T5:n webasto ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Guutio
-
Viestit: 56
Liittynyt: 15.1.2004 20:49

T5:n webasto ongelma

ViestiKirjoittaja Guutio » 5.2.2008 22:06

auto on vuoden "07 T5 jossa on webasto+pikkukello sekä 2. akku. Ilmeni tuossa pikkuhiljaa sellanen vika/ominaisuus jota aattelin vähän kartoittaa että onko muilla ilmennyt samaa. kun lämmittimen pistää päälle kun esiasetus aikana on esim. 30min ja nuolesta lisää jäännösaikaa esim. 60 minuuttiin. niin lämmitys loppuu kuitenkin esiasetetun 30min kohdalla ja näyttöön tulee F--? Koska vian korjaamisen takia on tärkeä tietää ettei tämä ole ominaisuus, että jos vain viittisitte tekstata että miten käy ja ilmoittelisitte tänne tai privana.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 6.2.2008 8:00

se aika pitää muuttaa silloin ku lämmitin ei ole päällä.
kun teet tarpeeks monta vikaa menee lämmitin lukkoon.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 6.2.2008 16:09

cordobavariotdi: Milloinkas moinen on tullut? Aina olen onnistunut muuttaa aiemmissa autoissa tuota lämmityksen kestoa kesken lämmityksen. Ja tuntui toimivan Multivanissakin kun sitä kerran koitin.
F-- itse saan lähinnä kun käynnistää auton kesken lämmityksen. Eikä ole vielä tämän talven aikana mennyt lämmitin lukkoon vaikka joka aamu tuota virhettä vilkuttaa.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 6.2.2008 21:05

ainakin isommissa F-- on virta poikki ja mielestäni se tulee alijännitteestä joka on noin 10-11 v riippuu lämmittimestä, startatessa menee alle jos on yksi akku.
Onko sinun 2 akku kunnossa ,mittaappa jännite pitkän käytön jälkeen.
Webasto thermo 90s F-- on 3 virheen jäkeinen lukko joka purkautuu kun ottaa sulakkeet irti vähäksi aikaa.

Maxa
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.5.2005 19:24

ViestiKirjoittaja Maxa » 7.2.2008 21:39

Jos ajastan webasto kelloni seuraavaa aamua varten ja asetan lämmitysajaksi vaikka 45min niin lämmitys kuitenkin katkeaa 30min kohdalla, en muista tuleeko tuo F-- merkintä mutta ärsyttävä vika kovilla pakkasilla..Onko tuo nyt jotenkin muutettavissa?

Ja tähän perään vähän OT

Laitan auton käyntiin kylmänä, vaikka -5 pakkasta niin kone ei käy tasasesti vaan" hyppyyttää" kierroksia muutaman sekunnin..

Huollossa totesi ettei oo mitään vikaa, vaikka epäilen suuresti..Tekee todella raastavalla äänellä hyppyytystä..Onko muilla vastaavaa?

-06 2.5TDI Transporter

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 8.2.2008 7:10

Työautona -06 portteri. Autossa on kaksi webastoa, toinen lämmittää konetta ja hyttiä, toinen pelkästään takatilaa. Hytinlämmittimen pisin aika on juurikin tuo 30 minuuttia ja takaosan 120 min. Takaosalle laitettiin erikkokatkaisin, jolla lämmitin saadaan päälle ON/OFF tyyppisesti. Kovilla pakkasilla (ei tänä talvena) webasto pyörii läpi yön, pelkkä sisätilan lämmitin ei riitä mihinkään.

heito
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.10.2007 10:56

ViestiKirjoittaja heito » 14.2.2008 21:40

Lämmittääkö teidän webasto moottorin ja sisätilat?

Mulla puhaltaa lämmintä sisään, moottorin hehku vilahtaa vaan startatessa.
Moottori lähtee kuitenkin huonommin käyntiin webastolla kuin kylmiltään.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 14.2.2008 22:36

Moottorin lämmitys riippuu siitä onko T5:ssa tehtaan vaiko jälkiasennettu kellosarja. Tehtaan kellosarjassa tulee mukana joku magneettiventtiili (tms) joka sulkee moottorin kierron esilämmityksen ajaksi ja siten lämmittää vain sisätiloja.

Itsellä ainakin kahdessa T5:ssa on jälkiasennetun kellon kanssa moottori lämmennyt selvästi ohjaamon ohella, vaikka merkkiliikkeen kanta on ettei näin käy missään T5:ssa :)

heito
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.10.2007 10:56

ViestiKirjoittaja heito » 15.2.2008 9:23

Tämä tehtaankellolla (kattossa). Kuuluukohan silloin edes lämmittää moottoria?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 15.2.2008 21:09

Väittävät ettei kuuluisi esilämmittää moottoria tehtaankellosarja.

t5porter4m
-
Viestit: 41
Liittynyt: 27.4.2005 1:24

ViestiKirjoittaja t5porter4m » 24.2.2008 8:02

Mitäs iloa webastosta sitten olisi, ellei se lämmittäisi konetta, esim. 30 ast pakkasessa, vaan ainoastaan ohjaamon? Silloinhan olisi ihan sama kun laittais koneen kylmiltään käyntiin puoleksi tunniksi ja menis odotelles vaikka syömään aamupalan..

Mulla -05 T5 porter tehdaskellolla ja kyllä konekin lämpee.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 24.2.2008 10:17

Nahkahousujen keksintö tuo on jotta kabiini lämpenee nopeammin - ei siinä järkeä olekaan meidän ilmaston kannalta, mutta nahkahousut haluavat autonsa sisätilat nopeasti lämpöiseksi, eivät moottoria. Kun moottorin lämmitys estetään magneettiventtiilillä eriytetyllä jäähdytysnesteen kierrolla, jää sisätilojen pienemmällä jäähdytysnesteen määrälle enemmän lämpöä Webastolta ja tällöin tietenkin sisätilat lämpenevät nopeammin.

Itsellä on -07 T5 tehtaan kellosarjalla ja tupla-akuilla ja siinä ei tosiaan lämpene kone ainakaan niin nopeasti kuin -05 T5 Multivanissa jossa on jälkiasennettu kellosarja. Tämän huomaa ihan käsin kosketellessa jäähdytysnesteen letkuja ja koneen lohkoa.

Merkkiliikkeen huollon kanta oli viimeksi kun tätä kyselin, ettei missään T5:ssa esilämpene kone, vaan pelkkä ohjaamo - mutta siinähän ovat väärässä. T5:sta en ole tutkinut, mutta esim. Touranissa tuota eri kierrot eriyttävää magneettiventtiiliä sai ohjattua VAG-Comilla. Ja tuo magneettiventtiili oli Touranissa vain jos autossa oli tehtaan kellosarjalla varustettu Webasto, diesel malleissa Webasto on aina vakiona 'automaattinen' kuten T5:ssakin. Touranissakin toki huomasi sen kovilla pakkasilla, että jos esilämmitti sisätiloja niin moottori ei käynnistyessään savuttanut ja köhinyt niin pahasti esim. -30C - 40C pakkasilla. Eli ilmeisesti lämpöä pääsee (joko sen venttiilin ohi tai sitten 'säteilemällä') sen verran sisätilojen kierrosta moottorillekin, että moottorin käynnistys huomattavasti helpottuu.
Tuota T5:sta tehtaan kellosarjalla en ole vielä joutunut kiskomaan käyntiin noin kovilla pakkasilla, joten en osaa sanoa käykö siinä samalla tavalla. Mutta jo pienillä pakkasilla on selvää, että tehtaan kellosarjalla varustetun moottori on viileämpi samoilla pakkasilla samalla esilämmitysajalla, vaikka tuossa omassa Multivanissa on suurempi sisätilavuus mitä lämmittää ja sen Climatronic puhaltaa lämpöä sisälle aina täydellä teholla, kun pakun tehtaan kellosarja puhaltaa vain 2. nopeudella. Tietenkin voi olla mahdollista, että T5:ssa saa tuota magneettiventtiiliä myös ohjattua huollon testerillä tai VAG-Comilla kuten Touranissa, tällöinhän sen saa pois päältä ja moottori alkaa lämmetä tehokkaammin.

wwwili
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.4.2006 22:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja wwwili » 26.2.2009 17:04

Minä asensin juuri duunissa "Webasto-Gurun" kanssa -05 T5:een jälkiasennuskellon, ja sain heti itselleni vikakoodi F- -.

Ja oltiin sitten aamu neljältä aivan äimän käkenä että mikäs nyt iski!!!

Jos jollain on oikeesti varteenotettavaa tietoa, niin saa kertoa!!!

Polttimelle tulee jerkkua, ja akkujännitettä on.

W

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.3.2009 21:13

Mikäs järki muuten on siinä, että tehtaan kellosarjalla ei saa lämmitysaikaa kuin max. 30min? Tupla-akut kuitenkin.
Ja tuota ei tietenkään saa vag-comilla tai webaston diagnostiikkaohjelmalla muutettua, vai?

Ei meinaan oikeen lämpene, tai sitten on jossain vikaa vikaa.

Luulisi Suomeen tuotavissa autoissa olevan systeemi sellainen, että lämmittää moottoriakin, eihän tossa mitään järkeä sitten ole.
Toisaalta, näyttää tuossa meidän keksinnössä olevan säteilylämmitin ja sisäpistoke lisäksi. Edellinen omistaja ehkä vittuuntunu tuohon olemattomaan webastoon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa