Audi 80, vilkku jää päälle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ilkarsi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.4.2006 13:38

Audi 80, vilkku jää päälle

ViestiKirjoittaja ilkarsi » 7.3.2008 12:17

Onhan tämä taas ongelma, elikkä Audi 80 1.6 TDIC (eipä liene väliä)
Nyt se ongelman keksi:

Oikeanpuolen vilkku jää palamaan. Jos valot laittaa pois, se sammuu, parkit tai ajovalot päällä vika esiintyy. Samaan aikaan vasemman puolen vilkkua voi käyttää normaalisti.

Palavan vilkun saa joskus sammutettua kun käyttää hätävilkkua päällä. Jos se ei auta niin hätävilkulla palavat kaikki vilkkuvalot yhtäjaksoisesti, leuhkan näköinen, ihan kuin limusiineissa! = American edition!

Jos virta ei ole päällä ja valot on, sain homman toimimaan siten että oikenapuolen vilkku vilkutti ja samaan aikaan sen kanssa samaa tahtia vilkkui vasemman puolen ajovalot!!! = Police edition!

Ok, maadoitusvika jep jep, alkuun huvitti mutta eipä enää kun...onhan siinä tietysti ohitetulla hetken aikaa hauskaa kun järjestää tuon valoshown...vilkku palaa oikealle, lisäksi räpyttää vasemmalle, sitten palaa kaikki ja lopuksi hätävilkut...

Kun vilkku jäi palamaan, irroitin kaikki releet kojetaulun alta sekä sulakerasiasta, yhden kerrallaan => ei vaikutusta. Irroitin kaikki sulakkeet, yhden kerrallaan => ei vaikutusta. Vilkku vain paloi koko ajan. (eli kiertää jostain, ei releen eikä sulakkeiden kautta)
Tarkistin akun ja moottorin maadoitukset, vastusta alle 1 ohmi, eli kunnossa.
CRC:tä oon ruutaillut liittimiin ja maadoituksiin yms...

Hyviä vinkkejä? Mitä sitten kokeiltas?

JukkaKo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 15.3.2007 20:24

ViestiKirjoittaja JukkaKo » 7.3.2008 20:42

Epäilisin takavaloja. Kerran tullut saman tyylinen vika vastaan. (tosin kyseessä oli Saappi)
Muistaakseni toiseen takavaloon/liittimeen oli tullut kosteutta ja hapettumaa sen verran, että vilkku paloi. Huolellinen putsaus taisi auttaa.

ilkarsi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.4.2006 13:38

ViestiKirjoittaja ilkarsi » 8.3.2008 17:08

Täytyy varmaan käydä sitten seuraavaksi nuo kaikki polttimot ja valojen liittimet suurennuslasin kanssa läpi...

ilkarsi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.4.2006 13:38

Vähän aikaa oli hiljaa...nyt taas ja uutta tietoa

ViestiKirjoittaja ilkarsi » 23.6.2008 21:07

Ok, eli tänään taas painiskellut tuon palavan vilkun kanssa. Alkuun se oli päällä aina joskus, mutta nyt on tullut jäädäkseen. Ollut nyt viikon riesana.

Mielenkiintoista eli:
1. Oikean puolen vilkku palaa kun parkit on päällä. (siis ei välkytä vaan palaa)
2. Jos laitan hätävilkut päälle, palaa kaikki vilkut yhtäjaksoisesti
3. Jos irroitan sulakkeen S7, joka on vasemman puolen parkkien sulake, vilkku sammuu. (oikean puolen vilkku on jotenkin yhteydessä vasemman puolen parkkivaloihin)

Ilman parkkivaloja vilkut ja hätävilkut toimii normaalisti (sama rele)

Mitä tehty ja ei auttanut:
Käytetty kaikki polttimot irtaallaan, yksi kerrallaan.
Ratin akselin ympärillä oleva kytkin/vivustopaketti vaihdettu.
Tarkistettu akun ja koneen maadoitukset runkoon.
Hätävilkun kytkimelle tulevien johtojen irroitus ei vaikuta, eli ei kierrä hätävilkun kytkimen kautta.
Tarkistettu reletaulun alla olevan maadoitus sekä peräkontin maadoituspisteet.
Pruutailtu pari purkkia crc:tä ympäri autoa.

Joku sähkömies varmaan kuvista jo näkee missä mättää. Mulla on muutama huono saksankielinen pdf kuva. Sanastoa ei vaan tahdo löytää, sanakirjat ei tunne (schlublicht, ruckfahrlicht, scheinwerfer)

Helppiä!

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.6.2008 21:58

Siinähän on ns. saksan parkki käytössä ja toinen mitä voisi tutkia on mittariston piirilevyn kunto.

ilkarsi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.4.2006 13:38

ViestiKirjoittaja ilkarsi » 24.6.2008 13:07

Lohduttavaa, tuo saksanparkki. Kerro se katsastusmiehelle! Sillä kun on vain tämä suomen lainsäädäntö kädessä :)

Vika ei ole mittaristoon yhteydessä muuten kuin vilkun merkkivalon osalta.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.6.2008 13:33

Kuullostaa kyllä hyvin selkeästi maadoitusvialta. Eli vasemman puolen parkki ei jostain saa maita ja ottaa sen oikeanpuolen vilkun läpi, jolloin vilkkukin palaa. Sieltä parkin maasta siis alkaisin itse sitä vikaa metsästämään.

ilkarsi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.4.2006 13:38

ViestiKirjoittaja ilkarsi » 25.6.2008 14:15

Ok, lähden sieltä jälleen sitten liikkeelle. (Paitsi että, molemmilta puolin olen irroittanut parkit jo kertaalleen, eli irtonaiset parkit ei tarvi maita ja vilkku palaa silti)

Hakusessa olisi seuraavaksi ollut myös oikean puolen vilkun + liitinpiste "Plusverbindung(Blinker rechts) im schalttafelleitungsstrang", jota eilen yritin etsiä, tulee 5 johtoa joista 3 menee vilkuille ja 2 tulee kytkimille. Jos tuon pisteen löytää ja purkaa osiin, voisi päätellä tuleeko jännite sitä kautta vilkuille. Ilmeisesti kyseessä on + liitospiste oikean puolen vilkuille, kytkintaulussa tms.... jos tuo suomennos yhtään onnistui.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 26.6.2008 10:20

Lohduttavaa, tuo saksanparkki. Kerro se katsastusmiehelle! Sillä kun on vain tämä suomen lainsäädäntö kädessä :)



Saksanparkki on kyllä tietääkseni ihan laillinen myös suomessa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.6.2008 11:19

^ On joo, tosin tuo ei ole semmoinen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa