Täysin ongelmaton automaatti!?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

Täysin ongelmaton automaatti!?

ViestiKirjoittaja mujunen » 7.2.2008 18:27

eli haussa olisi ohjeita miten automaattilaatikosta voisi saada ainakin melkein ongelmattoman.ko. ajoneuvo on passat -96 TDI 1z automaatti. Autosta oli vääntiölevy (vauhtipyörä) palasina. Vaihdoin sen mutta nyt vagcom herjaa koodia 00518 eli kaasuläppä potentiometri! Tätä paljon suurempi ongelma on: että heti kun painaa kaasua vähänkin voimakkaammin heittää laatikko vapaalle. Öljyjä en ole vielä tarkastanut mutta eikö laatikko pitäisi saada pois varaohjelmalta ennen sitä? Miten pykälät saa pysymään päällä ja vikamuistin pysymään tyhjänä?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 7.2.2008 22:02

Siinä kaasuläpän potikassa taitaa oikeesti olla vikaa, tai sitten väärin säädetty.
Tollanen vanha automaatti kun saa ainakin kick-down tietonsa tuolta potikalta.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 8.2.2008 8:53

Miten sitä sitten säädetään?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.2.2008 10:17

Eiku hetkinen...

Toihan on TDI-kone, jolloin siinä ei ole kaasuvaijeria vaan sähköinen kaasupoljin.
Potikka on silloin kaasupolkimen yhteydessä, joten kuskin jalkatilasta pitäis löytyä.

Ainakin uudemmissa autoissa voi lyödä vag-comin kiinni ja sillä seurailla (ei muista kanavaa) käyttäytyykö tuo loogisesti.
Kai sen voi myös ohmisesti mitata, luonnollisesti vastusarvon pitää käyttäyty lineaarisesti eikä "pomppia".

En tiedä voiko lopulta tuossa tapauksessa potikasta johtuva vika heittää laatikkoa vapaalle, mutta kannattaa kattoo se potikka kuntoon ja ihmetellä sitten lisää.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 8.2.2008 16:42

Vähän lisää taustaa tapauksesta. Eli edellisen omistajan mukaan auto on alkuperäinen tdi automaatti ja siihen on konerikon johdosta vaihdettu samallainen tekniikka (moottori+ laatikko) vastaavasta kolariautosta. Kuitenkin laatikko on tyypiltään ckx joka on mielestäni 1.8 bensakoneen laatikko. Sen lisäksi laatikkoon on kuulemma tehty viime kesänä n.2000€ remontti ja se on toiminut koneen kanssa yhdessä. Olenko oikeassa että laatikon pitäisi olla tyypiltään ckz?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.2.2008 21:47

En ainakaan löytänyt vastausta tuohon, edes VAG:n varaosa-albumista.

On muuten hippasen kallis uutena toi potikka, jos se on rikki. Reipas 600e, että kannattaa ehkä siinäkin tapauksessa käydä romiksella kylässä.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 10.2.2008 20:28

No niin ihmettelin vähän lisää eli tarkistin öljyt ja tarkastin kytkentöjä.. Tilanne on seuraava: pakki ykkönen ja kakkonen toimii ihan ok mutta heti kun saa kiihdytettyä sen verran että kolmosen pitäs mennä pesään niin ei mene kolmonen vaan vapaa!! En kyllä usko että se johtuu tuosta potikasta. Onkohan kellään kokemusta vastaavasta?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 11.2.2008 9:29

Joo, eipä tuo mikään potikkaongelma ole.

Siis meneekö oikeasti vapaalle? Eli vaihdenäytössäkin N, vai onko tuossa edes vaihdenäyttöä?

Mitäs jos heität kepistä pakkokolmosen päälle, meneekö kolmonen päälle?

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 11.2.2008 20:36

Ei mene. Toimii täsmälleen samalla lailla kuin D:kin. Pakko ykkönen ja kakkonen toimii niinkuin niiden kuuluukin. Uskoisin siis monitoimikatkaisimen olvan kunnossa..Harmillista kun ei ole kunnon vagcomia. Käytössäni on ainoastaan sellainen laite jolla pystyy totemaan ja nollaamaan vikakoodit mutta ei muuta. En kuitenkaan oikein suostu uskomaan että vika olisi mekaaninen.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 12.2.2008 9:09

No, mun tiedot ainaki loppuu tähän ;)

Miksei vika vois olla monitoimikatkaisijassa myös?

Laatikon solenoidit? Kai tuossakin laatikossa sellaisia on.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 12.2.2008 9:58

Varmaankin esimerkiksi Siekkisellä osaavat neuvoa asiassa.

Ettei se silti olisi jokin laatikon venttiili? Kaverilla lähti bemarissa öljyn vaihdon jälkeen mönjät niin pahasti liikkeelle, että pakkiventtiili jumiutui eikä toiminut kuukauteen.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 13.2.2008 16:48

Voihan se tietysti joku magneettiventtiileistäkin olla. Pitäisi nyt kuitenkin ensin mitata magneettiventtiilien kunto jahka kerkiän.. Onkos kellään tietoa että mikä magneettiventtiili tekee mitäkin?

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 23.2.2008 16:27

No niin nyt vihdoin on magneettiventtiilit mitattu ja ohjearvoissa ovat. Monitoimikatkaisinta mittaillessani huomasin että sen arvot eivät ole ohjearvoissa! Mitähän se tarkalleen ottaen tekee ja mitähän uusi maksaa?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.2.2008 17:46

Sitä on näemmä kahdella eri osanumerolla B-loppuinen joka maksaa joku 120e ja F-loppuinen joka maksaa n. 85e. Siis merkkiliikkeen hintoja.

En tiedä mitä kaikkea se loppujen lopuksi tekee, olen ymmärtänyt että ohjaa laatikon ohjausyksiköltä tulevia käskyjä oikeaan paikkaan? Noin karkeasti sanottuna.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 23.2.2008 19:19

Osaakos joku kertoa kenen valmistama laatikko on? ja mikä on sen tyyppi?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.2.2008 20:33

Yleensä noi on ollu VAG:n itsensä valmistamia.
Etkös itse kerro sen tyypin kolmannessa viestissäsi, CKX.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 24.2.2008 0:15

Juu kerron kyllä mutta eiköhän noita automaattilaatikoita valmista ainoostaa jokunen valmistaja esim. zf, aisan b&g jne..

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 3.3.2008 11:38

onkohan tähän ongelmaan löytyny ratkasua mulla on just sama vika -98 tdi passatissa.eli 1,2 ja pakki pelaa normaalisti.2 jälkeen nakkaa vapaalle

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 4.3.2008 18:48

noniin yritetäämpä elvyttää tätä keskustelua. mulla on juurikin tuo sama vika -98 tdi passatissa. eli 2 jälkeen tuntuu nakkaavan vapaalle,1ja 2 ja pakki toimii aivan normaalisti eikä kuulu ylimääräisiä ääniä. ja vaihtaa todella sievästi ykköseltä kakkoselle. vikakoodit on luettu ja ilmoitti viaksi monitoimikatkaisimen vikaa huonoa/katkonaista signaalia. nollattiin kävin ajelemassa ja liitettiin koneeseen ja ei ollu yhtään vikakoodia.mikä ihme tätä vaivaa. en suostu vielä ainakaan uskomaan että laatikko olis finaalissa, kun tuntuu enemmänki sähkövialta. viisaammat auttakaa. eikö kellään ole ollu samanlaista vikaa mihin olis löytyny joku selitys

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 5.3.2008 15:45

semmosen homman hoksasin tuosa äsken että vaihde keppi menee kolmoselta kakkoselle ilman sitä kepin napin painamista eihän se saisi mennä d ei mene kolmoselle eikä kakkoselta ykköselle ilman että painaa nappia.

speed
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 20.2.2005 14:46

ViestiKirjoittaja speed » 5.3.2008 19:14

Itsellä oli mitsussa samanlainen vika että heitti ylemmillä vaihteilla vapaalle, syy löytyi päätypakan levyistä, oli pinta kulunut aivan loppuun

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 5.3.2008 19:27

onkohan kallis tuomonen remontti

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 7.3.2008 7:47

Soittelin muutamaan automaattikorjaamoon ja ne kerto et kyllähän laatikko remontti aina paljon maksaa. Omasta tilanteesta sain sen verran selville että autoon on laitettu viime keväänä käytännössä kaikki kuluvat osat uusiksi. Tämän jälkeen auto on tullut takaisin korjaamolle huonon toiminnan takia. Olivat tutkineet sitä ja päätyneet elektroniikka vikaan. Täytynee vielä tutkia..

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 7.3.2008 8:43

mie alan taas kallistua mekaaniseen vikaan, kun tuosa ajellesa värkkäsin vapaata ja kolmosta niin kyllä se tuntuu kolmosella ottavan tosi vähän kiinni juuri ja juuri tuntee ku lyö kaasun pohjaan.titäskö kukaan olisko kovahomma laittaa tiptronikki tuon tavallisen 4 vaihteisen automaatin tilalle,mitä kaikkia osia joutuu vaihtaan

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 8.3.2008 20:21

kyllä siinä varmasti menee melko paljon osia uusiksi. Sain omani menemään kolmoselle kun jätin magneettiventtiilien liittimen irti. Eli meni oikeasti vikatiaan? eikö näin? Tämän perusteella mekaniikka toimisi..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.3.2008 21:57

Mekaanisen kolmosen (ainoa mekaaninen vaihde) ne ainakin lykkää pesään jos vikatila menee päälle.
Tarkottaaks toi nyt sitä, että monitoimikytkinkauppaan?

jupe792
-
Viestit: 10
Liittynyt: 2.3.2008 23:21

ViestiKirjoittaja jupe792 » 9.3.2008 16:47

käytin nuita kaikkia laatikon johtoja irti niin nyt ei pelaa ku 1 ja pakki ja näyttö jumi d:hen elikkäs mikäs tuole nyt tuli.miten nollaan ton että alkas se kakkonen ees pelaamaan. se kaasupoljin pohjassa 30s ja sitten käyntiin ei ainakaan auttanu

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 9.3.2008 17:39

Olisko se vikatilassa.
Väliaikaisen vikatilan nollaamiseen riittää kun käyttää autosta virrat pois ja sen olet varmaan tehny.
Jotain vikaa kuten esim. monitoimikytkin.

Voithan aina kokeilla nappaa akusta kengän irti 15-30 minuutiksi.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

ViestiKirjoittaja mujunen » 12.3.2008 12:54

Kuinkahan yleistä on että monitoimikytkin hajoaa? onko kellään sattunut kohdalle?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 12.3.2008 18:26

Kyllä olen lukenu audinfinnsin puolelta joistakin, eli menee niitä.

Marto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2008 21:42

ViestiKirjoittaja Marto » 7.4.2008 22:25

Itellä -97 Passat Tdi 81 kw ja ongelmia laatikon kans. Kosteella kelillä menee vikatilaan eli kolmonen jää päälle. Pakki ja 1 ja 2 toimii myös jos käyttää pakkovaihteita. Muutaman kilometrin ajon jälkeen yleensä alkaa toimia normaalisti. Kuivalla kelillä toimii ilman ongelmia. Pystyykö tuosta laatikosta lukemaan vikakoodeja muualla kuin merkkiliikkeessä? Auttakaahan tietämätöntä kun meinaa hermo mennä kun autoa kuitenkin tarvii päivittäin työmatkan taittamiseen...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 8.4.2008 8:10

Vikakoodit pystynee lukemaan mm. suurin osa AD-korjaamoista sekä korjaamot, jotka on valtuutettu tekemään vuosihuoltoja. Tai sitten kyselet foorumin kautta apuja paikallisilta VAG-COM:n omistajilta.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 8.4.2008 9:09

Tuossakin tapauksessa todennäköisesti monitoimikytkin sen johdot/liitin kärsii kosteusongelmasta.
Vikakoodien luku voisi tosiaan varmistaa asian.

Marto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2008 21:42

ViestiKirjoittaja Marto » 8.4.2008 19:05

Kiitokset vinkeistä! Voiko noita monitoimikytkimen liitoksia tarkastaa ite miten? Mistäpäin autoa nää mahdollisesti löytyy? Vai kannattaako ylipäätään mennä ite sormeilemaan?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 9.4.2008 11:59

Voihan sen liittimen ainakin katsoa ja ne johdot sieltä liittimen päästä, ettei ole rispaantuneet ja menossa esim. poikki.
Kytkin on laatikossa kiinni, eipä sinne juuri muita johtoja taida ulkoa päin tulla.

Marto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2008 21:42

ViestiKirjoittaja Marto » 9.4.2008 20:14

Kiitokset tiedoista! Pitääpä tutkia viikonloppuna mitä sieltä löytyy...

Marto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 21.1.2008 21:42

ViestiKirjoittaja Marto » 23.5.2008 20:11

Mitähän tuo monitoimikytkin mahtaa kustantaa jos se on tullut tiensä päähän? Mahtaako löytyä käytettyjä löytyä miten? Jos nyt käytettyihin viitsii puuttua... Pystyykö ite vaihtamaan vai vaatiiko jotain päivityksiä yms...? Laatikon ongelmat vaan jatkuvat ja empä ole saanut aikaiseksi käyttää autoa vielä edes vikakoodinluvussa...

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 24.5.2008 7:12

samaa on miun passatin laatikossa et 1,2 ja pakki toimii normaalisti mut D:llä ajaessa kolmosella menee vapaalle tai alamäessä mentäessä ehkä pikkusen koittaa ottaa ku kaasua pumppaa. oli tarkotus puottaa nyt laatikko pois ja kurkata sisään ja tarkistaa kaikki et onko ok. puhdistas sit kaikki paskat sieltä pois. 1000€ saisi 250-300tkm ajettuja lootia mut jospa ei ois vika laatikossa. auto on 98 vuosimallin 1.9tdi 110hp DMX tyypin laatikolla ilmeisesti. niitä on DMW, DMU.... tyypin laatikoita mut ilmeisesti ei ole ku välityksessä pieniä eroja eli käytännössä ei maha haitata.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.5.2008 19:51

AG4 askiin monitoimikytkin 80-90e. Tiptronicin monitoimikytkin tais olla päälle 400e, vähintään kuitenkin lähemmäs 400e.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa