En ole vielä löytänyt ratkaisua, millainen kytkentä tulisi auto PC:lle tehdä, jotta normaali ATX käynnistys toimisi.
Tavoite olisi, että herätevirran kytkeytyessä emolevy saisi tiedon käynnistyä. Tähän olisi vielä hyvä saada jonkinmoinen viive, eli jos herätesignaali sammuu, ei heti tulisi uutta käynnistys / sammutus signaalia.
Jos joukossamme on sähkötietäjiä, mutta ilman tietämystä atk-laitteista, niin selvennyksenä, että käynnistys / sammutus signaali on lyhyt oikosulkeva kytkentä.
PC:n päävirran laitan releen taakse, jottei käynnistystä odotteleva emo syö auton akkua tyhjäksi.
Ehdotuksia?
Auto PC:n herätys / sammutus
Valvoja: ffp jäsenet
Ehdottamasi kytkentä toimii mainiosti PC:n päävirtakytkentänä. Vielä tarvittaisiin kuitenkin hetkellinen (alle 5 sekuntia) käynnistyskytkentä. Kalis Foorumin puolella tuli esillle mahdollisuus, että biossissa voi olla mahdollisuus aina päällä toimintaan, kun virtaa tulee. Tämä ratkaisisi ongelman, mutta jos mahdollisuutta ei olekaan, niin kytkentä pitäisi tehdä ihan komponenteilla.
Tavoite olisi, että herätevirran kytkeytyessä emolevy saisi tiedon käynnistyä. Tähän olisi vielä hyvä saada jonkinmoinen viive, eli jos herätesignaali sammuu, ei heti tulisi uutta käynnistys / sammutus signaalia.
Tuossa ei puhuttu käynnistysviiveestä, joten niillä ehdoilla tuo mainitsemani kytkentä toimisi. PC siis kytkeytyisi päälle heti kun virrat laittaa päälle ja sammuisi vasta kun virrat ovat olleet pois pysyvästi ~15sek.
Tosin niitä päävirtojakaan ei saisi heti sammuttaa pois jotta PC ehtii sammumaan hallitusti, tarvitaan siis 2 eri pituista viivettä sammutukseen.
Minkälainen virtalähde (ATX) sulla on käytössä?
Jos ihan tavallinen, toi voi olla aika vaikeaa.
On olemassa, autokäyttöön suunnniteltuja virtalähteitä, joilla tuo olisi suht helppoa.
Esim tällainen: http://www.cartft.com/catalog/il/574
Duunin kautta olen noiden kanssa pelleillyt ja ihan päteviltä vaikuttavat.
Jos ei kiinnosta sakemannien kanssa toiminta kiinnosta, niin multakin noita voi kysellä.
Jos ihan tavallinen, toi voi olla aika vaikeaa.
On olemassa, autokäyttöön suunnniteltuja virtalähteitä, joilla tuo olisi suht helppoa.
Esim tällainen: http://www.cartft.com/catalog/il/574
Duunin kautta olen noiden kanssa pelleillyt ja ihan päteviltä vaikuttavat.
Jos ei kiinnosta sakemannien kanssa toiminta kiinnosta, niin multakin noita voi kysellä.
On taas tämäkin projekti jäänyt muiden kiireiden varjoon, mutta jos nyt löytäisi aikaa viedä projekti loppuun. Virtalähde on Peltsin ehdottaman kaltainen, tilattu juuri kyseisestä puljusta. Se on tosin 200W ja ilman käynnistyksenohjausta. Ei näytä löytyvän enää mallistosta. Pienen modin tein siihen käynnistystä varten, eli yhdistin pinnit 14 ja 15, mutta ei se modattunakaan toimi aivan täydellisesti.
Kaapelointina on nyt jakoblokille 35mm2 kaapelia, joten virta kyllä kulkee. Eikös radio sammu ihan tarkoituksella autoa käynnistäessä, eikä hetkellisen jännitteen laskun takia?
Kaapelointina on nyt jakoblokille 35mm2 kaapelia, joten virta kyllä kulkee. Eikös radio sammu ihan tarkoituksella autoa käynnistäessä, eikä hetkellisen jännitteen laskun takia?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
itse rakentelin pic mikrokontrolleri ohjatun relepurkin jonka oli tarkoitus seurata mm. avaimen asentoa, hälyttimen tilaa, akun varausta ja näiden perusteella herättää/sammuttaa PC ja ohjata näyttöä päälle/pois.
Purkki tuli tehtyä mutta lopullista ohjelmaa en koskaan ehtinyt picille kirjoittaa ja releet ovat olleet autosta poissa jo pitkään.
Purkki tuli tehtyä mutta lopullista ohjelmaa en koskaan ehtinyt picille kirjoittaa ja releet ovat olleet autosta poissa jo pitkään.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa