Puolavika?G III

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

Puolavika?G III

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 21.2.2008 16:08

Suorakysymys. Haulla löytyy käyntivikoja niin moneen sorttiin, että tämmönen suora topic juuri tähän aiheeseen ei varmaan ole haitaksi.

VIKA: Auton kun ajaa lämpimäksi ja nostaa kaasulta jalan veto ikäänkuin jatkuu eli tulee booo ilmiö ja taas kaasua painettaessa hetken aikailua kunnes meno kiinnostaa. Risteykseen tultaessa kytkin pohjaan jalka kaasulta. Ilmiö: auto tiputtaa kierrokset abt 400rmp ja välillä jopa sammuu tai ne nousevat hetken päästä normaaliin itsestään. No ajoin pihaan ja pidin kaasua pohjassa nii hirviä röpötys vain kävi.

Puolako vaihtoon?Öljyt oli kirkkaat kun tarkistin ja kaikki letkut ehjiä eikä kone vettäkään syö.

Ongelmavyyhti on siis 1.8abs kone.

Luetelkaa ihan osat mitkä kannattaa vaihtaa?

Vaihdetut osat: Virranjakajan kansi, pyöriä, lämpöanturi, tyhjäkäyntimoottori, termostaatti, ilmanputsari, tulpat.
Viimeksi muokannut eeropoeka, 21.2.2008 18:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 21.2.2008 17:41

No ihan eka tarkistaisin kynttilöiden kunnon. Sitten ilmanputsari tarkistus. Imuvuodot... Virranjakaja puhdas/ehjä? Vois vaikuttaa että liikaa bensaa jos rökeltää...kai? Viisaammat jatkakoon

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 21.2.2008 17:54

Itsellä tekee sen että lämpimänä putoaa tyhjäkäynti 450r/min, mutta ei kyllä booaaa eikä sammu. Kynnittälät, pyörijä, virranjakajan kansi, alipaineletku jarrutehostajalle, ruiskunlaippa vaihdettu ja kokeiltu toista puolaa. Eli ei ainakaan nuista johdu. Miten olis nesteen lämpöanturi?

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 21.2.2008 18:15

Lisäsin tuohon listaan mitä vaihdettu. Eli virranjakajan kansi ja pyöriä on uusittu, mutta pitäisikö koko jakaja ja sytkäjohdot uusia myös?Imuvuotoa en ole epäillyt kun ei mitään ylimäärästä suhinaa mistään kuulu ja kaikki tuntuis olevan päällepäin kunnossa ja letkut kiinni.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 22.2.2008 19:19

Voisiko olla mahdollista että kannentiiviste on entinen?Vaikuttaako käyntiin jos öljypinta liian korkealla?Mites kärjet?Harmittaa tuommoinen vika kun ei pidemmälle uskalla autolla lähtee :s. Kauppareissu menee hienosti mutta jos parikymmentä kilsaa ajaa alkaa tuo temppuilu?Eikös se putkeen lyöminen johdu kuitenkin puolasta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2008 19:58

Happitunnistin?

Venttiilivika? Jos joku venttiili jää kuumassa koneessa kantamaan, tms...

Tuossa ei ole virranjakajan kärkiä jos niitä tarkoitat.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 22.2.2008 20:38

hmm tarkoitatko happitunnistimella lambdaa vai?Ite ei haluis vielä uskoo venttiilivikoihin sun muihin isompiin kuin käyntihäiriöön joka johtuisi jostain sähköpuolen osasta kun tyhjäkäynti saattaa heiman kylmänäkin heitellä. Jos sieltä sähköpuolelta joku vika löytyis, mutta surkeelta se nyt vaikuttaa :s. Eli kun auton käynnistää kylmänä kierrokset on abt 1500 ja lämmettyä laskee normaaliin,jolloin pientä ailahtelua. Paikallaan kaasuttaessa pätkii ja lyö putkeen paukuttaa välilä. Eikä koneesta mitään ylimääräistä ääntä kuulu niin venttiilivikaa en epäilisi vielä.

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 22.2.2008 22:42

Ite kyllä tarkistaisin noilla oireilla ihan ekaks sen ruiskun kumilaipan kunnon.. Heilutat ruiskun päällä olevaa vw-logolla koristeltua mustaa muovipömpeliä ja jos se heiluu huomattavasti/helposti ja tyhjäkäynti muuttuu heilutellessa, niin laippa tarkempaan syyniin ja vaihtoon. Ei oo meinaan yks taikka kaks golffia mihin niitä kyseisiä osia on jouduttu vaihtaan.. Viimeks eilen tuli tuo operaatio suoritettua..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.2.2008 10:24

Tarkista se kumilaippa ja myös jarrutehostimelta imusarjaan menevä letku.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 23.2.2008 10:53

Eipä ollut vaikutusta heilutuksella ja se letkukin on ehjä. Argh!

Sähköpuolta vielä mietin. Voisiko sytytys olla pielessä?

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 23.2.2008 11:24

Samantyyppisiä oireita itsellä, kaasua antaessa miettii joskus useammankin sekunnin ja kierroksia ei meinaa välillä ottaa, kauhea röpötys vain. Tyhjäkäynnin kanssa myös samantyyppisiä ongelmia, ei tosin sammu. Oireet esiintyy koneen lämpötilasta riippumatta. Ongelmakoneena tosin monipisteruisku 2E. Onko 1.8 abs:ssä kaasuläpän asentoanturia? Anturin vastusarvot on itsellä oikeat mutta tuntuis että antaa vikatilanteissa väärää tietoa läpän asennosta ruiskulle ja seokset sekoaa. Muuta en ole keksinyt. Kerro ihmeessä jos ja kun vika ratkeaa mikä oli vikana?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 23.2.2008 15:55

Onko tuossa mahdollisuuksia lukasta vikakoodeja?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.2.2008 18:06

Kyllä tuosta mun ABS -koneesta sai ainakin vikakoodit ulos.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 24.2.2008 14:30

se on vaan kun asun pikkukylässä eikä toyotan merkkihuolto varmaan vw:n vikakoodeja lue, enkä tosiaan pidemmälle uskalla tuolla lähteä. Pitäisköhän se kansi aukoa kun auto on kuitenkin kerran keittänyt, mutta ongelmat olivat jo ennen sitä. Tai aluksi ongelmat olivat vain tuo pätkiminen esim. katsastuksessa päästöjä mitattaessa auto pätki kierroksilla ja lämpinä kierrokset seilas korkealla, mutta nyt myöhemmin ne ovat siis tippuneet.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 27.2.2008 13:08

Ptäisikö se kansi nyt aukoa? En ole yhtään varma siitä tiivisteen menosta kun eipä tuota paljon puhuttua valkosta töhnääkään ollut öljykorkissa vaikka autolla on ajettu lyhyttä pätkää. Jos se vaikka sitten on turha homma se aukoa ja vielä kun en ole yhtään varma homman helppoudesta.

Eikö kukaan ole törmännyt tämmöiseen käyntivikaan ennen?

Alkaa kuitenkin oleen kaikk imuut tarkistettu paitsi tuo kannentiiviste. Ja kun tuohon puolaepäilyynkään ei kukaan tahdo yhtyä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.2.2008 16:33

Halvempi ja helpompihan tuota on kokeilla uudella puolalla.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 27.2.2008 23:52

Kävinpä heittämässä tuolla autolla tänään hieman pidemmän lenkin. Lämpötila pyrki nousemaan hieman yli 90 ehkä 95, jossa sitten pysytteli ja taas risteykseen tultaessa auto kerran sammui ja toisen kerran pysyi käynnissä. Sekin huomio tuli tehtyä että auto sammuu vain kun kovasta vauhdista päästää rullaan.

Nyt alkaa se kansipahvi pelottamaan.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.2.2008 17:20

eeropoeka kirjoitti:VIKA: Auton kun ajaa lämpimäksi ja nostaa kaasulta jalan veto ikäänkuin jatkuu eli tulee booo ilmiö ja taas kaasua painettaessa hetken aikailua kunnes meno kiinnostaa. Risteykseen tultaessa kytkin pohjaan jalka kaasulta. Ilmiö: auto tiputtaa kierrokset abt 400rmp ja välillä jopa sammuu tai ne nousevat hetken päästä normaaliin itsestään. No ajoin pihaan ja pidin kaasua pohjassa nii hirviä röpötys vain kävi.


Oman Vento oirehti samalla tavalla, kun imusarjan ja tehostimen välisessä letkussa oli pari milliä pitkä reikä/viilto.

Eipä ollut vaikutusta heilutuksella ja se letkukin on ehjä. Argh!

Kai otit letkun irti tarkistaessasi sen? En itsekään heti löytänyt viiltoa kun se oli ihan letkunkiristimen vieressä.

Toinen mikä kannattaa tarkastaa, on moottorin ohjainboksin maadoitus.
Boksi sijaitsee siinä tuulilasin etupuolella olevassa kaukalossa, pellissä on sellainen "tatti" johon laatikko kiinnittyy mutterilla ja ilmeisesti maadoittuu sitä kautta (?).

Pari kesää takaperin oman Venton kikkailut hävisivät oletettavasti tuon "tatin" putsaamisella.
Sitä ennen kaikki polttoaine- ja sytytyspuolen osat oli tarkistettu, todettu toimiviksi ja ihmetelty miksi laite ei vain toimi...

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 5.3.2008 13:26

Pitääpi noita vielä tarkistaa. Jarrutehostimelle menevä letku kyllä hieman sihisti kun väänsi sitä aivan siitä juuresta, mutta eipä se koskaan semmoseen vääntöö joudu millä sain sen sihisemään.

Mutta tuo maadoitus pitää tarkistaa. Onkos se sen saman muovin alla mistä löytyy nuo pyyhkijänvermeet?

Tulpat kun otettiin tarkempaan syyniin kantta irroittaessa huomattiin etteivät niistä kuin yksi vaikuttanut terveiltä, joten voiko se olla sittenkin se puola?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 5.3.2008 20:55

Tulpanjohdotkaan ei maksa paljon, jos kokeilee uusia ne?Sit voit kokeilla ottaa sen lambdan johdon irti, vaikuttaako se mitään käyntiin?

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 13.3.2008 12:09

Mitäs ootte mieltä motonetin puolista? Kokemuksia hyviä/huonoja että tulevatko kestämään kun on noin suuri hintaero alkuperäiseen?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 13.3.2008 12:24

Jos siinä tehostimelle menevässä letkussa on reikä/halkeama, niin vaihtoon vaan. Eipä tarvii kummoistakaan imuilmavuotoa kun käynti on mitä sattuu.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 13.3.2008 12:41

Mutta johtaisiko se tehostimen letkun reikä/halkeama siihen että auto näyttää käyneen terveesti yhdellä sylinterillä?Ja Tuo letkukin päästi ilmaa ulos vain siitä liitoksesta jarrutehostimeen oikein vääntämällä. Mistä nuita letkuja sitten saisi? Pätkän vaihtaminen siis ei auta kun se vuoo on jos on niin tuossa liitoskohdassa.

Mutta siis toi epäilyttää koska tupat näyttivät sen verran heikoilta ettää epäilen sen olevan puolassa/tulpanjohdoissa, jotka menevät vaihtoon ehdottomasti kun tästä yo-kirjoitusten loputtua ehdin hommia jatkamaan maanantaina.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 13.3.2008 13:06

OK, ymmärsin että letkussa on vuoto, ei liitoskappaleessa. Se jarrutehostimen liitos voi (kai) vuotaakin jos sitä oikein vääntää, vaikka siis olisi ehjä. Alkuperäinen muoviletku on noissa vaan vanhemmiten aika kovettunutta, ja tuossa paikassa se on aina rasituksella kun moottori heiluu ajossa eestaas ja jarrutehostin pysyy siihen nähden paikallaan. Letkun vaihto paksuseinäiseen (=ei mene lyttyyn imun vaikutuksesta) öljynkestävään kumiletkuun on suositeltavaa.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 14.3.2008 7:43

Motonetin puola kesti itsellä 8kk ja kuittia ei tietenkään enää löytynyt. Alkuperäinen kestänyt nyt n 6kk ja kuitin pidän hyvässä tallessa. Eli voit kokeilla Motonetin halvalla puolalla, mutta varaudu siihen että saat vaihdettua sen takuuseen (vaikka johonkin muuhun tavaraan) vuoden sisällä. Ja tämä vain siis minun kokemukseni, ei tietenkään voi yleistää.

Luitko jo nuo: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=72338&highlight=
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=71576&highlight=

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 18.3.2008 19:58

Eilen alkoi loma joten kasailut aloitin tänään. Kone on nyt muuten kasassa, mutta ruisku ja pientä rompetta jakopään edestä puuttuu.

Huomenna nokka kohti motonetiä ja sieltä kouraan puola ja johdot, sekä tuo ruiskun ja imusarjan välinen kumilaippa. Kumilaippa ei ollu halki mistään, mutta pohjasta se oli aivan haperoa mössöä joka levisi kouriin.

Letkuja kiinni laitellessani huomasin myös yhden "vian" Eli se metalliputki, jonka yläpäässä on kakshaara letku ja ne tulevat toinen pää ruiskuun ja toinen venakoppaan ja alhaalta se putki upotetaan kanteen nii tämä putki oli aivan täynnä mustaa mössöä eli täysin tukossa koneeseen tulevasta päästä. Vaikutusta tällä käyntiin?

Huomenna onkin sitten vaihdettu autoon lähes kaikki käyntiosat

Virranjakajan kansi+pyörijä
Tyhjäkäyntimoottori
Lambda
termostaatti
lämpötilan anturi
termarin anturi
tulpat
jakopää säädetty
kannentiiviste(huomenna tulokset)
puola(huomenna tulokset)
sytkäjohdot(huomenna tulokset)
Kumilaippa(huomenna tulokset)

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 18.3.2008 21:51

Kumpikas nuista on se kumman hakee?Otan tietenkin vanhan mukaan käydessä siellä, mutta että osaisi valita rahaa sopivan määrän mukaan?

III pelkkä puola jos moduli kahdella ruuvilla puolaan. . . 10-1093 39.90 ?
III puola+moduli jos moduli neljällä ruuvilla puolaan. . . 10-1143 49.90 ?

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 19.3.2008 15:21

Nyt on vehkeet vaihdettu, uusittu lambda(tarvike) näytti jo melko mustalta. Samanlailla röpötteli putkeen kuin ennenkin mutta käynti muuten tasaista, pakoputki vuotaa ja takapönttö on hirvee amistuning muutenkin että voisiko paukkuminen johtua sitten yksinkertaisesti siitä?

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 19.3.2008 20:48

Jatkan yksinpuheluani. Huomenna auto menee kaapeliin kiinni koska putkeen pätkii edelleenkin välillä ku kierroksilla kaasua pitelee paikallaan. Veikkaisin itse nyt viimeisenä tuota sytytyksen olemista pielessä.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 21.3.2008 21:43

Voiko tuo tuommoinen pätkiminen johtua lambdasta joka on paskana, kun ajossa auto toimii nyt normaalisti mut paikallaan käyttäessä pätkii välillä ja haisee hiukan bensalle niinku lykkäis väärää seosta? ja kun remontissa tuo lambda avattiin ja se on vielä mallia Biltema niin se oli ihan mustakin kun vanha alkuperäinen oli terveen värinen.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 1.4.2008 16:55

Nyt on vika selvillä, tänään paikallisen autokorjaajan kanssa tehtiin päivä hommia ja etittiin vikaa. Eli ruisku syötää liian laihaa seosta jolloin 1. sylinteri tippui pelistä eli ei sytyttänyt kunnolla samaa muissa mutta laimeemmin. Lämpöanturin irroittaessa seos muuttuu rikkaammaksi jolloin ei mitään vikaa. Nyt siis menee ruiskuyksikkö vaihtamaan eli saa tarjota ehjiä jos jollain on myydä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa