Dumppi vuotaa tyhjäkäynnillä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jambro
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2008 17:34

Dumppi vuotaa tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja Jambro » 9.3.2008 16:14

elikkäs poijjaat ja tytsyt olis sellanen juttu ku laitoin dumpin tossa yks päivä kii. ja kun auto käy tyhjäkäyntiä niin se on silloin jo hieman auki ja suhuttaa välistä ilmaa. eli millä hitolla sen saa pysymään kiinni tyhjäkäynnillä?? täytyykö laittaa sinne sisään joku tiukempi jousi?? ja ehkä myös vähän rasvata sitä? kaveri hio ihan hiomapaperilla siitä palikasta vähän reunoilta pois mikä liikkuu siellä sisällä.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 9.3.2008 16:50

sehän on sitten ihan oikeen sulla toi dumppi!

eihän se kuulukkaan olla kiinni tyhjä käynillä! mutta se pitäis mennä kiinni kun nostaa kierroksia.

tämä tieto on semmoselta henkilöltä kuka huoltaa / asentaa turboja joka päivä

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 9.3.2008 19:00

Kyllä sen vaan kuuluu olla kiinni.
Laita jäykempi jousi, tai kiristä vanhaa ruuvilla tai prikalla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.3.2008 19:45

Niin, jos käyttää vaikka maalaisjärkeä (tm), niin pystyy havaitsemaan sen, että dumppi, ollessaan auki tyhjäkäynnillä, imuroi aika tehokkaasti kaiken oravaa pienemmän pölyn ja paskan paineputkistoon (tyhjäkäynnillä siellä paineputkistossa vallitsee alipaine) ja sitä kautta koneeseen - luonnollisesti ohi MAF:in aiheuttaen samalla, ah, niin ihania käyntihäiriöitä: korkeaa tyhjäkäyntiä, nykimisiä ja putkessa paukkumisia.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 10.3.2008 7:08

kaveri hio ihan hiomapaperilla siitä palikasta vähän reunoilta pois mikä liikkuu siellä sisällä.

Fiksu idea, toivottavasti meni tiiviys samalla. Jäykempi jousi sisälle niin homma ratkeaa.

Sitä paitsi, mitä sulla tekee dumbbi Maffikoneessa? toimivuus mahtaa olla hieno.

nikkke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 20.9.2006 11:33

ViestiKirjoittaja nikkke » 10.3.2008 8:39

Sitä paitsi, mitä sulla tekee dumbbi Maffikoneessa? toimivuus mahtaa olla hieno.
Tämä tuli itselläkin ensimmäisenä mieleen, tuntuu vähintäänkin oudolta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.3.2008 9:24

Tuohon hieman viittasin omassakin postauksessa. Kaverilla oli joskus A3 1.8T:ssä dumpvalve, josta tuo "korkeaa tyhjäkäyntiä, nykimisiä ja putkessa paukkumisia"

Siinä oli aluksi vieläpä tuo sama ongelma, että dump jäi tyhjäkäynnillä auki, niin ai että toimi hienosti! Milloin kävi tyhjäkäyntiä kahta tonnia, milloin ei ollenkaan. Ja kaasua pumpatessa oli efektit kuin anti-lagilla... :D

Noh, ei se kyllä sen paremmin toiminut, kun se dump saatiin säädettyä kunnolla. Eli nyki ja poksui vieläkin mitä hienoimmin. Tyhjäkäyntiä se sentään oppi käymään suht asiallisesti. Mitä nyt välillä meinas sammua, kun laski kaasun ajossa.

Eli mitä tästä opimme? Ei ulospuhaltavaa venttiiliä MAFfilliseen laitteeseen.

Jambro
-
Viestit: 6
Liittynyt: 24.2.2008 17:34

ViestiKirjoittaja Jambro » 17.3.2008 19:04

jjeps. koitan jäykempää jousta. kyllä sen pitäis ihan normaalisti toimia ilman häiriöitä koneessa ku koneessa. soittakaapas LMS motorsportille ja kysykää dumpin laittoa 1.8t koneeseen..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 17.3.2008 19:48

Soititko? Mitä ne sano?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 17.3.2008 19:57

mulla on ollu dumppi 1.8t passatissa ja 1.8t leonissa ja en kyllä mitään häikkää oo huomannu. mut ite en oo niitä niihin laittanu"olivat ostaessa"

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.3.2008 12:07

Itse en ole ajanut ainakaan yhdelläkään kunnolla toimivalla 1.8T:llä. jossa olisi ollut ulospuhaltava dumpvalve. Toki, jos sen dumpin laittaa bypassin rinnalle, niin saattaa toimia jotenkuten, mutta jos bypass korvataan dumpilla, niin ei toimi ainakaan hyvin. Tuossa bypassin rinnalle laitossakaan en näe ihan hirveästi mitään järkeä. Tietty jos haluaa "muka-katu-uskottavat" suhinat autoon, niin mikä ettei. Toimii vaan paremmnin ilman ulospuhaltavia venttiileitä.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 18.3.2008 12:44

Joskus muinoin kirjoittelin pitkätkin stoorit noista dumppikokeiluista. Ajan saatossa käynyt ilmi että on tapauksia että ei toimi alkuunkaan ja tapauksia missä toimii. Omia havaintojani ovat olleet ne, että joka kerta kun kytkimen polkaisee ajosta, esim. liikennevaloihin pysähtyessä, niin seos vetää rikkaalle ja tuon seurauksena heti perään korjaa hetkeksi laihalle. Yleensä tuossa kohtaa hieman kierrokset saattaa notkahtaa...jotkut tapaukset sammahtelee ilmeisesti juurikin tuossa kohtaa. Moottorijarrutuksessa en ole huomannut mitään eroa enkä normaalissa ajotilanteissa vaihteiden vaihdon yhteydessä. Parin vuoden kokemuksella ainakaan vielä ei ole katteja mennyt rikkaasta seoksesta eikä konevaurioita tullut hetkittäisestä laihasta seoksesta. Eli tuon pohjalta on mielestäni väärin sanoa suoralta kädeltä että ei toimi alkuunkaan tai että toimii hyvin...kumpikaan noista ääripäistä ei ole täysin absoluuttinen totuus. Lienevät tapauskohtaisia kaikki ja se, että miten kokee toimivuuden on kuskista kiinni :)

Vaikka nyt haiskahtaa että haraankin hieman vastaan noille jotka sanoo että ei toimi, niin en siltikään itsekään suosittele dumppia koska niiden kanssa autoja ei ole suunniteltu toimimaan. Kokeilla voi jos tietää mitä siitä mahdollisesti seuraa...ei herneitä! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa