta taulukosta näkee, miten paljon veroa polttoaineissa on. Mitä kalliimpaa polttoaine on letkusta, sitä vähemmän menee veroa/litra. Ne kun on kiinteitä nuo verot. Joillain on käsitys, että veroa menee jokin prosenttiosuus. Optiot tässä karttuvat eikä mikään muu.
Tuosta taulukosta näkee, miten paljon veroa polttoaineissa on. Mitä kalliimpaa polttoaine on letkusta, sitä vähemmän menee veroa/litra. Ne kun on kiinteitä nuo verot. Joillain on käsitys, että veroa menee jokin prosenttiosuus. Optiot tässä karttuvat eikä mikään muu.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa