Akku tyhjänä? golf mk3
Valvoja: ffp jäsenet
Akku tyhjänä? golf mk3
1997 1.8 mk3 golf sanoo "naks" kun kääntää virta-avaimesta, kello nollaantunut --> Syynä ilmeisesti akun purkautuminen? Auto seisoi 3 vuorokautta sateessa. Akku uusi kesällä ostettu 55 Ah bilteman tekele.
Pitää käynnistellä kaapeleilla...
Onko kyseinen akku liian heikkotehoinen? Entinen akku oli 65Ah. Myyjä suositteli sitä kuitenkin.
Mitäköhän kannattaisi tehdä vastaisuuden varalle, ettei enää joudu yllättymään kun auto ei käynnisty? Selvittää ainakin, ettei mikään s-laite ollut päällä
EDIT: 45Ah akku
Pitää käynnistellä kaapeleilla...
Onko kyseinen akku liian heikkotehoinen? Entinen akku oli 65Ah. Myyjä suositteli sitä kuitenkin.
Mitäköhän kannattaisi tehdä vastaisuuden varalle, ettei enää joudu yllättymään kun auto ei käynnisty? Selvittää ainakin, ettei mikään s-laite ollut päällä
EDIT: 45Ah akku
Viimeksi muokannut hildebad, 8.2.2008 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Akun koko on ihan hyvä.
Jos se ei ole latautunut? Tiheiden starttien tai huonon laturin takia?
Ensiapuna kannattais koittaa ladata se. Sit mitata latausjännitettä joka pitäisi olla jotain 14 V paikkeilla täydellä akulla.
Varmaankin kaikki valotkin sammuu kun avainta kääntää?
Jos se ei ole latautunut? Tiheiden starttien tai huonon laturin takia?
Ensiapuna kannattais koittaa ladata se. Sit mitata latausjännitettä joka pitäisi olla jotain 14 V paikkeilla täydellä akulla.
Varmaankin kaikki valotkin sammuu kun avainta kääntää?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 30.1.2008 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Mittaapa myös akusta lähtevä vuotovirta kun avaimet on 0 asennossa ja mitää laitteita ei ole päällä.
Eli Akun + kenkä irti ja siihen väliin tuikkaat sen mittarin. MUTTA älä missään nimessä mee mittaa + ja - välistä jännitettä tai saatat saaha lämmenneet mittauspiuhat ja savuavan mittarin muistoksi.
Kuvaa selventämään:

Eli Akun + kenkä irti ja siihen väliin tuikkaat sen mittarin. MUTTA älä missään nimessä mee mittaa + ja - välistä jännitettä tai saatat saaha lämmenneet mittauspiuhat ja savuavan mittarin muistoksi.
Kuvaa selventämään:

-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nonii, kävin mittailemassa kun vihdoin oli aikaa.. Huomasin samalla akun olevan 45 Ah, eikä 55 kuten muistin.
Joka tapauksessa akku oli ollut kiinni laturissa pari päivää ja mittari näyttikin yli 14V akulle.
Sen jälkeen mittasin tuon vuotovirran, josta sain lukeman 13,9V.
Vihdoin mittasin latausjännitteen, eli auto käynnissä ja akun navoista; näytöllä tulos: 12,2V. Lähti muuten paljon pirteämmän kuuloisemmin käyntiin kuin yleensä.
Pystyykös näistä luvuista nyt päättelemään, että laturissa on vikaa?
Joka tapauksessa akku oli ollut kiinni laturissa pari päivää ja mittari näyttikin yli 14V akulle.
Sen jälkeen mittasin tuon vuotovirran, josta sain lukeman 13,9V.
Vihdoin mittasin latausjännitteen, eli auto käynnissä ja akun navoista; näytöllä tulos: 12,2V. Lähti muuten paljon pirteämmän kuuloisemmin käyntiin kuin yleensä.
Pystyykös näistä luvuista nyt päättelemään, että laturissa on vikaa?
Vuotovirtahan mitataan siis niin että laitat sen mittarin ampeerialueelle(ainakin flukessa pitää myös toisen piuhan paikkaa vaihtaa), akun kenkä irti ja mittari sen kengän ja akun navan väliin(sarjaan). Eli ei jännitettä(voltteja) kuten taisit mitata?
Kuulostais kyllä laturivialta jos näytti käynnissä vain 12,2V. Ittellä näyttää 14,4V. Vai näyttääkö siis sammuksissa enemmän kuin käynnissä? :S
Kuulostais kyllä laturivialta jos näytti käynnissä vain 12,2V. Ittellä näyttää 14,4V. Vai näyttääkö siis sammuksissa enemmän kuin käynnissä? :S
Joo mittasin tuota vuotovirtaa sitten jännitteenä :P
Näytti enemmän sammuksissa, koska akku oli ladattu. Sitten starttasin auton ja mittasin käynnissä tuon laturin tuottaman virran.
Mikäs siinä laturissa sitten voisi olla, kun tuottaa noin vähän virtaa, vai tuottaako ollenkaan?
Eikö niissä ole jotkut laturin hiilet sisällä, jotka kuluvat? Pitääkö laturi vaihtaa uuteen, vai pystyykö sitä "huoltaa" / korjata?
Näytti enemmän sammuksissa, koska akku oli ladattu. Sitten starttasin auton ja mittasin käynnissä tuon laturin tuottaman virran.
Mikäs siinä laturissa sitten voisi olla, kun tuottaa noin vähän virtaa, vai tuottaako ollenkaan?
Eikö niissä ole jotkut laturin hiilet sisällä, jotka kuluvat? Pitääkö laturi vaihtaa uuteen, vai pystyykö sitä "huoltaa" / korjata?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei sillä kyllä ole mitään väliä, mitataanko +-navasta vai --navasta, tulos on ihan sama. Samassa virtapiirissä se mittari silti on. Toki turvallisempaahan se on miinusnavasta mittailla, ei ole oikosulkuriskiä kenkää irrottaessa.ja vuotovirtahan mitataan akun - navan ja - kengän väiltä.
E: 45Ah akku on kyllä aika pieni suomen talveen, mutta kaipa sekin riittää jos laturi on kunnossa.
Vaihdettiin se paketti. Hiilissä oli vielä varaa 8mm. Mitattiin taas jännite = 12,2 V. Ei johdu kierroksista, koska kokeiltiin jännite 3000 kierroksen kohdalla myös.
Taitaa olla itse laturissa se vika, koska johdot ja liitokset näytti hyvältä. Tuota en kyllä ymmärrä, miksi se välillä lataa kunnolla ja välillä taas ei.
Yksi kysymys tähän liittyen kun nyt pitäisi saada se koko laturi sieltä ylös, mikä vaatii kiilahihnan irrottamisen:
Miten kiilahihnan saa löysälle? Avasin kyllä ohjaustehostimen pumpun kiinnityspultit (2kpl), jolloin sitä olisi pitänyt saada löystettyä.
Taitaa olla itse laturissa se vika, koska johdot ja liitokset näytti hyvältä. Tuota en kyllä ymmärrä, miksi se välillä lataa kunnolla ja välillä taas ei.
Yksi kysymys tähän liittyen kun nyt pitäisi saada se koko laturi sieltä ylös, mikä vaatii kiilahihnan irrottamisen:
Miten kiilahihnan saa löysälle? Avasin kyllä ohjaustehostimen pumpun kiinnityspultit (2kpl), jolloin sitä olisi pitänyt saada löystettyä.
Kolmosmurussa ei oo enää kiilahihnaa vaan moniurahihna jossa on automaattinen kiristys. Laturin alla pitäis olla sellanen jousi joka painaa laturia ylöspäin samalla kiristäen remmin...
Edit: Juu on siellä kiilahihnakin mut ei pyöritä laturia...
Edit: Juu on siellä kiilahihnakin mut ei pyöritä laturia...
Viimeksi muokannut Golf-8v, 10.2.2008 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Motonetin hintoja
III 70A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2218 125.00 ? P50
III 90A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2219 149.90 ? P50
III 70A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2157 149.00 ? P20
III 90A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2172 169.00 ? P50
Eli noi hinnat siis korjauskelpoista vaihtolaturia vastaan.
III 70A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2218 125.00 ? P50
III 90A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2219 149.90 ? P50
III 70A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2157 149.00 ? P20
III 90A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2172 169.00 ? P50
Eli noi hinnat siis korjauskelpoista vaihtolaturia vastaan.
EDIT: mistä tietää, onko tossa se kiristin vai ei? Myyjä tarjosi mulle sen ei kiristimellä varustettuun tarkotetun hihnan eli näistä ensimmäisen.
III 1,8/2,0 VL (892mm/ei kiristintä/ILM). . . . . . . . . . 30-6890 12.45 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin --95 (975mm/ei ILM). . . . . . 30-6975 9.75 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin 96-- (1040mm/ei ILM). . . . . 30-6340 10.76 ?
III 1,8/2,0 VL (892mm/ei kiristintä/ILM). . . . . . . . . . 30-6890 12.45 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin --95 (975mm/ei ILM). . . . . . 30-6975 9.75 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin 96-- (1040mm/ei ILM). . . . . 30-6340 10.76 ?
Herätepiuhan jännite kannattaa mitata laturin herätejohdosta (se ohut johto laturin persiissä). Seuraavaksi tarkoitukseen maadoitukset laturin rungosta moottoriin ja moottorista auton koriin. Ja tietty virtajohto laturilta akulle asti.
E: Mistä tuo jännite on mitattu, akun navoistako? Antako mittaus laturin rungon ja laturin virtaliittimen välillä saman tuloksen? Silloin ongelma olisi herätteessä jos laturi on ehjä.
E: Mistä tuo jännite on mitattu, akun navoistako? Antako mittaus laturin rungon ja laturin virtaliittimen välillä saman tuloksen? Silloin ongelma olisi herätteessä jos laturi on ehjä.
hmm mulöla sama vika 1.9 td 97 :/ isoilla kierokksilla tahtoo ottaa vähän mukaan tai no kierroslukumittari pomppii sinne sun tänne ja samalla yrittää ladata mut sit jos kaasua ei anna niin lopettaa taas.. piuhat näyttää suhkot ok ja ynm hiilet vaihan kohta. ja pitää minun kanssa sitä heräte piuhaa tsiikailla.. missä se sijaitsikaan ja samalla vilkuttaa öljunpaine valoa joka sammuu sen jälkeen kun alkaa latamaan
akku tyhjeni kesken ajon
Jatkan tähä ketjuun kun samoja asioita.
1- ajoin viime lauantaina 250 km ja matkalla syttyi latauksen merkkivalo kahdesti, paloi kolmisen minuuttia kerrallaan ja sitten sammui. Noh, ajattelin että se on sitten hiilten vaihto edessä. Auto seisoi sitten eiliseen asti.
2- Ajoin eilen töihin, tein töitä ja lähdin iltapäivällä töistä varaosamyymälää kohti ja kaikki oli niinku ok. En kylläkään huomannut katsoa syttyikö latauksen merkkivalo I-asennossa. Matkalla katosi ensin km-mittarista (digi) lukemat ja kello pimeni. Sitten lakkasi vilkku toimimasta, muutama minuutti myöhemmin sammui koko pirssi tielle.
Tuntuuko normi akun tyhjenemisoireilta eli ei vaan ole ladannut... ja pari starttia päivän aikana + lyhyttä kaupunkiajoa = akun tyhjennysharjoitus?
Katselin laturia mutta en nähnyt mitä merkkiä se on. Mistä erottaa Boschin ja sen toisen?
1- ajoin viime lauantaina 250 km ja matkalla syttyi latauksen merkkivalo kahdesti, paloi kolmisen minuuttia kerrallaan ja sitten sammui. Noh, ajattelin että se on sitten hiilten vaihto edessä. Auto seisoi sitten eiliseen asti.
2- Ajoin eilen töihin, tein töitä ja lähdin iltapäivällä töistä varaosamyymälää kohti ja kaikki oli niinku ok. En kylläkään huomannut katsoa syttyikö latauksen merkkivalo I-asennossa. Matkalla katosi ensin km-mittarista (digi) lukemat ja kello pimeni. Sitten lakkasi vilkku toimimasta, muutama minuutti myöhemmin sammui koko pirssi tielle.
Tuntuuko normi akun tyhjenemisoireilta eli ei vaan ole ladannut... ja pari starttia päivän aikana + lyhyttä kaupunkiajoa = akun tyhjennysharjoitus?
Katselin laturia mutta en nähnyt mitä merkkiä se on. Mistä erottaa Boschin ja sen toisen?
Jos ei navat ole löysällään niin eiköhän sieltä ole laturi kyykännyt. Tietysti kannattaa myös tarkistaa laturin päästä, että siellä on kaikki piuhat kunnolla kiinni, eikä ole murtumia.
Jos piuhat kunnossa niin pistä kaapeleilla käyntiin ja mittaa latausjännite akun navoista. Pitäs olla siellä 14 voltin hujakoilla.
Mikäli ei ole niin latauksen säädinhän noista yleensä ensimmäisenä menee sieltä laturista, eikä maksa kun jotain kympin ja kahden välistä ja on helppo vaihtaa.
Jos piuhat kunnossa niin pistä kaapeleilla käyntiin ja mittaa latausjännite akun navoista. Pitäs olla siellä 14 voltin hujakoilla.
Mikäli ei ole niin latauksen säädinhän noista yleensä ensimmäisenä menee sieltä laturista, eikä maksa kun jotain kympin ja kahden välistä ja on helppo vaihtaa.
kyllä vaan
tuohon hiilten ja jännittteensäätäjäpaketin vaihtoon jo valmistauduin. Merkkivalo kun syttyy ajossa nin siihenhän se viittaa... Katsellaan miten käy. Onneksi Fixus ja AD on molemmat pyöräilymatkan päässä =D
Pitäsikin ostaa muuten mittari vastaisuuden varalle.
Pitäsikin ostaa muuten mittari vastaisuuden varalle.
Yleismittari on ihan hyödyllinen kapistus olla olemassa.
Tosin kannattaa ostaa sellainen malli, josta virta katkeaa automaattisesti... Nimittäin likipitäen aina, kun sen kaivaa esille, niin siihen saa vaihtaa patterit, kun sitä saa***an vekotinta ei koskaan muista sammuttaa... :D Tähän tietysti vaikuttaa mittarin sijaan eniten käyttäjän ominaisuudet... Tai ehkä juuri ne käyttäjältä puuttuvat ominaisuudet...
Tosin kannattaa ostaa sellainen malli, josta virta katkeaa automaattisesti... Nimittäin likipitäen aina, kun sen kaivaa esille, niin siihen saa vaihtaa patterit, kun sitä saa***an vekotinta ei koskaan muista sammuttaa... :D Tähän tietysti vaikuttaa mittarin sijaan eniten käyttäjän ominaisuudet... Tai ehkä juuri ne käyttäjältä puuttuvat ominaisuudet...
akku
No niin, tämmöstä se on kun tumpelot säätää... Akkuhan se on finaalissa. Ähräsin laturin piuhat ja kannen irti ja ennen kuin kiskoin hiilet ulos, tajusin vilkaista akkua. Mustaahan siitä ikkunasta näkyi.
Kannattais varmaan vaihtaa ne hiilet kuiteskin samalla kun se koppa on auki.
Onko se hiili-säätäjäpaketti kahdella vai useammalla ruuvilla kiinni?
Kannattais varmaan vaihtaa ne hiilet kuiteskin samalla kun se koppa on auki.
Onko se hiili-säätäjäpaketti kahdella vai useammalla ruuvilla kiinni?
valeo
No sehän onkin Valeon laturi kun oikein tarkkaan katsoo...
Mistäs tästä nyt pitäisi hiilet ja jännitteensäädin saada irti? Mutterit on irti mutta mikään ei liikahda:
https://dl.dropbox.com/u/5600920/valeo.jpg
Mistäs tästä nyt pitäisi hiilet ja jännitteensäädin saada irti? Mutterit on irti mutta mikään ei liikahda:
https://dl.dropbox.com/u/5600920/valeo.jpg
akku se oli
Do dii. Uus akku paikallaan ja lataa niin ku ei mitään. Eli akku oli niin huonona että ei ottanut enää latausta vastaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa