Moro tietäjät,
Golf Syncron vm. -87 vaihdelaatikon suunnasta on alkanut kuulumaan "kopsutusta" suunnilleen vetoakseleiden pyörimisen tahtiin. Kopsutus voimistuu kovemmin vedätettäessä ja vaimenee lähes kokonaan rullatessa. On herännyt äänen perusteella epäilys, että onkohan ehkä napsahtanut hammas poikki jostain jakolaatikon vaiheilta.... ?Vaihteisto toimii muuten aivan mainiosti ja äänettömästi.
Vai onko asiantuntijoilla muita ehdotuksia mahdollisista äänilähteistä???
Onko "siviili"syncrossa ja Rallyessa sama jakolaatikko? Eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään? Mites koko vaihdelaatikko, ovatko samanlaisia välityksiltään (jos eivät ole, eroa on silloin myös perävälityksessä, eli ei käy...)? Muistaakseni "siviili"syncron laatikko on tyyppiä 009.
En ole onnistunut löytämään mistää "räjäytyskuvaa" tms. kunnollista korjausopasta näistä 4-vetolaatikoista, löytyykö esim. jostain netistä PDF:nä tai skannattuna? Yhden hyvän korjausoppaan olen netistä läytönytimuroinut, mutta jostain syystä noissa pdf-tiedostoissa ei oltu käsitelty voimasiirtopuolta lainkaan.....
Terv. Jukka S.
050-5533 244
Syncro Golffi II jakolaatikkomurheita(-ko?)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 7.3.2008 11:51
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 7.3.2008 11:51
Vetonivelpolitiikka tuli tarkistettua heti kättelyssä, ei näytä tulevan sieltä...
Ääni on matalampaa kopsutusta, vedätettäessä oikeastaan jyskytystä, joka tuntuu lattian kautta jalkapohjissa asti. Pitäis ajaa auto kunnon nosturille, jotta vois pyörien pyöriessä paikallistaa alta päin äänen tarkkaa lähdettä.
No, vaiva oli tiedossa auton hankkiessani, mutta en voinut vastustaa kiusausta kun sain ilmatteeksi hakea Golffin pois edellisen omistajan pihaa rumentamasta.... Tuohon hintaan kestää jo hieman tehdä remonttiakin!
Terv. Jukka S.
PS. Joni laitoin YV:ä....
Ääni on matalampaa kopsutusta, vedätettäessä oikeastaan jyskytystä, joka tuntuu lattian kautta jalkapohjissa asti. Pitäis ajaa auto kunnon nosturille, jotta vois pyörien pyöriessä paikallistaa alta päin äänen tarkkaa lähdettä.
No, vaiva oli tiedossa auton hankkiessani, mutta en voinut vastustaa kiusausta kun sain ilmatteeksi hakea Golffin pois edellisen omistajan pihaa rumentamasta.... Tuohon hintaan kestää jo hieman tehdä remonttiakin!
Terv. Jukka S.
PS. Joni laitoin YV:ä....
Onhan autossa jonkinlainen kardaani? ja onko yksi vai kaksi osainen?
Ainakin takavetoisissa autoissa samaa oiretta aiheuttaa kun kardaanin tukilaakerit ovat loppu. Kopsuttelee jonkin verran.
Toinen mikä voisi olla niin kardaan ristinivelet olisi loppu.
Jos ns. tasapainotus puntteja akselissa (lue kumisia kaksi osaisia renkaita) onko ne kunnossa ja oikeassa paikassa.
Sitten vielä laipat joihin kardaani tulee kiinni.
Näillä nyt alkuun.
Ainakin takavetoisissa autoissa samaa oiretta aiheuttaa kun kardaanin tukilaakerit ovat loppu. Kopsuttelee jonkin verran.
Toinen mikä voisi olla niin kardaan ristinivelet olisi loppu.
Jos ns. tasapainotus puntteja akselissa (lue kumisia kaksi osaisia renkaita) onko ne kunnossa ja oikeassa paikassa.
Sitten vielä laipat joihin kardaani tulee kiinni.
Näillä nyt alkuun.
Aikoinaan itsellä oli kakkos golffi ja siinä oli myös vastaavat oireet. Murheeksi osoittautui sisempi vetonivel. laatikkokin laakeroitiin mutta ei siellä oikeasti mitään vikaa ollut. Itsellä teki juuri sitä että se oli hyvin satunnaista, mutta silloin kun ääni tuli se oli hyvin matala ja kova ja se mikä on myös poikkeuksellista tuo ääni saattaa tulla myös suoraan ajettaessa.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 30.8.2006 23:18
Onko "siviili"syncrossa ja Rallyessa sama jakolaatikko? Eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään? Mites koko vaihdelaatikko, ovatko samanlaisia välityksiltään (jos eivät ole, eroa on silloin myös perävälityksessä, eli ei käy...)? Muistaakseni "siviili"syncron laatikko on tyyppiä 009.
Osanumerot on ainakin erilaiset Rallyessa ja normisyncrossa. Ymmärtääkseni vaihteistolla ei ole niin väliä, että onko se normi/rallye (jakovaihteisto tulee kiinni vetoakselin laippaan). Sen sijaan jakovaihteistossa ja taka-aksilan tasauspyörästössä pitää olla sama välitys. Viisaammat osannevat kertoa mitä eroja on normisyncron ja rallyen jakovaihteistojen ja tasauspyörästöjen välillä..
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Ittellä oli syncro kakkis muutama vuosi taaksepäin ja siinä kuului myös semmoinen rytmikäs kopsutus joka tuntui lattiassa. Siinä oli katkennu kaksi pulttia siitä etummaisesta rättinivelestä ja kartaani oli vain sen keskipatin ja yhden pultin varassa -no etupää kardaanista vääntyi piloille. Jäi silloin yksi kumi(käytetty) viereksimään ja olis vieläkin... jos joku kiinnostuu laitan vaikka kuvia näytille. Omakseen saa postikulujen hinnalla. (jos se nyt ehjä on, varmaksi en muista)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa