1.8T passatti -99 käyntiongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

1.8T passatti -99 käyntiongelma

ViestiKirjoittaja heller » 16.3.2008 15:30

Elikkä ongelma alkoi tällä http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94468

Nyt on päästy siihen että ~5km ajon jälkeen auto hyytyi kesken ajon. Virrat tuli takas mut autoon ei tullut mitään eloa, ei edes startti pyöriny.

Vikakoodit luin ja luettavissa http://heller.huono.org/passat/vagcom.txt
Myös logi ongelman jälkeen tehty http://heller.huono.org/passat/nyt.log
Jos kukaan noista login tiedoista osaa kertoa onko arvot kohdallaan niin kertokoon toki.

Huomasin myös sammumisen jälkeen että öljykorkki oli keltainen. Eli onko siellä vedet ja öljyt sekasi? Puolat kusee vai mikä siellä mahtaa olla? lämpötila-anturi ja termostaatti on vaihdettu eli lämmöt on kohillaan. Yks mikä vielä tulee mieleen on kampi- tai nokka-akselin anturi(t)?

Kilometrejä on mittarissa siis 119tkm. Auto on tuotu saksasta joten vika voi olla vaikka missä. Kertokoon ken tietää. Vag-com löytyy itseltäni joten jos jotain pitäisi sillä katsoa niin kertokaa mitä?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 16.3.2008 16:30

No tämä vikakoodi ei kuitenkaan ole mikään hyvä asia:
16989 - Internal Control Module: ROM Error
Mitä todennäköisimmin syy tuossa lastussa. Saattaa olla korjattavissa.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 16.3.2008 17:33

Lastu on voimaa.comista saatava ja myyjä epäili että vikailmoitus tulee vain koska siellä ylipäätään on vaihdettu lastu. Tutulla oli samanmoista ongelmaa audissa samalla koneella kun oli nokka-akselin anturi paskana. Ja lastun edustaja epäili ilmamäärämittaria.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 16.3.2008 23:40

Mixture adaptation -vika voi johtua monesta asiasta, yleisimmin kuitenkin ahtovuodosta tai viallisesta ilmamassamittarista. Sekin tosin AEB-koneesta hajoaa harvemmin kuin muista malleista.

Autossa toki on muutakin vikaa, tuo ei sitä ajosta sammuta.
Päätellen siitä että virrat on kadonneet eikä startti toimi, virtalukon pohja on potentiaalinen vikakohde.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 17.3.2008 10:34

Ei se voi olla virtalukkokaan kun siis virrat tuli normaalisti päälle. Eli sammumisen jälkeen kun koitti startata niin virrat tuli yms kaikki sähköt käynnisty mut startti ei sanonu _mitään_.

Joten koska auto sammui käynnissä ollessaan ja virrat tulee voimme pois sulkea virtalukon ja ehkä ilmamassamittarin. Huomenna menee vaihtoon kampiakselin asentoanturi, katotaan miten käy.

En vaan tiedä selittääkö se tuon seosvirheen, johon sain tällästä tietoa:
"lisäksi tuo adaptation limit exceeded tarkoittaa että seos on liian laiha, ecu yrittää korjata rikastamalla mutta rikastusraja tulee vastaa"

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 18.3.2008 22:43

joo ei paljoo auttanu kampiakselin asentotunnistimen vaihto. kulutus tuntu ehkä jopa tippuvan? pitääkös tuosta vielä tyhjentää vikamuisti kun semmostakin kuulin et pitäs viel koneelle kertoo et jotai tapahtu :p

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.3.2008 8:03

pitääkös tuosta vielä tyhjentää vikamuisti kun semmostakin kuulin et pitäs viel koneelle kertoo et jotai tapahtu


Pitää.

Jos ei sen jälkeenkään toimi, niin lottoamalla vaihtelemaan osia sitten... Tarkasta ekana toki ahtovuodot?

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 19.3.2008 10:32

Okei kunhan kerkiän ni tyhjennän muistin. En usko ahtovuotoja kun auto kuitenkin toimii ihan normaalisti ajossa. Nämä ongelmat on vain tyhjäkäynnillä.

Onkos mitään järkeä sopeuttaa kaasuläppää jos ei puhdista tai tee muuta sille?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.3.2008 10:46

Ahtovuoto EI tarkoita sitä, että ahtopaineet karkaa kokonaan. Pienenpieni reikä tai vuoto, joka ei sinällään vaikuta isolla kaasulla auton käytökseen, eikä kulkupuoleen, voi etenkin tyhjäkäynnillä käyttäessä ja pienillä kierroksilla ajaessa oireilla vaikka minä paukkumisena ja rykimisenä, sekä auton sammuiluna jne. Suosittelen yhä painetestiä ahtopaineputkistolle ja coolerille.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 19.3.2008 12:07

Juu ei ollu apua vikamuistin tyhjentämisestä. Mitenkäs tuommosen painetestin tekee?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.3.2008 12:36

Imusarjan ja ahtimen päästä ahtoputket irti ja sopivat laipat päihin. Toinen laippa umpimalli ja toiseen sitten paineilmanippa. Sitten vain kompuralla ilmaa sisään. 0.5-1bar painetta ja kuuntelemaan, josko jostain päin sihisee.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 19.3.2008 22:28

Kukas mulle kompuran tuo? :p

Mut voiko ahtovuoto aiheuttaa sen että auto (kerran tähän mennessä) sammui ajossa? olin juuri hidastamassa pihaan pintakaasulla ja sit huomasin et "oho auto sammu" :O

Ja eihän tuo selitä sitäkään että sen jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin ennen kun jäähty vähän. Auto ei siis edes pyörittänyt starttia, virrat kyllä tuli.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.3.2008 22:43

Alkaa kuulostaa siis virtalukonpohjalta?

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 20.3.2008 9:47

Mut miten virtalukonpohja vaikuttaa siihen että auto ei käynnisty lämpimällä kunnolla, tai että sammuu kesken ajon? Tai siihen et jos tyhjäkäynnillä painaa vähänkin kaasua niin kierrokset tippuu 500rpm tienoille ja siitä nousee pikkuhiljaa normaaliin?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.3.2008 10:32

Nooh, mites se MAF? Ainakin tuo tyhjäkäynnin ailahtelu hieman viittaisi siihen suuuntaan. Ja tuo vikakoodi "Mixture Adaptation" kanssakin. Ja tokihan on mahdollista, että tuo temppuilu ei keskity yhteen vikaan.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 20.3.2008 12:58

En jotenkin usko että se ois MAF. TIedä sitten. Mitenkäs tuo kaasuläppä? Voisko auttaa sen puhdistus ja kalibrointi? Kun en oikeen tiedä edes mitä kaikkea siitä pitäisi purkaa.

Kuvatkin ois apua :o

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.3.2008 13:58

Edelleenkin sulla on siinä autossa enemmän kuin yks vika.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 20.3.2008 16:23

missä kaikessa? ei oo valuuttaa viedä volkkarille ;O tai tuskin edes 500e riittäis.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 20.3.2008 18:05

Suosittelen vaihtamaan japanilaiseen

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 20.3.2008 21:49

Vasta vaihdoin pois jaappanilaisesta :)

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 21.3.2008 19:35

Kaasuläpän puhdistustoimet hyvine kuvineen:
http://www.taligentx.com/passat/mainten ... ottlebody/


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa