vettä sisään boraan!
Valvoja: ffp jäsenet
vettä sisään boraan!
Eli osaako joku neuvoa mistä hakea vikaa kun boraan alkoi pesussa vuotaa vettä kuskin jalkatilaan. Vettä tuli ihan noronaan jostain etukulmasta sulakkeiden yläpuolelta. ennen ei ole vastaavaa tapahtunut mistä yhtäkkinen vuoto voi johtua?
Viimeksi muokannut kuuwa, 24.2.2008 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vois olla se läpivienti läppä tai mikä se onkaan oikeelta nimeltään ni jääny jollain laittamatta kunnolla kiinni. se on siinä ihan kuskin kulmassa tuulilasin etupuolella siinä muovin alla sellanen valkoinen luukku...en tiedä mutta luulis et ei kuskin puolelle muualta voi vesi tulla...se on ainakin helppo tarkistaa
Tuollainen valkoinen rasia löytyy vanhemmista neloskoppasista, ja ne ei tietääkseni vuoda (voin olla väärässäkin), uudemmissa on sellainen musta vastaava "kansi", joka on vaan kummastakin reunasta peltimutterilla kiinni, ja ne vuotaa..
Eli gosma on oikeassa siinä, että siitä kytkentärasiasta se vuotaa, syinä saatta olla vedenpoistoreiän osittainen tukkeutuminen tuolla vesikaukalossa, jolloin vesi saa aikaa makoilla siinä rasian kannen alueella, ja toisena syynä juuri tuo että se kansi ei ole kuin päistään kiinni, ja vanhetessaan tiiviste alkaa päästämään vettä läpi siitä keskialueelta..
Lääkkeenä tälle: otat raitisilmasuodattimen "luukun" pois, pyyhkijän varret pois, tiivisteen siitä tuulilasinlistan etureunasta pois, vaikein vaihe, eli irrottaa se lista tuulilasissa olevasta urasta rikkomatta tuulilasia tai sitä listaa..
Listan alla näkyy pyyhkijän vivusto, se irti myös, tässä välissä kannattaa puhaltaa paineilmalla kaikki p*ska pois tuolta kaukalosta, ettei ne sitten tipu autoon sisälle, kun se luukku avataan..
Jos siis kyseessä se musta kansi, joka on kahdella peltimutterilla kiinni, otetaan se auki, johdot voi rauhassa irroittaa, koska ne on väreillä merkityt, kansi sivuun ja puhdistetaan hyvin kannen peittämä alue hiekasta tms. Kansi kuivataan ja putsataan myös. Itse olen laittanut vastaavissa tilanteissa silikoniliimaa reiän reunoille, ja painanut kannen kiinni (tietty ne johdot ensin kiinni;) ) ja mutterit tiukkaan, sen jälkeen vielä luukun etureunaan silikonisauma, joka kostutetulla sormella pyyhitään siistiksi.
Sitten vain käännetyssä järjestyksessä tavarat pikoilleen, ja avot, ei vuoda enää! Ainakaan sieltä;)
Jos on aikeissa laittaa vakkaria tms lähiaikoina, kannattaa se laittaa samalla, koskapa johtoja täytyy vedellä tuon luukun kautta, ja silikonin jäjiltä sitä ei saa ilman terävää veistä auki;)
[edit] Pajalle.comissa on asiaa tuosta vakkarin asennuksesta, kolmessa alimmassa kuvassa näkyy se luukku (tuossa tapauksessa se parempi valkoinen.)
Eli gosma on oikeassa siinä, että siitä kytkentärasiasta se vuotaa, syinä saatta olla vedenpoistoreiän osittainen tukkeutuminen tuolla vesikaukalossa, jolloin vesi saa aikaa makoilla siinä rasian kannen alueella, ja toisena syynä juuri tuo että se kansi ei ole kuin päistään kiinni, ja vanhetessaan tiiviste alkaa päästämään vettä läpi siitä keskialueelta..
Lääkkeenä tälle: otat raitisilmasuodattimen "luukun" pois, pyyhkijän varret pois, tiivisteen siitä tuulilasinlistan etureunasta pois, vaikein vaihe, eli irrottaa se lista tuulilasissa olevasta urasta rikkomatta tuulilasia tai sitä listaa..
Listan alla näkyy pyyhkijän vivusto, se irti myös, tässä välissä kannattaa puhaltaa paineilmalla kaikki p*ska pois tuolta kaukalosta, ettei ne sitten tipu autoon sisälle, kun se luukku avataan..
Jos siis kyseessä se musta kansi, joka on kahdella peltimutterilla kiinni, otetaan se auki, johdot voi rauhassa irroittaa, koska ne on väreillä merkityt, kansi sivuun ja puhdistetaan hyvin kannen peittämä alue hiekasta tms. Kansi kuivataan ja putsataan myös. Itse olen laittanut vastaavissa tilanteissa silikoniliimaa reiän reunoille, ja painanut kannen kiinni (tietty ne johdot ensin kiinni;) ) ja mutterit tiukkaan, sen jälkeen vielä luukun etureunaan silikonisauma, joka kostutetulla sormella pyyhitään siistiksi.
Sitten vain käännetyssä järjestyksessä tavarat pikoilleen, ja avot, ei vuoda enää! Ainakaan sieltä;)
Jos on aikeissa laittaa vakkaria tms lähiaikoina, kannattaa se laittaa samalla, koskapa johtoja täytyy vedellä tuon luukun kautta, ja silikonin jäjiltä sitä ei saa ilman terävää veistä auki;)
[edit] Pajalle.comissa on asiaa tuosta vakkarin asennuksesta, kolmessa alimmassa kuvassa näkyy se luukku (tuossa tapauksessa se parempi valkoinen.)
Jos vesi tulee "kengille", siis tippuu kojelaudan sisältä kuskin puolelta, ei taida muuta paikkaa olla mistä vuotaa kuin se luukku.. Siinä luukussahan on erikseen vielä niiden johtojen läpivienti, onko sen kumi ehjä? Mitä silikonia käytit tiivistämiseen? Tarkoitan silikonilla esim. saniteetti silikonia, millä tiivistetään laattojen saumoja tms., en siis sitä mitä sivellään oven tivisteisiin ettei ne jäätyisi..;)
jep silikoni oli oikeenlaista pitää vielä kattoa niiden piuhojen suojakumi tarkemmin näytti kyllä ihan ok.enää ei vuotanut kyllä ihan yhtä paljoa ja enin osa vedestä valui pitkin jalkatilan vasenta reunaa eli ei tippunut niin paljoa enää kenkien päälle.pitää varmaan yrittää vielä uusiks koko juttu jos oon ollu hätäillessäni huolimaton.
Kun on juuri tullut vettä sisälle niin seuraa yksin kertaisesti sitä vesi vanaa, mistä se tulee.
Vaatii vaan että on vähän muoveja purettu jalkatilasta pois eestä, että näkee.
Tosin käsikopelollakin saa jo aika tarkan paikan paikannettua, kädet siinä kyllä kastuu ;P
Itse olen noin paikallistanut aikamonta eri nestevuotoa...
Vaatii vaan että on vähän muoveja purettu jalkatilasta pois eestä, että näkee.
Tosin käsikopelollakin saa jo aika tarkan paikan paikannettua, kädet siinä kyllä kastuu ;P
Itse olen noin paikallistanut aikamonta eri nestevuotoa...
se oli juuri se musta luukku oli vaan viimeksi jäänyt yhdestä reunasta vähän huonosti tiivistetyksi otin uudelleen auki ja vedin kunnolla ainetta väliin ja tiivistin samalla konepellin aukaisuvaijerin muovit kun oli aika huonon näköiset nekin.helppo nopea homma ja tänään kävin pesussa ja kaadoin vettä päälle muutenkin niin ei vuotanut enää.
Tuolla juttua aiheesta...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=91 ... +sis%E4lle
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=91 ... +sis%E4lle
Huomasin tuossa eilen että Boran apukuskin jalkatila oli matosta läpimärkä. Tutkin nopeasti tuon oven alareunan ja se on kuiva, eli sitä kautta ei vesi varmaankaan ole tullut sisään. Sisätilanpistoke tulee tuolta etupellistä jalkatilaan, mutta tuokin on tiivis eikä ollut kosteutta ympärillä. Missähän tuossa Borassa mahtaa olla raitisilmasuodatin? Hanskalokeron takana? ja millä irtoo? Josko sieltä valuisi, tai sitten ikkunan alareunasta. Onko muilla vinkkejä? Takapenkin jalkatila on täysin kuiva. Myöskin tuo etujalkatilan reunat ovat kuivat kun painelee. Eli pelkästään pohjalla on vettä niin että verhous ja kangasmatto olivat läpimärkiä!
se on konepellinaukasu
se on konepellin aukasu vaijerin kolo mistä se vesi tulee sisään. kato mistä vaijeri tulee sisään ja tutki se tiiviste
se on konepellin aukasu vaijerin kolo mistä se vesi tulee sisään. kato mistä vaijeri tulee sisään ja tutki se tiiviste
Meinaatko tuota mun ongelmaani? Ei luulis vaan tuonne repsikan puolelle laskevan vettä, kun kerran konepelti avataan kuskin puolelta... Tutkiessani tarkemmin, huomasin että tuo oveen menevä haitarikumi oli tuosta korin puolelta etureunasta huonosti paikallaan. Tiedä sitten jos sieltä on valunut sisälle. Mutta ei sisäpuolelta näyttänyt kylläkään siltä. Sitten mietin että oisko kuitenkin tuo oven tiiviste joka kiertää oviaukossa. Jos sieltä alareunasta on vuotanut, kun verhouksen alla oli tuo kynnys hieman kostea. Aikaisemmin tosiaan ei oo huomattu tuota märkyyttä vaikka kyydissä onkin ollut usein joku. Viikonloppuna oli sadekeli ja heitin pari heppua yöllä kotiin. Heräs vaan sellanen ajatuskin että josko etupenkkiläinen ei vetänytkään ovea kunnolla kiinni ja tuolla muutaman kilometrin matkalla ois sit kaikki vedet tullut sisään... Onhan noita vaihtoehtoja. Pitää nyt kuivatella matto kokonaan ja seurata tilannetta.
Onko tuo lattian verhous yhtenäinen koko etuosassa, vai saanko maton irti vain repsikan puolelta? Keskikonsolin irrotusohjeita vois kans laittaa, kun vaikuttaa siltä että sekin pitää irrottaa tieltä pois. Sekä repsikan penkki.
Ja missä se raitisilmasuodatin sijaitsee? :)
vastaanpa itse ongelmaani, kun nyt kerran luulen sen löytäneeni. Eli revin tuon repsikan puolen lattiaverhoilut irti takajalkatilaa myöten. Oli valunut vettä taaksekin hieman. Tutkin myös auton alta ja huomasin yhden heikonnäköisen tulpan pohjasta suurin piirtein repsikan penkin alta. Revin kaikki irti ja katselin mistä vuotaisi. Yksi tulpista on suoraan yhteydessä auton alle ja siitä näkeen suoraan maahan. muut kolme repsikan jalkatilassa olevaa läpivientiä menee ikään kuin korin sisään, joten näistä ei varmaan vuotoa ole tullut. Repsikan penkin alla olevan poikittaispalkin alla on ilmeisesti tuo yksi läpivienti joka suurin syyllinen taitaa olla.
Kävin marmorilla varaamassa aikaa huoltoon että uusivat nuo läpiviennit. Soittavat kun ovat saaneet tulpat tilattua ja sitten varataan aika. Että tällasta.. Eiköhän tuo vuoto-ongelma ole sitten korjattu. Hemmetin paljon vaivaa vaan yhden pienen kumiläpyskän huonon kunnon vuoksi.
Kävin marmorilla varaamassa aikaa huoltoon että uusivat nuo läpiviennit. Soittavat kun ovat saaneet tulpat tilattua ja sitten varataan aika. Että tällasta.. Eiköhän tuo vuoto-ongelma ole sitten korjattu. Hemmetin paljon vaivaa vaan yhden pienen kumiläpyskän huonon kunnon vuoksi.
Harvemmin kyllä noiden läpivientien kautta tulee enemmälti vettä sisälle, mutta voihan se olla mahdollista. Normaalisti vaan jos tulee sisälle niin menee myös ulos.
Toivotaan kuitenkin, että ratkeaa tuolla. Itse kuivattelin autoa kolme kertaa ennenkuin vuoto löytyi. Vuoto oli tuulilasin listojen alla olevassa liimatussa saumassa kosta liimaus oli jostain syystä kovettunut/petttänyt yhdestä kohdasta. Silmällä tuota ei huomannut, mutta vesi meni läpi.
Toivotaan kuitenkin, että ratkeaa tuolla. Itse kuivattelin autoa kolme kertaa ennenkuin vuoto löytyi. Vuoto oli tuulilasin listojen alla olevassa liimatussa saumassa kosta liimaus oli jostain syystä kovettunut/petttänyt yhdestä kohdasta. Silmällä tuota ei huomannut, mutta vesi meni läpi.
En jaksa uskoa että valuisi mistään ylempää tuonne lattialle, koska kaikki reunat sekä edestä että sivuilta olivat kuivia. Ja kun kerran kunnolla iskee vettä sisään tuolta pohjan kautta, niin tuo huopamatto mikä on peltipintoja vasten imee itseensä sen verran hyvään tahtiin vettä, että ei se enää pois valu samoja reittejä, ainakaan nopeasti! Oli meinaan sen verran paljon vettä, että kun nosti nuo matot pois niin valu vettä hetken aikaa kuin raanasta valuttamalla. Pitää vielä pestä ja kuivata noi hyvin niin ei jää autoon hajuja.
Jos muistan niin voin ottaa kuvia noista. Välttämättä ei ole nuo etujalkotilan läpiviennit syyllisiä, mutta tuon keskipalkin alla oleva ehkä. Ainakin auton alla näyttää tulppa huonokuntoiselta. Sisältä en näe läpivientiä koska se jää jotenkin tuonne palkin alle piiloon. Palkin päällä on kyllä reikä, mutta siinäkin puoliksi joku levy päällä pultattuna.
Jos muistan niin voin ottaa kuvia noista. Välttämättä ei ole nuo etujalkotilan läpiviennit syyllisiä, mutta tuon keskipalkin alla oleva ehkä. Ainakin auton alla näyttää tulppa huonokuntoiselta. Sisältä en näe läpivientiä koska se jää jotenkin tuonne palkin alle piiloon. Palkin päällä on kyllä reikä, mutta siinäkin puoliksi joku levy päällä pultattuna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Google Adsense [Bot] ja 95 vierailijaa