turbo ruuvi 1,9tdi?
Valvoja: ffp jäsenet
turbo ruuvi 1,9tdi?
onkos joku viritellyt turbo ruuvia 1.9turbo dieseliin? laitoin lastun/pumpun määränsäätö venttiilin ja nyt pitäis saada ihan hiukan lisää ahtoa koneeseen.
Ahtopainetta ohjaa N75-venttiili ja voi olla että tuo lastu jo itsessään on hieman nostanut ahtopainetta, varmaksihan tämän tietää mittaamalla ahtopaineen.
Jos näin on, niin fiksuin tapa saada lisää ilmaa koneeseen on isompi ahdin, tämän jälkeen kun nälkä kasvaa niin isommat suuttimet ja näin kierre onkin jo valmis.
Jos näin on, niin fiksuin tapa saada lisää ilmaa koneeseen on isompi ahdin, tämän jälkeen kun nälkä kasvaa niin isommat suuttimet ja näin kierre onkin jo valmis.
Miksi ihmeessä sinne pitää joku ruuvi tunkea?
Jätä suosiolla tollaiset viritelmät johonkin 80-luvulle ja bleedaa sitä sähköisesti jos nyt välttämättä haluat hajoittaa ahtimesim eli 3bar MAP-anturi alkuperäisen tilalle, tämä nostaa ahtopainetta 0.2-0.3bar, näin ainakin vnt-ahtimellisissa mutta uskoisin tekevän saman noissa hukkaportillisissakin.
Jätä suosiolla tollaiset viritelmät johonkin 80-luvulle ja bleedaa sitä sähköisesti jos nyt välttämättä haluat hajoittaa ahtimesim eli 3bar MAP-anturi alkuperäisen tilalle, tämä nostaa ahtopainetta 0.2-0.3bar, näin ainakin vnt-ahtimellisissa mutta uskoisin tekevän saman noissa hukkaportillisissakin.
Se turbon johdesiipien kello on alipaineohjattu. Siihen systeemiin ei pysty mitään turboruuvia virittämään siten että se nostaisi ahtopaineita..
Normaaliajossa kellolle vaikuttaa ulkoilman paine, jolla johdesiipiä pidetään auki ja ne ohjaavat suurimman osan pakokaasusta turbiinipyörän ohi.
Kun halutaan kiihdyttää ja tarvitaan ahtopainetta, johdesiipiä käännetään alipaineella jyrkempään kulmaan jolloin turbiinille osuu suurempi osa pakokaasuvirrasta ja se alkaa kiihtyä ja tuottaa ahtopainetta kompressoripuolelle.
Kun haluttu ahtopaine on saavutettu, N75 alkaa jälleen päästää nopeaan tahtiin vuorotellen alipainetta ja vuorotellen ulkoilman painetta alipainekellolle, jolloin sillä vaikuttava keskimääräinen paine muodostuu sellaiseksi että haluttu ahtopainetaso säilytetään.
Mikäli tuohon kellolle menevään letkuun laitetaan jonkinlainen turboruuvi joka vuotaa tuota alipainetta ulkoilmaan, saadaan ahtopaineen maksimitaso laskemaan ja paineen nousu hidastumaan. Eikä sinne suoraan alipainesäiliöstä N75:n ohikaan kannata alipainetta minkään turboruuvin kautta tuoda sillä silloin ahdin karkaa ylikierroksille ja turbo ahtaa jatkuvasti liikaa.
Ylläkuvattu sähköinen bleedaus on oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Normaaliajossa kellolle vaikuttaa ulkoilman paine, jolla johdesiipiä pidetään auki ja ne ohjaavat suurimman osan pakokaasusta turbiinipyörän ohi.
Kun halutaan kiihdyttää ja tarvitaan ahtopainetta, johdesiipiä käännetään alipaineella jyrkempään kulmaan jolloin turbiinille osuu suurempi osa pakokaasuvirrasta ja se alkaa kiihtyä ja tuottaa ahtopainetta kompressoripuolelle.
Kun haluttu ahtopaine on saavutettu, N75 alkaa jälleen päästää nopeaan tahtiin vuorotellen alipainetta ja vuorotellen ulkoilman painetta alipainekellolle, jolloin sillä vaikuttava keskimääräinen paine muodostuu sellaiseksi että haluttu ahtopainetaso säilytetään.
Mikäli tuohon kellolle menevään letkuun laitetaan jonkinlainen turboruuvi joka vuotaa tuota alipainetta ulkoilmaan, saadaan ahtopaineen maksimitaso laskemaan ja paineen nousu hidastumaan. Eikä sinne suoraan alipainesäiliöstä N75:n ohikaan kannata alipainetta minkään turboruuvin kautta tuoda sillä silloin ahdin karkaa ylikierroksille ja turbo ahtaa jatkuvasti liikaa.
Ylläkuvattu sähköinen bleedaus on oikeastaan ainoa vaihtoehto.
Ihanpa tässä samalla palstalla, pari (ainakin äsken) viestiketjua alempana http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=68942
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa