Caddy -88 takapyöränlaakerin kiristysmomentti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

Caddy -88 takapyöränlaakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja Count » 27.2.2008 11:17

Tuli viime viikonloppuna vaihdettua toinen takalaakeri ja koeajolle kerkesin vasta tänään. Laakeri vedettiin "sopivan" tiukalle ja vähän löysytettiin, mutta nyt ajon jälkeen rasvakuppi tuntui selvästi lämpimältä kun taas toisella puolella rasvakuppi oli ihan kylmä.
Mikähän siis mahtaisi olla laakerin kiristysmomentti, haynesit eivät osaa auttaa. Ei huvittaisi uutta laakeria heti pilata.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.2.2008 11:39

Ei sitä mihinkään momenttiin vedetä. Vaan rengas ilmaan ja säätö, niin että jää pieni välys. Tai toinen tapa tarkastaa, että mutterin aluslevy liikkuu ruuvimeisselin kärjellä ilman kampeamista.

Uusi laakeri kannattaa käyttää "ylitiukalla" ja siitä löysätä oikeaan tiukkuuteensa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.2.2008 11:39

Laakerikoolit vissiin on ajettu pohjaan saakka? Sääntöjä on monia, itse olen käyttänyt rumpujarrullisissa volsuissa sääntöä: tiukkaan kiinni (kooleja hajottamatta) ja 1/8 kierrosta löysälle. Pyörää sivuttain heilutellessa pitää tuntua pieni, mutta selkeä klappi.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 27.2.2008 11:49

Tuosta lämpenemisestä: lähtisin kyllä tutkimaan laahaako jarrukengät. Uudesta laakerista en uskoisi lämpöä syntyvän, mikäli rengas pyöri laakerin asennuksen jälkeen takkuamatta.

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 27.2.2008 13:44

PItääpä tuota ruuvarikikkaa kokeilla. Jarrut tuskin laahaavat nyt kun eivät laahanneet ennenkään ja rengas pyöri(i) ihan OK. Äkkiähän tuo on avattu ja ihmetelty.

Kiitokset osallistuneille :)

314010
-
Viestit: 13
Liittynyt: 22.12.2007 18:49

ViestiKirjoittaja 314010 » 28.2.2008 23:20

ite oon pyöritelly rumpua/levyä samalla kun olen kiristänyt. ettei laakerille tule vääntöä. kun pyörän-napa pyörii melko tahmeasti niin 1/4 auki.

ei pitäis lämmetä tai kolista


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa