Audi A4 1.9Tdi 110Hp vm.97 Mitä moottoriöljyä?
Valvoja: ffp jäsenet
Audi A4 1.9Tdi 110Hp vm.97 Mitä moottoriöljyä?
Mitäs moottoriöljyä näissä kuuluu käyttää, kun pitäis vaihtaa öljyt kohta??
Shell Helix Ultra 5W-40 näyttäis ainakin toimivan hyvin tuossa omassa koneessa ja edellinenkin omistaja on samalla öljyllä ajellut jo 100tkm. Eihän tuo ihan "oikeaa" dieselkoneen öljyä ole, mutta kelpaa mulle.
Eipä tuolla merkillä varmaan niin väliä ole, kunhan vain säännöllisesti vaihtaa öljyt ja suodattimen.
Sitten on aika hyvällä pohjalla, jos öljypurkista löytyy VW505.00 hyväksyntä, mikä kertoo että öljy sopii jakajapumpullisten TDI koneiden voiteluun. Tuossa Helix Ultrassakin se on.
Eipä tuolla merkillä varmaan niin väliä ole, kunhan vain säännöllisesti vaihtaa öljyt ja suodattimen.
Sitten on aika hyvällä pohjalla, jos öljypurkista löytyy VW505.00 hyväksyntä, mikä kertoo että öljy sopii jakajapumpullisten TDI koneiden voiteluun. Tuossa Helix Ultrassakin se on.
5w50 mobili tuntu pelaavan omassani ihan välttävästi. 0w40 taas on jo vähän turhan kuraa kesäkelissä. Sitä tunttui vähän jopa häviävänkin jonnekkin. Seuraavaksi kokeilen kyllä Castrollin 10W60 Edgejä jos vaikka pitäis öljynpaineita lämpimälläkin vähän paremmin. Tuo auto kun saa kokea välillä vähän nilkka suorana ajoakin niin en kyllä ala öljyistä enää tinkimään.
Itehän olen ajellut tällä solvatulla Shellin kuralla viimeiset 60 tkm jonka aikana sitä ei ole vaihtovälillä kulunut sen vertaa että mittatikussa olisi näkynyt. Pitäisi varmaankin vaihtaa pois kunhan vain keksisi syyn miksi - osaisiko joku viisas kertoa miksi kun osaatte kuiten sanoa sen olevan täyttä paskaa?
Itehän olen ajellut tällä solvatulla Shellin kuralla viimeiset 60 tkm jonka aikana sitä ei ole vaihtovälillä kulunut sen vertaa että mittatikussa olisi näkynyt. Pitäisi varmaankin vaihtaa pois kunhan vain keksisi syyn miksi - osaisiko joku viisas kertoa miksi kun osaatte kuiten sanoa sen olevan täyttä paskaa?
Mäkään en kyllä Shellin kurasta mitaan moitittavaa löydä. Kokemuspohja myös n. 60 tkm. Puolen mittavälin kuluu vaihtovälillä.
Yhden kerran laittoivat huollossa Mobil 1 0W-40, sitä joutui lisäämäänkin vaihtovälillä lähes 2 litraa, ja huomattavasti kalliimpaakin kuin Helixi
Mielenkiintoista olisi tietää tosiaan mikä siinä Shellin öljyssä nyt sitten on.
Kymmenisen vuotta tuli sitä bensa-autoissa käytettyä ilman ongelmia.
Kun bensa-autojen merkki vaihtui, vaihtui öljyn merkki myös Castroliin.
Onko tämä Shellin parjaaminen vaan sitä kun ensin parjattiin pitkään Mobilia, jonka lopulta todettiinkin olevan ehkä ihan hyvää, niin piti löytää joku toinen parjattava tilalle...
Kymmenisen vuotta tuli sitä bensa-autoissa käytettyä ilman ongelmia.
Kun bensa-autojen merkki vaihtui, vaihtui öljyn merkki myös Castroliin.
Onko tämä Shellin parjaaminen vaan sitä kun ensin parjattiin pitkään Mobilia, jonka lopulta todettiinkin olevan ehkä ihan hyvää, niin piti löytää joku toinen parjattava tilalle...
No mun kokemuksien mukaan Shellin öljyt ei sovi kaikkiin autoihin/koneisiin. Edellisissä kahdessa autossani en Shellin öljyä voinut käyttää, koska se aiheutti paljon ns"majoneesia", lisäksi öljyä kului aika reilusti. Heti kun vaihdoin öljymerkkiä niin majoneesin muodostus ja öljyn syönti loppuivat.
Nykyisessä Pasuunassa oli ostohetkellä Shellin öljyt ja mitään ongelmia taas niillä ei ollut. Nyt kyllä mobilit koneessa.
Mun mielestä on tärkeintä varsinkin noihin turbo vehkeisiin vaihtaa öljyt tarpeeksi usein, olkoot öljyn merkki mikä tahansa. Itse vaihdan 10.tkm:n välein. Vaikka joidenkin mielestä se on liian usein niin ei se mua vararikkoon vie.
Nykyisessä Pasuunassa oli ostohetkellä Shellin öljyt ja mitään ongelmia taas niillä ei ollut. Nyt kyllä mobilit koneessa.
Mun mielestä on tärkeintä varsinkin noihin turbo vehkeisiin vaihtaa öljyt tarpeeksi usein, olkoot öljyn merkki mikä tahansa. Itse vaihdan 10.tkm:n välein. Vaikka joidenkin mielestä se on liian usein niin ei se mua vararikkoon vie.
Minä taas nostan Shellin öljyt hyvinkin korkealle.. Erilaisilla kulkuneuvoilla noin puolimiljoonaa kilometriä, enkä kyllä mitään negatiivistä keksi noista..
Toisaalta tuo öljytekniikka on varmaankin jo niin pitkälle viety, että "suurten" yhtiöiden tuotteissa varmaankin on erot käytännössä melko pieniä, ts. "pyörä on jo keksitty".. Näin jos puhutaan jostakin esim. täys-synteettisestä perus huippuöljystä, kuten nämä 5w-40 ultrat ja diamondit yms..
Erikoistuotteissa, jotka ovat jotakin tiettyä teknistä ratkaisua varten hyväksytty (esim vw505.01), voisi sitten kuvitella jotakin eroja jo löytyvän?? ..tai sitten nekin ovat vain rahastus keino, joka on ollut helppo järjestää, kun uutta tekniikkaa on tullut markkinoille??
Toisaalta tuo öljytekniikka on varmaankin jo niin pitkälle viety, että "suurten" yhtiöiden tuotteissa varmaankin on erot käytännössä melko pieniä, ts. "pyörä on jo keksitty".. Näin jos puhutaan jostakin esim. täys-synteettisestä perus huippuöljystä, kuten nämä 5w-40 ultrat ja diamondit yms..
Erikoistuotteissa, jotka ovat jotakin tiettyä teknistä ratkaisua varten hyväksytty (esim vw505.01), voisi sitten kuvitella jotakin eroja jo löytyvän?? ..tai sitten nekin ovat vain rahastus keino, joka on ollut helppo järjestää, kun uutta tekniikkaa on tullut markkinoille??
Motonetista, klick. On laatutavaraa. Omassa kamppeessa on nämä öljyt, mutta audiin kelpaa toi eka.
olen tämmöistä joskus kuullut että jos vaihtaa öljymerkkiä niin saattaisi alkaa kone syömään öljyä ensimmäisen vaihtovälin aikana ja toisella sitä ei juurikaan enään ole... stefat ja muut pitää tottua uuteen öljyyn??? voisko pitää paikkaansa?
itse ku siirryn tuohon diisseliin niin varmaan haen teboilin diesel diamondit... eipä se nyt niin kallista kuitenkaan ole.
itse ku siirryn tuohon diisseliin niin varmaan haen teboilin diesel diamondit... eipä se nyt niin kallista kuitenkaan ole.
Tuli tuossa perheeseen uusi kuljin. -00 Passat TDI AFN koneella. Vaihdoin öljyt ja suodattimen forte käsittelyn kera ja tilalle laitoin Teboilin diamond diesel öljyt. Nyt huomasin että kylmänä kun käynnistää venttiilit nakuttaa muutaman sekunnin. Mielestäni venttiilit eivät pitäneet mitään ääntä ennen öljyjen vaihtoa, mutta auto kerkesi tosin olla pihassa vain kaksi päivää ennen vaihtoa, joten ei tullut ehkä vain kiinnitettyä huomiota... Onkohan tämä nyt öljystä riippuva ilmiö vaiko enemmänkin ominaisuus.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”