Mikä on Idle Speed Smooth Running Control?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

Mikä on Idle Speed Smooth Running Control?

ViestiKirjoittaja jullli » 12.2.2008 18:01

Mitä tarkoittaa "Idle Speed Smooth Running Control"? Jokin tyhjäkäynnin tasaustoiminto? Noh, joka tapauksessa vag-com antaa tällaisia arvoja:

Cyl1 -2.24mg/R
Cyl2 -0.47mg/R
Cyl3 -0.49mg/R
Cyl4 +2.99mg/R

Ohjearvon vag-com antaa -2.8 to +2.8mg/R

Valaiskaa tyhmää, pitäisikö huolestua tuosta nelospytyn arvosta.

Auto on siis täysin toimiva passat -99 AJM. Kansiremontti tehty 5000 km sitten. EVRY on, muttei päällä kyseiseessä mittauksessa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 12.2.2008 18:10

Ei taida yli 3:n riittää asteikko..

Mites auto tuntuu pelaavan / käykö hyvin tyhjäkäyntiä..?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 12.2.2008 18:14

kyllä kait tuo nakuttelee ihan kivasti... sen olen huomannu, että tyhjäkäynti seilailee noin 100rpm. tekee siis ton heilumisen vain joskus. niin ja vertailuautoa ei ole niin en voi sanoa, että miten toimii.....

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 12.2.2008 19:35

juu ei mene yli 3 toi asteikko..on topparissa siis toi 4 pytty....muut elää, mutta ei toi...onko paha

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.2.2008 20:12

Se evry taitaa sotkea noita jonkun verran, ainakin mitä joskus vag-comilla pällistelin.. kokeileppa ajella ilman evryä vaikka joku 1000 kilometriä ja kurkkaa uudelleen. Jos näyttää vielä samaa niin sitten voi ehkä aiheuttaa jatkotoimenpiteitä eli suuttimen vaihtoa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 12.2.2008 20:20

Saa niitä säädettyäkin..

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 12.2.2008 20:26

Ilman EVRYä on noi lukemat. ei siis ollu vielä evryä koko motissa kun otin screen shotin, josta nuo tiedot laitoin tänne. otin siis nuo arvot talteen kun auton ostin ja nyt tuli vasta mieleen, että onkohan aivan oikein tuollaiset lukemat.. meinaan, että autoliikkeen takuu loppuu ensi kuun 2 päivä ja aloin katteleen, että jos jokin vialla niin ei tarvi itse sotkea käsiä p*skaan...

ja nyt kävin katsomassa arvot uudestaan niin ei muutoksia...

viittaako suutinvikaan vai mihin? jos menee suuttimet vaihtoon niin millaset suuttimet kannattais laittaa jos sitä innostuis vaikka vähän piiristään tuota raatoa?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.2.2008 21:02

Tulkitsisin nuo arvot kuitenkin ehkä mieluummin niin päin että ykkösen suutin vuotaa ja siitä aiheutuvaa ykkössylinerin ylimääräistä vääntömomenttia koitetaan tasata vähentämällä ykkössuuttimelta ruiskutusmäärää ja vääntövärähtelyt eliminoidaan tuolla nelossylinterillä.
Toinen vaihtoehto tietysti olisi että nelossuutin on jotenkin tukossa.

Kansiremontin yhteydessä mahdollisesti tehty joku kämmi tms.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 12.2.2008 21:16

ookoo...... mitenköhän selvittäisin asian helpoiten... paikalliseen diisselikormaamoon kyseleen suuttimien testausta? minkälainen homma on toi suuttimien testaus, onko 5 minuutin vai 5 tunnin homma? miten selitän korjaamolla asian suomeksi vai menenkö vain sinne ja sanon että vag-commi näyttää tällaista ja en pidä näkemästäni? auto kuitenki käy ja kukkuu normaalisti niin sanovat että paina kaasua ja ole tyytyväinen että menee eteenpäin.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 12.2.2008 22:21

Ennen kuin alat irrottelemaan suuttimia niin mittaa ihan ensimmäiseksi puristukset joka sylinteristä.
Sitten kun niitä suuttimia alat testauttamaan niin ota selvää pystyykö ko. dieselpaja testaamaan pumppusuuttimet.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 13.2.2008 6:16

ok, kiitokset vaastauksista, käyn tänään kyselemässsä, jos kerkeen

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 13.2.2008 16:32

noniin... paikalliset diesel-korjaamot eivät pystyneet testaamaan, kun ei ole vielä vehkeitä. sanoivat että mene pörhölle ja ota dokumenttia sieltä, että on jotain häikkää suuttimissa. se lappu kädessä sitten auton myyneeseen liikkeeseen ja vaatimaan jatkotoimenpiteitä. pörhöltä sain holtoajan ensi viikolle.

mutta jos joku osaisi selittää, että mitä tuo "Idle Speed Smooth Running Control" -tarkottaa selkokielellä niin pörhön ihmisetkin tajuaisivat, mistä tarvin dokumenttia. ei nimittäin paljoa huoltoajan vastaanottaja bonjannut kun koitin selittää että mitä tarvin ja että onnistuuko se. varasi kuitenki ajan...ja sen tietää että jos siitä "huollosta" ei ole mitään hyötyä, niin tuskin ihan ilmaiseksi selviää.

niin ja siksi huoltoaika piti varata koska täällä ei ole mitään ns. pikahuoltoa pörhöllä.

niin ja vielä että pystyykö noi puristukset mittaamaan itse samaan tyyliin kuin bensa koneesta ja millaisissa lukemissa pyöritään diisselin puristuspaineiten suhteen?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 13.2.2008 16:49

Tyhjäkäynnin tasoitus tuo lienee suomeksi.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 13.2.2008 16:53

ok, kits..

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 14.2.2008 14:26

Millähän tuo nuo arvot mittaa?
Oma AHU (1.9TDI 90hp) näyttää arvot vaan 1-3 pytyille ja 4 sylinterin kenttä on tyhjä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 14.2.2008 16:28

Ei se niitä millään mittaa vaan moottorinohjaus laskee nuo itse sylinterikohtaisissa pyörintänopeuksissa havaitsemiensa erojen perusteella. (Vaikka sitä luulisi että kampiakseli pyörisi tasaisella nopeudella niin riittävällä näytteenottotaajuudella saadaan jokaisella moottorin kierroksella pyörintänopeustunnistimelta tietoa jonka perusteella määritetään kunkin sylinterin tuottama vääntömomentti ja ruiskutusmäärällä tasataan sylinterikohtaiset momentit samoiksi.)

AHU:ssasi tuo on ilmeisesti toteutettu niin että yksi sylinteri pidetään syöttömäärältään vakiona ja muita kolmea säätämällä korjataan tyhjäkäynti tasaiseksi.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 14.2.2008 17:31

Vähän ot:

Onnistuuko muuten vag-comilla tyhjäkäynnin nosto tuommosesta 1z koneesta?Jos onnistuu niin ketään halukasta oulun seudulla kokeileen?:)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 16.2.2008 15:34

Onnistuuko muuten vag-comilla tyhjäkäynnin nosto tuommosesta 1z koneesta?Jos onnistuu niin ketään halukasta oulun seudulla kokeileen?:)


AHU:ssa ainakin saapi niin luulis 1Z:ssaki saavan. Tosin sai nostettua vaan rajallisen määrän. Tuossa Audissa on vaan OBD liitin siellä konehuoneessa erillaisella piuhalla.
Kaapelin voi ostella www.elekma.com (Ei mainos vaan vinkki) ja vag--com:n oman harkinnan mukaan..

Täällä on aik. topic minkä itse aloittelin ja siinä kerrotuilla ohjeilla pitäs onnistua tuo homma.
En tällä hitaalla yhteydellä jaksa nyt etsiä sitä topikkia..

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 16.2.2008 17:58

Kiitoksia kozel vinkistä/linkistä, ei tarvis kyllä paljon saaha nostettua jos sillä sais vähän tasattua tuota tyhjäkäyntiä. Itellä kanssa on nuo nelospytyn lukemat aivan eriä mitä muihin vertaa, mikähän sen voi aiheuttaa?

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 20.2.2008 15:58

noniin...homma etenee

kävin pörhöllä roikan nokassa ja tutkailtiin moottorinohjauksen arvoja ja totesivat, että yhdestä suuttimesta on mahdollisesti mennyt jokin tiiviste(~2€) paskaksi tai koko kärki(~400€) on paskana...

ensiviikkolla remonttiaika.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 21.2.2008 11:51

Käsittääkseni noiden pumppusuuttimien elinikä on aika rajallinen, joten jos se kärki on kaput, alkaisin itse katsella sarjaa isompia suuttimia..

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 3.3.2008 14:19

jos jollain vielä kiinnostaa niin oli yllättäen toi suutin sökö. huollossa vaihtoivat ensin 3 ja 4 pyttyjen suuttimet ristiin ja laittoivat uudet tiivisteet sisään. vika siirtyi 3 pyttyyn ja totesivat suuttimen olevan särki. siispä uusi suutin kehiin ja toimii... tämä hauskuus maksoi vain vähän reilun tonnin..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 24 vierailijaa