No ni eli jos tietämättömälle/tyhmälle vähän tietoja sais..
Elikkäs että miten se vaikuttaa autoon ja miten se tukitaan..??
Ensimmäinen diesel vaggilainen (vento) kohta alla niin ei tiedä kaikkia kikkoja :)
Jos vain joku viitsisi kertoa EGR:n tukkimisesta niin olisin todella kiitollinen..Esim. miten tukitaan yms..??
EGR:än tukkiminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Haulla löytyy tosi paljon diesel osiosta tarinaa EGR tukkimisesta laipalla, ohjelmallisesti tai letkun irroituksella.
Sitten se riippuukin moottorista tuleeko vikakoodia.
Mulla oli viime talven EGR minimissä VAG comilla mutta muuten toiminnassa, niin silti oli karstoittanut imusarjaa aika rankasti. Pesin sen edellisen kerran kesällä ja käytössä oli lisäksi öljynkeräin.
Eli varmaan toi laippaaminen tai letkun poisto on "järkevämpää" ja letkun poistokin vaan siinä tapauksessa etteivtä pakopaineet ylitä EGR jousen esijännitystä.
..eli haulla löytyy =)
Sitten se riippuukin moottorista tuleeko vikakoodia.
Mulla oli viime talven EGR minimissä VAG comilla mutta muuten toiminnassa, niin silti oli karstoittanut imusarjaa aika rankasti. Pesin sen edellisen kerran kesällä ja käytössä oli lisäksi öljynkeräin.
Eli varmaan toi laippaaminen tai letkun poisto on "järkevämpää" ja letkun poistokin vaan siinä tapauksessa etteivtä pakopaineet ylitä EGR jousen esijännitystä.
..eli haulla löytyy =)
onkos kellään tälläistä reis paippia käytössä?
http://www.allardmotorcompany.com/pages ... asp?ID=104
ite tuollasen tilasin, tosin en ole vielä laittanut paikoilleen.
http://www.allardmotorcompany.com/pages ... asp?ID=104
ite tuollasen tilasin, tosin en ole vielä laittanut paikoilleen.
Teoriassa se voi vioittaa konetta, varsinkin sillon jos käy niin että esim. ahtimen tiivistykset pettävät ja kone pääsee syöttöpumpun lopetettua toimintansa käymään ns. öljyllä, siinä tilanteessa kannattaa nopeasti miettiä että mitenkä tuon saisi sammumaan vaikka virrat on käännetty pois päältä.
Toinen tilanne on sellainen että sammutettaessa konetta ilman tuollaista läppää, joka toimiessaan estää koneeseen ilman pääsemisen, niin sammuttamishetkellä suuttimien kunnosta riippuen voi kampiakseliin kohdistua erittäin epätasaisesti voimaa ja näin ollen ehkä jopa vioittaa sitä.
Mutta enitenhän tuo läppä vaikuttaa siihen että kone sammuu sivistyneesti, eikä niinkuin 80-luvun dieselveturi.
Aina jos on mahdollista, niin tuota ei ole mielestäni syytä poistaa, eikä se nyt ala ahdistamaankaan kovin pienillä ilmamäärillä, varsinkin jos tajuaa poistaa EGR:n venttiilin ja esim. putkittaa tuon kohdan siististi sisäpuolelta umpeen/hitsaamalla ja täyttämällä.
Toinen tilanne on sellainen että sammutettaessa konetta ilman tuollaista läppää, joka toimiessaan estää koneeseen ilman pääsemisen, niin sammuttamishetkellä suuttimien kunnosta riippuen voi kampiakseliin kohdistua erittäin epätasaisesti voimaa ja näin ollen ehkä jopa vioittaa sitä.
Mutta enitenhän tuo läppä vaikuttaa siihen että kone sammuu sivistyneesti, eikä niinkuin 80-luvun dieselveturi.
Aina jos on mahdollista, niin tuota ei ole mielestäni syytä poistaa, eikä se nyt ala ahdistamaankaan kovin pienillä ilmamäärillä, varsinkin jos tajuaa poistaa EGR:n venttiilin ja esim. putkittaa tuon kohdan siististi sisäpuolelta umpeen/hitsaamalla ja täyttämällä.
kyllä tuollainen sammutusventtiili on varmaan ihan mukava normiautossa. Omassa AHU koneessa kun ei tuollaista ole niin koneen sammutus on kyllä sellanen rytinä että oksat pois. kojetaulut ja kaikki tärisee parin sentin liikkeellä. Koveni kylläkin huomattavasti kun vaihdoin jäykän etukumin ja jäykistin sitä etupalkkia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa