Mk2 Golfin ratti "vispaa"

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

JanaR
-
Viestit: 95
Liittynyt: 1.6.2005 20:20

Mk2 Golfin ratti "vispaa"

ViestiKirjoittaja JanaR » 5.2.2008 22:13

Autona Mk2 1.8 kaasari.
Elikkä nyt on ilmenny moinen ongelma, että ratti vispaa aika ajoin.
Esiintyy vain jarruttaessa ja silloin kun ajaa tasakaasulla. Jarruttaessa vetää oikealle ja sama juttu kun ratista päästää irti tasakaasulla ajettaessa. Moottorijarrulla, vedättäessä eikä vapaalla rullatessa ole mitään oireita.
Missä mahtaa olla vika?
Viimeksi muokannut JanaR, 5.2.2008 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 22:14

Nivelet, puslat tai jarrulevyt...

JanaR
-
Viestit: 95
Liittynyt: 1.6.2005 20:20

ViestiKirjoittaja JanaR » 6.2.2008 11:42

Luulis että vispaa koko ajan jos levyt ois kierot? Tosiaan tota vispausta ei tapahdu edes välttämättä joka päivä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.2.2008 13:09

jarrut jumissa ja luultavasti levy hiukan kiero? ei välttämäti aina silti vatkaa, kokeile ajon jälkeen vaikka kässärin kans ajella pihaan ja kokeile onko lämpöeroo levyjen kesken..

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 11.2.2008 18:38

Lainataanpas topiccia.
Itsellä tuo ongelma ilmenee siten että ratti vispaa kokoajan ajettaessa. Hiljaisessa vauhdissa enemmän ja kun nopeus kasvaa niin vispaaminen muuttuu voimakkaaksi tärinäksi. Mistä tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? jarrulevyt näyttäisi olevan ihan suorat ja tuskin puslien kuluneisuus aiheuttaisi tuollaista edestakaista liikettä.

Myöskin vaihdekeppi heiluu eestaas (vasenoikeavasenoikea) kun rullaa vapaalla kytkin pohjassa. Ja tämä varmaankin johtuu aivan samasta ongelmasta. Apua kaivataan.



Edit: Unohtui mainita että kyseessä on myös kakkosgolffi.
Viimeksi muokannut P.lehto, 11.2.2008 22:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.2.2008 18:56

Mikä auto?

Vetarin toinen pää irti/löysällä. Renkas/vanne vaurio.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 11.2.2008 22:07

Mites noita vetareita sitten kiristetään? ihan siitä navan päässä olevasta mutterista vai kuinka.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 12.2.2008 13:06

Niin siitä ja sitten ne sisäpään xzn pultit kanssa tarkastukseen.

Pyöränpultithan varmaan olitkin jo tarkastanut.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 12.2.2008 17:58

yks mitä töissä on huomannu ku asiakkaat tulee valittaan että auto täristää on se, että vanteet sisäpuolelle on kertyny järkyttävä määrä paskaa..kannattaa myös se kattoo.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 12.2.2008 18:07

Vanteen sisäpinnat on puhtaat. Noi pultit ja mutterit täytyy vielä kiristellä.

Tuossa äsken nostin tunkilla koko keulan ilmaan ja pyörittelin ratista ja vääntelin renkaita yms. ja minkäänlaista välystä ei tuossa ratin ja renkaiden välillä sillon tuntunut.
olisiko jotain muuta hyvää keinoa syynätä tuota ongelmaa? Jos vetoakselit on kireällä niin mistä muusta tuo voisi johtua? voiko kenties ne vetonivelet tms. olla hajoamassa. jos ne ovat väljät niin aiheuttaisiko se tuollaista ratin eestaas heilumista?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.2.2008 18:14

en tiedä vaikuttaako kyseisiin ongelmiin mutta puslien kunto? testataan vain potkimalla rengasta vaikka edestä päin ja tarkkailemalla että liikkuu rengas kuin paljon taakse


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa