AAZ imee öljyä ahtimeen ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

AAZ imee öljyä ahtimeen ?

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 25.3.2008 23:16

AAZ aiheuttaa taas harmaita hiuksia. Seuraavanlainen skenaario on nyt tapahtunut 2 kertaa:

Kone on startattu pakkasesta, ja se on käynyt ehkä n. minuutin, jonka jälkeen autolla on odotettu ylämäessä liikenteen sekaan pääsyä jonkin aikaa. (Perkkaan ramppi Espoossa, Kehä1 länteen) Sopivan raon tultua liikenteen sekaan joutuu tuossa liittymässä lähtemään kylmällä koneella melkein luta lattiassa, valitettavasti. Tästä seurauksena kone saa yhtäkkiä melkoisen horkan, meinaa sammua (ekalla kerralla sammuikin) ja oksentaa sinistä savua koko tienoon sakeaksi. Muutaman kymmenen sekunnin kakistelemisen ja kanssa-autoilijoiden myötähäpeän jälkeen kuitenkin suostuu jälleen käymään nätisti ja toimii täysin moitteetta sen jälkeen.

Eli mitä ihmettä tapahtuu? Joutuuko öljyä ahtimen imupuolelle huohottimen kautta? Kannen öljyn paluukierto pitäisi olla kunnossa, viime öljynvaihdossa kone sai Forte-puhdistuskäsittelyn öljyihinsä ennen vaihtoa ja ilmanputsarinkin on vielä varsin puhdas, eli kovin rajua alipainetta ei venttiilikopalle saakka pitäisi tulla? Voisiko öljyä tulla yhtäkkiä tuossa tilanteessa jostain muusta kuin huohotinputken kautta? Voisiko tuo PVC-venttiili olla sillätavoin rikki, "kulunut", tms. että se saattaisi päästää riittävästi öljyä lävitseen yhdellä kertaa, että kone tukehtuisi öljyynsä? Ja miksi noin käy vain ylämäessä?

Kone on siis AAZ joka asuu vm. '95 Passatissa, ahtoja ruuvattu sinne max. 0.9 bariin ja syöttöjä lisätty, eli se "perussetti"... Kone herää pakkasestakin vaivatta, ei huohota öljytikun reiästä ja vaikuttaa muutenkin ihan perusehjältä ollakseen jo vajaa 500 tkm ajettu. Tehoa saattaisi olla persdynon mukaan se 90-jotain kaakkia ja vääntöä tarpeeksi, mitä nyt pienellä ruuvauksella aikaiseksi saa. Öljyn pinta on toki maksimissa, mutta ei kuitenkaan yli sen. Öljynä Mobil Delvac 1 täyssynteettinen, eli senkään ei pitäisi olla ihan hirveää siirappia vielä vajaassa 10 pakkasasteessa. Alkuperäisen mittatikun tarkkuudesta en tosin tiedä.

Vastaavaa tilannetta edes vähänkään lämmenneellä koneella en ole saanut aikaiseksi. Mutta vaikka kylmän koneen repiminen on synti ja häpeä, niin kai tuohon käytökseen pitäisi joku syy olla? Onko kellään vastaavia kokemuksia?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.3.2008 23:33

ei tosakin vois olla sitä vaivaa että jää venttiilit kantamaan ku öljynpäineet on turhan kovat kylmänä, tdi:ssä sitä on mut en tiä onko nois td:ssä semmosta näkyny

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 26.3.2008 8:21

Jaa-a... enpä nyt osaa varmuudella venttiilien kantamistakaan sulkea pois, mutta jotenkin en jaksa uskoa kun kone käynnistyy nätisti ja käy muutoin ihan niinkuin pitääkin. Kun ei ole edes hydraulinostajia, jotka voisivat sekoilla vanhemmiten paksun öljyn kanssa. Eli noitten kahden tapauksen perusteella tuo tapahtuu vain, kun seuraavien olosuhteiden yhtäaikaa vallitessa:

1. kone on kylmä (ja öljyt kylmiä tietysti myös), ja on startattu pakkasesta ilman lohkolämmitintä.
2. kyseessä on reilu ylämäki
3. kiusataan kylmää konetta tekemällä paikaltaan repivä lähtö siihen ylämäkeen

Venttiilikopan tiiviste tuohon tuli vaihdettua joskus vajaa vuosi sitten, mutten muista millaisista rei'istä öljyn on tarkoitus valua takaisin alas. En mitenkään jaksaisi/haluaisi uskoa, että niistä jokin olisi tukossa, mutta ei kai sekään mahdotonta olisi. Voisiko moiset oireet sitten yksistään johtua siitä?

Mitä tuon PVC-mokkulan sisällä on? Jotain muutakin kuin esim. vaahtomuovipala tai jotain verkkoa? Voiko se mennä jotenkin epäkuntoon?


EDIT: paitsi että TIETYSTI myös AAZissa on hydrauliset nostajat... ja vieläpä ilmeisesti samat osat kuin vanhemmissa TDI-koneissa. Eli sikäli tuo horkan saaminen voisi ehkä johtuakin kantavista venttiileistä. Tuon savun määrä on vain niin härski, ja se on niin sinistä, hiukan mietityttää, voisiko se johtua vain siitä, että vaikkapa pakoventtiili kantaa, eikä nafta pala täydellisesti?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 26.3.2008 10:21

ääniä lisää kantaville venttiileille täältäkin.omassa ex pasuunessa(92 AAZ) oli samaa vikaa joskus.koskaan ei sitä tehnyt jos motti oli kunnolla lämmin ennen kierrättämistä.eli sehän on synti ja häpeä jos vanhaa luukuttaa kylmänä.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 26.3.2008 11:00

itselläkin jää kantamaan venttiilit jos kylmänä polkasee, kestää sen 10s että käynti tasaantuu...
Itsellä on öljynpaine mittari josta näkee aika hyvin kun öljyt on lämminneet ja notkistuneet, ennen sitä ei pysty ryntäyttämään konetta pienellä vaihteella.(1 ja 2)

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 26.3.2008 12:07

Kiitoksia vastauksista, seuraavaksi olisikin kiva tietää, millaista tervaa tuo Delvac 5w-40 on kylmässä, eli joku -10 astetta ja kylmempää. Sen periaatteessa pitäisi olla hyvin samanlaista kuin Mobil 1 RF, mutta sisältäisi vain enemmän lisäaineistusta dieselin happamia palojätteitä torjumaan.

Venttiilien hienoinen kantaminen selittäisi kyllä kakistelun ja vaivalloisen käynnin. Ilmeisesti venttiilit eivät kuitenkaan tuon takia yllä tekemään lähikontaktia mäntiin?

Eipä silti, kylmänä repiminen ei yleisesti ottaen kuulu tapoihin, olipa koneessa nyt millaiset rasvat hyvänsä, eikä tuota oiretta ole ollut kylmälläkään koneella, kunhan se on vain ehtinyt käydä edes hiukan, luokkaa joitakin minuutteja. Moni pääkaupunkiseudulla asuva varmaan tietääkin, miten viheliäinen paikka tuo liittymä Perkkaalta Kehä1 länteen on ruuhka-aikaan, kovin hitaasti ei vain voi tulla 70-100 km/h etenevän liikenteen sekaan, muuten tulee helposti kolari. Mitään kiihdytyskaistaa kun ei ole, kun tullaan suoraan Turun motarille kääntyvälle kaistalle.

Yksi epäilyn paikka tietysti on itse nostajat. Ne ovat tosin hiljaiset, ei tikitystä, rapinaa tai muuta sivuääntä. Ilmeisesti niitten kuuluukin protestoida moista kohtelua ? Forte-puhdistus tuskin asiaa ainakaan pahentaa ?

Kurkistan varmuuden vuoksi vielä huohottimeen, sieltä ei kai loppujen lopuksi tarvitsisi kovinkaan paljoa (muutama ruokalusikallinen?) tulla rasvaa turbolle, että moisen savuilmiön saisi aikaan ? Vaikka savuaahan se huonosti palanut naftakin tarvittaessa aika pahasti, eikä se kylmänä välttämättä ole mustaa nokea.

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 26.3.2008 15:53

Mulla entinen auto Golf IV ahf koneella. Oli kylläkin kesä ja Castrolin slx öljyt niin oireet alkoivat nostajien vaihdon jälkeen eli kun polkaisi paikallaan kaasun pohjaan niin 3000rpm kohdalla rytkäytti ja kun päästi jalan kaasulta niin johan oli mäki sinisenä ja auto kävi ns. kahdella n. puol minsaa kunnes taas kävi normaalisti. Teki muutaman kerran kovassa kiihdytyksessä saman.

Vikaa etsittiin ja tutkittiin eikä mitään selitystä löytynyt kunnes laitoin ahtopainemittarin kiinni ja koe lenkille. Ahdot piikitti yli 2bar ja ei muutakuin tankoa säätämään. Muutaman säädön jälkeen löytyi sopiva kohta jossa ei enää oireita tullut. Syynä liian kovat ahdot jolloin alkoi vetämään venttiileitä auki ja uudet nostajat pystyi välykset korjaamaan kun öljy pysyi nostajissa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.3.2008 21:33

öljynpaineesta nuo käsittääkseni johtuu... kaverilla on jäärata-autona td-gakkis ja kylmänä tekee juuri tuota ku polkasee niin ahdot ja öp:t alkaa nousee ja ku öp:t nousee tarpeeksi niin venttiilit "sakkaa" ja käy huonosti. vähän aikaa ku antaa öljynpaineet laskea niin saa taas venttiilit toimimaan oikein ja taas käy normaalisti

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 26.3.2008 22:40

öljyn-paineista tuo johtunee. Pumpussa on paineen rajoitin joka ei toimi kunnolla ja päästää paineet kylmillä (jäykillä) öljyillä liian ylös -->6 bar. silloinhan nostajat alkaa ärvästelemään.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 26.3.2008 23:02

missähän kohtaa öljypumpussa se ylipaineventtiili on, jos ei tarvitsisi koko mottia purkaa niin sen vois tarkistaa. Koska olen itse kärsinyt tuosta ongelmasta jo pari vuotta, etenkin katsastuksessa on ongelmia ryntäyttäessä...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 27.3.2008 16:05

Eikös se ole siinä öljynsuodattimen jalassa semmonen jousikuormitteinen sylinteri edestäpin katsottuna vasemmalla puolella ö-suodattimen jalkaa. Propun alla tais olla tähti tai torx avain jolla saa auki. Siis jos on samanlainen kun alh moottorissa.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 27.3.2008 18:16

Käsittääkseni rajoitin on pumpussa. Pumppu vaan vaihtoon. helposti öljy-pohja avaamalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa