Näppärä vanteen ET-laskuri
Valvoja: ffp jäsenet
Näppärä vanteen ET-laskuri
Onko uutta vai vanhaa.. Mutta tämä vaikutti melko kätevältä, kun se , kun laskee sekä vanteen ulko- että sisäreunan paikanmuutoksen vanhaan verrattuna. Merkkaa vain vanhan ja uuden vanteen leveys ja et:
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
No ei se ymmärrä ainakaan profiilien päälle.
215/45 15" on laiton rengas 8.5x15 vanteelle
215/40 15" on laillinen rengas 8.5x15 vanteelle.
Sitä en tiedä miksi noin päin on mutta niin sanoo viralline kirja.
Ja tottakai tota 45 profiilin kumia löytyy monelta merkiltä mutta 40 kumia ei ole varmaa ikinä tehtykkää :P
215/45 15" on laiton rengas 8.5x15 vanteelle
215/40 15" on laillinen rengas 8.5x15 vanteelle.
Sitä en tiedä miksi noin päin on mutta niin sanoo viralline kirja.
Ja tottakai tota 45 profiilin kumia löytyy monelta merkiltä mutta 40 kumia ei ole varmaa ikinä tehtykkää :P
helpoimmalla pääsee kun ilmottaa auton mihin ne vanteet on tulossa niin liikkeessä ilmotetaan mitä sinne mahtuu taulukoiden mukaan.
nyrkkisääntönä vois ajatella et jos vanneleveys levenee tuuman ni offsetti pienenee puol tuumaa eli noin 12mm. (et45=et33) niin pysytään niillä rajoilla et varmasti mahtuu.
nyrkkisääntönä vois ajatella et jos vanneleveys levenee tuuman ni offsetti pienenee puol tuumaa eli noin 12mm. (et45=et33) niin pysytään niillä rajoilla et varmasti mahtuu.
^Mutta kun yritetään mahduttaa esim. mahdollisimman leveitä vanteita ja tuoda niitä kaaren rajaan tms., niin silloin ei kyllä ole liikkeistä yhtään mitään apua. Noilla voi laskea helpommin kuinka paljon mikäkin tulee ja minnepäin siihen vakiovanteeseen verraten, jos ei jaksa itse paperilla pähkäillä.
Jos osa rengasliikkeistä ei suostu laittamaan edes kaikki STRO-normin mukaisia kumeja leveällä vanteelle, niin turha niiltä on kysyä mitään muutakaan poikkeavaa.
Jos osa rengasliikkeistä ei suostu laittamaan edes kaikki STRO-normin mukaisia kumeja leveällä vanteelle, niin turha niiltä on kysyä mitään muutakaan poikkeavaa.
Näinhän se toimii papoilla ja orkkissivulistamiehillä.
juu toimiihan se kun ne myytävät vanteet on tarkistettu etukäteen auton valmistajalta että ne mahtuu.
sekin toimii kun ostaa vanteet ja niiden lisäksi spacerit jolla muokata et sopivaksi kun kerran niitäkin spacereita on missä on pinnapultit jotka mahdollistaa pulttijaon muutoksen ni ei tartte kirota kun sopivalla pulttijaolla ei saa sellasia vanteita kun haluaa. epäkeskopulteilla saa parin millin heiton pulttijaossa korjattua. ei kylläkään sais käyttää tieliikenteessä mutta kuka sellasta tajuaa kysyä. katsastukseen orkkiskumeilla tms. "katsastuskumeilla".
omasta mielestä on huomattavasti helpompi kattoa mitä sinne mahtuu kun auto on jo "tontissa" eikä siinä mitattaessa selvitetä että joskus on madallus tulossa kun "perä" antaa taas periksi. niin ei tartte miettiä mihin asti rengas painuu jos jouset lyö pohjaan tms. madallusjousilla kun liikerata on kuitenki sen verran pienempi ja jossain tapauksissa makaa jo valmiiksi pohjaanlyötikumien varassa.
itellä oli joskus jäänyt sierra yhen vaihtokaupan yhteydessä käteen ja täytyihän siihenki pistää isoimmat vanteet mitä oli saatavilla. samalla kun pistin madalluksen mittasin ilman jousta vakkarikumilla mihin asti rengas menee pyöränkoteloon (tunkilla tukivarresta ylös pohjaanlyöntikumiin asti) ja siitä kohtaa otin leveysmitan minkä levuinen kummi (alkuperäis halkaisijaa vastaava tietysti ettei mitta muutu) ja tietysti että vanne menee. ja sen mukaan laskee sitten et:n missä kohtaa tilaa olis tulevalle setille.
tällä konstilla säästyy siltä hajoamiselta rengasliikkeessä jos paikalla ei ole asiaan perehtyneitä tai mitan käyttöä osaavia asentajia.
mihin autoon muuten ne leveät vanteet olis tulos ja minkä kokosilla kumeilla?
itellä oli joskus jäänyt sierra yhen vaihtokaupan yhteydessä käteen ja täytyihän siihenki pistää isoimmat vanteet mitä oli saatavilla. samalla kun pistin madalluksen mittasin ilman jousta vakkarikumilla mihin asti rengas menee pyöränkoteloon (tunkilla tukivarresta ylös pohjaanlyöntikumiin asti) ja siitä kohtaa otin leveysmitan minkä levuinen kummi (alkuperäis halkaisijaa vastaava tietysti ettei mitta muutu) ja tietysti että vanne menee. ja sen mukaan laskee sitten et:n missä kohtaa tilaa olis tulevalle setille.
tällä konstilla säästyy siltä hajoamiselta rengasliikkeessä jos paikalla ei ole asiaan perehtyneitä tai mitan käyttöä osaavia asentajia.
mihin autoon muuten ne leveät vanteet olis tulos ja minkä kokosilla kumeilla?
omasta mielestä on huomattavasti helpompi kattoa mitä sinne mahtuu kun auto on jo "tontissa"
Heh,no tietenkin on mutta kuinka moni rengaskauppias alkaa vääntää eri kumeja eri vanteille että asiakas saa kokeila sopiiko ne alle? =D
Jos multa kysyit niin vanteet ja kumit on mitoitettu jo. Takakumit tosin enää puuttuu.
tarkotinki että niillä kumeilla millä on ajettu sinne liikkeeseen otetaan mitat kui paljo vielä tilaa on leventää ja minnepäin.
juu sultahan mä kysyin. minkäs kokoset ne takakumit pitäis olla? saatavuusongelmia vai?
Jos multa kysyit niin vanteet ja kumit on mitoitettu jo. Takakumit tosin enää puuttuu.
juu sultahan mä kysyin. minkäs kokoset ne takakumit pitäis olla? saatavuusongelmia vai?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 9 vierailijaa