Dumppi vuotaa tyhjäkäynnillä
Valvoja: ffp jäsenet
Dumppi vuotaa tyhjäkäynnillä
elikkäs poijjaat ja tytsyt olis sellanen juttu ku laitoin dumpin tossa yks päivä kii. ja kun auto käy tyhjäkäyntiä niin se on silloin jo hieman auki ja suhuttaa välistä ilmaa. eli millä hitolla sen saa pysymään kiinni tyhjäkäynnillä?? täytyykö laittaa sinne sisään joku tiukempi jousi?? ja ehkä myös vähän rasvata sitä? kaveri hio ihan hiomapaperilla siitä palikasta vähän reunoilta pois mikä liikkuu siellä sisällä.
Niin, jos käyttää vaikka maalaisjärkeä (tm), niin pystyy havaitsemaan sen, että dumppi, ollessaan auki tyhjäkäynnillä, imuroi aika tehokkaasti kaiken oravaa pienemmän pölyn ja paskan paineputkistoon (tyhjäkäynnillä siellä paineputkistossa vallitsee alipaine) ja sitä kautta koneeseen - luonnollisesti ohi MAF:in aiheuttaen samalla, ah, niin ihania käyntihäiriöitä: korkeaa tyhjäkäyntiä, nykimisiä ja putkessa paukkumisia.
Tuohon hieman viittasin omassakin postauksessa. Kaverilla oli joskus A3 1.8T:ssä dumpvalve, josta tuo "korkeaa tyhjäkäyntiä, nykimisiä ja putkessa paukkumisia"
Siinä oli aluksi vieläpä tuo sama ongelma, että dump jäi tyhjäkäynnillä auki, niin ai että toimi hienosti! Milloin kävi tyhjäkäyntiä kahta tonnia, milloin ei ollenkaan. Ja kaasua pumpatessa oli efektit kuin anti-lagilla... :D
Noh, ei se kyllä sen paremmin toiminut, kun se dump saatiin säädettyä kunnolla. Eli nyki ja poksui vieläkin mitä hienoimmin. Tyhjäkäyntiä se sentään oppi käymään suht asiallisesti. Mitä nyt välillä meinas sammua, kun laski kaasun ajossa.
Eli mitä tästä opimme? Ei ulospuhaltavaa venttiiliä MAFfilliseen laitteeseen.
Siinä oli aluksi vieläpä tuo sama ongelma, että dump jäi tyhjäkäynnillä auki, niin ai että toimi hienosti! Milloin kävi tyhjäkäyntiä kahta tonnia, milloin ei ollenkaan. Ja kaasua pumpatessa oli efektit kuin anti-lagilla... :D
Noh, ei se kyllä sen paremmin toiminut, kun se dump saatiin säädettyä kunnolla. Eli nyki ja poksui vieläkin mitä hienoimmin. Tyhjäkäyntiä se sentään oppi käymään suht asiallisesti. Mitä nyt välillä meinas sammua, kun laski kaasun ajossa.
Eli mitä tästä opimme? Ei ulospuhaltavaa venttiiliä MAFfilliseen laitteeseen.
Itse en ole ajanut ainakaan yhdelläkään kunnolla toimivalla 1.8T:llä. jossa olisi ollut ulospuhaltava dumpvalve. Toki, jos sen dumpin laittaa bypassin rinnalle, niin saattaa toimia jotenkuten, mutta jos bypass korvataan dumpilla, niin ei toimi ainakaan hyvin. Tuossa bypassin rinnalle laitossakaan en näe ihan hirveästi mitään järkeä. Tietty jos haluaa "muka-katu-uskottavat" suhinat autoon, niin mikä ettei. Toimii vaan paremmnin ilman ulospuhaltavia venttiileitä.
Joskus muinoin kirjoittelin pitkätkin stoorit noista dumppikokeiluista. Ajan saatossa käynyt ilmi että on tapauksia että ei toimi alkuunkaan ja tapauksia missä toimii. Omia havaintojani ovat olleet ne, että joka kerta kun kytkimen polkaisee ajosta, esim. liikennevaloihin pysähtyessä, niin seos vetää rikkaalle ja tuon seurauksena heti perään korjaa hetkeksi laihalle. Yleensä tuossa kohtaa hieman kierrokset saattaa notkahtaa...jotkut tapaukset sammahtelee ilmeisesti juurikin tuossa kohtaa. Moottorijarrutuksessa en ole huomannut mitään eroa enkä normaalissa ajotilanteissa vaihteiden vaihdon yhteydessä. Parin vuoden kokemuksella ainakaan vielä ei ole katteja mennyt rikkaasta seoksesta eikä konevaurioita tullut hetkittäisestä laihasta seoksesta. Eli tuon pohjalta on mielestäni väärin sanoa suoralta kädeltä että ei toimi alkuunkaan tai että toimii hyvin...kumpikaan noista ääripäistä ei ole täysin absoluuttinen totuus. Lienevät tapauskohtaisia kaikki ja se, että miten kokee toimivuuden on kuskista kiinni :)
Vaikka nyt haiskahtaa että haraankin hieman vastaan noille jotka sanoo että ei toimi, niin en siltikään itsekään suosittele dumppia koska niiden kanssa autoja ei ole suunniteltu toimimaan. Kokeilla voi jos tietää mitä siitä mahdollisesti seuraa...ei herneitä! :)
Vaikka nyt haiskahtaa että haraankin hieman vastaan noille jotka sanoo että ei toimi, niin en siltikään itsekään suosittele dumppia koska niiden kanssa autoja ei ole suunniteltu toimimaan. Kokeilla voi jos tietää mitä siitä mahdollisesti seuraa...ei herneitä! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa