AAZ aiheuttaa taas harmaita hiuksia. Seuraavanlainen skenaario on nyt tapahtunut 2 kertaa:
Kone on startattu pakkasesta, ja se on käynyt ehkä n. minuutin, jonka jälkeen autolla on odotettu ylämäessä liikenteen sekaan pääsyä jonkin aikaa. (Perkkaan ramppi Espoossa, Kehä1 länteen) Sopivan raon tultua liikenteen sekaan joutuu tuossa liittymässä lähtemään kylmällä koneella melkein luta lattiassa, valitettavasti. Tästä seurauksena kone saa yhtäkkiä melkoisen horkan, meinaa sammua (ekalla kerralla sammuikin) ja oksentaa sinistä savua koko tienoon sakeaksi. Muutaman kymmenen sekunnin kakistelemisen ja kanssa-autoilijoiden myötähäpeän jälkeen kuitenkin suostuu jälleen käymään nätisti ja toimii täysin moitteetta sen jälkeen.
Eli mitä ihmettä tapahtuu? Joutuuko öljyä ahtimen imupuolelle huohottimen kautta? Kannen öljyn paluukierto pitäisi olla kunnossa, viime öljynvaihdossa kone sai Forte-puhdistuskäsittelyn öljyihinsä ennen vaihtoa ja ilmanputsarinkin on vielä varsin puhdas, eli kovin rajua alipainetta ei venttiilikopalle saakka pitäisi tulla? Voisiko öljyä tulla yhtäkkiä tuossa tilanteessa jostain muusta kuin huohotinputken kautta? Voisiko tuo PVC-venttiili olla sillätavoin rikki, "kulunut", tms. että se saattaisi päästää riittävästi öljyä lävitseen yhdellä kertaa, että kone tukehtuisi öljyynsä? Ja miksi noin käy vain ylämäessä?
Kone on siis AAZ joka asuu vm. '95 Passatissa, ahtoja ruuvattu sinne max. 0.9 bariin ja syöttöjä lisätty, eli se "perussetti"... Kone herää pakkasestakin vaivatta, ei huohota öljytikun reiästä ja vaikuttaa muutenkin ihan perusehjältä ollakseen jo vajaa 500 tkm ajettu. Tehoa saattaisi olla persdynon mukaan se 90-jotain kaakkia ja vääntöä tarpeeksi, mitä nyt pienellä ruuvauksella aikaiseksi saa. Öljyn pinta on toki maksimissa, mutta ei kuitenkaan yli sen. Öljynä Mobil Delvac 1 täyssynteettinen, eli senkään ei pitäisi olla ihan hirveää siirappia vielä vajaassa 10 pakkasasteessa. Alkuperäisen mittatikun tarkkuudesta en tosin tiedä.
Vastaavaa tilannetta edes vähänkään lämmenneellä koneella en ole saanut aikaiseksi. Mutta vaikka kylmän koneen repiminen on synti ja häpeä, niin kai tuohon käytökseen pitäisi joku syy olla? Onko kellään vastaavia kokemuksia?
AAZ imee öljyä ahtimeen ?
Valvoja: ffp jäsenet
Jaa-a... enpä nyt osaa varmuudella venttiilien kantamistakaan sulkea pois, mutta jotenkin en jaksa uskoa kun kone käynnistyy nätisti ja käy muutoin ihan niinkuin pitääkin. Kun ei ole edes hydraulinostajia, jotka voisivat sekoilla vanhemmiten paksun öljyn kanssa. Eli noitten kahden tapauksen perusteella tuo tapahtuu vain, kun seuraavien olosuhteiden yhtäaikaa vallitessa:
1. kone on kylmä (ja öljyt kylmiä tietysti myös), ja on startattu pakkasesta ilman lohkolämmitintä.
2. kyseessä on reilu ylämäki
3. kiusataan kylmää konetta tekemällä paikaltaan repivä lähtö siihen ylämäkeen
Venttiilikopan tiiviste tuohon tuli vaihdettua joskus vajaa vuosi sitten, mutten muista millaisista rei'istä öljyn on tarkoitus valua takaisin alas. En mitenkään jaksaisi/haluaisi uskoa, että niistä jokin olisi tukossa, mutta ei kai sekään mahdotonta olisi. Voisiko moiset oireet sitten yksistään johtua siitä?
Mitä tuon PVC-mokkulan sisällä on? Jotain muutakin kuin esim. vaahtomuovipala tai jotain verkkoa? Voiko se mennä jotenkin epäkuntoon?
EDIT: paitsi että TIETYSTI myös AAZissa on hydrauliset nostajat... ja vieläpä ilmeisesti samat osat kuin vanhemmissa TDI-koneissa. Eli sikäli tuo horkan saaminen voisi ehkä johtuakin kantavista venttiileistä. Tuon savun määrä on vain niin härski, ja se on niin sinistä, hiukan mietityttää, voisiko se johtua vain siitä, että vaikkapa pakoventtiili kantaa, eikä nafta pala täydellisesti?
1. kone on kylmä (ja öljyt kylmiä tietysti myös), ja on startattu pakkasesta ilman lohkolämmitintä.
2. kyseessä on reilu ylämäki
3. kiusataan kylmää konetta tekemällä paikaltaan repivä lähtö siihen ylämäkeen
Venttiilikopan tiiviste tuohon tuli vaihdettua joskus vajaa vuosi sitten, mutten muista millaisista rei'istä öljyn on tarkoitus valua takaisin alas. En mitenkään jaksaisi/haluaisi uskoa, että niistä jokin olisi tukossa, mutta ei kai sekään mahdotonta olisi. Voisiko moiset oireet sitten yksistään johtua siitä?
Mitä tuon PVC-mokkulan sisällä on? Jotain muutakin kuin esim. vaahtomuovipala tai jotain verkkoa? Voiko se mennä jotenkin epäkuntoon?
EDIT: paitsi että TIETYSTI myös AAZissa on hydrauliset nostajat... ja vieläpä ilmeisesti samat osat kuin vanhemmissa TDI-koneissa. Eli sikäli tuo horkan saaminen voisi ehkä johtuakin kantavista venttiileistä. Tuon savun määrä on vain niin härski, ja se on niin sinistä, hiukan mietityttää, voisiko se johtua vain siitä, että vaikkapa pakoventtiili kantaa, eikä nafta pala täydellisesti?
Kiitoksia vastauksista, seuraavaksi olisikin kiva tietää, millaista tervaa tuo Delvac 5w-40 on kylmässä, eli joku -10 astetta ja kylmempää. Sen periaatteessa pitäisi olla hyvin samanlaista kuin Mobil 1 RF, mutta sisältäisi vain enemmän lisäaineistusta dieselin happamia palojätteitä torjumaan.
Venttiilien hienoinen kantaminen selittäisi kyllä kakistelun ja vaivalloisen käynnin. Ilmeisesti venttiilit eivät kuitenkaan tuon takia yllä tekemään lähikontaktia mäntiin?
Eipä silti, kylmänä repiminen ei yleisesti ottaen kuulu tapoihin, olipa koneessa nyt millaiset rasvat hyvänsä, eikä tuota oiretta ole ollut kylmälläkään koneella, kunhan se on vain ehtinyt käydä edes hiukan, luokkaa joitakin minuutteja. Moni pääkaupunkiseudulla asuva varmaan tietääkin, miten viheliäinen paikka tuo liittymä Perkkaalta Kehä1 länteen on ruuhka-aikaan, kovin hitaasti ei vain voi tulla 70-100 km/h etenevän liikenteen sekaan, muuten tulee helposti kolari. Mitään kiihdytyskaistaa kun ei ole, kun tullaan suoraan Turun motarille kääntyvälle kaistalle.
Yksi epäilyn paikka tietysti on itse nostajat. Ne ovat tosin hiljaiset, ei tikitystä, rapinaa tai muuta sivuääntä. Ilmeisesti niitten kuuluukin protestoida moista kohtelua ? Forte-puhdistus tuskin asiaa ainakaan pahentaa ?
Kurkistan varmuuden vuoksi vielä huohottimeen, sieltä ei kai loppujen lopuksi tarvitsisi kovinkaan paljoa (muutama ruokalusikallinen?) tulla rasvaa turbolle, että moisen savuilmiön saisi aikaan ? Vaikka savuaahan se huonosti palanut naftakin tarvittaessa aika pahasti, eikä se kylmänä välttämättä ole mustaa nokea.
Venttiilien hienoinen kantaminen selittäisi kyllä kakistelun ja vaivalloisen käynnin. Ilmeisesti venttiilit eivät kuitenkaan tuon takia yllä tekemään lähikontaktia mäntiin?
Eipä silti, kylmänä repiminen ei yleisesti ottaen kuulu tapoihin, olipa koneessa nyt millaiset rasvat hyvänsä, eikä tuota oiretta ole ollut kylmälläkään koneella, kunhan se on vain ehtinyt käydä edes hiukan, luokkaa joitakin minuutteja. Moni pääkaupunkiseudulla asuva varmaan tietääkin, miten viheliäinen paikka tuo liittymä Perkkaalta Kehä1 länteen on ruuhka-aikaan, kovin hitaasti ei vain voi tulla 70-100 km/h etenevän liikenteen sekaan, muuten tulee helposti kolari. Mitään kiihdytyskaistaa kun ei ole, kun tullaan suoraan Turun motarille kääntyvälle kaistalle.
Yksi epäilyn paikka tietysti on itse nostajat. Ne ovat tosin hiljaiset, ei tikitystä, rapinaa tai muuta sivuääntä. Ilmeisesti niitten kuuluukin protestoida moista kohtelua ? Forte-puhdistus tuskin asiaa ainakaan pahentaa ?
Kurkistan varmuuden vuoksi vielä huohottimeen, sieltä ei kai loppujen lopuksi tarvitsisi kovinkaan paljoa (muutama ruokalusikallinen?) tulla rasvaa turbolle, että moisen savuilmiön saisi aikaan ? Vaikka savuaahan se huonosti palanut naftakin tarvittaessa aika pahasti, eikä se kylmänä välttämättä ole mustaa nokea.
Mulla entinen auto Golf IV ahf koneella. Oli kylläkin kesä ja Castrolin slx öljyt niin oireet alkoivat nostajien vaihdon jälkeen eli kun polkaisi paikallaan kaasun pohjaan niin 3000rpm kohdalla rytkäytti ja kun päästi jalan kaasulta niin johan oli mäki sinisenä ja auto kävi ns. kahdella n. puol minsaa kunnes taas kävi normaalisti. Teki muutaman kerran kovassa kiihdytyksessä saman.
Vikaa etsittiin ja tutkittiin eikä mitään selitystä löytynyt kunnes laitoin ahtopainemittarin kiinni ja koe lenkille. Ahdot piikitti yli 2bar ja ei muutakuin tankoa säätämään. Muutaman säädön jälkeen löytyi sopiva kohta jossa ei enää oireita tullut. Syynä liian kovat ahdot jolloin alkoi vetämään venttiileitä auki ja uudet nostajat pystyi välykset korjaamaan kun öljy pysyi nostajissa...
Vikaa etsittiin ja tutkittiin eikä mitään selitystä löytynyt kunnes laitoin ahtopainemittarin kiinni ja koe lenkille. Ahdot piikitti yli 2bar ja ei muutakuin tankoa säätämään. Muutaman säädön jälkeen löytyi sopiva kohta jossa ei enää oireita tullut. Syynä liian kovat ahdot jolloin alkoi vetämään venttiileitä auki ja uudet nostajat pystyi välykset korjaamaan kun öljy pysyi nostajissa...
öljynpaineesta nuo käsittääkseni johtuu... kaverilla on jäärata-autona td-gakkis ja kylmänä tekee juuri tuota ku polkasee niin ahdot ja öp:t alkaa nousee ja ku öp:t nousee tarpeeksi niin venttiilit "sakkaa" ja käy huonosti. vähän aikaa ku antaa öljynpaineet laskea niin saa taas venttiilit toimimaan oikein ja taas käy normaalisti
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa