turbo ruuvi 1,9tdi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jucci69
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.2.2008 12:57

turbo ruuvi 1,9tdi?

ViestiKirjoittaja jucci69 » 5.3.2008 18:22

onkos joku viritellyt turbo ruuvia 1.9turbo dieseliin? laitoin lastun/pumpun määränsäätö venttiilin ja nyt pitäis saada ihan hiukan lisää ahtoa koneeseen.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 5.3.2008 20:01

Vähän kun saisi speksejä mihin ollaan laittamassa.

jucci69
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.2.2008 12:57

ViestiKirjoittaja jucci69 » 5.3.2008 22:23

audi a4 1.9tdi vm.99 auto oli 110heppanen ja laitoin itse siihen tuon finnauto mobilen lastun, nyt pitäis olla 125-130hp.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.3.2008 8:51

Ahtopainetta ohjaa N75-venttiili ja voi olla että tuo lastu jo itsessään on hieman nostanut ahtopainetta, varmaksihan tämän tietää mittaamalla ahtopaineen.
Jos näin on, niin fiksuin tapa saada lisää ilmaa koneeseen on isompi ahdin, tämän jälkeen kun nälkä kasvaa niin isommat suuttimet ja näin kierre onkin jo valmis.

jucci69
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.2.2008 12:57

ViestiKirjoittaja jucci69 » 6.3.2008 8:54

lastu toimii ainoastaan määränsäätö venttiilinä.. onko tuo N75 venttiili samaisessa hukkaportin alipaine letkussa? voisiko sen korvata ruuvilla?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.3.2008 9:08

Miksi ihmeessä sinne pitää joku ruuvi tunkea?
Jätä suosiolla tollaiset viritelmät johonkin 80-luvulle ja bleedaa sitä sähköisesti jos nyt välttämättä haluat hajoittaa ahtimesim eli 3bar MAP-anturi alkuperäisen tilalle, tämä nostaa ahtopainetta 0.2-0.3bar, näin ainakin vnt-ahtimellisissa mutta uskoisin tekevän saman noissa hukkaportillisissakin.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.3.2008 9:19

Se turbon johdesiipien kello on alipaineohjattu. Siihen systeemiin ei pysty mitään turboruuvia virittämään siten että se nostaisi ahtopaineita..

Normaaliajossa kellolle vaikuttaa ulkoilman paine, jolla johdesiipiä pidetään auki ja ne ohjaavat suurimman osan pakokaasusta turbiinipyörän ohi.
Kun halutaan kiihdyttää ja tarvitaan ahtopainetta, johdesiipiä käännetään alipaineella jyrkempään kulmaan jolloin turbiinille osuu suurempi osa pakokaasuvirrasta ja se alkaa kiihtyä ja tuottaa ahtopainetta kompressoripuolelle.
Kun haluttu ahtopaine on saavutettu, N75 alkaa jälleen päästää nopeaan tahtiin vuorotellen alipainetta ja vuorotellen ulkoilman painetta alipainekellolle, jolloin sillä vaikuttava keskimääräinen paine muodostuu sellaiseksi että haluttu ahtopainetaso säilytetään.

Mikäli tuohon kellolle menevään letkuun laitetaan jonkinlainen turboruuvi joka vuotaa tuota alipainetta ulkoilmaan, saadaan ahtopaineen maksimitaso laskemaan ja paineen nousu hidastumaan. Eikä sinne suoraan alipainesäiliöstä N75:n ohikaan kannata alipainetta minkään turboruuvin kautta tuoda sillä silloin ahdin karkaa ylikierroksille ja turbo ahtaa jatkuvasti liikaa.

Ylläkuvattu sähköinen bleedaus on oikeastaan ainoa vaihtoehto.

jucci69
-
Viestit: 33
Liittynyt: 20.2.2008 12:57

ViestiKirjoittaja jucci69 » 6.3.2008 9:44

No niin siinä tuli taas paljon tietoa lisää! Kiitoksia! onko halpoja 3bar mappeja tiedossa :)?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 6.3.2008 9:46

Ihanpa tässä samalla palstalla, pari (ainakin äsken) viestiketjua alempana http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=68942


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa