Auto PC:n herätys / sammutus

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

Auto PC:n herätys / sammutus

ViestiKirjoittaja Sallinen » 28.1.2008 2:27

En ole vielä löytänyt ratkaisua, millainen kytkentä tulisi auto PC:lle tehdä, jotta normaali ATX käynnistys toimisi.

Tavoite olisi, että herätevirran kytkeytyessä emolevy saisi tiedon käynnistyä. Tähän olisi vielä hyvä saada jonkinmoinen viive, eli jos herätesignaali sammuu, ei heti tulisi uutta käynnistys / sammutus signaalia.

Jos joukossamme on sähkötietäjiä, mutta ilman tietämystä atk-laitteista, niin selvennyksenä, että käynnistys / sammutus signaali on lyhyt oikosulkeva kytkentä.

PC:n päävirran laitan releen taakse, jottei käynnistystä odotteleva emo syö auton akkua tyhjäksi.

Ehdotuksia?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.1.2008 14:50

Miten olisi ihan vaan rele esimerkiksi herätevirran (menee esim. radiolle) perään. Releeseen voi sitten tehdä hidastuksen vaikkapa sisävaloviivästimellä tai 555-ajastinpiirillä.

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 28.1.2008 15:46

Ehdottamasi kytkentä toimii mainiosti PC:n päävirtakytkentänä. Vielä tarvittaisiin kuitenkin hetkellinen (alle 5 sekuntia) käynnistyskytkentä. Kalis Foorumin puolella tuli esillle mahdollisuus, että biossissa voi olla mahdollisuus aina päällä toimintaan, kun virtaa tulee. Tämä ratkaisisi ongelman, mutta jos mahdollisuutta ei olekaan, niin kytkentä pitäisi tehdä ihan komponenteilla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.1.2008 19:02

Tavoite olisi, että herätevirran kytkeytyessä emolevy saisi tiedon käynnistyä. Tähän olisi vielä hyvä saada jonkinmoinen viive, eli jos herätesignaali sammuu, ei heti tulisi uutta käynnistys / sammutus signaalia.

Tuossa ei puhuttu käynnistysviiveestä, joten niillä ehdoilla tuo mainitsemani kytkentä toimisi. PC siis kytkeytyisi päälle heti kun virrat laittaa päälle ja sammuisi vasta kun virrat ovat olleet pois pysyvästi ~15sek.

Tosin niitä päävirtojakaan ei saisi heti sammuttaa pois jotta PC ehtii sammumaan hallitusti, tarvitaan siis 2 eri pituista viivettä sammutukseen.

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 28.1.2008 22:17

Eli ongelma on minun sisälukutaidossani... Aika paljon pyydetty, mutta olisiko kytkennästä kuvaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.1.2008 10:58

Taitaa ongelma olla meikäläisen suunnittelutaidoissa sittenkin :(

Unohdin, että tuollainen sisävaloviivästiin toimii maadoittavasti, eli on kytketty ovikytkimen rinnalle. Ei taida sittenkään toimia kuten äkkiseltään ajattelin...

Peltsi
-
Viestit: 74
Liittynyt: 6.4.2005 19:37

ViestiKirjoittaja Peltsi » 15.2.2008 21:28

Minkälainen virtalähde (ATX) sulla on käytössä?
Jos ihan tavallinen, toi voi olla aika vaikeaa.
On olemassa, autokäyttöön suunnniteltuja virtalähteitä, joilla tuo olisi suht helppoa.
Esim tällainen: http://www.cartft.com/catalog/il/574
Duunin kautta olen noiden kanssa pelleillyt ja ihan päteviltä vaikuttavat.
Jos ei kiinnosta sakemannien kanssa toiminta kiinnosta, niin multakin noita voi kysellä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 15.2.2008 22:04

Jonkunlainen kondensaattoriviritys tai kunnon kaapelointi suoraan akulta sille powerille on sitten varmaan paikallaan sillä valitettavan usein tahtoo mm radiotkin sammua kun autoa käynnistää.

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 15.2.2008 22:26

On taas tämäkin projekti jäänyt muiden kiireiden varjoon, mutta jos nyt löytäisi aikaa viedä projekti loppuun. Virtalähde on Peltsin ehdottaman kaltainen, tilattu juuri kyseisestä puljusta. Se on tosin 200W ja ilman käynnistyksenohjausta. Ei näytä löytyvän enää mallistosta. Pienen modin tein siihen käynnistystä varten, eli yhdistin pinnit 14 ja 15, mutta ei se modattunakaan toimi aivan täydellisesti.

Kaapelointina on nyt jakoblokille 35mm2 kaapelia, joten virta kyllä kulkee. Eikös radio sammu ihan tarkoituksella autoa käynnistäessä, eikä hetkellisen jännitteen laskun takia?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 15.2.2008 22:45

Ei se tarkoituksellisesti sammu vaan ihan sen takia että jännite putoaa.. Joskus muinoin nelosgolffissa lakkasi sammumasta kun vaihtoi akun pluskengän kullattuun hifimalliin asennusten takia..

Ajovalot taitaa kylläkin sammua ihan tarkoituksellisesti..

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 16.2.2008 16:31

itse rakentelin pic mikrokontrolleri ohjatun relepurkin jonka oli tarkoitus seurata mm. avaimen asentoa, hälyttimen tilaa, akun varausta ja näiden perusteella herättää/sammuttaa PC ja ohjata näyttöä päälle/pois.

Purkki tuli tehtyä mutta lopullista ohjelmaa en koskaan ehtinyt picille kirjoittaa ja releet ovat olleet autosta poissa jo pitkään.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa