Näppärä vanteen ET-laskuri

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

Näppärä vanteen ET-laskuri

ViestiKirjoittaja zero » 26.2.2008 21:07

Onko uutta vai vanhaa.. Mutta tämä vaikutti melko kätevältä, kun se , kun laskee sekä vanteen ulko- että sisäreunan paikanmuutoksen vanhaan verrattuna. Merkkaa vain vanhan ja uuden vanteen leveys ja et:
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.2.2008 21:25

Tuossa toinen

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 28.2.2008 23:26

kiinnostais tietää mihin tollasta laskuria tarttee??

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.2.2008 23:33

Tarvii kun valitaan toisia vanteita joissa leveys ja et on vakiosta poikkeavat. Helpottaa kummasti kun näkee hetkessä että mihin suuntaan vanne liikkuu.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 29.2.2008 1:11

Todella mainio apu, kiitos postaajille. :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.2.2008 3:41

unohtakaa :)
Viimeksi muokannut kilpijoki, 29.2.2008 7:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 29.2.2008 5:48

E itoi kyllä ymmärrä normiston päälle ollenkaa.
Haluaa 8.5 leveelle vanteelle 225 kumia vaikka 215/40 on laillinen koko.

Sitäpaitsi kilpijoki.. toi on sama ku kakkos linkki

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.2.2008 7:14

No persus, en saanu tuota Sebastianin laittamaa aukeemaan jostain syystä, mutta sitten kun kokeilin bookmarkseista suoraan tuota samaa linkkiä, niin aukes. Ja mulla ei edes tallennu sivut välimuistiin...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.2.2008 14:24

E itoi kyllä ymmärrä normiston päälle ollenkaa.
Haluaa 8.5 leveelle vanteelle 225 kumia vaikka 215/40 on laillinen koko.

Onhan noille vanteiden leveyksille normistossa annettu se "laillinen" haarukka.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 29.2.2008 16:03

No ei se ymmärrä ainakaan profiilien päälle.
215/45 15" on laiton rengas 8.5x15 vanteelle
215/40 15" on laillinen rengas 8.5x15 vanteelle.

Sitä en tiedä miksi noin päin on mutta niin sanoo viralline kirja.
Ja tottakai tota 45 profiilin kumia löytyy monelta merkiltä mutta 40 kumia ei ole varmaa ikinä tehtykkää :P

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 29.2.2008 16:08

No, ehkä noi on kätevämpiä vaan siihen et minkä verran levittyy mikäkin vannekoko ja minne päin, eikä sen kummepaan...

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 2.3.2008 9:34

helpoimmalla pääsee kun ilmottaa auton mihin ne vanteet on tulossa niin liikkeessä ilmotetaan mitä sinne mahtuu taulukoiden mukaan.

nyrkkisääntönä vois ajatella et jos vanneleveys levenee tuuman ni offsetti pienenee puol tuumaa eli noin 12mm. (et45=et33) niin pysytään niillä rajoilla et varmasti mahtuu.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 2.3.2008 11:12

^Mutta kun yritetään mahduttaa esim. mahdollisimman leveitä vanteita ja tuoda niitä kaaren rajaan tms., niin silloin ei kyllä ole liikkeistä yhtään mitään apua. Noilla voi laskea helpommin kuinka paljon mikäkin tulee ja minnepäin siihen vakiovanteeseen verraten, jos ei jaksa itse paperilla pähkäillä.
Jos osa rengasliikkeistä ei suostu laittamaan edes kaikki STRO-normin mukaisia kumeja leveällä vanteelle, niin turha niiltä on kysyä mitään muutakaan poikkeavaa.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 2.3.2008 12:22

Ja kun kaikissa liikkeissä ei edes tiedetä mitä sinne mahtuu. Heti kun mennään 17" isompaan niin alkaa monessa liikkeessä ihmettely että millainenhan sinne sitten mahtuisi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.3.2008 21:39

helpoimmalla pääsee kun ilmottaa auton mihin ne vanteet on tulossa niin liikkeessä ilmotetaan mitä sinne mahtuu taulukoiden mukaan.


Näinhän se toimii papoilla ja orkkissivulistamiehillä.

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 3.3.2008 20:21

Näinhän se toimii papoilla ja orkkissivulistamiehillä.


juu toimiihan se kun ne myytävät vanteet on tarkistettu etukäteen auton valmistajalta että ne mahtuu.

sekin toimii kun ostaa vanteet ja niiden lisäksi spacerit jolla muokata et sopivaksi kun kerran niitäkin spacereita on missä on pinnapultit jotka mahdollistaa pulttijaon muutoksen ni ei tartte kirota kun sopivalla pulttijaolla ei saa sellasia vanteita kun haluaa. epäkeskopulteilla saa parin millin heiton pulttijaossa korjattua. ei kylläkään sais käyttää tieliikenteessä mutta kuka sellasta tajuaa kysyä. katsastukseen orkkiskumeilla tms. "katsastuskumeilla".

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.3.2008 21:14

^mutta sitten kun paljastuu että autoa on madallettu niin vannekauppiaan mielenkiinto ja/tai ammattitaito yleensä loppuu.

Erikoisemman kokoista vannetta jos kyselee niin kyllä sitä on turha rengasliikkeestä kysellä sopiiko ne,ite ne on selvitettävä.

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 5.3.2008 20:13

omasta mielestä on huomattavasti helpompi kattoa mitä sinne mahtuu kun auto on jo "tontissa" eikä siinä mitattaessa selvitetä että joskus on madallus tulossa kun "perä" antaa taas periksi. niin ei tartte miettiä mihin asti rengas painuu jos jouset lyö pohjaan tms. madallusjousilla kun liikerata on kuitenki sen verran pienempi ja jossain tapauksissa makaa jo valmiiksi pohjaanlyötikumien varassa.

itellä oli joskus jäänyt sierra yhen vaihtokaupan yhteydessä käteen ja täytyihän siihenki pistää isoimmat vanteet mitä oli saatavilla. samalla kun pistin madalluksen mittasin ilman jousta vakkarikumilla mihin asti rengas menee pyöränkoteloon (tunkilla tukivarresta ylös pohjaanlyöntikumiin asti) ja siitä kohtaa otin leveysmitan minkä levuinen kummi (alkuperäis halkaisijaa vastaava tietysti ettei mitta muutu) ja tietysti että vanne menee. ja sen mukaan laskee sitten et:n missä kohtaa tilaa olis tulevalle setille.
tällä konstilla säästyy siltä hajoamiselta rengasliikkeessä jos paikalla ei ole asiaan perehtyneitä tai mitan käyttöä osaavia asentajia.

mihin autoon muuten ne leveät vanteet olis tulos ja minkä kokosilla kumeilla?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.3.2008 20:52

omasta mielestä on huomattavasti helpompi kattoa mitä sinne mahtuu kun auto on jo "tontissa"


Heh,no tietenkin on mutta kuinka moni rengaskauppias alkaa vääntää eri kumeja eri vanteille että asiakas saa kokeila sopiiko ne alle? =D

Jos multa kysyit niin vanteet ja kumit on mitoitettu jo. Takakumit tosin enää puuttuu.

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 6.3.2008 19:58

tarkotinki että niillä kumeilla millä on ajettu sinne liikkeeseen otetaan mitat kui paljo vielä tilaa on leventää ja minnepäin.

Jos multa kysyit niin vanteet ja kumit on mitoitettu jo. Takakumit tosin enää puuttuu.


juu sultahan mä kysyin. minkäs kokoset ne takakumit pitäis olla? saatavuusongelmia vai?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.3.2008 21:09

vanne o 9x15 ja kumesi 215/45. oikeastaa krooninen rahapula estänyt renkaiden tilauksen. =D

tarkotinki että niillä kumeilla millä on ajettu sinne liikkeeseen otetaan mitat kui paljo vielä tilaa on leventää ja minnepäin.


Ahaa,niinpäs tietenki.

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 8.3.2008 20:58

vanne o 9x15 ja kumesi 215/45. oikeastaa krooninen rahapula estänyt renkaiden tilauksen. =D


aiwan.. jotenki tuttu tilanne kun pitäis jotai ostaa autoon..
ite oon suunnitellu putkistoa ja nyt ku olis "ylimäärästä" ni tuulilasi meni ja halkes työmatkalla.
tasan ei mee nallekarkit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 9 vierailijaa